Standaard staartmotor Hummingbird lang niet krachtig genoeg?

Misschien de staart eens direct aan de accu zetten. Dan weet je in ieder geval welke toeren hij moet kunnen maken. Als dat aangesloten op de heli dan minder is weet je waar je verlies zit. Vind je geen verlies, dan lijkt het inderdaad logisch de motor te vervangen.

Op 3 Lipo´s gaat overigens prima, ik houd alleen de vliegtijden wel kort om oververhitting te voorkomen => 5 minuten.

:D

Satoer zei:
Ik denk dat 3 Lipo's zeker wel uit zouden maken. in theorie zou de staart dan een derde keer zo hard kunnen draaien
1.5 keer zo hard... hoewel, de V/RPM verhouding bij een borstelmotor is niet geheel lineair :roll:

Nou het probleem blijkt ineens gedeeltelijk opgelost. Ik kan ineens vliegen met dat ding hoveren snelheid maken (zover dat kan dan in die kleine kamer). Alles gaat goed lekker in de hand, en dan op eens…. Nokt de staart er weer mee :? ??? BAM einde verhaal.
De motor blijkt dus wel krachtig genoeg om hem in bedwang te houden maar op een of andere manier kapt hij er soms ineens mee. Snap er niets van. Soms duurt het heel lang. Hou hem nu rustig 10 minuten in de lucht.
Weet ook zeker dat het geen stuurfout van mij is. Ineens draait de staart weg stuur dan heftig tegen. Zonder effect. Snif :(

Motor van de staart draait ook niet echt mooi stationair vindt ik. nieeeeeeeeeeee nieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee nieeeeeeeeeee nieeeeeeeeeeeeee nieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee nieeeeeeee
Zo een beetje, met korte onderbreking-kjes. Haha duidelijk hè ;)

Afijn zal morgen eens een mooi beginners verslag posten.

Groetjes Michel

Volgens mij is er het volgende aan de hand:
Als ik het goed lees heb je het ding volgepropt met allerlei geavanceerde, maar wel aanzienlijk zwaardere componanten dan oorspronkelijk voorzien(zware regelaar, zware gyro). Gevolg is dat bij een dergelijk gewicht het ding in oorspronkelijke toestand niet meer van de grond zou komen dan wel met veel moeite. Echter, met de Razor 350 motor kun je veel meer vermogen in de hoofdrotor pompen dan oorspronkelijk bedacht en daarmee krijg je het ding toch omhoog. meer vermogen op de hoofdrotor resulteert echter ook in een stevige toename van het koppel ervan dus je staartrotor moet ook aanzienlijk harder werken = heeft ook veel meer vermogen nodig. Op 2 cellen zat je wat dat betreft aan zijn grens (vermogen = spanning x stroom en bij gelijke spanning kom je dan aan bepaalde grenzen aan de stroom die je door die heckrotormotor kunt krijgen). Op 3 cellen is die grens wat opgeschoven en kun je compenseren tot het moment dat er door een stuurbeweging op de hoofdrotor(extra weerstand, gelijk vermogen) of bijgegeven vermogen op het hoofdrotor stevig moet worden gecorrigeerd op de staart en het heckrotormotortje wederom tekort komt.

In navolging van bovenstaande kan dan ook het effect optreden dat de heckrotormotor door het zware belasten behoorlijk overbelast wordt met als gevolg snelle terugloop in magneten (hoe warm is je heckrotor-aandrijving na een vluchtje??) en het zeer snel afslijten van je koolborstels. dat laatste kan dan ook weer leiden tot het niet op gang willen komen van je heckrotor bij het starten of teruglopen van het maximele vermogen van het motortje.

Volgens mij zou de oplossing daarom gezocht moeten worden in het drastisch op dieet plaatsen van je Hummingbird al dan niet in combinatie met het vervangen door een heckrotor aandrijving die meer vermogen koppelt aan gelijk gewicht. Kies je voor de laatste oplossing maar dan zwaarder dan kom je in een soort viscueuze cirkel terecht (zwaarder = meer vermogen op de hoofdrotor = meer koppel = meer heckrotorvermogen nodig etc.) die uitendelijk resulteert in een hoop frustratie maar niet in prettig vliegen.

