Deze foto hangt bij mij in de gang. Ik kwam de foto tegen in Utrecht en liet hem inlijsten. Het schip heeft een grote aantrekkingskracht op mij. Door zijn omvang, door de zeilvoering, door het karakter, door het pure zeilen van begin vorige eeuw. Ik begon te speuren en ontdekte dat Frank Beken (van Beken of Cowes) en zijn zoon Keith enthousiaste fotograven waren van zeilboten. En vooral de race-zeilboten zoals de schoeners. Ik heb onlangs een boek gekregen van een Nederlandse modelbouwer die in Zweden woont genaamd "Beken of Cowes 1897-1914". Vol met fraaie foto's en uitklapbare tekeningen. Hij had het boek dubbel. Ik had hem geholpen met zijn Botter en kreeg het boek via zijn familie kado. Voor mij van grote waarde! Tot dat moment had ik alle modellen van boten gemaakt adhv kits in de winkel. Weliswaar vaak aangepast waar nodig, maar het was zeg maar niet mijn idee. Tot ik op een rommelmarkt een houten speelgoedboot tegenkwam. Dat moest ooit een eenmaster geweest zijn, maar bijna alles was gesloopt. Voor 5 euro nam ik het model over en ging aan de slag om mijn idee uit te werken om hier een echte schoener van te maken a la Creole. Dat zou mooi zijn!
Het fabrieksmodel is niet echt aantrekkelijk. Vooral de gangen hebben niet de goede uitstraling van een houten boot. De fittings aan dek zijn grof, de achterplecht in een kinderstorm er af geslagen, veel krassen etc. Dus aan de slag met de eerste opknapbeurt: het dek gereinigd en met antiekwas het weer kunnen laten glimmen: zie de foto hierboven. Een standaard gemaakt van een smalle plank donker hout met twee paaltjes op maat. Simpel en mooi. Vervolgens de achterplecht repareren en daarvoor een papieren malletje gemaakt.
NB: Even Robert mailen: ik zit op 100 foto's en mijn bouwverslagen in uitvoering lopen vast

Laatst bewerkt door een moderator: