Star-Ranger Graupner met Heim mechaniek

Ik zie geen foto's Pieter, hoop dat het nog komt, ik heb ondertussen het totale mechaniek uit elkaar liggen en kom achter elkaar versleten lagertjes tegen, die van de aandrijving van de staart leken wel op de as geperst, er was nogal wat voor nodig om het allemaal los te krijgen, laatste gedeelte is het losmaken van het grote tandwiel dat met een holniet van 1,5 mm bevestigd is, moet nog even kijken hoe ik dat uit elkaar krijg want ook die lagers klinken en voelen niet al te best.
Andere tegenvaller is een kromme bladhouderas, morgen eens zien of ik die zelf richten kan, het ding maakt nu eenmaal geen omwentelingen van belang dus dat luistert niet heel nauw, ik kan overigens geen andere schade vinden aan de heli dus het lijkt erop dat hij een keer van de kast gevallen is, ook heb ik met glasvezel alle overbodige gaten in de romp dichtgemaakt en afgewerkt, het ziet er door de spuitplamuur nu echt niet uit maar als de romp eenmaal gelakt word zal het superstrak zijn, hier nog wat foto's

gr, Frans

P1010004.jpg

fijne legpuzzel

P1010007.jpg

een lastige klant

P1010008.jpg

alles weer mooi schoon en fris

P1010009.jpg

hier zat ooit een lelijke brandstofnippel

P1010010.jpg

het moet eerst slechter worden voordat het opknapt

P1010006.jpg

ook de gaten dichtgemaakt van de aan/uitschakelaar en de bediening van de gyro (ding kon echt uit, ik word al bang zonder heading hold :-) )

Hoi,
Goed bezig zeg, die romp ziet er als veel beter uit. De foto's zouden toch gewoon zichtbaar moeten zijn. misschien gebruik je mozilla ipv internet explorer??? Maargoed of de bladhouders van druklagers te voorzien zijn weet ik niet anders zou ik gewoon een setje van vario plaatsen. Ga zo door Groeten pieter

Voor de heckrotor kun je dezelfde bladhouders blijven gebruiken . De aanwezige lagers moeten er allebeide uit en er komen dan een platter gewoon lager in , een ring en het druklager.
dat zijn volgens de hanleiding best.nr: 4607.137 (lager) , 1291.23 (ring) en 1220 (druklager)
Je moet even opletten of in jou geval het centraalstuk wel de goeie is. het moet dan worden 1291.22. deze is hetkenbaar aan de flenzen waar het gewone lager opkomt.

omdat dit een wazig verhaal is zal ik een foto bijplakken.

IM000487.JPG

boven de oude, onder de nieuwe

heb je de handleiding trouwens?

Steven

Laatst bewerkt:
het ding maakt nu eenmaal geen omwentelingen van belang dus dat luistert niet heel nauw

Toch heel erg belangrijk om dit goed te krijgen, anders krijg je bladspoor waar je niet meer vanaf komt. Vervangen is veel beter.

hoi Steven,

ik heb inderdaad de oude bladhouder, heb me al suf gezocht naar zo'n zgn druktaatslager maar dat bestaat niet in deze maten, ook die van de hoofdrotor zijn niet in 8x16x4 te krijgen, ik heb een handleiding van een uni-expert 40 dat qua opbouw erg op dit mechaniek lijkt maar als je me kan helpen aan het origineel (kopie natuurlijk) zou ik daar erg blij mee zijn.

@ Laurens; ik heb dat asje met behulp van een glasplaat weer helemaal zuiver gekregen hoor, vervangen kan altijd nog, ik heb voor de overige lagers trouwens een prima firma in Utrecht gevonden, Webwinkel lagers , hier vindt je alle gangbare maten die in dit mechaniek voorkomen en ook de krukaslagers van de OS 61 hebben ze hier voor een bescheiden bedrag op voorraad, nette webwinkel en evt betalen met ideal, wat zouden we nog doen zonder internet :-D

gr, Frans

Frans,

ik heb me suf gezocht naar de handleiding van 4618. ik ga wel ff een mailtje naar graupner doen. Hier heb je alvast die van de uni expert. de heckrotor is actueel. Er is nog een 2001 versie waarbij de ingangs as dikker is geworden. maar dat is voor jouw star ranger niet van belang.

4449.RXN.s.pdf - Windows Live

Steven

Frans, dat hat ik je ook wel kunnen vertellen, ik haal mijn lagers ook bij Neita.
Maar je bent lekker bezig zeg...., ben benieuwd wanneer ik het allemaan kan aanschouwen.

