Staka 2013

FOX35

PH-SAM
De data zijn in zoverre bekend dat ik bericht terug heb van de club. De beide wedstrijden zullen dit jaar plaatsvinden op 29 juni en 27 juli. Eerder was een andere dag in juni als voorlopige datum doorgegeven, maar dat kon niet in verband met een wedstrijd in een andere klasse die ze bij mijn club over het hoofd hadden gezien. De nu vastgestelde data worden doorgegeven aan de gemeente in verband met ontheffing van de vergunning, dus het zal lastig zijn hem alsnog te verzetten ...

De data liggen nu wat dichter bij elkaar dan mijn bedoeling was (ik streefde altijd naar ongeveer 2 maanden er tussen), en allebei in de zomervakantieperiode. Dat betekent dat er mensen op vakantie kunnen zijn, maar op de door mij gewenste data waren er andere LB- of clubevenementen, dus het kon niet anders.

Het zit er dik in dat we weer om 10.00 uur kunnen beginnen, maar zeker weten doe ik dat nog niet, dus we zien nog wel wat we wel en niet kunnen gaan doen.

In ieder geval gaan we de Record-cup op beide dagen vliegen, liefst op elke dag zowel een cup om de beste piloot te bepalen en een om de beste pitman te bepalen.

Wie nog nooit heeft meegevlogen, maar dat wel wil doen: als je redelijk goed dieseltjes kunt starten (met name een Webra Record 1,5cc) heb je niet eens een model nodig, want meestal is er een tekort aan pitmannen, terwijl dat eigenlijk wat mij betreft zeker zo leuk als vliegen. Dus meld je bij mij aan via dit topic of een PM. Misschien kan ik je zelfs al bij voorbaat koppelen aan een piloot.

Overigens, als je niet zelf hoeft te vliegen en wilt pitten, is het wel zo prettig dat te doen met een motor die je goed kent, dus waarom niet een trainertje bouwen met een Webra Record, een 10cc tank en 12,50 - 13,50 meter lijnen en een ander laten vliegen? Er zijn altijd wel mensen die jouw model willen vliegen.

Vaste piloot-pitman teams hebben wat mij betreft de voorkeur, maar veelal wordt dit ter plekke geregeld. Het is natuurlijk mogelijk om zowel te pitten als te vliegen, maar als je dat in dezelfde wedstrijd doet kan dat bij de loting lastig worden, met name als je samen met een teamlid voor elkaar pit als de ander vliegt.

Daarnaast zullen we in elk geval op één van beide dagen de Tupker-cup houden, een eenvoudige stuntwedstrijd met handicaps gebaseerd op de modellen van Paul Tupker, zodat je met elk model waar je achten mee kunt vliegen mee kunt doen en een goede kans hebt te winnen. Op de andere wedstrijd zullen we dan bij voldoende belangstelling een dieselcombatwedstrijd proberen te houden.

Als we om 10.00 uur kunnen beginnen zullen er mogelijk ook weer mensen op het veld willen camperen. Ik houd jullie op de hoogte.

Zojuist bericht ontvangen van de club dat ik er zonder tegenbericht van uit mag gaan dat we in tegenstelling tot de laatste paar afleveringen weer om 10.00 herrie mogen maken op het veld, zodat ik voorstel om er voor te zorgen dat men er om 10.00 uur is voor de voorbereidingen, en dat we de wedstrijd dan laten starten op 11.00 uur. Om mee te kunnen doen moet je je dan óf van te voren opgeven (als je zeker weet dat je er zult zijn), óf zorgen dat je er uiterlijk om 11.00 bent, want uiterlijk dan maak ik het vluchtschema. Beter is het natuurlijk als je er om 10.00 of zo snel mogelijk daarna bent ...

Ik heb geen bezwaar van de club vernomen over camperen op het veld en gebruik van de WC in de kantine, dus ook daar ga ik vanuit dat dat mogelijk is.

O ja, en een nieuw idee voor de avond voor of eventueel de avond van de STAKA: er zijn inmiddels zoveel vaste bezoekers die een vrijvliegend sportmodel met een klein dieseltje hebben (Herbert, Tom, Henk dJ, Jan Willem Roest, Jan Bakker, Gerben, ikzelf en misschien nog meer mensen), dat het me leuk lijkt om, als het weer het toelaat natuurlijk, met zijn allen een uurtje rond zonsondergang vrije vlucht te gaan vliegen om het vaste veldje dat ik daarvoor gebruik. Gezien de data zal het dan nog vrij lang licht zijn. De eerste datum zullen we zeker niet voor 21.30 gaan vliegen, de tweede datum misschien een half uur eerder. Als het dan fatsoenlijk weer is, is de kans erg groot dat het tegen die tijd vrijwel windstil is op de plek die ik in gedachten heb. Dus: neem uw sportmodellen en een blikje D1000 mee en laten we lol hebben. Wie interesse heeft kan mij het beste een PM of een e-mail sturen. Ik wil het niet aan een te grote klok hangen, want ik wil niet dat ik de mogelijkheid op het betreffende veldje te vliegen kwijt zal raken...

