Star-Ranger Graupner met Heim mechaniek

skidz

Kleine update,

na de hersentjes gepijnigd te hebben hoe het landingsgestel te asssembleren heb ik besloten om ze domweg te schroeven, de dunne alu-buis accepteerde precies een M5 tap en de schroeven zijn aangepaste inbusjes, plat afgezaagd, gleufje gemaakt en netjes afgedraaid, o-ringetje ertussen en voila, misschien niet helemaal schaal maar ze vallen er beslist nooit meer onderuit, afwerking volgt nog

gr, Frans

P4130002.jpg

Laatst bewerkt:
Alles hoeft ook niet precies, exact op schaal te zijn. Dit zou overigens ook onmogelijk zijn. In mijn ogen is een goed schaalmodel en model die de sfeer en de impressie van het echte exemplaar neerzet. Bijvoorbeeld, ik til veel zwaarder aan het juiste aantal rotorbladen dan er een stel skies niet helemaal schaaljuist zijn bevestigd omdat dit steviger is.

Tussen het Alouette(her)bouwen door vlug ne keer kijken hoe de collega-schaalmodelbouwers het doen en dan bots ik op dit prachtige bouwverslag.
't Is mooi om je Ranger te zien groeien. Blijf zo doorgaan, zeker met het aanbrengen van details.
Een RC-heli compleet schaalgetrouw bouwen is zo goed als niet te doen. Hier en daar moet je compromissen maken ivm stevigheid en vliegwaardigheid.
Ik ben het compleet eens met Jahre die schrijft dat de algemene schaalindruk goed moet zitten.
Natuurlijk ik het ook waar dat een schaalmodel aan optische waarde wint als het aantal rotorbladen overeenkomt met het grote voorbeeld,... maar hierbij toch twee bedenkingen:
- de meerkost (bij een Vario-toestel) spreken we dan al rap over +700 euro.
- de vliegbaarheid... en hierbij kan ik het niet over mijn hart krijgen om van een schaalmodel dat goed vliegt met een tweebladskop en flybar een moeilijker te hanteren ding te maken door er een 3-4-5- blads op te zetten.

Misschien verander ik op dit vlak later nog van mening als ik wat vliegervaring heb met meerbladsrotoruitvoeringen...

Heligroeten,

Nick

dankjewel Nick

de complimenten uit jouw mond betekenen veel voor mij, erg jammer ook van jouw tegenslag maar de nieuwe cabine zal de mooiste van de drie worden, overigens moet ik me erg vergissen als ik zeg dat de originele jetranger volgens mij ook een tweeblads rotor heeft ;-)

iig tot in Pottes, je zal wel wat linten moeten spannen om te voorkomen dat jullie (jij en je fabuleuze bouwteam) onder de voet gelopen worden :-D

groeten,

Frans

Frans, je brengt je Ranger toch mee naar Pottes hé?
Ben benieuwd om hem te zien en horen vliegen, temeer omdat ik goed 25 jaar geleden dezelfde romp en mekaniek op mijn kast had staan. Maar helaas ben ik er toen nooit toe gekomen om hem te bouwen en te vliegen. Jouw kist is voor mij dus pure nostalgie en nu zie ik hoe ik hem toen had moeten bouwen... zalig om te volgen...

Heligroeten,

Nick

Ik volg jou draadje al een tijdje.

En zeker nu ik ook toevallig het zelfde mechaniek aan het renoveren ben. Maar wel met een andere romp.

Maar ik heb toch enkele vragen misschien kan jij me daar bij helpen.

Als ik carbon rotorbladeren steek (ten koste van de originaliteit) moet ik dan werkelijk alles naar 2,5mm brengen want heb pas alles vervangen door nieuwe bouten en kogelclamps met 2mm draad (zoals hij origineel was).En heb de pallen al besteld (jawo reflex blades 1500mm).

En welke gyro heb je uit eindelijk er in gestoken of ga je er in steken.

