Stand tailrotor Belt Cp v2

Wellict ten overvoelde het gehele verhaal

Voorbereiden
Voor je begint met het afstellen van de helikopter maken je de drie draden die de motor verbinden met de stroomverdeler los en houd je de zender paraat. Soms is enige kracht nodig die draden los te maken (uit elkaar trekken). Het is echter niet wijs dat niet te doen, wil je veilig aan de slag gaan.

Initialisatie
Steeds als je controleert welke effect een (gewijzigde) instelling heeft voeren je de volgende actie uit:
1. Maak de verbinding met de accu los, als deze al is aangesloten;
2. Plaats alle sticks en alle trims in het midden, behalve de ‘throttle-trimmer’ die trek je naar je toe;
3. Zet de ‘idle up’ schakelaar, links boven op je zender, op normaal vliegen (duw deze schakelaar van je af);
4. Zet beide draaiknoppen (pitch en gyro) op de middelste stand;
5. Zet de zender aan en wacht totdat deze gereed is (het lampje op de zender niet meer knippert);
6. Sluit de accu aan op de helikopter. Als gevolg daarvan worden ondermeer alle servo’s automatisch in de neutrale stand geplaatst.
Steeds als je controleert welke effect een (gewijzigde) instelling heeft voer je deze acties uit. In de volgende paragrafen worden deze acties aangeduid met een van initialiseren. Zie je een in de tekst, voer dan de hiervoor beschreven acties uit.

De staartservo
De staartservo hangt aan de staartbuis van je helikopter. Hij zit vast aan twee beugeltjes, die je over de staartbuis kunt verschuiven als je de schroefjes een slagje losschroeft. Het servo-armpje moet zo haaks mogelijk op de lange kant van de servo staan en de tailpitch-slider’ dient aan beide zijden dezelfde ruimte te hebben. Is dat niet zo volg dan de volgende stappen:
1. Voer de eerder beschreven initialisatie actie uit;
2. Staat het servo-armpje niet haaks op de lange kant van de servo maak dan het servo-armpje los en zet hem er weer zo haaks mogelijk op waarna je hem vastschroeft;
3. Controleer daarna de juiste instelling nog een keer, nadat je actie nogmaals hebt uitgevoerd.

Nu gaan we controleren of de tailpitch-slider’ de juiste ruimte heeft op de staartas:
1. Voer de eerder beschreven initialisatie actie uit;
2. Zet ‘rudder-trimmer’ op je zender op het middelste punt;
3. Controleer of de afstand op de ‘cross shaft’ aan beide zijden dezelfde is. Met ander woorden: na de initialisatie actie moet er evenveel vrije ruimte aan beide kanten van de ‘tailpitch-slider’ zijn;
4. Is dat niet zo maak dan de schroefjes die in de twee beugeltjes zitten waaraan de servo hangt zo los dat je de servo een beetje kunt verschuiven. Let op eigenlijk verschuif je de servo met alles wat eraan vast zit. Maak vervolgens de beugeltjes weer vast;
Controleer vervolgens of het servo-armpje zo haaks mogelijk op de lange kant van de servo staat en het asje van de staartrotor exact de juiste vrije ruimte heeft (zie voorgaande foto). Denk eraan eerst de eerder beschreven initialisatie actie uit te voeren. Staat het servo-armpje niet zo haaks mogelijk op de lange kant van de servo begin dan opnieuw.

Mocht het na het opstijgen straks zo zijn dat de staart toch een bepaalde kant op beweegt. Los dat in eerste instantie dan op met de trimmer op de zender. Land vervolgens en verschuif de staartservo een klein stuk je de juist kant op. Zet de trimmer weer in het midden en controleer ook weer de ‘limit’ (zie betreffende paragraaf).

