Stampe SV4C-G schaal 1:2,7

Ja ik hoop dat volgend jaar de Tutor en de Stampe samen kunnen vliegen op Dawn patrol.
Maar dan moet eerst nog een hoop werk verricht worden!

Vandaag op stap geweest:
Wat klein materiaal en de servo's gehaald:
full


En daarna naar het Stampe museum in Antwerpen.
Daar kon ik 3 Stampes echt letterlijk van binnen en buiten bestuderen, ik heb er onder gelegen en op de vleugel gestaan om alles op te meten!
Probleem was alleen dat dit 3 stuks in belgie gebouwde SV4B's waren en dan zie je toch verschillen met de SV4C
Ik begrijp nu wel een paar verschillen met de kist die ik wil gaan bouwen en de Schlund kit.
Gelukkig ook een goed boek gekocht " Les Avions Stampe" vol met foto's, tekeningen, en afbeeldingen van de Stampe SV4C.

Ondertussen de firewall in de romp gelijmd met Epoxy:
full


de romp wordt dus niet op de tekening of bouwplank gebouwd, maar dat betekend dat je iedere stap moet meten of hij recht is!
In dit geval was 1 zijkant iets anders gebogen als de andere kant dus stond de neus iets scheef, dit opgelost door 2 balsa latten diagonaal in de romp te klemmen, die latten konden er weer uit toen de lijm uitgehard was, en nu is de romp kaarsrecht!

Even de motor passen:

full


Dan is zo'n ZG62 toch maar een klein motortje op deze romp nietwaar?

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu even wat solderen.
full


Van links naar rechts:
Inlaatbocht, deze was al gesoldeerd, maar met een 90 graden bocht, maar door de side thrust van de motor kwam de inlaat trechter nu tegen de motormount!
Dus losgesoldeerd, zilver weggedremeld en opnieuw onder 85 graden met zilver gesoldeerd.
Dan de cover van de Walbro, buisje (zacht)gesoldeerd zodat hierop een slangetje kan naar de aanzuig ruimte in de romp.
En rechts de vul/leeg aansluiting van de benzine tank.
Het is niet nodig dat je de tank na het vliegen helemaal leeghaalt met een ZG62, de carburateur sluit zelf de brandstof toevoer af als de motor niet loopt, maar het is weleens makkelijk om hem toch leeg te kunnen halen.
full

Nu past het geheel wel.
Volgende stappen hier:
- Gasservo monteren
- Balsa koker maken waarmee de inlaatlucht uit de romp gehaald wordt.
- Benzine tank en leidingen monteren
- Motorkap monteren (wordt nog een apart verhaal)

In de tussentijd dus gewerkt aan de staart:
full


Hier het (halve)stabilo met hoogteroer.
Dit is redelijk schaal, ik wil het nog iets meer schaal maken met de scharnieren werkend als de echte (scharnierpunt ligt daar circa 5 cm achter de achterlijst)
Het wordt niet helemaal schaal, er is voorzien voor 4 stuks Hobart penscharnieren, en de echte heeft maar 3 scharnieren, voor de veiligheid durf ik geen 3 scharnieren toe te passen.
In dit geval kies ik dus voor veiligheid i.p.v. schaal.
Natuurlijk zou ik ook 3 metalen schaalscharnieren kunnen maken, maar dat is mij net even teveel werk (dan is hij niet af voor het 2012 seizoen)

Groeten Willem


met
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo de gasservo is gemonteerd, en van 3mm balsa een koker gemaakt zodat de inlaatlucht uit de romp komt.
Met epoxy gelijmt, de motormount is zo hard dat ik er geen speld meer in kon krijgen!
Later moet ik de koker nog in de Glitsa zetten, en de kier rond de inlaat afsluiten met schuimrubber.
full


Om alles goed op te meten ook even de motorkap gemonteerd met plakband:

full


Ik wil de luiken in de motorkap en ook de deurtjes laten scharnieren met pianoscharnieren, weet een van jullie ook waar ik kleine pianoscharnieren kan kopen?