Klinkt aannemelijk Arjen. Aan de andere kant heb ik ook lichtere componenten dan er standaard in zitten:
Lipo’s ipv 7 cellen NiMh
Razor motor ipv de standaard 370 brushed
En ik vlieg ook nog eens zonder fuselage.

Ik heb inmiddels de High Authority Large Tail Motor binnen. Ik zal eens kijken zodra ik weer nieuwe bladen heb (zie: Hummingbird beginnersverslag van/voor een helikopter newbee )
of het probleem weg is.

Temperatuur van de heckmotor viel overigens wel mee.

@Gerard: Er zit helemaal geen ledje op m’n GY-240.

pffff..... nou schiet mij maar helemaal lek hoor. snap er niets meer van.

High Authority Large Tail Motor zit er in maar niks qua vermogen. zelfs te weinig vermogen om in grondeffect te komen. ook als ik de accu er direct op aansluit.
Terwijl ik in het begin wel even heb kunnen vliegen met die High Authority Large Tail Motor. (met hele gare gelijmde bladen) maar nu heb ik allemaal nieuwe bladen.... hij heeft er gewoon geen zin meer in. :cry:

Aan de accu ligt het niet, de hoofdmotor die is niet te houden

Heb het oude motortje er weer onder gesoldeerd en die doet het wel goed.

Begrijp jij het? begrijp ik het? :hammer: Snap er nu helemaal geen kierewiet meer van.

Eens kijken hoe lang hij het trekt...

Heel vreemd dat die motor er nu al mee stopt. Even terugsturen dan kunnen wij ook even testen.

Groeten,

Ik krijg toch ook wel een angstig gevoel bij die CC regelaartjes. Veel gebruikt in Micro heli´s zijn Hacker Master 08-3P Heli en Schulze 05 Hek.

Verder ben ik het met Arjen eens. Misschien moet je je vluchtjes kort houden om het motortje niet te heet te laten worden.

Een vlieggewicht tot 300 gram zou probleemloss moeten zijn.

:D

Hoi Johan. Nee hij stopt er niet mee, hij loopt gewoon te traag. Alsof er een zwaardere accu op hoort te zitten. Gekke was dat hij met die hummingbird bladen wel hard genoeg draaide.

Maar nu ik die bladen van de aerohawk er op heb zitten draait hij echt veel te traag. Denk niet dat het aan de bladen ligt. Ik ga nog wel wat expirimenteren.

Heb jij wel goed kunnen vliegen met die motor op 2 lipo cellen?

Misschien moet ik eens een direct-drive prop proberen.

@Eelco, Het ligt niet aan mijn regelaar. als ik de accu rechtstreeks aansluit draait hij net zo snel.

Groetjes Michel

Ik heb laatst mijn staartbladen van de hummingbird kapot gevlogen
en heb staartbladen van de aerohawk besteld met de gedachte dat die
hetzelfde zijn.
Vandaag staartbladen van de aerohawk ontvangen en ik heb ze direct
geprobeerd maar dat vloog voor geen meter.
Er zat totaal geen kracht in de staart.
Wat blijkt,als je een hummingbird met een schaalrompje hebt
dan zitten er grotere rotorbladen en een grotere staartbladen op.
Ik heb mijn onderdelen boekje er bij gepakt en daar staat het in.

De bestelnummers zijn: Long Main Blades CNE003A
en Long Tail Blades CNE022A.

Want mijn hummingbird heeft goed gevlogen maar met de aerohawk
staartbladen is er niet meer mee te vliegen.
De heli draait zich om en je kunt tegensturen wat je wilt maar er gebeurd niks.
Waarschijnlijk had je in het begin al verkeerde staartbladen bij jou airwolfje zitten.

Groetjes,

C Hof

Hoi Christiaan,

Ik word hier helemaal gek. In het begin is het prima te vliegen en dan is ineens de koek op (3-4 minuten) en verdwijnt het vermogen in mijn staartrotor. Ik heb idd ook de staartrotorbladen van een Aerohawk (heb je wel een ander tandwiel nodig anders passen die bladen niet) . Maar waarom doet hij het in het begin dan wel prima en verdwijnt na een paar minuten het vermogen???
Zal eens een xtra stuk op de heckrotorbladen lijmen om meer pitch te krijgen. Misschien verliest hij wel snelheid maar niet zijn kracht....