De ‘Head lock Gyro’
De ‘Head lock Gyro’ bevindt zich tussen de controller en de staartservo. Het doel is ongewenste rotatie, bijvoorbeeld tengevolge van invloeden door de wind, op te vangen. De ‘Head lock Gyro’ die in de Belt CP V2 zit (de EK2-0704B) stopt genoemde ongewenste rotatie en zorgt er tevens voor dat de helikopter onmiddellijk terugkeert naar zijn oorspronkelijke positie. Dit gaat zo snel dat je dat bijna niet merkt. De oudere versies van de ‘Gyro’ stopte alleen de ongewenste rotatie, maar liet de helikopter niet terugkeren naar zijn oorspronkelijke positie.

Zoals gezegd is de staartservo verbonden met de ‘Gyro’ en de ‘Gyro’ met de controller. In feite stuurt de ‘Gyro’ dus de servo aan. Van belang is dat de staartservo goed is gepositioneerd en dat hij zijn uitslagen, binnen de gehele beschikbare vrije ruimte op de ‘cross shaft’, kan overbrengen op de staartrotor. Een eerste stap in het afstellen van de ‘Gyro’ is dus het correct afstellen van de servo en de plaats van de tailpitch-slider’ op de staartbuis. Dit laatste hebben we in de voorgaande paragraaf gedaan.

De ‘limit’ afstellen
Nu gaan we de limit van de ‘Gyro’ afstellen. Betreffende potentiometer zit op de ‘Gyro’. Doel van het afstellen van de limit is de gehele vrije ruimte op de ‘tailshaft’ te benutten, niet meer en niet minder. Je doet dat als volgt:
1. Voer de eerder beschreven initialisatie actie uit;
2. Zet ‘rudder-trimmer’ op je zender op het middelste punt;
3. Maak een volledige uitslag van je rudder-stick naar rechts. De vrije ruimte op de ‘tailshaft’ aan de rechterkant moet nu zo minimaal mogelijk zijn, echter de tailpitch-slider’ mag nooit een van de zijkanten raken. Gebeurt dat wel, dan zal de servo een brommend geluid maken. Heb je te veel of te weinig ruimte draai dan aan genoemde potentiometer. Draai je met de wijzers van de klok (+) mee dan wordt de ruimte kleiner v.v. Met andere woorden de uitslag die wordt gemaakt wordt groter c.q. kleiner;
4. Heb je een en ander aangepast voer dan de eerder beschreven initialisatie actie uit en controleer of je nieuwe instelling goed is;
Punt 3 controleer je vervolgens ook voor de linkerkant. Heb je aan één kant meer of minder ruimte dan bevindt de staartservo zich niet exact in het midden. Ga terug naar de vorige paragraaf om dit te herstellen als de afwijking groot is of zorg er in ieder geval voor dat de tailpitch-slider’ aan geen beide zijden de constructie raakt.

De ‘delay’ afstellen
Nu gaan we de delay van de ‘Gyro’ afstellen. Betreffende potentiometer zit op de ‘Gyro’. Doel van het afstellen van de delay (vertragingstijd) is er voor zorgen dat de staart van de helikopter stabiel blijft. Met andere woorden: meer of minder gevoelig wordt. Deze instelling kun je ook tijdens de vlucht op de zender bijstellen, met behulp van betreffende draaiknop. Het instellen doe je als volgt:
· Als de staart tijdens de vlucht een beetje van links naar rechts waggelt en kun je dat niet corrigeren, dan dien je ‘delay’ iets losser te zetten (-). De ‘Gyro’ zorgt er dan voor dat de staart actiever maar minder stabiel wordt.
· Als de staart tijdens de vlucht een ernstig naar links en naar rechts beweegt en kun je dat niet corrigeren, dan dien je de ‘delay trimmer’ iets vaster te zetten (+). De ‘Gyro’ zorgt er dan voor dat de staart zich stabieler gedraagt maar ook dat de reactie minder actief wordt.