Verder heel veel gemeten en bijgewerkt op de tekening.
Lastig, sommige tekening in het boek zijn schaal 1:70 (maten lezen met een vergrootglas), de maten staan er natuurlijk 1:1 in.
De tekening van Schlundt is 1:4,8 en de kist is 1:2,7.
Dus veel rekenen om te zien wat er wel en wat niet klopt.
Er is eigenlijk te veel wat niet klopt om deze kist 100% schaal te maken.
Daarom wordt het dus toch maar een "stand-off scale" kist.
Wat ga ik wel aanpassen:

1) bovenkant romp achter de cockpit volledig aanpassen.
2) Cockpit vorm en deurtjes volledig aanpassen van SV4B ombebouwde dichte cockpit naar SV4C standaard open cockpit.
3) De bovenvleugel moet 30 mm naar achteren.
4) er hoort een kier te zijn van circa 40 mm tussen kielvlak en richtingsroer, bij de kit is de voorzijde van het roer afgerond zodat er geen kier is!
mooier als echt dus.
5) en natuurlijk heel veel extra details maken zoals een kompleet cockpit interieur.

Omdat de bovenvleugel 30 mm naar achteren gaat zal ook het zwaartepunt 15 mm naar achteren moeten.
Ik verwacht dat door de zware motor en deze aanpassing er lood in de staart zal moeten (die motor weegt kompleet bijna 6 kilo!!)
Om deze reden gaat de hele besturing zoveel mogelijk naar achteren.
Onder de stoel van de piloot komt het meeste, en ik maak 2 lipohouders in de romp net achter de stoel van de piloot.
Is de staart toch niet te licht, dan kunnen de ontvanger lipo's altijd nog voorin.

Het verplaatsen van de bovenvleugel is veel werk.
De bevestigingspunten van de cabana aan de romp zitten wel op de juiste plaats.
Op de Schundt tekening staat de voorste cabana steun schuin naar voren terwijl hij op de tekening in het boek (en de foto's) bijna rechtop staat.
De bijgeleverde volledig gesoldeerde cabana steunen moet ik dus in lengte aan passen.
Ook de bijgeleverde mallen (waarmee de cabana 100% juist gemonteerd kan worden) moet ik dus ook 30 mm aanpassen.
full


Bovenste mal is standaard, onderste is aangepast, ruw gemaakt maar wel zuiver.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga eerst de staart maar eens afmaken.

Frank van het Stampe museum stuurde een paar foto's van een andere kleurschema:
full


C-FXME is oranje met wit ook een erg aantrekkelijk kleurschema.
Wat denken jullie hiervan?

Ik ga dus de staart afmaken zodat ik de bovenkant van de romp pas kan maken, dit weekend ook foto's van deze details gemaakt.
full

Zoals jullie zien is de echt niet rond aan de bovenkant.
Dus de zaag erin :roll:.

Ook de staart moet ik iets aanpassen, bij Schlundt zijn zowel het hoogteroer als het richtings roer zonder kier uitgevoerd.
Maar bij de full-scale zit er tussen het kielvlak en het richtingsroer een kier van ruim 30 mm!
full


Dit is ook nodig: de uitslag van het roer is (full-scale) 38 graden naar links en 44 graden naar rechts!
volgens Schlundt is 30 graden roeruitslag voor het model voldoende.
Het verschil in roeruitslag naar links en rechts komt doordat de full-scale geen motor side thrust heeft, en om dit te compenseren een asymetrisch richtingsroer heeft.
Ook heeft de motor van de full scale geen down thrust maar zelfs 2 graden up thrust!
Het model heeft 2 graden side maar geen down thrust.

Groeten Willem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja er zijn bijna geen 2 Stampes gelijk, zie maar
full


Zo heb ik nu nog even circa 900 :o foto's op mijn computer doorgespit.
En dan zie je ook dat sommige kisten (met name SV4E met een Continental motor) een romp van staalbuis hebben en niet van houten latten met triplex.

