Stagzeilschoener Creole

full

Deze foto hangt bij mij in de gang. Ik kwam de foto tegen in Utrecht en liet hem inlijsten. Het schip heeft een grote aantrekkingskracht op mij. Door zijn omvang, door de zeilvoering, door het karakter, door het pure zeilen van begin vorige eeuw. Ik begon te speuren en ontdekte dat Frank Beken (van Beken of Cowes) en zijn zoon Keith enthousiaste fotograven waren van zeilboten. En vooral de race-zeilboten zoals de schoeners. Ik heb onlangs een boek gekregen van een Nederlandse modelbouwer die in Zweden woont genaamd "Beken of Cowes 1897-1914". Vol met fraaie foto's en uitklapbare tekeningen. Hij had het boek dubbel. Ik had hem geholpen met zijn Botter en kreeg het boek via zijn familie kado. Voor mij van grote waarde! Tot dat moment had ik alle modellen van boten gemaakt adhv kits in de winkel. Weliswaar vaak aangepast waar nodig, maar het was zeg maar niet mijn idee. Tot ik op een rommelmarkt een houten speelgoedboot tegenkwam. Dat moest ooit een eenmaster geweest zijn, maar bijna alles was gesloopt. Voor 5 euro nam ik het model over en ging aan de slag om mijn idee uit te werken om hier een echte schoener van te maken a la Creole. Dat zou mooi zijn!
full

Het fabrieksmodel is niet echt aantrekkelijk. Vooral de gangen hebben niet de goede uitstraling van een houten boot. De fittings aan dek zijn grof, de achterplecht in een kinderstorm er af geslagen, veel krassen etc. Dus aan de slag met de eerste opknapbeurt: het dek gereinigd en met antiekwas het weer kunnen laten glimmen: zie de foto hierboven. Een standaard gemaakt van een smalle plank donker hout met twee paaltjes op maat. Simpel en mooi. Vervolgens de achterplecht repareren en daarvoor een papieren malletje gemaakt.
full

full
full
full
full

NB: Even Robert mailen: ik zit op 100 foto's en mijn bouwverslagen in uitvoering lopen vast :(:(

Laatst bewerkt door een moderator:
@Fred: zelf blader ik nog wel 'ns door het boek 'John G. Alden and His Yacht Designs'. Jaren terug zijn er prachtige schaalmodellen gemaakt op basis van tekeningen uit dit boek, o.a. bestemd voor de vitrines van grote cruise-schepen. Heb je al overwogen zelf ook de romp te bouwen en er een zeilend schaalmodel van te maken?

Even Robert mailen: ik zit op 100 foto's en mijn bouwverslagen in uitvoering lopen vast :(:(

Misschien vriend worden? Dan heb je maximaal 750 foto's.
Ik weet niet of Robert op dit moment nog verzoeken voor meer "Bouwverslagen foto's" honoreert. Is volgens mij een handmatige en moeilijk te controleren "ingreep".

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Tussen de Rotterdam werkzaamheden door ben ik een poging aan het wagen om men allereerste modelbootje, de America van Mamoli, te renoveren (ja kan ook zeggen afmaken.....). Als het ernaar uitziet dat het gaat lukken maak ik daar ook wel een verslag van.

Succes hiermee. Het zijn erg mooie schepen!!!

Groet,

Ad

Hoi Fred,
Dezelfde foto van de "Beken" hangt bij mij in de woonkamer, 100 x 80 ingelijst:cool:
Tja, blijft een mooi schip.
Ik heb naast mijn WvH nog een Wasa dwarsdoorsnede van Corel, dus voorlopig werk genoeg:rolleyes:

Groet, Germt

Hoi Fred,
Dezelfde foto van de "Beken" hangt bij mij in de woonkamer, 100 x 80 ingelijst:cool:

Dat is toevallig. Of misschien ook niet en ben je net zo'n bootjesgek als ik:!:

Bij deze schoener is het opvallend hoe recht de masten staan. Verder kan je goed racen met halve wind of aan de wind, maar met ruime wind of voor de wind is het een heel ander verhaal; dat lukt niet goed met deze zeilvoering. Ik heb deze schoener ook gezien die voor de wind ging met een enorme spinaker. Dat heb je dan wel nodig. En nog iets: deze boot is ruim 80 jaar oud, maar ik heb op internet recente foto's ontdekt van eenzelfde schoener met dezelfde naam. De zeilvoering is wel heel uniek, en dan nog dezelfde naam, dan zou het om dezelfde boot moeten gaan. Maar als ik de boot goed bekijk dan wel totaal vernieuwd met nieuwe masten etc. Als ik weer foto's kan uploaden laat ik het zien. Zijn jullie ook sponsor van deze site geworden?

NB: Germt, deel je met ons ook de Wasa doorsnede? Of moet je er nog aan beginnen?

Sponsor of vriend wordt ik ook:cool:
Mijn dwarsdoorsnede ben ik nog niet aan begonnen, maar wordt misschien ook wel een draadje;)
Eerst deze joekel van een romp maar eens dicht krijgen, en zo naar het einde toe is dat een buitengewoon lastige klus hoor:shock:

Weet nu hoe het heet wat ik aan het doen ben! Zocht al een poosje naar de juiste term, want scratch building is het niet. Maar het heet dus :cool: KITBASHING :cool:. Een bestaand model gebruiken om daar naar eigen inzicht iets nieuws van te maken.