Groeten
Martin


Oke vandaag verder gegaan met het afstellen van de tail pitch. Met 0 pitch op de tail rotor moest ik mijn trim volledig naar rechts zetten en zelfs nog een beetje meesturen met de rudder naar rechts om hem redelijk koersvast te houden. Dus alles verschoven zodat er wat meer pitch naar rechts staat (vanaf achteren gezien), in de hover (zo goed en zo kwaad als dat gaat na 2x10 minuten vliegtijd in totaal op mijn eerste heli) ook nu moest ik weer de trim helemaal naar rechts zetten maar was toen ook redelijk goed koersvast. Weer de servo verplaatst om op dezelfde plaats uit te komen qua tail pitch. ook moest toen de limit instelling worden aangepast, aan de linkerkant kwam hij tegen de root van de tailshaft. Ik moest de limit compleet naar de - zijde draaien en zelfs dan nog begint hij een klein beetje te brommen bij volledige uitslag. Maar kan dus niet verder limiten. Ow en ik heb binnen gevlogen dus wind is geen factor.

Hebben andere dit ook?
Waar zou het aan kunnen liggen?
Of hoef ik me hierover niet druk te maken?

De main rotor pitch staat volgens mij helemaal goed afgesteld, alles level in midstick idle up. Alles op 0 pitch. In niet idle up mode heb ik dan een paar graden + pitch als de throttle op z'n laagst staat.
 
In dat geval moet je de link op het servoarmpje een gaatje naar binnen zetten. De bedoeling is dat je alle aansturingen in eerste instantie mechanisch correct afstelt en met je zender de laatste beetjes wegtrimt. Dat is precies wat eerder ook al een paar keer is gesteld.
Wat je nu doet is een veel te grote uitslag van een servoarm electronisch verkleinen. Als je het mechanisch doet (dus de aansturing dichter op het asje zetten) maak je optimaal gebruik van de resolutie van de servo. Nu doe je dat niet.
 
In dat geval moet je de link op het servoarmpje een gaatje naar binnen zetten. De bedoeling is dat je alle aansturingen in eerste instantie mechanisch correct afstelt en met je zender de laatste beetjes wegtrimt. Dat is precies wat eerder ook al een paar keer is gesteld.
Wat je nu doet is een veel te grote uitslag van een servoarm electronisch verkleinen. Als je het mechanisch doet (dus de aansturing dichter op het asje zetten) maak je optimaal gebruik van de resolutie van de servo. Nu doe je dat niet.

Oke, hij kan nog maximaal 1 gaatje verder naar binnen toe, dan staat ie op het gaatje met de minste uitslag zeg maar.

Ik ben nu toch ook de mechanische afstelling aan het goed zetten? Je reactie is een beetje alsof ik niet goed gelezen heb maar heb juist exact gedaan als wat me verteld is, echter liep ik nu tegen iets aan wat niet verteld was. Namelijk dat de limit niet voldoende was om zo de tail pitch zonder binding goed te krijgen. Heb iedere keer gevlogen, getrimt, geland, afgesteld, trim midden, en dat iedere keer herhaald.

Ik zal hem op het eerste gaatje zetten en zo de limit weer zo maximaal mogelijk te krijgen zonder binding. Echter was mijn vermoeden omdat ik zover naar links moest met mijn tailslider dat er misschien iets anders was wat ik over het hoofd zag. Kom nu namelijk verder naar links met de slider dan de 1/3 waar iedereen incl. de manual het over heeft. Vandaar.

Super bedankt voor het meedenken verder hoor =-)
 
Hoi,
Sorry als het belerend over kwam, zo was het niet bedoeld.
Met een limiter maak je de uitslag elektronisch kleiner - niet mechanisch.
Eerder ging het over of je de slider gewoon in het midden moet zetten en de gyro de correcties laten doen, of hem op 1/3 moet zetten. Hoewel het allebei kan is het fraaier om het mechanisch in orde te maken. Zie de reactie van piloot van gister, het idee is hetzelfde.

Succes!

-edit- als je hem heel ver naar links moet zetten is je headspeed misschien te laag, dan draait de staartrotor ook langzaam en heb je dus heel veel pitch nodig om het koppel van de hoofdrotor te compenseren.
Maar daar kan iemand die écht verstand van zaken heeft beter wat over zeggen.....
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Sorry als het belerend over kwam, zo was het niet bedoeld.
Met een limiter maak je de uitslag elektronisch kleiner - niet mechanisch.
Eerder ging het over of je de slider gewoon in het midden moet zetten en de gyro de correcties laten doen, of hem op 1/3 moet zetten. Hoewel het allebei kan is het fraaier om het mechanisch in orde te maken. Zie de reactie van piloot van gister, het idee is hetzelfde.