Zo zie je dat die laatste wit/blauwe kist weer een heel andere motorkap heeft.
(en ook de uitlaten van een Renault)
Dat betekend dat dit een SV4A1 is, die dus de SV4C opvolgde
Dt betekend dat deze speciaal voor aerobats gebouwd is en een motor met brandstof injectie heeft zodat in alle vliegstanden de motorprestaties gelijk ( en krachtiger) bleven.
Vanwege het extra vermogen kreeg de motor ook extra koeling, zoals je ziet aan de koelsleuven in de kap van de wit/blauwe kist.
De standaard Stampe had een carburateur, die voor aerobatics uitgeschakeld werd, waarna een simpele (niet regelbare) benzinepomp de motor aan de praat hield.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is die spleet tussen het kielvlak en richtingsroer normaal niet dicht gemaakt met een leren lap??

blijkbaar niet standaard
deze heeft het wel
tailplaneleft1.JPG

deze ook Stampe SV4 Rudder | Flickr - Photo Sharing!

kwam tijdens de zoektocht deze tegen ook mooie kleuren (D-EBSH)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Stampe-Vertongen_SV-4_D-EBSH.jpg

hoi hoi,

De leren lap is inderdaad niet standaart , bij de meeste (ex)millitaire modellen is de lap wel toegevoegd,
bij de civiele stampes niet

dus de ex BAF belgian air force(sv-4b) en de FAF french air force (sv-4c) hebben de lap
 
Trouwens schiet al aardig op willem,

Tuurlijk ga je het halen om de stampe af te krijgen voor 09 juni
Wordt een mooie dag wat ik nou al in de line up zie

groetjes en succes pascal
 
Dank je Pascal
Ik ga ervoor en bouw stug door.

Ben alleen nog niet zeker over het kleurschema:

Geel/rood
full


Wit/Oranje
full


of Beige/rood
full


Ik vind ze alle 3 wel mooi.

Verder de tank ingebouwd.
Steunen verstevigd met balsa diehoekslatjes.
Meegeleverde viton slangen niet gebruikt maar vervangen door Tygon slangen, goed vastgezet want daar kom ik later slecht bij!

full


De vulslang loopt naar boven (kan dus niet gaan hevelen) en eindigt onder de motorkap naast de choke, daar komt dus een klep zodat beiden uit het zicht zijn maar wel goed bereikbaar.
De ontluchting loopt boven de tank langs naar voren en dan naar beneden, op die manier kan in geen enkele vliegpositie er brandstof uit lopen.

Verder begonnen de steunen voor de bovenvleugel gemaakt, hard gesoldeerd met zilver, ze waren al op maat meegeleverd maar omdat de bovenvleugel 30 mm naar voren verplaatst is paste dat natuurlijk niet meer.
Die (aangepaste) mallen komen nu goed van pas!
full



Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stampe.

Ik volg alle berichten met veel plezier.Komplimenten Willem.Ik vlieg zelf met de Schlundt Stampe sinds 2010.Betrouwbaar en prima gevoel op de sticks.Ik heb twee filmpjes geplaatst van de eerste start en landing op Skyjetjockie's channel op ytube.
Succes verder met bouw!

hartelijke groeten, Erik.
 
Hoi Willem,

Prachtige grote Stampe!! Vind deze een erg mooie kleurstelling hebben die mooi bij de kist past:

full


Veel plezier met de bouw,
groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Erik

Ik heb net je filmpjes gezien en inderdaad hij vliegt mooi en schaalgetrouw.
Mooie kist!
Jij hebt ook de ZG62 erop?
Moest je nog lood gebruiken om het zwaartepunt goed te krijgen?
Heb jij de besturing incl accu's ook onder in de achterste cockpit geplaatst?

Ik heb de boven vleugel 30 mm naar achteren verplaatst (meer schaal) en dus gaat het ZWPT ook 15 mm naar achteren, dat betekent
of 500 gram minder in de neus
of 170 gram extra in de staart.
Ik heb net gewogen, de ZG62 met vertraging, prop en uitlaat is 5250 gram (oef).
Ik kan mij dus voorstellen dat Schlundt de bovenvleugel met opzet 30 mm naar voren geplaatst heeft om het zwpt zonder lood goed te krijgen.

