Stand tailrotor Belt Cp v2

Ten eerste allemaal de beste wensen voor 2010 !!!!!!!!

Ik lees en hoor nu tegenstrijdige berichten over de afstelling van de tailrotor. Ik lees dat hij bij midstick in Idle Up op 1/3 van de travel hoort te staan op de tail shaft. En dus een beetje pitch geeft tijdens het opstarten. Maar hoor ook dat hij 0 pitch moet hebben en daarmee op 1/2 van de travel hoort te staan. Wat is nu waarheid ?
 
Niemand die me het antwoord kan geven? Kan hier niets over terug vinden op dit forum. Ook via Google krijg ik niet het gewenste resultaat. Hoe stellen de pro's hier hun tailrotor in bij midstick? halverwege of op 1/3?
 
Ook nog de beste wensen voor 2010.

Eerst even wat meer info, aub:
Wat voor gyro?
Wat voor zender?

Tim
 
Beste wensen!

Ik vermoed dat er naar de hoover instelling wordt gevraagd..
Velen stellen de staartrotor zodanig af, dat het middenpunt gelijkstaat aan de hoeveelheid pitch benodigt tijdens een hoover.
Dan heeft de gyro het simpeler als deze in Heading hold gaat werken.

Dit is niet perse noodzakelijk, veel gyro's werken ook goed als alles "gewoon"ingesteld is (dus pitchslider gewoon in het midden), sommige gyro's schijnen hier morele bezwaren tegen te hebben
 
Beste wensen!

Ik vermoed dat er naar de hoover instelling wordt gevraagd..
Velen stellen de staartrotor zodanig af, dat het middenpunt gelijkstaat aan de hoeveelheid pitch benodigt tijdens een hoover.
Dan heeft de gyro het simpeler als deze in Heading hold gaat werken.

Dit is niet perse noodzakelijk, veel gyro's werken ook goed als alles "gewoon"ingesteld is (dus pitchslider gewoon in het midden), sommige gyro's schijnen hier morele bezwaren tegen te hebben

Ik neem aan dat je dezelfde instelling als basis gebruikt voor zowel in de hover als voor forward flight toch? Of hebben jullie hem op 0 pitch op de tailrotor staan en zodra je naar de hover overgaat vangen jullie dit handmatig op of laten jullie de gyro dit afhandelen. Wat is de basis? je main blades zet je op 0 pitch bij midstick maar waar gaat de tailrotor standaard op? De ene zegt op 1/3 van de tailshaft de ander zegt halverwege en dus 0 pitch.
 
1/3 van de tailshaft is een beetje vreemd ijkpunt.
Sommige stellen de staart zo af dat je al wat compensatie t.o.v. het koppel van de hoofdrotor op de bladen hebt.
Dit is dan meestal 4 tot 8º pitch verdraaiing van de staartbladen.
Bij de trex450, en dus ook alle clonen daarvan, worden de staartbladen meestal op 0º gezet bij een middenstand van de staartservo (in rate mode / HH uitzetten).

Zoals Student al aangeeft hangt het ervan af waar je Headinghold gyro het liefste mee werkt.
Bij sommige gyro's wordt in de manual aangegeven welke stand de staartblaadjes moeten hebben in de neutraalstand.
Die instelling kan je eigenlijk dus niet veranderen tijdens een vlucht omdat het een mechanische afstelling is.
Dus er wordt altijd met dezelfde in/afstelling gevlogen.

Misschien dat iemand aan kan geven hoe de instelling is als hij van de fabriek komt met stock onderdelen...
 
Ik snap dat de instelling niet te veranderen is tijdens de vlucht. Dat was me al duidelijk, het ging er dus even om wat de standaard vaste instelling is die de CP v2 vliegers gebruiken. de ene zegt 0 pitch de andere een beetje pitch.

Ik heb een manual gedowload van internet hoe je een Bel CP moet afstellen deze is gemaakt door iemand op het heliguy forum genaamd CHOPPERADDICT, deze zegt dus inderdaad op ongeveer 1/3 op de shaft de pitch slider zetten als de servo in de middenstand staat zodat deze al koppel opvangt van de hoofdrotor.

Echter ik de videotutorial van Nuttcaze heeft hij het over 0 graden pitch.