Succes!

-edit- als je hem heel ver naar links moet zetten is je headspeed misschien te laag, dan draait de staartrotor ook langzaam en heb je dus heel veel pitch nodig om het koppel van de hoofdrotor te compenseren.
Maar daar kan iemand die écht verstand van zaken heeft beter wat over zeggen.....

Headspeed is volgens mij niet te laag, gaat hard zat zeg maar. Wil ik mijn vinger niet tussen stoppen. =-) Ik zit op ongeveer halverwege de throttle voor een hover.

Had hem op 0 pitch staan maar dat kan de gyro in rate mode allemaal niet meer opvangen dus verdraaid hij in hover. Dus was er al over eens dat 0 pitch niet werkte. Ik zet hem op het laagste gaatje en ga dan nog eens kijken als mijn accu weer vol is hoe het gaat.

Thanks alvast.
 
Laatst bewerkt:
Nou PH_AJH, ik heb hem op het 1e gaatje staan nu heb ik met de limit in het midden dat ik net de rand niet raak aan de linkerkant dus dat is goed. Bij full rudder naar links op de remote dan gaat de slider op de tailshaft dus naar rechts. In de uiterste stand naar rechts is dan de pitch zo goed als 0 dus dat betekend dat hij alleen op de torsie van de hoofdrotor naar links zal draaien, is dat een beetje logisch?
Kunnen andere met een Belt CP v2 dit controleren op hun heli.
Het is nog met de plastic tail "gearbox".
 
Het zou natuurlijk ook de gyro gain kunnen zijn toch? Als ik de manual nog even nalees dan staat dat wanneer hij naar links draait ik wat meer gyro gain moet geven? Of denk ik nu helemaal verkeerd? Als ik naar de filmpjes van Nuttcaze kijk dan geeft hij aan dat de tail rotor van de Belt CP v2 0 pitch moet hebben en compleet in het midden hoort te staan. Wanneer hij hem proefvliegt dan hangt dat ding echt zo stil als een ....... iets wat heel erg stil in de lucht hangt ...... Is wel met een andere gyro trouwens.

Ahhhhhhhh ik weet het niet meer.

Morgen maar weer eens verder proberen, na 6 uur laden was de lipo eindelijk weer vol. Grrrr wordt mijn volgende upgrade een goede lader en een paar extra batterijen.
 
Even een reactie op je rotorspeed (en PH_AJH vermoedde dat al). Als je met half stick al hoverd dan heb je een relatief lage rotorsnelheid (of relatief grote pitch, dat is natuurlijk hetzelfde)

Ik lees ook dat je bij thottle in nul positie al een paar graden pitch hebt, dat hoort nul te zijn.

Je hoeft dat overigens om even te testen niet mechanisch te verstellen: Je kunt gewoon de pitchkromme iets verleggen met de draaiknop links op je TX. (Had je die wel in neutraal staan tijdens de afstelling?)

Draai je hem naar rechts dan krijg je meer pitch bij hetzelfde toerental.

In jouw geval zou ik hem dus wat naar links draaien voor MINDER pitch en daarmee een hoger toerental bij hover. Dan levert de staartrotor ook meer power (dat gaat omhoog met het kwadraat van de luchtsnelheid).

Ik zal proberen om vandaag even wat fotos van mijn staartrotor afstelling te maken.

Groet!
 
Laatst bewerkt:
full


Hierbij dan de foto.
Let even niet op het koperdraad, ik wacht op een bestelling voor een nieuw staartstuk en kan zo toch nog tijdelijk doorvliegen:)

De afstelling:

Neutraalstand (linkerfoto): servoarmpje recht omhoog, bij de staart 1/3 uitslag: dit is dus al pitch naar rechts (1/2=0 pitch) zodat het koppel van de hoofdrotor "ongeveer" wordt opgeheven.

