Stampe SV4C-G schaal 1:2,7

hallo Willem, stampe vrienden en bouwers,

goed te horen, dat jullie jullie ook niet ALTIJD aan't bouwen zijn!!!
heb een heel jaar met mijn andere hobby (oude motorfietsen) zoet geweest,
wel een mooi seizoen gehad.
Nu weer verderbouwen aan de svenson-stampe.
daarom even een vraag aan jullie professionele bouwers met heel veel
ervaring:
wil beginnen bespannen met solartex. Met welk produkt wrijf ik eerst
het balsa in, om daarna een goede hechting van de solartex te bekomen?
gebruik ik moeders strijkijzer of is zo'n klein ding handiger?
Dank voor jullie reaktie.
P.S. een dikke proficiat voor jullie mooie kisten, en als je die van Ruud
ziet maneuvreren, om van te dromen!!
Ruud, hoeveel weegt je kist en welke motor gebruik je?
Groeten uit belgie, doei,
Bob:D
Willem, voor je vervoerprobleem is het gedacht op het dak van je camper
toch nog niet zo'n slecht idee?? Natuurlijk zonder de voorste wings!!
tot later
 
Zo de Stampe maar weer eens uit de schuur gehaald.
2 jaar niet aan gebouwd dus 5 jaar sinds de start van de bouw.
Wilde beginnen waar ik gestopt was, met de vleugels dus maar dat viel tegen, de neuslijsten en tips moeten in vorm geschaafd en geschuurd worden en daar voor moest ik wachten op goed weer.
(Binnen balsa schuren geeft een hoop ruzie ben ik bang :(:()
Dus maar verder met de motorkap.
Deze is uit 1 stuk en moet met parkers op de romp vastgeschroefd worden.
2 schaaldeuren lijkt mij beter:
1) de bevestiging kan met stalen boutjes achter de deuren weggewerkt worden.
2) Als ik b.v de carburateur wil afstellen hoef ik niet eerst de prop en kap te demonteren.
3) De tankvulnippel kan onder de kap.
4) De geplande easystart aansluiting kan onder de kap (inmiddels is er ook een PCI ontsteking voor de ZG62 te koop, dat kan ook)

Zo eerst maar van 5 mm populieren triplex een spant achter in de motorkap gelijmd (spaarzaam met 30 min epoxy dus kan nog los)
full

Vervolgens met een 1mm diamantschijfje in de Dremel de deuren losslijpen.
full

En kijken hoe het op de romp past.
full

Als alles past en de koellucht uitlaat openingen weer goed vrij zijn wordt de kap met glasweefsel en lamineerepoxy weer op sterkte gebracht.
In de firewall komen 4 messing busjes met m3 draad die Tony Clark gebruikt om de struts vast te zetten (gebruik ik ook voor de struts van de Stampe)
Lastig klusje is een paar balsa blokjes achter de firewall plakken om die busjes vast te zetten)

Groeten Willem
 
De volgende stap is het maken van de motorkapscharnieren.
Ik heb genoeg foto's van het origineel gemaakt.
full

full

Op basis van deze metingen zijn de "pijpjes" van het scharnier 8 mm rond en 55 mm lang en moet mijn scharnier dus 3,8 mm rond en 20 mm lang moeten worden.
Best nog wel flinke afmetingen.
Doordat de zijkappen open kunnen kan ik nu ook een schaaluitlaat maken die ook echt aangesloten wordt op de motor!
full

Maar eerst maar gereedschap gaan maken om zelf pianoscharnieren te maken.
0,8 mm aluminiumplaat en 2 mm staaldraad moet de goede afmetingen geven.

Groeten Willem
 
Back
Top