Stand tailrotor Belt Cp v2

Tip:
Houd er wel erg in dat als je met een Cut-off functie echt gaat rondvliegen, dat je vaak toch teveel van je lipo's vraagt en ze iets teveel ontlaad.
De functie meet Voltage en is niet altijd helemaal wat je wil.
Een ander bijkomend risico is dat de headspeed behoorlijk afneemt op het moment dat deze functie inschakeld.
Ben er toen ik begon ooit een keer door gecrashed in wat hardere wind.

Ik houd altijd bij wat ik aan Mah teruglaad in mijn lipo's (moet je lader wel afleesbaar zijn)
Ik zorg dat ik altijd 20% van de capaciteit over heb d.m.v. het instellen van een timer (kookwekker of in je zender), dat is de zogenaamde 80% regel.
Heb je een 2200 Mah lipo, dan mag je er 0,8 X 2200 = 1760 Mah terug in laden.
Moet je op een gegeven moment meer of minder terugladen, dan stel je je timer wat korter of langer in.
Dan heb je altijd volle power, en je houd je lipo's heel.

Grt,
Eric

Cut-off stond ingesteld op 3,1V per cel hoogste stand was dat. Ik wilde nu ook timen bij deze vlucht hoelang ik had gevlogen maar door de crash had ik de timer door laten lopen.

Ik heb een 1800mAh batterij en die moest ik de vorige keer 6 uur bijladen met een 800mA oplader (volgens E-Sky opgave). Mag je mij vertellen hoeveel eruit is gegaan. Electronica is niet helemaal mijn ding. Programmeren kan ik wel. =-) Heb geen lader die ik kan aflezen maar 6 uur laden op 800mA kom je volgens mij uit op een waarde die veel hoger is als de capaciteit van de batterij.
Zal de volgende keer hem wel op een minuutje of 10 zetten.

Ja Eric heeft wel een punt daar. Het is goed om te weten hoeveel je uit je batterij hebt gehaald (door te meten hoeveel je erin stopt)

Die standaard lader van de belt heeft natuurlijk geen optie om dat te meten en weer te geven.

Het laden duurt zo lang omdat de laadstrrom veel geringer is dan die 800mA zodra die ook maar even aan de lader ligt. De stroom ligt na een half uurtje laden (bijna lege batterij) nog maar op 450mA en naarmate de spanning oploopt zakt die stroom steeds verder weg.

Een goede lader zal de stroom in eerste instantie beperken tot 1C (dus 1,8A in het geval van de standaard batterij). Naarmate de maximale spanning van 12,6V (bij de standaard 3s batterij) in zicht komt zal de laadstrrom afnemen. Het laatste stukje zal met "druppel lading" moeten worden volgetankt. Een goede lader zal een dergelijke batterij dus in iets meer dan een uur vol hebben.

De standaard lader is NIET een dergelijke goede lader, lol, dat is wel duidelijk.

Ja Eric heeft wel een punt daar. Het is goed om te weten hoeveel je uit je batterij hebt gehaald (door te meten hoeveel je erin stopt)

Die standaard lader van de belt heeft natuurlijk geen optie om dat te meten en weer te geven.

Het laden duurt zo lang omdat de laadstrrom veel geringer is dan die 800mA zodra die ook maar even aan de lader ligt. De stroom ligt na een half uurtje laden (bijna lege batterij) nog maar op 450mA en naarmate de spanning oploopt zakt die stroom steeds verder weg.

Een goede lader zal de stroom in eerste instantie beperken tot 1C (dus 1,8A in het geval van de standaard batterij). Naarmate de maximale spanning van 12,6V (bij de standaard 3s batterij) in zicht komt zal de laadstrrom afnemen. Het laatste stukje zal met "druppel lading" moeten worden volgetankt. Een goede lader zal een dergelijke batterij dus in iets meer dan een uur vol hebben.

De standaard lader is NIET een dergelijke goede lader, lol, dat is wel duidelijk.

Inderdaad Mark dat was me wel duidelijk ja. =-)

Dat bij lipo's in principe 1C lading maximaal is had ik inderdaad ook al gelezen, sneller kan wel maar verkort de levensduur. Alhoewel er tegenwoordig ook al lipo's op de markt komen die tot 2C geloof ik kunnen hebben zonder schade.

Dat de laadstroom afnam wist ik echter niet. Toch maar eens gaan kijken voor die lader die ik had gezien op eBay, die Imax B6, die kun je wel aflezen. Ben over 1,5 maand jarig zijn wel leuke cadeautjes om te vragen een lader en een paar batterijen.

