Hi,
Bedankt voor de reacties! Ik heb uiteindelijk hulp gehad van Jeroen Kole en ik wil graag zijn kennis delen, vandaar dit korte verslag.
@Jeroen; bedankt!!!
Jeroen heeft mega-veel ervaring en ik had dit zelf niet gered. Ik heb geprobeerd alles wat hij zei zo goed mogelijk op te schrijven maar als er aanvullingen zijn let me know dan pas ik dit verslag aan.
Spullen voor deze reparatie kunnen veelal worden gekocht op carbonwinkel
De reparatie bestaat uit het volgende: een buisje in de romp en dan een carbon laag eroverheen. Zonder buisje erin wordt de reparatie niet stevig genoeg.
Allereerst heb je carbon weave nodig, 30 gram of 40 gram. Geweven carbon dus en erg licht. Hyperflight of carbonwinkel ... even googlen denk ik.
Deze moet je inspuiten met 3m super 77, een spuitbus met een soort spuit bison kit. Er zijn ook andere merken. Deze 3m heeft als voordeel dat het ook met XPS schuim werkt (hier niet van belang natuurlijk). Inspuiten bedoel ik dus mee dat je het bovenstaande stukje carbon moet sprayen met de spuitbus:
Voordat de romp aan elkaar wordt gelijmd zijn de stuurkabels verwijderd! Deze kunnen anders per ongeluk worden vastgelijmd. Ik zag er tegen op deze later terug in de romp te doen maar dan is erg makkelijk gegaan. Gewoon de romp op de kop houden en de stuurdraden erdoor laten vallen en zorgen dat deze "goed" vallen. Beetje gepiel maar ging makkelijk. Je kunt dit ook doen door een draad (vislijn bijvoorbeeld) met een stukje lood er door te laten vallen. Zelfs zou je metaal aan deze draad kunnen en deze met een magneet "door de romp" kunnen begeleiden als het moeilijk gaat.
Helaas heb ik geen foto gemaakt van het buisje dat Jeroen in de romp heeft gemaakt. Daarom een beschrijving. Je kunt hiervoor een stuk staartboom van een andere dlg gebruiken of een stuk vishengel. De staartboom van de xxlite is ovaal, dus moest het stukje buis dat erin kwam in de lengte worden doorgedremeld om deze flexibel in de ovale pasvorm te krijgen. Daarom een illustratie (5 minuten epoxy en hoe je het buisje moet dremelen en fixeren met epoxy):
De expoxy en het buisje zijn een fixering van de romp die ervoor zorgt dat er later makkelijk het carbon weefsel overheen kan. Jeroen deed iets door de expoxy, "glasmeel".
We hebben het toen even gehad over hoe je de romp nou recht kunt fixeren. Het probleem bij mijn breuk was dat de hele romp door was inmiddels en je daardoor moeilijk door nog vastzittende vezels kunt controleren of het nou exact aansluit. Jeroen gaf aan dat je daarvoor als je nog een xxlite romp hebt een kleiafdruk kunt maken. Toch zei hij dat het ook prima uit de hand gaat door er gewoon 5 minuten mee stil te staan totdat de eopxy hard is. Dit kan kleine afwijkingen veroorzaken waardoor je bijvoorbeeld de stabilo (hoogteroer) later iets moet bijstellen en misschien wat rudder trim moet doen. Hij gaf aan dat dat echter ook bij een andere manier van reaparatie bijna niet te voorkomen is. Dus 5 minuten wachten. De afgebroken vezels en in het geval van de xxlite een naadlijn gaven een goede indruk of de rompdelen goed pasten qua aanlsluiting. Dan verder op het oog de romp goed in een rechte positie houden:
Als de expoxy droog is niet vergeten de gefixeerder delen te schuren. Zowel om vlak te maken als later hechting van de aan te brengen carboweave te vergroten.
Daarna de epoxy waarmee de carbon mat om de romp wordt gelijmd mixen. Jeroen liet mij een mixverhoudingstabel zien maar die geldt natuurlijk voor elke epoxy anders.Voor wat ik begreep kun je dezelfde epoxy gebruiken voor carbon maar ook voor glas ... ? Het luistert trouwens niet heel nauw wat voor epoxy je gebruikt maar de details van wat er allemaal wel en niet kan weet ik niet. Deze hebben wij gebruikt. Let op dus dat de mixverhouding specifiek is voor de gebruikte expoxy in de foto.