De E-Sky manual zegt ook op ongeveer 1/3 op de tail shaft. Ik zal die 1/3 dan maar gewoon aanhouden.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
 
De stock gyro heeft geen heading hold toch?
Ik stelde de mijne af door hem op ongeveer 1/3 te zetten, dan gaan hooveren. Hij zal dan zonder twijfel links- of rechtsom gaan draaien. Je verschuift de servo met halve millimeters tot hij stil blijft hangen.
 
Ah. Dan komt daar het verschil vandaan. De gewone (niet-v2) moet met dat 1/3 verhaal.
 
De tail altijd eerst in Rate mode afstellen dat de staart stil blijft staan(Mechanisch correct afstellen. Daarna zal de heli heel prettig op head hold vliegen. Mijn ervaring is dat driften in HH mode meestal veel erger is als de mechanische afstelling niet correct is.
Dus:
Pak een basis afteslling tussen 0 en 1/3 en ga van daaruit de tail afstellen in rate mode. Blijft de staart keuring staan in rate mode dan omschakelen naar HH.

Groeten, Wilbert.
 
Wordt er niet heel erg veel makkelijker op zo weer iemand die zegt op 0 pitch en de ander zegt toch wel weer een beetje pitch.

Op zich is het hebben van enige pitch als ik er zo even over nadenk wel het meest logische. In rate mode moet hij natuurlijk stabiel recht uit blijven vliegen, de gyro corrigeert alleen kleine rukjes en maakt de rudder beweging wat soepeler. Maar dan hoort hij wel rechtuit te blijven. De HH mode corigeert alles wat hij verdraait en is dus inderdaad niet representatief voor een goede rudder afstelling.

Om dat af te kunnen stellen moet je dus wel kunnen hoveren en het liefst out of ground effect toch? anders kan hij nog steeds verdraaien. Ik begin met een beetje pitch en ga kijken of ik hem goed krijg als ik mijn kapotte onderdelen nieuw binnen heb.
 
Ik heb een King V3 en daar staat ook in de handleiding dat de afstand tussen de tailslider en het eind van de as op 1/3e moet staan. Echter ze hebben het over de rand van de tailslider en de tailslider is net zo lang als 1/3e van de as.
De tailslider bij de King V3 moet dus in het midden staan, wat precies 0 graden pitch oplevert. Op het plaatje in de handleiding zie je hem ook in het midden staan. Zo kan hij ook evenveel uitslaan naar beide kanten.
Ik zou ook zeggen dat je bij neutraalstand iets pitch nodig hebt, maar om de een of andere reden is dat niet zo. Kennelijk kan de gyro dat tijdens het vliegen oplossen voor je.
Oh en let op switch gyro van de zender. Bij mij is 0 aan en 1 uit...
 
Ja inderdaad staat de hele slider zo in het midden. Heb het plaatje nog eens minuscuul bestudeerd en inderdaad staat hij dan in het midden van de as.
Bij het kopje rudder checking staat hij trouwens ook op 0 pitch bij midstick.

Wel even een correctie voor wat betreft de Gyro :
0 = Head Holding mode
1 = Rate mode
Dat is dus niet uit, de gyro corrigeert nog steeds kleine bewegingen bv door wind veroorzaakt.

Bedankt, hij gaat op 0 pitch en dan kijken we hoe alles reageert.

Waar blijven die onderdelen nou. =-)
 
Wellict ten overvoelde het gehele verhaal

Voorbereiden
Voor je begint met het afstellen van de helikopter maken je de drie draden die de motor verbinden met de stroomverdeler los en houd je de zender paraat. Soms is enige kracht nodig die draden los te maken (uit elkaar trekken). Het is echter niet wijs dat niet te doen, wil je veilig aan de slag gaan.

Initialisatie
Steeds als je controleert welke effect een (gewijzigde) instelling heeft voeren je de volgende actie uit:
1. Maak de verbinding met de accu los, als deze al is aangesloten;
2. Plaats alle sticks en alle trims in het midden, behalve de ‘throttle-trimmer’ die trek je naar je toe;
3. Zet de ‘idle up’ schakelaar, links boven op je zender, op normaal vliegen (duw deze schakelaar van je af);
4. Zet beide draaiknoppen (pitch en gyro) op de middelste stand;
5. Zet de zender aan en wacht totdat deze gereed is (het lampje op de zender niet meer knippert);
6. Sluit de accu aan op de helikopter. Als gevolg daarvan worden ondermeer alle servo’s automatisch in de neutrale stand geplaatst.
Steeds als je controleert welke effect een (gewijzigde) instelling heeft voer je deze acties uit. In de volgende paragrafen worden deze acties aangeduid met een van initialiseren. Zie je een in de tekst, voer dan de hiervoor beschreven acties uit.