Groetjes Edwin

Heb jij even geluk :-) Ik heb het met mijn Belt precies bijgehouden. Tijdens het leren hooveren verbruikte hij 170 mAh per minuut.
Als je 20% over wilt houden kun je van een 1800 mAh accu 1440 mAh gebruiken, wat een veilige vliegtijd van net iets meer dan 8 minuten geeft. Met 10 minuten heb je 1700 mAh verbruikt en zit je ernstig in de gevarenzone omdat je regelaar dan in gaat grijpen, zoals je gemerkt hebt.

Voor alles zijn betere spullen te krijgen natuurlijk ;)
Maar een goed afleesbaar ladertje moet je eigenlijk wel hebben als je met lipo's vliegt.
Je kan ze dan inderdaad gebalanceerd laden in +- 45 Min.
illustratie van de vooruitgang: Ik heb nu een Hyperion lipo voor mijn Protos 500 (22,2V 6S1 2500Mah lipo) en die kan ik laden met 5C (ong.10min tot een kwartier laadtijd).

Heb jij even geluk :-) Ik heb het met mijn Belt precies bijgehouden. Tijdens het leren hooveren verbruikte hij 170 mAh per minuut.
Als je 20% over wilt houden kun je van een 1800 mAh accu 1440 mAh gebruiken, wat een veilige vliegtijd van net iets meer dan 8 minuten geeft. Met 10 minuten heb je 1700 mAh verbruikt en zit je ernstig in de gevarenzone omdat je regelaar dan in gaat grijpen, zoals je gemerkt hebt.

Geweldig, heb je ook nog data van forward flight enzo? Of ben ik nu heel erg hebberig, mocht ik er over een lange tijd aan toe zijn hoef ik niet meer te zoeken waar die gegevens ook al weer eens vandaan kwamen. =-)

Het wekkertje gaat iig de volgende keer op 8 minuten.

Thanks, Edwin

Voor alles zijn betere spullen te krijgen natuurlijk ;)
Maar een goed afleesbaar ladertje moet je eigenlijk wel hebben als je met lipo's vliegt.
Je kan ze dan inderdaad gebalanceerd laden in +- 45 Min.
illustratie van de vooruitgang: Ik heb nu een Hyperion lipo voor mijn Protos 500 (22,2V 6S1 2500Mah lipo) en die kan ik laden met 5C (ong.10min tot een kwartier laadtijd).

Een van mijn andere hobby's is fotografie samen met mijn vrouw, helaas is daarbij de regel des te duurder des te beter. Dus we hebben inmiddels al weer meerdere duizenden zo niet tienduizenden euro's aan fotografie apparatuur in de afgelopen jaren bij elkaar verzameld. Dan is geld uitgeven wel wat makkelijker omdat we er samen wat mee doen. Gaat hiermee iets moeilijker. =-)

Maar verder ontopic, dat zet tenminste zoden aan de dijk 10 minuten laden, dan kun je een paar runnetjes doen op een dag. 8-)

Klopt,
Gaan ook langer mee dan de oude generatie lipo's en je hebt er maar twee nodig om te blijven vliegen op een dag.
Ik zou ook in het begin niet al teveel aanschaffen, wel goed spul kopen, maar de ontwikkelingen gaan zo snel op het moment.
Goed rondkijken en slimme keuzes maken.
Dan is deze hobby wel goedkoper dan fotografie.....tenzij je net zo gek gaat doen als ik LOL :)

Laatst bewerkt:
Geweldig, heb je ook nog data van forward flight enzo?

Nee, zo ver ben ik niet gekomen. Ik heb twee keer echt rondgevlogen maar toen hij weer eens aan barrels ging ben ik er mee gestopt omdat het me teveel geld ging kosten.
Heb wel een filmpje van de één na laatste vlucht :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt,
Gaan ook langer mee dan de oude generatie lipo's en je hebt er maar twee nodig om te blijven vliegen op een dag.
Ik zou ook in het begin niet al teveel aanschaffen, wel goed spul kopen, maar de ontwikkelingen gaan zo snel op het moment.
Goed rondkijken en slimme keuzes maken.
Dan is deze hobby wel goedkoper dan fotografie.....tenzij je net zo gek gaat doen als ik LOL :)

Ik kijk altijd zoveel mogelijk rond, voordat ik iets koop struin ik tientallen sites af om de ervaringen te lezen. De Belt CP v2 is niet de beste heli daar ben ik me volledig van bewust maar het is een redelijk goedkope CP heli waarmee ik de beginselen onder de knie kan krijgen zonder dat ik nog eens honderden euro's aan onderdelen/reparaties kwijt ben, zeker via eBay zijn de prijzen zoveel lager als in NL voor exact dezelfde spullen.