Hallo Fox35! Weliswaar staat mijn naam al op de lijst maar hierbij toch de bevestiging dat ik graag wil meedoen met een avondje freeflight. Groet JW.

Ontwikkelingen mbt STAKA-1 op 29 juni a.s.
Allereerst is de nieuwe milieuvergunning dan helaas nog niet van kracht, zodat we toch pas om 13.00 uur kunnen beginnen. Op zich geen probleem, maar dan houd ik het alleen bij de Record-cup, en gaan we wat mij betreft dat niet combineren met de Tupker-cup (beginners-stunt), tenzij ik overspoeld wordt door protesten van mensen die dat wel willen.

Ik wil wel graag klokslag 1300 beginnen, zodat ik iedereen verzoek minimaal een half uur van te voren aanwezig te zijn om voor te bereiden en zodat ik tijdig weet wie er deelnemen zodat ik een wedstrijdschema kan samenstellen. Zoals de laatste tijd gebruikelijk wil ik voor de Record-cup zowel een piloten- als een pitmensenwedstrijd houden. Mochten jullie vragen hebben over de regels kun je me PM'en.

Helaas gaf de club aan dat ook is vergeten om ontheffing van de vergunning aan te vragen, zodat er helaas niet op het veld gekampeerd mag worden. Degenen die wel willen kamperen kunnen misschien onderling afspreken (via het forum of via mij) om gezamenlijk te kamperen op een camping in Stadskanaal of op de nabij gelegen Hondsrug (wat een mooier gebied is met meer campings).

Ik kan mij voorstellen dat gezien het late aanvangstijdstip er voor mensen die niet willen sportvliegen geen noodzaak is om te kamperen. Voor wie de avond ervoor wél wil gaan sportvliegen en niet in de buurt woont, zal het echter wel een noodzaak zijn. Natuurlijk hangt van het weer af of het sportmodellenvliegen mogelijk zal zijn. We gaan dat doen vanaf ongeveer een uurtje voor zonsondergang, dus niet voor ongeveer 21.30.

Ik ga er voorlopig van uit dat Gerben Wassenaar, Jan-Willem Roest en Henk de Jong in ieder geval mee zullen willen doen. Van anderen die geinteresseerd zijn (Herbert, Tom, Jan Bakker?) ontvang ik graag een PM, zodat ik jullie de afspraak kan doorgeven waar we wanneer verzamelen enz.

Ik heb nog geen specifieke aanmeldingen voor het sportmodellen vliegen ontvangen en gezien het constant beroerde weer van de laatste weken, met meestal ook tegen zonsondergang nog vrij veel wind, moet ik er helaas van uitgaan dat dit vrijdagavond 28 juni niet beter zal zijn. Mocht het onverwachts nog meevallen dan hoop ik nog wel dat ik Gerben kan laten zien hoe mooi een Cardinal met een Mills vliegt. Mocht toch nog iemand geinteresseerd zijn, laat het me even weten.

Voorts wijs ik er op dat het zatedag de 29e ook TT is in Assen. Dat betekent dat het de hele dag druk of zelfs verstopt kan zijn op de A28 tussen Zwolle en Groningen. Het lijkt me dan ook beter bij Hoogeveen richting Emmen te rijden (dus niet richting Assen), en van daaruit richting Stadskanaal te rijden. Je komt dan over de N34 vanaf de andere kant. Als je op de N34 de afslag Gasselte neemt is de rest van de route hetzelfde als wanneer je vanaf Assen kwam. Je kunt ook een eerdere afslag nemen en via Nieuw Buinen gaan. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen inmiddels navigatiesystemen hebben en anders hoor ik het wel.

PP,

De Cardinal met DC Dart is gereed en mijn echtgenote heeft toestemming verleend.

Groet,
JW

Laten we in principe afspreken om 21.15 op de carpoolplaats als je bij Annen van de N34 af gaat, dan gaan we van daar af naar het veldje voor het sportmodellen vliegen. Ik hoop dat er dan niet te veel wind staat.

