STALEN TENDER schaal 1:25

Kun je de stang op de onderste servo niet op de hevel er tegenover vasthaken, en dan de servo omkeren qua draairichting? Dan kun je die ene hevel afsnijden, en is er meer speling tussen de hevels.

Ik zou het over kunnen zetten maar dan moet ik het hele stuurmechanisme weer eraf halen om de stuurstang in te korten en het gaat allemaal net goed en redelijk net vrij.
Op de foto ziet het er erger uit dan het is.
Ik heb er in ieder geval een goed gevoel bij en ben niet bang dat het fout gaat.
Heb de heleboel even laten werken om een indruk te krijgen .

Alleen zoek ik nu nog een schema om de liftservo in zijn uitslag te beperken.
Naar buiten gaat die precies tot de einduitslag van de servo.
Maar naar binnen gaat die net iets te ver , zal het forum eens nakijken op zo'n schema.
 
Dag Rins,

De basisstand van je servo plus je maximale uitslag zowel naar links als naar recht is toch via je zender in te stellen? Of beschikt je zender niet over deze functionaliteit? Lukt het niet via je zender, dan kun je mogelijk iets doen met de arm op je servo plus aan de lift. Of moet de uitslag drastisch worden beperkt?

Groeten,

Jan-Willem

Alleen zoek ik nu nog een schema om de liftservo in zijn uitslag te beperken.
Naar buiten gaat die precies tot de einduitslag van de servo.
Maar naar binnen gaat die net iets te ver, zal het forum eens nakijken op zo'n schema.
 
Als het vrij loopt, en het veel werk is de stang om te zetten, gewoon laten zitten.

Uitslag a-symmetrisch beperken is het makkelijkst als het via de zender kan. Anders zorgen dat in de middenstand de hoek tussen stuurstang en hevel geen 90 graden is. Dan zal de uitslag op het aangestuurde onderdeel, roer, in dit geval de reddingslift, naar de ene kant meer zijn dan naar de andere.
 
full


Het is weer enige tijd geleden maar de electronica zit erin.
Voor de lipo-accu's een abs-bakje gemaakt zodat die niet kunnen verschuiven.
Deze bakjes vastgezet , een voor het midden en een achter de midscheeps.
Met mijn nieuwe zender , een MX12, is het instellen van de servo's een makkie geworden.
Niet te zien maar wel aanwezig 2 X rokraft 120up vaartregelaars in het vooronder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Rins,

De basisstand van je servo plus je maximale uitslag zowel naar links als naar recht is toch via je zender in te stellen? Of beschikt je zender niet over deze functionaliteit?

Groeten,

Jan-Willem

Nu ik mijn nieuwe zender heb , de MX-12 van Graupner, is dit allemaal optimaal in te stellen. Dus geen afstelproblemen meer.
 
full

Vandaag begonnen met het railingwerk.
Vanwege de afneembare opbouw een extra railingpaal aangebracht nabij de opbouw.
Later zal de railing nagenoeg overlopen van opbouw naar de dekrailing.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Rins,

Weer een stapje completer. Mooi!

Paar vraagjes:
Het railingwerk is neem ik aan van messing. Heb je buis of massief gebruikt? Heb je de vormen uit de vrije hand gebogen? Of met een malletje? Nog een poging gedaan het zachter te maken of koud gebogen?

Ik zie de "rubber" rand er ook op zitten. Heb je de bij het buigen ontstane bobbeltjes wat kunnen wegschuren, of lukt dat niet?

Groet,

Jan-Willem
 
Hoi Jan Willem,
Al het railingwerk is van massief messing.
Soms gebruik ik een malletje maar ook het uit vrije hand werken gaat prima als je maar steeds de ronding in de gaten houdt. Is gewoon het oog van de buiger.
Met zulk werk hoef je niets zachter te maken is mijn ervaring.
Het materiaal is prima te bewerken voor dit soort bezigheden.

De rubber rand is nog niet definitief.
Komt volgende week wel. Heeft geen haast wat ik ook niet heb met de afbouw van de tender.
Moet gewoon goed gaan ogen .
En als mensen het mooi vinden vind ik het al goed.
Overigens is deze boot alleen te bewonderen tijdens de Hulster Vestigdagen , 24 en 25 augustus te Hulst , Zeeuws Vlaanderen, op geen enkele andere hobby beurs zal ik komen helaas. Ben daar niet zo een fan van.
 
Laatst bewerkt:
full



full


Zo maar een paar impressies van vandaag.
Ziet er al stoer uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


Het heeft even geduurd maar nu zitten de ramen er eindelijk in.
Moest eerst even mijn hobbykot veranderen. Nu heb ik wat meer ruimte aan werkblad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Top Rins, weer een mijlpaal! De raampartijen liggen zo te zien aan de binnenzijde van het stuurhuis. Ga je ook raampartijen aan de buitenzijde aanbrengen zodat het glas 'erop' ligt?
 
Top Rins, weer een mijlpaal! De raampartijen liggen zo te zien aan de binnenzijde van het stuurhuis. Ga je ook raampartijen aan de buitenzijde aanbrengen zodat het glas 'erop' ligt?

Rolf , het ging mij in eerste instantie erom alles waterdicht te krijgen.
Als ik het goede smoked glas kan vinden komt dat erop.
Nu kan ik verder en als het voorlopig klaar is varen met die hap.
Vind overigens wel dat het zo ook goed staat en een onderscheid maakt , dus mijn fantasie zit er weer behoorlijk in.
Eerst de rest afmaken aan dek.
Vervolg komt later.
 
Hallo Rins, hij wordt mooi, afgelopen weekend in Vlissingen geweest.
In de veerhaven zag ik hem 1:1, moest gelijk aan die van jou denken.
Mooi werk.
 
Hallo Rins, hij wordt mooi, afgelopen weekend in Vlissingen geweest.
In de veerhaven zag ik hem 1:1, moest gelijk aan die van jou denken.
Mooi werk.

Jan dank voor je compliment.
Maar in Vlissingen heb je waarschijnlijk de Lynx gezien.
Die is jet-gedreven
Zowel de Hercules als de Hydra zijn motor-gedreven en zullen alleen in de noord ingezet worden. Ik dacht dat de Hercules nu in IJmuiden vaart, maar dat weet Rolf het beste die de Hercules gebouwd heeft.
Het zijn aparte schepen daarom bouw ik deze ook.
Jet gedreven model zou te kostelijk worden, alhoewel ik wel een mal heb voor deze maar zal die voorlopig niet bouwen.
Zal zo nog een plaatje versturen.
HG
Rins
 
full


Zie de verschillen.....
Links de Hercules en Rechts de Lyra .
Het eerste wat opvalt is de langere raampartij van de Lyra welke een zusterschip is van de Lynx.
Er is ook een verschil in lengte en hoogte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hercules vaart momenteel (sinds haar in dienst stelling dec 2012) in de regio Eemshaven. In IJmuiden liggen momenteel de jettenders Draco, Lynx en Pioneer. lynx is afgelopen week veel in Den Helder geweest ten behoeve van Sail Den Helder.
 
Back
Top