En Ramses, bedankt voor de input, je stem is genoteerd!

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:
hoi willem ,

ben ik weer Ik heb even contact gehad met guy valvekens (de eigenaar van de OO-SVA)
op schaffen.
Voor wat betrefd die rubberen strip, die zat standaart op elke stampe.
Maar omdat de stampes ook een dagje ouder worden en de richtings roer ophang punten
door de meeste met een preflight worden meegenomen(inspectie ronde voor het vliegen)
worden ze voor het gamak eraf gelaten.
zodat men sneller kan zien of er iets mis is met het roer en/of de ophang punten.

even iets heel anders
ik heb hier misschien ook nog wel een aantal kleurenschema's ter inspiratie








mn persoonlijke favo.





groetjes pascal
 
Laatst bewerkt:
Stampe 1:2,7

Hallo Erik

Ik heb net je filmpjes gezien en inderdaad hij vliegt mooi en schaalgetrouw.
Mooie kist!
Jij hebt ook de ZG62 erop?
Moest je nog lood gebruiken om het zwaartepunt goed te krijgen?
Heb jij de besturing incl accu's ook onder in de achterste cockpit geplaatst?

Ik heb de boven vleugel 30 mm naar achteren verplaatst (meer schaal) en dus gaat het ZWPT ook 15 mm naar achteren, dat betekent
of 500 gram minder in de neus
of 170 gram extra in de staart.
Ik heb net gewogen, de ZG62 met vertraging, prop en uitlaat is 5250 gram (oef).
Ik kan mij dus voorstellen dat Schlundt de bovenvleugel met opzet 30 mm naar voren geplaatst heeft om het zwpt zonder lood goed te krijgen.

En Ramses, bedankt voor de input, je stem is genoteerd!

Groeten Willem


Hallo Willem!Ik heb 3 lipo's(powerbox) vlak naast de tank geplaatst.Ik gebruik ook de ZG 62 met vertraging.Ik heb verder geen lood gebruikt.Zwaartepunt konform info Schlundt.

Groet,

Erik.
 
Hallo forumgenoten!
wat een hoop informatie in 1 keer!

@ Pascal
Mooie kleurschema's, maar dat zijn alle 3 wel SV4C's met een Renault motor.
Ik bouw een SV4C-G met een Gipsy-Major motor.
Die heeft dus de motorkap en olietank van een SV4B.
Er zijn 2 redenen waarom ik voor deze versie kies:
1- deze kap zit bij de kit.
2- ik wil de kap zo maken dat ik hem in 1 stuk kan verwijderen maar ook de luiken kan openen.
Dat gaat moeilijk bij de Renault kap waar de luiken doorlopen tot bovenop de kap.

@ Erik
bedankt voor de info!
Ik gebruik de powerbox evolution met 2 maal 3S2200 lipo (2x120 gram) als ik deze dus niet voorin de romp plaats maar achter de achterste cockpit gaat het zwaartepunt 12 mm naar achteren en compenseer ik aardig het 30mm naar achteren plaatsen van de bovenvleugel.
ik heb dan ook waarschijnlijk weinig of geen lood nodig!

@ Dennis
Mooie foto, en precies op het juiste moment!
ik ben nu bezig met het middendeel van de bovenvleugel.
De steunen solderen (moeten allemaal aangepast worden)
En de tank bouwen, daar moet dus de zaag in, bij Schlundt is de tank geimiteerd door de bovenkant van het middendeel 6 mm dikker te maken en de onderkant 3 mm dikker te maken.
Bij de full-scale is er aan de bovenzijde een (aluminium?) deksel terwijl de onderzijde linnen over ribben is die circa 40 mm uitsteekt (14 mm op schaal).
Dat moet dus wel aangepast worden, de onderkant moet dus 11 mm dikker worden.