De staartservo
De staartservo hangt aan de staartbuis van je helikopter. Hij zit vast aan twee beugeltjes, die je over de staartbuis kunt verschuiven als je de schroefjes een slagje losschroeft. Het servo-armpje moet zo haaks mogelijk op de lange kant van de servo staan en de tailpitch-slider’ dient aan beide zijden dezelfde ruimte te hebben. Is dat niet zo volg dan de volgende stappen:
1. Voer de eerder beschreven initialisatie actie uit;
2. Staat het servo-armpje niet haaks op de lange kant van de servo maak dan het servo-armpje los en zet hem er weer zo haaks mogelijk op waarna je hem vastschroeft;
3. Controleer daarna de juiste instelling nog een keer, nadat je actie nogmaals hebt uitgevoerd.

Nu gaan we controleren of de tailpitch-slider’ de juiste ruimte heeft op de staartas:
1. Voer de eerder beschreven initialisatie actie uit;
2. Zet ‘rudder-trimmer’ op je zender op het middelste punt;
3. Controleer of de afstand op de ‘cross shaft’ aan beide zijden dezelfde is. Met ander woorden: na de initialisatie actie moet er evenveel vrije ruimte aan beide kanten van de ‘tailpitch-slider’ zijn;
4. Is dat niet zo maak dan de schroefjes die in de twee beugeltjes zitten waaraan de servo hangt zo los dat je de servo een beetje kunt verschuiven. Let op eigenlijk verschuif je de servo met alles wat eraan vast zit. Maak vervolgens de beugeltjes weer vast;
Controleer vervolgens of het servo-armpje zo haaks mogelijk op de lange kant van de servo staat en het asje van de staartrotor exact de juiste vrije ruimte heeft (zie voorgaande foto). Denk eraan eerst de eerder beschreven initialisatie actie uit te voeren. Staat het servo-armpje niet zo haaks mogelijk op de lange kant van de servo begin dan opnieuw.

Mocht het na het opstijgen straks zo zijn dat de staart toch een bepaalde kant op beweegt. Los dat in eerste instantie dan op met de trimmer op de zender. Land vervolgens en verschuif de staartservo een klein stuk je de juist kant op. Zet de trimmer weer in het midden en controleer ook weer de ‘limit’ (zie betreffende paragraaf).

De ‘Head lock Gyro’
De ‘Head lock Gyro’ bevindt zich tussen de controller en de staartservo. Het doel is ongewenste rotatie, bijvoorbeeld tengevolge van invloeden door de wind, op te vangen. De ‘Head lock Gyro’ die in de Belt CP V2 zit (de EK2-0704B) stopt genoemde ongewenste rotatie en zorgt er tevens voor dat de helikopter onmiddellijk terugkeert naar zijn oorspronkelijke positie. Dit gaat zo snel dat je dat bijna niet merkt. De oudere versies van de ‘Gyro’ stopte alleen de ongewenste rotatie, maar liet de helikopter niet terugkeren naar zijn oorspronkelijke positie.

Zoals gezegd is de staartservo verbonden met de ‘Gyro’ en de ‘Gyro’ met de controller. In feite stuurt de ‘Gyro’ dus de servo aan. Van belang is dat de staartservo goed is gepositioneerd en dat hij zijn uitslagen, binnen de gehele beschikbare vrije ruimte op de ‘cross shaft’, kan overbrengen op de staartrotor. Een eerste stap in het afstellen van de ‘Gyro’ is dus het correct afstellen van de servo en de plaats van de tailpitch-slider’ op de staartbuis. Dit laatste hebben we in de voorgaande paragraaf gedaan.