Nee, zo ver ben ik niet gekomen. Ik heb twee keer echt rondgevlogen maar toen hij weer eens aan barrels ging ben ik er mee gestopt omdat het me teveel geld ging kosten.
Heb wel een filmpje van de één na laatste vlucht :-)

Jammer. Moet ik dat zelf ooit maar eens proberen te achterhalen over een paar jaar wanneer ik uitgehoverd ben. =-)
Vind vooral de rudder gebruiken moeilijk omdat ik dan bijna altijd ook de throttle iets naar boven of onder beweeg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer. Moet ik dat zelf ooit maar eens proberen te achterhalen over een paar jaar wanneer ik uitgehoverd ben. =-)
Vind vooral de rudder gebruiken moeilijk omdat ik dan bijna altijd ook de throttle iets naar boven of onder beweeg.

Oh wat is het soms toch een feest van herkenning! Rudder/gas vind ik inderdaad ook lastig afzonderlijk te bedienen.

Gezien al die ontwikkelingen met de lipo's denk ik dat ik het dit jaar houd bij een paar extra batterijen (uit Hongkong) en een paar goedkope laders. Volgend jaar gooi ik dan alles weg en beschouw ik het als leergeld en stap ik over op de nieuwste technologie. ( zowel batterij als lader)

Oh wat is het soms toch een feest van herkenning! Rudder/gas vind ik inderdaad ook lastig afzonderlijk te bedienen.

Gezien al die ontwikkelingen met de lipo's denk ik dat ik het dit jaar houd bij een paar extra batterijen (uit Hongkong) en een paar goedkope laders. Volgend jaar gooi ik dan alles weg en beschouw ik het als leergeld en stap ik over op de nieuwste technologie. ( zowel batterij als lader)

Hoe bedien jij de sticks? Alleen met je duimen of tussen duim en wijsvinger en dus hangt de remote om je nek vast?

Ik heb naar filmpjes van Tareq Alsaadi gekeken en die gebruikt alleen zijn duimen (en houdt de TX los in zijn handen). Dat zie ik op filmpjes bij wedstrijden wel meer mensen doen, maar mij lukt dat echter niet: veel te veel en te grote correcties.

Ik hang hem dus maar om mijn nek en gebruik rechts duim/wijsvinger/middelvinger en links duim/wijsvinger

De linker stick bedien ik echter niet continu. Ik heb hem in principe los, tenzij ik een rotatie wil of meer/minder pitch.

Kan iemand met wat ervaring ons een tip geven wat het beste is?

EricW of PH_AJH hoe doen jullie dat?

Dat is een eindeloze discussie, wat beter is. Volgens mij doet iedereen het op de manier die voor hem natuurlijk aanvoelt en voelt dat daardoor ook als "het beste"; de andere manier voelt minder prettig aan.
Zelf vlieg ik met mijn duimen op de sticks. Daar kan ik zéér nauwkeurig mee sturen.
Overigens tijdens het helivliegen corrigeer ik voortdurend dus een stick los is er niet bij. Met zwevers is dat een ander verhaal, die kun je nog wel eens een minuutje hun gang laten gaan.

Dat is een eindeloze discussie, wat beter is. Volgens mij doet iedereen het op de manier die voor hem natuurlijk aanvoelt en voelt dat daardoor ook als "het beste"; de andere manier voelt minder prettig aan.
Zelf vlieg ik met mijn duimen op de sticks. Daar kan ik zéér nauwkeurig mee sturen.
Overigens tijdens het helivliegen corrigeer ik voortdurend dus een stick los is er niet bij. Met zwevers is dat een ander verhaal, die kun je nog wel eens een minuutje hun gang laten gaan.

Toen ik de vraag stelde was ik er al een beetje bang voor inderdaad dat het een discussie zou gaan worden. Denk inderdaad dat het een persoonlijke kwestie is. Waarschijnlijk ook te maken met de voorgeschiedenis. RC auto's bestuur je over het algemeen met je duimen. En alleen vooruit-achteruit en links-rechts. Bij heli's heb je 4 richtingen.:schrik:

Was er inmiddels al achter dat continue correcties nodig waren om hem "stil" te laten hangen. Vooral het inschatten van de grote van de correcties is moeilijk, vaak overcorrigeer je heb ik gemerkt. Lang leven de training gear in deze. Anders waren er al 6 setjes bladen doorheen gegaan denk ik.

Dat is ook de reden dat ik nog niet aan Radd's training school ben begonnen die stelt voor de training gear eraf te halen en dat durf ik nog niet echt. Als ik de repair onderdelen binnen heb zal ik me ook weer even over die drempel moeten zetten om weer te gaan vliegen. Toch bang dat ik weer iets kapot maak. Maar zonder vallen en opstaan heeft nog niemand leren lopen.