Succes met de bouw

Laatst bewerkt:
Nou, ik heb begrepen dat als je andere bladen steekt als hout, je de kop moet aanpassen en thrustlagers zou moeten gebruiken, wat de links betreft, denk je echt dat een halve mm veel verschil zal maken?, zolang je niet wild 3d gaat vliegen met je kist, wat me erg sterk lijkt zal het materiaal wel voldoende zijn denk ik, Steven heeft de meeste ervaring hier met dit mechaniek, voor alle zekerheid zou je het aan hem kunnen vragen.
Wat voor romp heb je erbij ?

@Nick, ik durf nog niet te hopen dat ik de ranger luchtwaardig heb binnen krap drie maanden maar wat ik rond die tijd gereed heb sjouw ik mee hoor ;-)

gr,

Frans

Ik heb er een oude BO-105 bij gekregen:).
Bouwverslag staat ook op het forum.
Bedankt voor de hulp dan zal ik voorlopig alleen de lagers vervangen.

grtz

Zo, eindelijk een mooi egaal kleurtje op z'n bast, de gewraakte klinknageltjes komen erg mooi uit, 1 spuitbus is net onvoldoende voor dit formaat en er zijn nog wat plekjes die een tweede laag verdienen dus het moet nog een keer, daarna de groene gedeeltes, de blanke lak en er kan gebouwd en hopelijk snel gevlogen worden, hier weer wat plaatjes

gr, Frans

P4200026.jpg

P4200022.jpg

P4200025.jpg

Mooi en strak gespoten.

Welke verf en vernis gebruik je?

Heligroeten,

Nick

Hoi Nick, dit is een Motip acryl autolak, de blanke lak moet er nog op, je opmerking over Pottes heeft me nieuwe energie gegeven om verder te gaan, thanx ;-) misschien lukt het om er leven in te hebben tegen die tijd, op zich is het niet bijzonder lastig om na het lakken het toestel vliegend te maken, het is vooral de afwerking en de details die het karwei zo tijdrovend maken.

@Bert, ik heb een afstand van rond de 5 mm tussen de 'nagels', op sommige plaatsen
heb ik de afstand evenwijdig op het oog verdeeld om een mooi symmetrisch geheel te
krijgen

gr, Frans

Laatst bewerkt:
Hey Frans,

rustig, maar vooral regelmatig verder bouwen (je moet er plezier in blijven hebben), dan kom je er vanzelf.
Ik ga proberen om de Alouette af (of toch vliegend) te hebben tegen de meeting in Genk bij de Limburgse Vleugels... proberen hé, want ondertussen heb ik al genoeg ondervonden dat het serieus mis kan gaan, ma we doen ons best.

Jammer dat het Alouette-groen in het Motib assortiment niet te krijgen is, anders had ik ook zeker voor Motib gekozen...

Heligroeten,

Nick

Leuk een star-ranger, die heb ik ook gehad. Ik heb hem alleen nooit afgemaakt. Nu staat er een md500 voor een raptor 90 klaar.

Kijk op (zelfs met een vliegvideo):
Jet Ranger

Wel oppassen met die 2mm staaldraad voor de heckaandrijving, die is bij mij een keer geknapt. Gelukkig net na een landing. Een Gy401 werkte bij mij overigens prima, ik meen dat iemand in het begin van het topic had geschreven dat dat niet werkt.

Succes ermee, dit ziet er al heel mooi uit met al die extra details!
Bert

Met wat kleine aanpassingen kun je er een starre aandrijving inzetten, daarmee vliegt hij 100 % beter ;)

Een 401 zal wel werken, alleen kun je de gain niet zo hoog zetten.

Met de Starranger kun je nog prima voor de dag komen, erg fijne heli met een oerdegelijk mechaniek.

Zo, vandaag eindelijk weer eens wat gedaan, ben niet ontevreden, na het aanbrengen van wat details kan ie in de blanke lak ;-)

P5120043.jpg

P5120047.jpg

P5120055.jpg

P5120057.jpg

P5120060.jpg

gr. Frans

Laatst bewerkt:
Back