Wanneer denk je zelf een schaal vliegend te hebben.
Deze zomer nog???

De Bell-222 Flybarless begint ook al aardig op te schieten, hoop er van de zomer mee te vliegen.

Frans,

ik heb me suf gezocht naar de handleiding van 4618. ik ga wel ff een mailtje naar graupner doen. Hier heb je alvast die van de uni expert. de heckrotor is actueel. Er is nog een 2001 versie waarbij de ingangs as dikker is geworden. maar dat is voor jouw star ranger niet van belang.

Steven

Alvast bedankt voor je moeite Steven,

vooral met deze oude spulletjes is het soms echt moeilijk om nog documentatie te vinden en tekeningen, wel verrassend vind ik de hoeveelheid nieuwe onderdelen die nog her en der verkrijgbaar zijn en voor een redelijke prijs, het mechaniek zit weer in elkaar en ook de carburateur is weer helemaal fris, gelukkig nog een goede expl.view gevonden, de 7H is bijna gelijk, als van de week de lagers binnen zijn ga ik snel de motor eens proberen, ben erg benieuwd, de 61 SF schijnt overigens niet een specifieke heli-motor te zijn....

P1040012.jpg

P1040011.jpg

P1040018.jpg

P1040017.jpg

gr, Frans

Frans,

Schoot me vandaag ineens te binnen dat we nog een paar amerikaanse vrienden hebben. Aldaar liggen een paar explosie tekeningen op een web. Het zijn precies degenen die bij jou mechaniek horen. Je hebt er vast wel wat aan.
De staartrotor is ook de gene zonder de druklagers.
Ik was even vergeten dat bij de uni star de draairichting van de aandrijvende as naar de heckrotor andersom draait. Er is dus wel degelijk een (klein) verschil tussen 4449.RXN en 4618.

v-eastonline.com

En waar ik naar zocht heb ik toch gevonden, want ik zocht het verkeerde nummer dusssssss...
wat ik bedoelde was niet 4618 maar 4682. Dat is dan echter wel het Profi-Tuning mechanik met de meer dan 50 kogellagers en verbeterde toestanden.

http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/ersatzteile/4682.e.pdf

Ga maar gauw kijken.

Steven

Laatst bewerkt:
Super bedankt weer Steven, mechaniek zit weer in elkaar, moest wel even vulplaatjes maken voor de motorophanging om ervoor te zorgen dat de tandwielen soepel lopen, voor de rest lijkt alles prima te draaien met de nieuwe lagertjes overal.
Ben weer met de romp bezig, alle oneffenheden er netjes uit gewerkt en heb ondertussen de eerste lijnen gezet voor de klinknagels, omdat de romp helaas niet echt schaal is moet er wel wat fantasie gebruikt worden soms hoor.
Ook inmiddels de roosters in de opbouw eruit gefreesd zodat daar straks netjes gaas achter gezet kan worden voor iig schaal 'look'.

wat foto's

Afb007.jpg

Afb009.jpg

Afb010.jpg

groeten,

Frans

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik zat even te snuffelen op het forum en kwam dit leuke stukje van de Graupner Star-Ranger tegen (oude liefde).

Ik heb er zeker 4 stuks van gehad en gevlogen, dat waren des tijds zeer goede heli's met deze rompen werd zelfs toen de F3c wedstijden mee gevlogen, (heeft goede eigenschappen en is behoorlijk snel)

Maar even terug komend op die stabilo vinnen, die zaten er wel degelijk op. Ik meende dat dit gemaakt was van 4 of 5mm balsahout en werd verbonden via 2 staaldraadjes van 2 a 3 mm door de romp ,en dat zat uiteraard dan vastgelijmd op de romp. De precieze maat weet ik niet meer maar kan er mischien nog wel achter komen. Maar dat laat ik je dan nog wel weten.

Alvast succes met de weder opbouw. Ik blijf het volgen.

gr.