Is inderdaad persoonlijk en heeft geen enkele invloed op hoe goed je gaat sturen.
Ik vlieg zelf half pinch :mrgreen:.
Mijn duimen bovenop de sticks en mijn wijsvinger erachter tegenaan.
En soms alleen even duim...ik let er eigenlijk ook niet meer op.
Dat is eigenlijk de grote "truc" van helivliegen (bij deze! ;) ), nooit nadenken tijdens het vliegen.
repeteren, repeteren.....en nog eens enorm veel repeteren, je circuits rechtsom, linksom, figuur zus figuur zo.
Als meeneurien op vreemde muziek, niet denken maar gewoon doen.
Meer kan ik er niet van maken :)

Grt,
Eric

Is inderdaad persoonlijk en heeft geen enkele invloed op hoe goed je gaat sturen.
Ik vlieg zelf half pinch :mrgreen:.
Mijn duimen bovenop de sticks en mijn wijsvinger erachter tegenaan.
En soms alleen even duim...ik let er eigenlijk ook niet meer op.
Dat is eigenlijk de grote "truc" van helivliegen (bij deze! ;) ), nooit nadenken tijdens het vliegen.
repeteren, repeteren.....en nog eens enorm veel repeteren, je circuits rechtsom, linksom, figuur zus figuur zo.
Als meeneurien op vreemde muziek, niet denken maar gewoon doen.
Meer kan ik er niet van maken :)

Grt,
Eric

Voorlopig zijn circuits en figuren nog toekomst muziek (om maar even in je thema te blijven) :mrgreen:

Van de grond af komen zonder crash is al uitdaging genoeg, om dan nog maar niet over de landing te spreken. :rolleyes:

Eerst dus heel erg veel van de grond af halen en weer neerzetten toch een van de belangrijkste dingen.

Eerst maar weer eens wachten op de onderdelen. Heb straks gelukkig wel 3 featheringshafts reserve en 2 main gears.

Jullie kennen het volgende vast wel maar het is wel toepasselijk:

Er zijn 4 stadia waarin je kunt verkeren als het gaat om bepaalde vaardigheden (zoals de vaardigheid om een helicopter te besturen)

1) Onbewust onbekwaam
Dit is het stadium waar de meeste mensen zitten. Ze kunnen geen helicopter besturen, maar staan daar ook niet bij stil.

2) Bewust onbekwaam
Op het moment dat je als passagier meevliegt in een heli en de piloot valt flauw kom je opeens heel erg snel in deze fase terecht: Je kunt nog steeds geen heli besturen maar beseft dat opeens heel erg goed.

3) Bewust bekwaam
Door training en oefening kun je de bekwaamheid aanleren. Dit vereist echter nog steeds een bewust nadenken bij wat je doet. Veel mensen zijn bewust bekwaam op allerlei vaardigheden.

4) Onbewust bekwaam
De heilige graal. Je bent onbewust bekwaam in ademhalen. Je bent onbewust bekwaam in lopen. Je HOOPT ooit onbewust bekwaam te worden in heli vliegen. Dat vergt vooral veel routine, DOEN.

Precies zoals Eric zegt dus. En de sociologen zijn het met hem eens:)

Jullie kennen het volgende vast wel maar het is wel toepasselijk:

Er zijn 4 stadia waarin je kunt verkeren als het gaat om bepaalde vaardigheden (zoals de vaardigheid om een helicopter te besturen)

1) Onbewust onbekwaam
Dit is het stadium waar de meeste mensen zitten. Ze kunnen geen helicopter besturen, maar staan daar ook niet bij stil.

2) Bewust onbekwaam
Op het moment dat je als passagier meevliegt in een heli en de piloot valt flauw kom je opeens heel erg snel in deze fase terecht: Je kunt nog steeds geen heli besturen maar beseft dat opeens heel erg goed.

3) Bewust bekwaam
Door training en oefening kun je de bekwaamheid aanleren. Dit vereist echter nog steeds een bewust nadenken bij wat je doet. Veel mensen zijn bewust bekwaam op allerlei vaardigheden.

4) Onbewust bekwaam
De heilige graal. Je bent onbewust bekwaam in ademhalen. Je bent onbewust bekwaam in lopen. Je HOOPT ooit onbewust bekwaam te worden in heli vliegen. Dat vergt vooral veel routine, DOEN.

Precies zoals Eric zegt dus. En de sociologen zijn het met hem eens:)

Daarom vliegen wij altijd met 2 piloten. =-)

Back