TX vol naar rechts (middelste foto): servoarmpje met de limit knop begrenst naar uiterste stand voor. Op het staartstuk wordt nu MEER pitch gegeven om niet alleen het koppel van de hoofdrotor op te heffen maar ook de neus naar rechts te laten draaien.

TX vol naar links (rechtse foto): servoarmpje naar achteren (ook hier met de limit knop nog eventueel bijstellen totdat geen gebrom meer hoorbaar is). Op het staartstuk is d epitch nu zelfs negatief. Dat betekent dat naast het koppel van de hoofdrotor OOK de staartrotor er voor zorgt dat de neus naar links draait.

Ik hoop dat het helpt,
Groet!


Oh en ik heb net een lader uit HongKong binnen. Die kostte 5,49 britse ponden. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110473789519&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Dezelfde verkoper als waar jij je blades heb gekocht! Je hebt wel nog een 12V bron nodig (acculader bijvoorbeeld).

Ik heb nu 4 batterijen geladen en het resultaat is verbluffend. De standaard batterij wordt in 1uur40min opgeladen. De totale spanning komt niet boven de 12,61V uit gedurende het hele laadtraject en de individuele celspanning niet boven de 4,20V.
(En ja ik weet dat 3*4,2=12,6 maar de celspanning zat NET boven de 4,20V vandaar.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je foto's.

Is dat met de originele E-Sky TX?

De limit beperkt alleen het totale bereik toch dus van volle uitslag links naar volle uitslag rechts? Dus in dit geval de travel die je naar links hebt is de kleinste en dat betekend dat je dezelfde travel naar rechts kunt uitvoeren, bij jou lijkt het of je aan de rechterkant meer travel hebt dan naar links. Dit is volgens mij met de stock TX en gyro niet te doen toch?
Zowel dan hoor ik graag hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.

Nogmaals bedankt.

Edwin
 
De lader ziet er zo goed als hetzelfde uit als die van E-Sky.
Heb gister de batterij in de gaten gehouden qua voltage tijdens het laden, hij sloeg af toen mijn zeer goedkope multimeter aangaf dat er 12,68V in zat dus geloof dat dat wel redelijk goed is. Echter duurde de laadactie uurtje of 6. Zal vandaag als ik gevlogen heb eens kijken hoeveel het voltage is als de ESC ermee ophoudt en hoelang dat duurt, dat zou bij 3,1V per cel moeten zijn dus totaal 9,3V. Dan ga ik de volgende keer met een timer vliegen die ik dan op een veilige tijd zet, zodat het laden wat sneller gaat.

Ik ga voor een Imax B6 op eBay is €30,- ongeveer incl. verzending, reacties zijn redelijk positief over die lader.
En een paar batterijen erbij, mijn vrouw ziet me alweer aankomen voor weer €50,- voor een lader en 2 batterijen. Wie weet als ik haar een beetje kietel dat het goedkomt. =-)

Ben ff een filmpje aan het kijken en dan gaan we eens kijken hoe het nu gaat met vliegen, heb de pitch nu op exact 0 staan doormiddel van de draaiknop op de TX, dan gaan we vanuit daar weer opnieuw afstellen kijken of ik wat beter in de buurt kan komen. Kan ik die draaiknop dan zo laten staan want dat is eigenlijk niet de uitgangspositie he. Maar ga ik hem mechanisch zo afstellen dat ik 0 pitch heb in normale mode dan zal ik bij midstick is idle up dus enkele graden negatieve pitch hebben, dat is volgens mij niet echt gewenst toch?

Edwin
 
Ja, originele zender.

En ja, de travel is aan BEIDE kanten symmetrisch beperkt.

Door hem op 1/3 te zetten heb je dus maar een travel van 0..2/3

Dat de meest rechtse foto suggereert dat ik daar meer travel heb is optisch bedrog.

Als de middelste foto en de meest rechtse vergelijkt zul je zien dat bij vol TX rechts de (absolute)pitch GROTER is dan bij vol TX links (omdat de neutraalstand niet op 1/2 maar op 1/3 staat).