De ‘limit’ afstellen
Nu gaan we de limit van de ‘Gyro’ afstellen. Betreffende potentiometer zit op de ‘Gyro’. Doel van het afstellen van de limit is de gehele vrije ruimte op de ‘tailshaft’ te benutten, niet meer en niet minder. Je doet dat als volgt:
1. Voer de eerder beschreven initialisatie actie uit;
2. Zet ‘rudder-trimmer’ op je zender op het middelste punt;
3. Maak een volledige uitslag van je rudder-stick naar rechts. De vrije ruimte op de ‘tailshaft’ aan de rechterkant moet nu zo minimaal mogelijk zijn, echter de tailpitch-slider’ mag nooit een van de zijkanten raken. Gebeurt dat wel, dan zal de servo een brommend geluid maken. Heb je te veel of te weinig ruimte draai dan aan genoemde potentiometer. Draai je met de wijzers van de klok (+) mee dan wordt de ruimte kleiner v.v. Met andere woorden de uitslag die wordt gemaakt wordt groter c.q. kleiner;
4. Heb je een en ander aangepast voer dan de eerder beschreven initialisatie actie uit en controleer of je nieuwe instelling goed is;
Punt 3 controleer je vervolgens ook voor de linkerkant. Heb je aan één kant meer of minder ruimte dan bevindt de staartservo zich niet exact in het midden. Ga terug naar de vorige paragraaf om dit te herstellen als de afwijking groot is of zorg er in ieder geval voor dat de tailpitch-slider’ aan geen beide zijden de constructie raakt.

De ‘delay’ afstellen
Nu gaan we de delay van de ‘Gyro’ afstellen. Betreffende potentiometer zit op de ‘Gyro’. Doel van het afstellen van de delay (vertragingstijd) is er voor zorgen dat de staart van de helikopter stabiel blijft. Met andere woorden: meer of minder gevoelig wordt. Deze instelling kun je ook tijdens de vlucht op de zender bijstellen, met behulp van betreffende draaiknop. Het instellen doe je als volgt:
· Als de staart tijdens de vlucht een beetje van links naar rechts waggelt en kun je dat niet corrigeren, dan dien je ‘delay’ iets losser te zetten (-). De ‘Gyro’ zorgt er dan voor dat de staart actiever maar minder stabiel wordt.
· Als de staart tijdens de vlucht een ernstig naar links en naar rechts beweegt en kun je dat niet corrigeren, dan dien je de ‘delay trimmer’ iets vaster te zetten (+). De ‘Gyro’ zorgt er dan voor dat de staart zich stabieler gedraagt maar ook dat de reactie minder actief wordt.

Groeten
Martin
 
Wellict ten overvoelde het gehele verhaal

........................

Groeten
Martin

Bedankt voor je super goede info. Heb mezelf die initialisatie procedure al zoveel mogelijk aangeleerd. Werk zelf in de luchtvaart (helicopters) dus start-up procedures en checklists zijn mij niet vreemd. Bij ons werkt alles met procedures.

Heb de tailrotor inderdaad zo afgesteld zoals jij hebt aangegeven nu, maar omdat ik nog op een paar onderdeeltjes wacht kan ik hem niet helemaal afstellen (lees niet draaien). Heb hem nu exact in de middenstand staan waarbij de uitslag maximaal is, op een halve mm na aan beide zijdes heb ik de volledige uitslag. Ik moet dus even in de gaten houden dat wanneer ik de servo een klein beetje moet gaan verschuiven, om zo de prefect afstelling te krijgen, dat ik de limiter moet gaan gebruiken om zo binding tegen te gaan.
 
Nog een late reactie:


Als je de tailrotor met 0 pitch afstelt in de uitgangssituatie dan zal de HH gyro vanzelf de juiste stand kiezen om de positie vast te houden. De LIMIT begrenzing stel je zo in dat de pitch maximaal is in de beide uiterste standen (maar de servo net niet bromt als hij te ver zou uitslaan).

Dit werkt dus wel (net gecontroleerd in het echt) maar
hier zitten echter 2 nadelen aan:

1) is al eerder genoemd, bij de gyro setting in rate mode zal de helicopter niet stabiel zijn en moet je de trim gebruiken om geen rotatie te krijgen. Het is beter om dit mechanisch van te voren goed af te stellen.

2) Als je de eerder genoemde 1/3 hanteert (staat ook in mijn meegeleverde manual) dan kun je de servoarm bij DIE positie rechtop zetten en LIMIT zo instellen dat 2 * 1/3 de maximale slag is. Dat betekent in de praktijk dat de maximale pitch uitslagen van de tailrotor asymetrisch zijn (0...2/3).

Dit is juist wel prettig omdat het koppel van de hoofdrotor meewerkt bij naar links draaien (beperkte uitslag tot 2/3 pitch) en tegenwerkt bij naar rechts draaien (volle uitslag naar 0). Het uiteindelijke effect is dat bij volle stuuruitslag op de zender links/rechts de rate of turn gelijk zal zijn, terwijl de pitch bij die volle uitslagen NIET naar beide kanten evenveel wijzigt.
 
Back
Top