... we knutselen weer vrolijk verder....

In de tandwiel heb ik een paar kleine pennetjes gelijmd
die de staartbladen meeneemt.
Bij mijn hummingbird weet ik zeker dat het aan de Aerohawk
bladen ligt omdat dat is vervangen en er nu haast niet mee is te vliegen.

Eerste paar minuten gaat, hoewel je niks geen kracht over hebt
en dan in eens keert de heli zich.
Geef ik minder gas zodat de heli weer draait .
Dan vlieg je nog geen minuut en draait de heli zich weer.
En dat had ik met de bladen die er bij zaten geen last van.

Okay... geloof het of niet..

een slippende tandwiel :oops:
Bleek dat het tandwieltje van de heckmotor slipte. Ik weet niet of dit het werkelijk is, want het lijkt mij stug dat dit probleem zich voordoet bij beide motoren....

... We testen fijn verder.. :hammer:

:offtopic: Wat interesseert ons die heckrotor-motor eigenlijk. Hoe ziet het plafond er in huize Satoer uit na deze testen? Dit is, wat ons echt bezig houdt!!! Want: belofte maakt schuld, Laurenka! Met Voltaire alles goed???

Dit soort problemen zullen niet snel aan motor of regelaar kunnen liggen, tenzij e.e.a. te warm wordt. Zo'n slippend tandwiel of andere mechanische oorzaken zijn meer voor de hand liggend.

Hahaha, daarom was ik vandaag bij mijn ouders om daar de plafond-dichtheid te testen. :lol:
Maarja... natuurlijk eerst langs de bief.... paarden. Over Heck en roteren gesproken... Het ging niet zo goed met Voltaire. Hij rolde (jawel hoor lekker door de blubber) zich klem tegen het hek aan.... ruim 20 minuten (Terwijl Laurenka de stal aan het uitmesten was) :hammer:
Afijn, met z'n 5en omduwen en trekken. Ach ja. Niet alleen heli's hebben "mechanische problemen"

Dus... sorry Jan, nog geen tekening :P

ff ontopic: Hij doet het prima! Volgens mij was het dus werkelijk een los zittent motor-tandwiel. In het begin doet hij het goed en dan begint hij te slippen. Wordt hij heet zet ie uit an blijft hij slippen :?

Naaaaa :hammer:

@Christiaan: Je moet ook maar even controleren of het tandwiel van de motor niet los zit. Bij mij doet hij het prima met het Aerohawk heckbladen en standaard motor :D

Ik heb mijn tandwiel vast gelijmd met loctite.
Voor de zekerheid heb ik het tandwieltje nog gecontroleerd,het zit
nog goed vast.

Michel,je vliegt toch nog zonder rompje ?
ik denk als het rompje er om toe zit dat de heli minder goed vliegt.

Ja, ik vlieg idd nog zonder rompje. Het zal ook wel uitmaken. Heb inmiddels de phoenix 10 controller er in dus het extra gewicht van de vorige controller ben ik ook kwijt. Hij weegt nu inclusief alles 250 gram. das heel redelijk denk ik.

Hoe sterk is het rompje Christiaan? Hou je die een beetje heel na een crash?

De ene keer kan het rompje veel hebben de andere keer niet.

Mijn laatste crash was van drie meter hoog toen ik tegen het plafond vloog
toen was alleen de staartbladen kapot en het rompje mankeerde niks.
Terwijl die crash daarvoor ,het op tafel landen ongeveer 75 cm lag zowat
de hele neus er voor weg.
Het ligt er gewoon aan hoe het neer komt.
Het rompje kun je vrij makkelijk van binnenuit met seconde lijm lijmen.
Pas er wel voor op dat je niet teveel in seconde lijm één keer gebruikt
dan vervormd het rompje.

Mijn heli weegt 289 gram met standaard motor maar met een 2 cel lipo accu
En een andere staartmotortje.

Groetjes,

C Hof

even om weer terug te komen op 't topic...

'k heb nu 'k denk 10 pakketjes leeg-"gevlogen" (kuch) en 't lukt al aardig.. echter merk ik wel dat m'n tail telkens 1 kan top draait (met de klok mee van bovenaf)... komt dit omdat de motor te zwak is of juistem te sterk?
of is 't misschien gewoon een gyro afstelling? :)

Back