Dat moet ook want bij vol TX links helpt het koppel van de hoofdrotor ook mee om de neus naar links te laten draaien.
 
Ja, originele zender.

En ja, de travel is aan BEIDE kanten symmetrisch beperkt.

Door hem op 1/3 te zetten heb je dus maar een travel van 0..2/3

Dat de meest rechtse foto suggereert dat ik daar meer travel heb is optisch bedrog.

Als de middelste foto en de meest rechtse vergelijkt zul je zien dat bij vol TX rechts de (absolute)pitch GROTER is dan bij vol TX links (omdat de neutraalstand niet op 1/2 maar op 1/3 staat).

Dat moet ook want bij vol TX links helpt het koppel van de hoofdrotor ook mee om de neus naar links te laten draaien.

Bedankt voor het meedenken Piloot, leek zo (niet gelet op de pitch) alsof de slider naar rechts (stick links) meer afstand heeft afgelegd ten opzichte van de neutraal positie dan de slider naar links (stick rechts) ten opzichte van de neutraal positie. Puur en alleen gekeken naar de afstand op de tailshaft. Zal idd ook wel optisch bedrog zijn.

Zal hem zo met 0 pitch weer eens op 1/3 zetten en een gaatje hoger op de servohorn. Even weer terug bij af.

Zoals gezegd werk ik zelf met echte heli's (S61, S76, AW139, EC155) de hele dag (Oprations Officer) en weet dat (tail)rotor-track-balance ook dan een behoorlijke klus is om alles goed te krijgen. Snap nu een klein beetje waarom dat dat is. =-)
Toch blijft het mooie techniek. En dat alles op kleine schaal ook kan werken verbaasde mij toch ook wel een beetje.

Edwin
 
De lader ziet er zo goed als hetzelfde uit als die van E-Sky.

Ja, ik dacht daarom ook dat-ie wel ongeveer hetzelfde zou presteren, maar ik was blij verrast. Ikzelf zie het nut van duurdere laders niet zo, WEL het nut van meerdere laders. Ik heb zitten kijken, maar voordat je een lader hebt die 4 of 5 batterijen tegelijk kan laden dan ben je honderden euros verder. 4 van deze dingetjes kosten je iets meer dan 20 euro! De electronica die de spanning bewaakt is natuurlijk heel simpel, dat hoeft ook eigenlijk niks te kosten.


Kan ik die draaiknop dan zo laten staan want dat is eigenlijk niet de uitgangspositie he. Maar ga ik hem mechanisch zo afstellen dat ik 0 pitch heb in normale mode dan zal ik bij midstick is idle up dus enkele graden negatieve pitch hebben, dat is volgens mij niet echt gewenst toch?

PH_AJH zegt het ook al: In principe moet je alle electronische afstellingen in neutral zetten, daarna mechanisch zo goed mogelijk afstellen en pas op het laatst de electronische afstellingen (trims) gebruiken voor de fijnafstelling.

Het verbaasd me een beetje dat 0 pitch bij idleup UIT en gas dicht niet ongeveer overeenkomt met 0 pitch bij idleup AAN en midstick. Dat zou wel moeten. Als je die draaiknop links niet in neutraal had staan bij de afstelling kan dat de oorzaak zijn.

Overigens is er weinig op tegen om die knop wat te verdraaien afhankelijk van de situatie. Ik zet hem bijvoorbeeld wat naar rechts als het windstil is omdat ik dan minder stroom verbruik en de stuuruitslagen minder effect hebben (makkelijker voor een beginner zoals ik).

Als het waait draai ik hem juist iets naar links zodat ik meer stabiliteit aan de rotorsnelheid ontleen (dat is nl een vliegwiel) en bovendien een lagere pitch kan aansturen (zonder dat de rotor ongeveer stilvalt) als een windvlaag mijn helicopter omhoog gooit. Dan wil je nl WEL je pitch verlagen maar niet meteen je rotorsnelheid voor een groot deel kwijtraken!
 