Laatst bewerkt:
Weet nu hoe het heet wat ik aan het doen ben! Zocht al een poosje naar de juiste term, want scratch building is het niet. Maar het heet dus :cool: KITBASHING :cool:. Een bestaand model gebruiken om daar naar eigen inzicht iets nieuws van te maken.

Kitbashing is erg leuk heb ik met mijn vorige kit ook gedaan ik ga je bashingactiviteiten volgen.

Andy

Advies: wordt vriend dat werkt veel makkelijker met die foto's en je steunt een goede zaak :n00b:

Andy, jouw advies gaat me geld kosten;) Worden nieuwkomers zo onthaald:confused: Ha, ha.

Maar hier het betere BASH-werk: HET MES ER IN!! (beitel dus)
full

En ook de SCHAAF er op los laten!!
full

En ook de kiel STRIPPEN!!
full

En :banana: dit gaat weer een houten boot worden:)
full

Andy, jouw advies gaat me geld kosten;) Worden nieuwkomers zo onthaald:confused: Ha, ha.

Inderdaad nieuwkomers worden altijd met goed advies onthaald ;)

Over duur gesproken: kitbashing is duur
Als ik de kosten van al het materiaal dat ik voor de aanpassingen nodig had bij elkaar optel was dat net zo duur als het originele model van het fluitschip zelf :(

Andy

Je hebt d'r een abonnee bij!
Wat een prachtige schepen zijn dit. Ben benieuwd wat je d'r van maakt.

Succes!

Wim

Je hebt d'r een abonnee bij!
Wat een prachtige schepen zijn dit. Ben benieuwd wat je d'r van maakt.

Succes!

Wim

Beken of Cowes - Limited edition handmade photographs

Hoi Wim,

Frank Beken was een meester in het maken van mooie foto's van zeilschepen. Kijk maar eens op de link hierboven. De Creole vind je er ook tussen. In mijn inleiding vertelde ik dat deze boten vooral jachtboten zijn en puur voor het racen bedoeld. Nu, dat is niet helemaal waar. Begin 20e eeuw werden ze ook gebruikt om vrachten mee te vervoeren. Dit ging door tot ongeveer de 30-er jaren, waarna er niet meer te concurreren viel tegen de stoomboten. Deze fraaie schoeners zijn toen langzaam "uit het zicht" verdwenen. Maar toch lijken er enkelen het te hebben overleefd tot de dag van vandaag. Maar daar kom ik later nog op terug.

Leek dat je meekijkt en jij ook veel succes met bouwen.

Cpt. Fred

Ja, als vriend van dit forum kan ik weer foto's plaatsen. Dus verder met de bouw:)
Allereerst laat ik mijn bouwplan zien. Het laat de plaatsing van de masten zien en vooral de afmetingen van de zeilen.
full

Let op het kleine schetsje links: de eerste gedachten over hoe de masten te plaatsen op dit dek en hiervoor een speciale nagelbank ontworpen.
Nu maar een eerste laklaag op het kale hout.
full

Ja, maar nu wat donkerder, zoals op de originele Creole foto. Hiervoor meng ik met zwarte verf.
full

Op zo'n zeewaardige boot wil ik toch graag een reling plaatsen, anders is straks alle bemanning weggespoeld. Eerst de afstand van tussen de scepters goed bepalen en aftekenen op de rand. Dan 1mm gaatjes boren en scepters verlijmen. Let trouwens op het stuurhuisje: eigen maaksel. Stuurwiel komt straks.
full

Voorzichtig met de hand de scepters in het dunne randje schroeven en tegelijk verlijmen.
full

En voila, alle scepters geplaatst.
full

Nu het staaldraad er door wurmen. Behoorlijk lastig: het draad moet strak, maar niet te veel spanning om te voorkomen dat er scepters los komen:-|
En hier is de geplaatste kaapstaander te zien. Besloten om dit donkere messing niet te verven. Toch een beetje showmodel nietwaar:cool:
full

De aanhouder wint:cool:
full

Hier is intussen het stuurwiel geplaatst. Verder zijn er wat lijmresten te zien onder aan de scepter. Die later wat bijschuren en oververven.