Staka

PP,

mijn Merlin loopt en is er klaar voor! Er is een tankje voorzichtig doorheen gegaan.
Ik zie je volgens onze afspraak,

Laten we in principe afspreken om 21.15 op de carpoolplaats

Mocht het weer evident ongunstig zijn dan ben ik zo vrijblijvend om liever niet naar Annen te rijden maar ik zal zeker proberen om eerst formeel af te bellen.

Mijn mobiel nummer staat in een PB aan jou.

Groet,
JW

Adres

PP,

Wil je voor de zekerheid nog even het adres van het veld geven, of de gps coördinaten.

Tot zaterdag, Erik

Het adres van het veld van MVSO waar de Record-Cup plaatsvindt, Kijlsterweg 23 in Stadskanaal. GPS-coördinaten ken ik helaas niet.

Mocht je ook het adres van 'mijn' vrije vlucht-veld willen weten kun je me het beste uiterlijk vanavond een PM sturen. Vermeld daar dan ook even je mobiele nummer in.

Waar is 't

Voor de GPS fanaten:
N: 52.97535°
E: 6.98993°

Volgend jaar kom ik ook met een VV-motorkistje.

De af en toe gemeen uithalende wind ten spijt is het toch nog een heel gezellige middag geworden.
Ik kon het niet over mijn hart verkijgen de VT-AirRacer van Henk, die vanwege een blessure zelf niet kon komen, aan de elementen toe te vertrouwen. Een keer naar binnen komen bij de start maakt meer kapot dan je lief is....
Maar voor een optreden als pitman ben ik altijd wel te porren, zo ook deze keer.

Ik heb lang mogen oefenen met Webra's:

1965:

full

1966:
full

Dus mag er ook iets van je verwacht worden.
Het resultaat tot dusver, een aardig servies ;):
full

Wat ik overigens erg leuk vond waren de duizenden mensen die waren uitgelopen om mij op de terugweg naar het zuiden vanaf viaducten en vanuit de berm van de snelweg uitbundig toe te zwaaien.
Ik vind dat toch wel wat teveel eer voor slechts een tweede plaats....;)

Laatst bewerkt door een moderator:
STAKA-1 zit er weer op. De avond ervoor is Jan-Willem nog meegeweest met sportmodellen vliegen. Er stond behoorlijk wat wind, zodat Gerben er van af zag met zijn vers gebouwde Tomboy gemotoriseerde vluchten te ondernemen, maar Cardinals van JW en mijzelf deden het op zich goed. Bij mijn Indian Mills liep alleen de compressieschroef terug. Daardoor bleef het model steeds door het grondeffect maar één rondje net boven de halmen van het hoge gras. Ik besloot door een elastiekje rond de tommybar wat wrijving te introduceren. Ik had alleen niet een klapje extra compressie moeten geven. Het model was binnen no time zo hoog (en door de wind ver) dat hij uit het zicht verdween (althans voor mij, ik had mijn bril niet op). Daarbij liep de motor zeker een minuut. Ik wilde vertrouwen op het naamstikkertje en de eerlijkheid van de vinder, maar JW wilde er achteraan. We zouden tenslotte nog een half uur min of meer licht hebben. Dat hebben we gedaan. Na de nodige paden, sloten, prikkel- en schrikdraad te hebben getrotseerd vonden wij hem nota bene ook nog net voor het te donker was om de gele bekleding van de omgeving te onderscheiden. JW heeft de hele tocht zijn Cardinal meegetorst. Gelukkig had ik ook nog eens geen schade. We hebben de terugkeer van de verloren zoon in een café in het dorpje verderop gevierd.

De opkomst voor de Record-Cup was gelukkig weer goed. Afgezien van een crash in het begin was er verder weinig drama. Er stond veel wind, maar behalve het eerdergenoemde probleem leken we daar eigenlijk weinig last van te hebben. Bij de pitmensencup was er een ex-aquo derde plaats voor Bert (met Sander als piloot) en voor Gerben (met Tom als piloot), elk met 302 punten, Bruno (met PP als piloot) werd 2e met 389 punten en John Klok (met Erik als piloot) had met 456 volledig recht op de eerste prijs. Bij de pilotencup schoorde John K. (met Erik als pitman) nog eens een 3e prijs met 399 punten, verdiende John Steffers (met PP als pitman) de 2e prijs met 429 punten en won Erik met 435 (slechts 6 meer dan John S.) nipt de eerste prijs met John K. als pitman. Geen prijzen waren er helaas voor Sander, Tom en PP, maar die konden er door hun prestaties wel aan bijdragen dat zij hun pitman en/of piloot op het erepodium konden helpen, dus eigenlijk was het voor iedereen prijs.