Het verbaasd me een beetje dat 0 pitch bij idleup UIT en gas dicht niet ongeveer overeenkomt met 0 pitch bij idleup AAN en midstick. Dat zou wel moeten. Als je die draaiknop links niet in neutraal had staan bij de afstelling kan dat de oorzaak zijn.

Die knop stond in de midden positie tijdens het afstellen, heb ik iedere keer gecontroleerd.
Denk zelf dat dit te maken heeft met de DTS mod, doordat alle linkjes tussen de servo en de Swash verdwenen zijn zal het mixen dat in de TX zit geprogrammeerd niet helemaal zo uitkomen. Ik laat hem nog even zo staan en denk dat ik dan hem mechanisch zo ga instellen dat ik 0 pitch heb bij throttle op 0 in normale modus. 3D vliegen denk ik nog een hele lange tijd niet aan en weet ook niet of dat is wat ik wil, eerst maar eens leren hoveren en normaal wat rondjes te vliegen. Mocht ik dan verder willen dan kan ik alles alsnog weer op 0 pitch afstellen bij midstick in idle up. Tegen die tijd heb ik alles wel onder de knie (als ik dat ooit krijg) en dan kan ik dat ook wel opvangen bij take-off en landing.
 
Zoals gezegd werk ik zelf met echte heli's (S61, S76, AW139, EC155) de hele dag (Oprations Officer) en weet dat (tail)rotor-track-balance ook dan een behoorlijke klus is om alles goed te krijgen. Snap nu een klein beetje waarom dat dat is. =-)
Toch blijft het mooie techniek. En dat alles op kleine schaal ook kan werken verbaasde mij toch ook wel een beetje.

Edwin

Lijkt me leuk! Vlieg je zelf ook, of heb je plannen in die richting? Ikzelf heb vroeger wel aan zweefvliegen gedaan, maar nog nooit in een helicopter gezeten.

En ja, dat het zo klein is en allemaal toch heel echt maakt het wel leuk. Ik ben nu een kleine maand bezig en de kosten zijn iets hoger dan ik dacht toen ik de heli kocht. Die aanschafprijs is niet het enige omdat een paar extra batterijen, een extra lader wat gereedschap en toch nog wel wat onderdelen er ook nog bijkomen.

En als ik echt aan deze hobby blijf hangen dan zullen er ooit ook wel betere en grotere helis komen.......maar de Esky bevalt me prima tot nu.

Ik las trouwens dat je dacht dat je de batterijen misschien te ver leeg trok bij het vliegen. Een spanningsmeter die de conditie van iedere cel meet tijdens het vliegen is ook wel handig. Ledjes geven vaak de conditie aan. Ik heb overigens een andere ESC gekocht nadat de mijne was doorgebrand en ik heb nu een Turnigy waarbij je kunt instellen bij welke spanning hij het vermogen terugbrengt. Zo kun je de batterij bijna niet te veel leegtrekken.

En ja (hahaha) we zijn nog lang niet toe aan 3D vliegen! Ik zal blij zijn als ik een nose-in kan doen.