Weer een belangrijke stap in de wording van de Creole:D

Aan de slag met de masten plaatsen. Hiervoor een speciale nagelbank ontworpen. Als een klein tafeltje met een gat er in.
full

Voorboren voor een goede centrering. En boor precies de afmeting van de diameter van de mast.
full

full

Daar moet de mast ongeveer komen.
full

Voor de stevigheid een ondiep gat in het dek geboord. De nagelbank zorgt voor de andere bevestiging. Met goed plaatsen en lijmen moet het zo lukken. Verder krijgen de masten nog een verstaging onderling en naar boeg en spiegel.
Gaten niet doorboren. Geeft zo extra steun aan mast.
full
full

De masten taps afschaven naar boven toe. Mooi lakje en dan voor de vallen besloten om simpele oogbouten toe te passen. Is dat ok wat jullie betreft?
Verder de gieken gemaakt. Ook deze lichtelijk taps geschuurd en hoekijzertjes voor montage aan de masten.
full

Hoepla :banana: de eerste mast geplaatst. Heel licht hoekje naar achteren maar vrijwel verticaal. En in lengterichting uitgelijnd. Na uitharden lijm staan de masten stevig genoeg. Stel je slaat per ongeluk tegen een mast, dan zou de hele boot omvallen.
Geeft erg veel voldoening zo'n projectje:D
full

Duizend bommen en granaten;)
En dan zeggen ze dat ik snel ga:rolleyes::rolleyes:
2 schepen tegelijk en dan in dit tempo.
Wat wordt je volgende:)

Wist je nog dat ik geen foto's meer kon uploaden? Nu als vriend dus weer wel, en daarom een kleine inhaalrace. Maar met de Gotheborg ben ik nog wel een paar maanden bezig. De masten en zeilen zullen best wel wat tijd gaan kosten. Dus kapitein Haddock blijft met stip op 1 staan;)

De volgende boot? Mijn handen jeuken al: de Danmark van Billingboats, daar heb ik de romp al van liggen. De Friesland en Sovereign of the Seas beschouw ik als mijn "eindprojecten", nu nog even niet. Daartussenin denk ik aan de San Juan Nepomucena van AL. Dat is zo'n fijne schaal. En ditmaal wel met bouwinstructies (ik wil ook wel eens lui zijn). Velen zijn me al voorgegaan, dus dan kan ik lekker afkijken en dit keer lachen om de fouten van een ander. Ook hier heb ik de romp trouwens al van liggen. En ik heb een hele mooie Amati kit genaamd Sciabecca Livornese. Echt een boot met een hele mooie stijl. Moeilijk meer te krijgen geloof ik. Blijf ik dichter bij huis, dan zou ik heel graag de Groene Draeck willen maken. Eigenlijk heb ik zoveel liggen nu, dat ik zeker 10 jaar vooruit kan.

Hier een afgebouwd model van de Sciabecca Livornese:
full

Let op de leuke kanonnetjes door de ronde poortjes, en ook de carronades op het campagnedek. Toch maar niet te dichtbij komen, he.

Cpt. Fred

Heb je al overwogen zelf ook de romp te bouwen en er een zeilend schaalmodel van te maken?

Beste Eric,
Mijn hobby is vooral statische modellen voor in de huiskamer. Om je daar lekker aan te vergapen. Maar zeilend heeft ook zijn charme. Ik zag eens een Victory op schaal 1:40 of daaromtrent die echt zeilde. Heel gaaf. Maar.... met deze schoener lijkt me het schier onmogelijk. Een windvlaagje en de boot ligt onmiddellijk op zijn kant:( Laatst liep ik er mee naar buiten voor een fotootje, er stond weinig wind, maar alles begon te klapperen. Deze boot is echt een enorme windvanger. Die oude zeelui moesten echt heel goed kunnen zeilen.
Ik heb trouwens ook een Draak gebouwd. Met als voorbeeld de Billing Boats kit. Die heb ik vaker gezien in zeilende uitvoering. Kost wat moeite om alles in de romp te vrotten, maar gaf ook mooie resultaten.
Wat bouw jij zoal? Alleen varende modellen?
Groeten van Cpt. Fred

En dan nu de zeilen. Adhv bouwtekening malletjes gemaakt van karton.
full

Het ideale materiaal voor de zeilen vind ik het mooie dunne linnen zoals die gebruikt voor een babywiegje. Uit zo'n lakentje kunnen net alle zeilen gemaakt worden. Voor dit model wil ik de zeilen helemaal wit laten. Donkerder maken is wat mij betreft niet nodig en klopt beter met de 1:1 Creole.
full

Na het precies op maat knippen de kartonnen malletjes proefpassen. Geeft me een goed gevoel:cool: Dit is de boot die ik wil bouwen:)
O ja, zelfs zo'n schip zou kunnen zinken, dus eerst maar een paar mooie reddingsbootjes op het achterdek. Voor het gemak plastic modelletjes, maar dan wel een beetje donker lakken.
full

En hier een tip voor extra inspiratie:D
full

Verder met PIMPEN! Er ontbreekt nog een kajuitje. Met plankjes simpel hutje gebouwd, en daarop komt dan een extra reddingsvlot. Ook die is van plastic, maar met wat grijze verf en bruin als bodem, is het wel om aan te zien. Deurtje is aardig gelukt, maar excuus voor de patrijspoortjes:( Bij het monteren toch wat problemen, en waren net iets te groot voor deze schaal. Nou ja, in het geheel valt het mogelijk niet zo op. Heb het dus maar zo gelaten.
full

Nieuw hutje tussen de voorste twee masten geplaatst. Verder nog een takeltje aan het voorbereiden op het voordek. Wat mij betreft is het dek zo wel compleet en kan de volgende klus beginnen: de echte zeilen. Ja, we naderen langzaam de voltooiing van de Creole:cool:
full

Back