groeten Willem
 
Intussen zitten de cabana steunen erop, dit ging niet geheel zonder problemen.
De 6 mm steunen zijn gesoldeerd met zilver, maar de 2 mm met zachtsoldeer.
Schlundt schrijft dat aan beide kanten een Z bocht moet komen, zodat de zachtsoldeerverbindingen in feite dus niet belast worden.
Dit ging goed bij de kruizen aan de zijkanten, maar bij de stangen naar het midden van de romp ging het fout.
Tijdens de controle meting bleek dat het spul scheef stond :(.
Dus de mallen verwijderd (dan kon ik er tenminste goed bijkomen) en nogmaals gemeten, en ja 1 van de 2 mm stangen was ruim 1 mm te lang!
dat kon dus toch ondanks de mallen.
Zonder mallen afgemaakt, dan kon ik tenminste ook makkelijk bij de soldeerverbindingen komen!

full


Volgende stap is dus het beplanken van de neus, volgens de beschrijving zou dat gewoon in stroken van 10 cm breed kunnen, maar ik heb de 3 mm plankjes eerst voorgevormd en toen in stroken van 5 cm aangebracht.

full


De 2 mm steunen naar het midden van de neus zitten niet volgens de Schlundt tekening, maar meer schaal zie de foto van Dennis).
Deze zitten niet vast met Z uiteinden vast maar met U uiteinden, voor het solderen had ik toch S39 nodig, met soldeervet had ik gewoon geen hechting op het verenstaal. (wel goed afgespoeld later)
Voor het aanbrengen van de beplanking het ik de 6 mm stringers ook door laten lopen, op 2 na gaan die weer weg, daarom heb ik bakpapier tussen de beplanking en de stringers gedaan.

Bij het bekijken van al die foto's ga je ook nadenken over het instrumentenpaneel.
full


G-BWEF heeft een heel mooi dashboard voor een oude aerobatics kist, wel een grote G-meter maar geen Gyro-kompas of Gyro-horizon, die moderne instrumenten passen niet echt in een voor-oorlogs ontwerp.
Bij de schlundt kit zitten wel een paar instrumenten, maar die zijn naar een duitse kist et dus duitse opschriften.
Ze lijken ook wat te klein (full scale zijn ze toch 80 mm?), ik denk schaal 1:3.
Cockpit_doppeldecker_2
Verkoopt wel mooie instrumenten maar is erg duur (430 euro voor een set!!) en natuurlijk ook allemaal in het duits.

Voor zelf maken moet ik afbeeldingen van de wijzerplaten hebben, ben al een paar uur op zoek geweest, wel veel gevonden voor zwevers.
SilentFlight Network
Maar hier ook veel duitse opschriften en natuurlijk geen toerenteller.

Zal dus nog verder moeten zoeken.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lamineer meestal de rompbeplanking
dus 2X 1,5 op een buis met verdunde houtlijm
je krijgt dan mooi gebogen planken die ook nog is sterker zijn
en niet gaan inzakken
 
Dat lamineren ga ik zeker een keer proberen.
Het probleem bij de voorzijde bepalnken was dat de beplanking doorloopt onder de tapse motorkap (in tegenstelling tot de full scale).
Tewijl de neus droogt zodat ik die kan schuren en afwerken ga ik verder met de cockpit.
Bij de SV4C zit dus achter de achterste piloot het schot onder een hoek van 15 graden en een bagageruimte.

full


Niet erg duidelijk dit luikje, maar ik heb wel een fotogemaakt van een SV4B
(daar staat het schot dus rechtop!)

full


Hieronder komen de lipo's en powerbox, dus een prima plaats voor de schakelaar van de powerbox!
Luikje maken van 0,8 mm triplex op een 3 mm liteply frame.
Kan geen kleine pianoscharnier vinden, maar bij de praxis een zakje " naaidoosscharnieren" met losse 0,9 mm pen gevonden.
Door de pennen te vervangen door een lengte 0,8 mm verenstaal maak ik een pianoscharnier.

full


Fasteners gemaakt door een M4 messing sluitring te solderen op 2 houtschroefjes.

full


De schakelaar past er netjes achter, 2 kleine magneetjes in het luik en 2 stukjes staal in het schot houden het luik dicht.

full


En dan ziet het er zo uit.
De scharnierpen is nog te lang en zit los, dat werk ik af na het schilderen (blijft het luikje demontabel)
Ik wil hier ook de laadkabels maken voor de lipo's, ik denk deze te gaan laden via de balancer kabels, dat kan tot 2 ampere.