Over 4 weken is al weer de volgende en tevens laatste aflevering van de Record-cup. Ik ga dan ook weer een seizoensprijs uitreiken. Graag verneem ik nog even of Bert dan wel Gerben de beker voor de 3e plek in de pitmancup heeft meegekregen, dan kan ik voor de ander een tweede exemplaar maken. De volgende keer zal er ook weer een stuntwedstrijd plaatsvinden. Als het goed is zullen we dan eerder beginnen. Ook hoop ik dat het clubhuis dan open zal kunnen zijn voor koffie en toiletbezoek. Ook hoop ik dan het sportmodellenvliegen op de avond ervoor te kunnen herhalen met meer mensen. Als je daar interesse in hebt verneem ik dat graag.

Hee Burno, is het model op de eerste foto een (junior) Fireball? En vertel eens over het tweede model, eigen ontwerp?

Allereerst nog een applausje voor PP, die het event dan toch maar organiseert!
:thumbsup::music::thumbsup:

Dan over die modellen (heb je even?):
De eerste was mijn Loe Lap trainer, naar ik van Tom t. B. heb begrepen waren dit door Webra zelf op de markt gebrachte ARF's in een tijd dat die afkorting nog niks betekende.
Gele vleugels, blauwe romp en rode wielen.
Dumphandelaar Lap schijnt ze weer van een grootgrutter te hebben overgenomen toen diens spaarzegeltjesactie nauwelijks interesse opleverde.
Maar bij Loe mooi compleet voor 13,90 (gulden!) terwijl een nieuwe Record nog ~ 40 gulden moest kosten.
Ik weet nog goed dat ik met mijn vader net uit lijn 9 was gestapt op het Rembrandtplein, want ik zou in de Vijzelstraat van mijn gespaarde zakgeld een eigen soldeerbout gaan kopen.
De looproute voerde onvermijdelijk langs de etalage van genoemde Loe Lap.
Ik kan mij niets herinneren van wat er nog meer in die etalge moet hebben gestaan.
't Was dat we de paarse krokodil nog niet kenden, anders was 'Ja, hij staat daar...' de beste bevestigende ontkenning geweest.
'En weet je nu nog zeker dat je die soldeerbout gaat kopen?'
Mensen die me een beetje kennen weten dat ik alleen snel kan reageren als het echt ergens om gaat.
Dit was zo'n situatie. 15 milliseconden.... Wijzend op het model: 'Zo een vraag ik aan (!) Sinterklaas'
Waarmee ieder twijfel was weggenomen: ik zou mijn eerste motor krijgen, hetgeen geschiedde op de avond van de 5e december.....
Het volgende voorjaar ging het bij de eerste vluchten meteen goed zodat ik 'hooked for life' was. De hele zomer ermee gevlogen.

Het materiaal was een soort polyetheen wat enorm slagvast was en hoewel ik het ding meteen kon vliegen, ging het bij de landing nog wel eens fors over de kop.
Uiteindelijk waren alle parkertjes waarmee het ding in elkaar geschroefd zat helemaal dol en viel het steeds uit elkaar.

Er moest dus een opvolger komen. Ik dacht aan -hoe is het mogelijk- een Record Trainer, maar die was tijdelijk niet leverbaar of zoiets.
Dus inplaats daarvan een Semo 'Snurren', ongeveer even groot als de Suls kist, maar met een holle, gefreesde vleugel.
Kistje werd oranjerood met creme.
Deed het erg leuk, 'vloog' meteen veel meer.
Daarmee ook de overstap gemaakt van gevlochten nylon naar stalen lijnen- alsof er ineens stuurbekrachtiging op zat...:shock:
Daarmee wingovers geleerd.

Schitterend dit soort verhalen! Mooi dat ik nu eindelijk eens de 'Lou Lap-special' ofwel het ex-snoepje-van-de-week van de Gruijter (want daar ging het volgens mij om) op een foto heb gezien. Het lijkt een beetje op de Fireball van Jim Walker. Misschien was het wel een plastic versie er van. Welk jaar was dat trouwens? Het enige snoepje van de week van de Gruijter dat mij bijstaat waren kartonnen bouwplaatjes van gebouwen. Op de een of andere manier had mijn moeder daar een hele stapel van bemachtigd waarvan wij nog een aantal jaren geregeld aan de keukentafel huisjes hebben zitten plakken.

Back