Een begin gemaakt met het aanbrengen van 'klinknagels', vergt veel geduld en een vaste hand, er leuk om dit soort details aan te brengen ;-)

P1130027.jpg

P1130028.jpg

P1130029.jpg

P1130034.jpg

Zelf een manier bedacht om de klinknageltjes te maken, oude potje lijm leeg gemaakt en gevuld met witte houtlijm, resultaat is zeker na het aanbrengen van verf erg bevredigend

P1130036.jpg

Greetz,

Frans

Even een kleine update, erg veel uurtjes besteed aan de klinknagels en een nieuw landings-gestel, op het oog wat weinig resultaat maar als het spuitwerk gedaan is zal het een erg mooi effect geven, landings-gestel gemaakt van de oude skids , wat 6 mm hard-aluminiumbuis en ruw 10 mm alu voor de klampen, hier enkele foto's

gr, Frans

Afb002-1.jpg

P2080039.jpg

P2080041.jpg

P2080042.jpg

P2080037.jpg

P2080038.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Frans,

Heb zojuist even de hele draad vanaf het begin gelezen, en wilde even een paar opmerkingen kwijt:

Je kunt met deze oude dame gerust gaan vliegen, de door Heim gebruikte materialen verouderen niet zo heel snel.
Waar je wel om moet denken, het mechaniek is ontworpen voor houten rotorbladen, dus wil je er mee gaan vliegen, dan moet je hier wel rekening mee houden. Dat houdt in, dat je óf op zoek gaat naar houten rotorbladen (zouden die nog te koop zijn???), óf je past de boel aan. Dat je dan je bladhouders van taatslagers moet voorzien, was je zelf al achter, maar denk ook om de tuimelschijf. Heim gebruikt voor zover ik weet op deze heli de destijds gebruikelijke kogelbevestiging met M2 boutjes, en dat is voor kunststof rotorbladen wat aan de zwakke kant. Check dit even! Het kan verstandig zijn, dit te veranderen in M2.5 boutjes. Kogels met deze boring zijn sowiso bij Vario wel te krijgen. de draadgaten in de tuimelschijf zul je dan opnieuw moeten boren of tappen. Zo niet, dan kan het verstandig zijn een moderne tuimelschijf te monteren, ook al gaat dat ten koste van de originaliteit.
Tweede punt, het is ook al opgemerkt, maar een kromme bladhouder-as is eigenlijk niet zelf te richten. Ik heb al bladspoorproblemen meegemaakt met een bladhouder-as waarbij ik in V-blokken met meetklok géén afwijking kon vaststellen. Een glasplaat is meestal minder vlak dan mensen denken. Een net gecalibreerde keramische schuurplaat zou het eventueel wel mee kunnen, maar ik zou het niet doen, en zo'n as kost maar een tientje of zo.

Verder is het een prachtig machientje aan het worden. Heb er zelf ook jaren een gehad, ze vliegen prima!

Veel plezier met het afwerken en uiteindelijk vliegen!

Groet, Bert

Bedankt voor alle tips Bert,

houten bladen worden nog steeds verkocht, ben alleen niet zeker van de juiste maat, de bladen die erbij zitten zijn 60 cm maar dat lijkt me vrij klein voor een 10cc machine, enig idee welke ik zal gaan gebruiken ?
Net bij verschrikkelijk aardige gasten van Roveron in Rotterdam een nieuwe staaldraad gekregen voor de aansturing van de hekrotor, het is echt de sport om al de benodigde materialen weer te vinden maar zoals het gezegde luidt; een vliegende kraai vangt altijd wat, vanmiddag maar weer eens verder met het maken van de rest van de klinknagels, ik hoop haar bij me te hebben tijdens de schaalmeeting in Pottes en misschien dan al te kunnen vliegen,

gr. Frans

Hoi,

de houten bladen waren ca.66cm. Graupner verkoopt nog steeds originele heim bladen. echter is mijn ervaring dat ze nogalwat voorloop hebben en zonder een extra loodstrip voorin het blad heb je telkens last van bladspoor.
Vario verkoopt ook nog steeds houten bladen (ook in nederland via de nederlandse vario website/shop) en anders ebay.de.

steven

Even een kleine update,

naast het maken van ongeveer twee triljoen klinknagels ben ik ook even op de vario-site wezen snuffelen voor wat schaal-onderdelen, ook hier geldt weer dat de maat van de diverse onderdelen niet echt is wat ik wil dus, zelf maken.
Eerste wens was een beetje leuk deurbeslag zoals scharnieren e.d., malletje gemaakt en vervolgens een afgietsel gemaakt met wat polyesterhars, beetje op maat vijlen en voila,
een paar indrukken;

P2250064.jpg

P3010087.jpg

P3010090.jpg

P3010091.jpg

P3010092.jpg

Even voor de verjaardag het ding half in elkaar gezet om te tonen, lijkt al heel wat ;-)

P2140059.jpg

P2140061.jpg

groet,

Frans

Back