Zo nu verder de achterkant aanpassen!

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even weer een update.
Het bouwtempo ligt nu een stuk lager, omdat aanpassen nu eenmaal veel meer tijd kost als bouwen volgens de tekening/bouwbeschrijving.

Eerst dus de staart wat meer schaal gemaakt, de 6x6 mm balsa stringers eruitgesneden en nieuwe gemaakt van 3 mm liteply.
Het orgineel heeft dus 5 stringers van 8 mm breed (full scale), de kit heeft er 1 van 3 mm en 6 van 6 mm (16 mm full scale).
De plank met de rolroerdelen geeft afvalstroken van 3x6 en 3x8 mm, precies de juiste maat en kaarsrecht!

full


En hier dus de nieuwe stringers van gemaakt.
Ook het beplanken anders gedaan, niet van 3 mm volgens de bouwbeschrijving, maar in 2 lagen 1,5 mm in de volgende stappen:
1) 1,5 mm plankjes aan elkaar gelijmt tot 400 mm breed (naden van 2e laag 50 mm versprongen)
2) plankjes goed vlakgeschuurd tot er geen naad meer zichtbaar is.
3) plankjes natgemaakt en op een bruikbare mal (ronde prullebak) laten drogen.
4) eerste laag gelijmt, en volgende dag geschuurt.
5) tweede laag gelijmt, en ook geschuurt.
Al het lijmen gedaan met bruislijm, dat schuurt veel beter als de aanbevolen witte houtlijm!

Zo ziet het eruit tussen stap 3 en 4:

full


full


En zo dus na het schuren. (moet nog wel de laatste beetje schuren, maar daar wacht ik mee tot alles klaar is in verband met deukjes etc tijdens de bouw).
Veel beter schaal, ook kartonnen mallen voor de raampjes gemaakt, bij de kit zitten 2 identieke raampjes maar de voorste staat onder 41 graden en de achterste onder 49 graden!
Dus 2 aparte raampjes moeten het worden.
Wel gevonden dat ik het niet 100% schaal krijg, de achterste cabana steun zit bij de full scale iets achter het voorste instrumenten paneel, maar het model heeft op de plaats van de steun 2 stevige spanten, de instrumenten komen dus op het achterste spant te zitten, ruim 1 cm te ver naar achteren.

Volgende stap voor de romp:
1) de deurtjes maken, de kit heeft grove houten deurtjes met nog grovere sluitingen, mooi voor een konijnenhok, maar zeker niet zoals de SV4C.
Mogelijk is er wel een SV4B in Duitsland te vinden waarvan de Canopy verwijderd is en een timmerman houten deuren gemaakt heeft, dus mischien is het wel schaal voor een lelijke ombouw, maar ik vind de SV4C romp ('torpedo" romp volgens de Stampe tekeningen) juist hele mooie deurtjes hebben.
Met hele kleine klemmen en geen "deurknoppen".
voor het model maak in 8 magneetjes in de balsa romp (magneetjes zijn 2 mm dik en kunnen dus onzichtbaar in de 3 mm dikke romp verborgen worden.
De deurtjes maak ik dan van 0,6 of 0,8 aluminium, met een 0,6 mm stalen plaatje achterop gelijmt.

full

hierboven zie je dus de orginele deurtjes en raampje van een SV4C (foto gemaakt in Lelystad).

Al dit gepruts heeft dus weinig voortgang in 1 week gegeven, alleen de kartonnen raampjes ben ik al 1 avond mee bezig geweest.
Daarom eerst even de ruwbouw vleugels maken, schiet tenminste een beetje op en daar hoef ik niet zoveel aan aan te passen (hoop ik)
De ondervleugels heb ik nodig voor de aansluiting op de romp te kontroleren.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top