Groet!
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me leuk! Vlieg je zelf ook, of heb je plannen in die richting? Ikzelf heb vroeger wel aan zweefvliegen gedaan, maar nog nooit in een helicopter gezeten.
Vlieg alleen maar mee af en toe, het is een commercieel bedrijf in Den Helder CHC Helicopters Netherlands, we hebben daar 13 heli's staan van onszelf.
Zweefvliegen, dan ken je misschien een collega van me Geert-Jan Sijtema is inmiddels met pensioen (iets ouder als jij bent) maar vliegt nog wat freelance bij ons een paar dagen in de week, heeft ook veel aan zweefvliegen gedaan (en nog steeds) en bij de Grashoppers gevlogen.
En ja, dat het zo klein is en allemaal toch heel echt maakt het wel leuk. Ik ben nu een kleine maand bezig en de kosten zijn iets hoger dan ik dacht toen ik de heli kocht. Die aanschafprijs is niet het enige omdat een paar extra batterijen, een extra lader wat gereedschap en toch nog wel wat onderdelen er ook nog bijkomen.
De techniek is ook wel een van de dingen die ik erg leuk vind, lekker mee kloten en zo'n apparaat helemaal leren kennen. Qua prijs, heb nu ongeveer €320,- er aan uitgegeven had mijn vrouw al even voor de grap uitgerekend. =-( En ben bang dat er nog wel meer aan gaat komen, het blijft leuk vermaak.
En als ik echt aan deze hobby blijf hangen dan zullen er ooit ook wel betere en grotere helis komen.......maar de Esky bevalt me prima tot nu.
Daar ben ik idd ook bang voor, eerst deze maar eens onder de knie krijgen.
Ik las trouwend dat je dacht dat je de batterijen misschien te ver leeg trok bij het vliegen. Een spanningsmeter die de conditie van iedere cel meet tijdens het vliegen is ook wel handig. Ledjes geven de conditie aan. Ik heb overigens een andere ESC gekocht nadar de mijne was doorgebrand en ik heb nu een Turnigy waarbij je kunt instellen bij welke spanning hij het vermogen terugbrengt. Zo kun je de batterij bijna niet te veel leegtrekken.

Groet!
Ik heb ook een andere ESC erin zitten een Emax 30A, heb hem zo ingesteld dat hij bij 3,1V per cell de soft-cut in werking zet en die werkt goed. Originele ESC heb ik ook nog steeds als backup. Ik heb zo'n lipo saver er ook bij gekocht, echter begint hij nu na een aantal vluchten evengoed al te piepen en knipperen, terwijl de batt nog helemaal vol is, en ook nagemeten dat hij vol is met de multimeter. Hij zou een alarm moeten geven bij ongeveer dezelfde waarde als de ESC de soft-cut in werking zet.
 
Nou ging wel wat beter zo inderdaad, klein beetje trim nodig naar rechts maar hing al een stuk koersvaster dan eerst.

Toen was de batterij leeg en begon de ESC vermogen af te nemen, had ik niet meteen door en wilde wat meer gas geven, dat was dus al iets te veel, resultaat kromme feathering shaft, afgevreten tanden op het main gear, 2 kapotte bladen (had nog nieuwe), verbogen tail boom (had al een deuk dus had al een nieuwe liggen), en de flybar een beetje krom (deze kon ik weer mooi recht maken).
Al met al weer ruim €16,- aan onderdelen besteld (3x main gear met bearing, en 2x een setje van 2 feathering shafts).

Nu weer een weekje wachten op onderdelen.

Groetjes,
Edwin
 
Geert-Jan Sijtema ken ik niet, en je verhaal over de crash klinkt me bekent in de oren alhoewel dit wel een behoorlijke was!

Ik heb vandaag 3 keer gevlogen met best wel wat wind. Dat maakt het erg spannend, de heli vliegt met een windstoot zomaar een meter of 2 tot 3 de lucht in. Dan gieren de zenuwen wel door je keel... kalm blijven ... kalm blijven.....

Maar vandaag geen schade gehad!

Groet!
 
Tip:
Houd er wel erg in dat als je met een Cut-off functie echt gaat rondvliegen, dat je vaak toch teveel van je lipo's vraagt en ze iets teveel ontlaad.
De functie meet Voltage en is niet altijd helemaal wat je wil.
Een ander bijkomend risico is dat de headspeed behoorlijk afneemt op het moment dat deze functie inschakeld.
Ben er toen ik begon ooit een keer door gecrashed in wat hardere wind.

Ik houd altijd bij wat ik aan Mah teruglaad in mijn lipo's (moet je lader wel afleesbaar zijn)
Ik zorg dat ik altijd 20% van de capaciteit over heb d.m.v. het instellen van een timer (kookwekker of in je zender), dat is de zogenaamde 80% regel.
Heb je een 2200 Mah lipo, dan mag je er 0,8 X 2200 = 1760 Mah terug in laden.
Moet je op een gegeven moment meer of minder terugladen, dan stel je je timer wat korter of langer in.
Dan heb je altijd volle power, en je houd je lipo's heel.

Grt,
Eric
 
Back
Top