Star-Ranger met heim mechaniek 1e schaalproject

Of je nu CCPM of Heim aansturing kiest maakt niet veel uit. Je krijgt alleen meer plek voorin voor een cockpit te bouwen. Daarvoor heb ik het gedaan, niet voor de kracht. Heim aansturing heeft ook al 2 servo's voor de pitch.
En 9202 zijn toch de meest gebruikte tuimelschijf servo's. Oersterk en snel genoeg voor de schaalbouwer.

Groetjes Rob.

Wat John doet moet hij uiteraard zelf weten, maar naar mijn ervaring maakt het wel degelijk behoorlijk uit. Ik kon het verschil bij gewoon hooveren in elk geval al goed voelen.
Met de originele aansturing heb je inderdaad weliswaar 2 servo's op zowel rol als pitch, maar je verliest merkbaar precisie én kracht in de kniehevels.
Voor de nick heb je nog maar één servo, ofwel het "koppel"voor nick en rol is niet even groot.
Bij direkte aansturing verminder je niet alleen de speling, maar het beschikbare "koppel" bij nick of rol uitslagen is naar alle richtingen exact even groot, en nu nét voor de beweging die het meeste kracht vergt, namelijk de pitch, heb je in plaats van twee, drie servo's ter beschikking, zonder kracht of precisie verlies.

Wat niet wil zeggen dat de originele aansturing niet voldoet. Direkt is echter gewoon merkbaar beter....

Groet, Bert
 
Ik merk dat er slechts een keuze lijkt te zijn voor origineel Heim 2 servo's roll- 1 nick of direct CCPM. Ik heb een tussenvorm met CCPM via 3 hevels. Met de oude S700 servo's die ik heb ben ik dan beter beschermd tegen defecten. Ik zou altijd voor CCPM kiezen in wat voor vorm dan ook om de redenen die Brutus noemt.
 
Ben wel benieuwd naar die zgn 'tussenvorm' Marco, kun je misschien een paar foto's plaatsen ?
Wat de rotorbladen betreft, ik heb al aardig wat bladspoorloze vluchten gemaakt met houten raptor bladen op de star ranger, zijn ook erg betaalbaar btw ;-)

groeten,

Frans
 
zo even een kleine update

motor ligt uit elkaar en is geheel schoongemaakt

heim mechanisme helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt
alle kunststofdelen 1 nachtje in de biotex gelegt en brand schoon

full


ook voor zowel motor als mechanisme nieuwe lagers besteld

helaas zijn er wel een aantal dingen die vervangen dienen te worden
-lagers (voorzorgmaatregel)
-assen (deze zijn krom)
-veel boutjes (krom)
-linkjes (vertrouw ik niet meer)


binnenkort beginnen we met schuren van de romp

groet john
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn alle stangetjes nog 2 mm ? daar kun je dan beter meteen 2,5 mm van maken (fietsspaken) Met zo`n snijplaatje van Vario heb je die stangetjes zo nagemaakt !
 
Daar heb je een mooie puzzel John. Veel plezier mee.
Het ziet er in iedergeval weer schoon uit.

Groetjes Rob.

ja ben ik ook bang voor zeker nu ik het handboek bekijk en niet alles meer helemaal orgineel is:p

maar zo als wij het altijd op het werk zeggen:
das geen probleem maar een uitdaging

he rhelie nooit van gehoord (snijplaatje) maar zal er eens na gaan kijken
thx

groet john
 
ja ben ik ook bang voor zeker nu ik het handboek bekijk en niet alles meer helemaal orgineel is:p

maar zo als wij het altijd op het werk zeggen:
das geen probleem maar een uitdaging

he rhelie nooit van gehoord (snijplaatje) maar zal er eens na gaan kijken
thx

groet john

Dat met die fietsspaken, het kan wel, maar je moet er wel mee oppassen:
De snijplaatjes zijn voor M2.5, en fietsspaken vind je bijna nergens dikker dan 2.4 mm.
Het gevolg is dat als je niet uitkijkt, de snijplaat scheef kan lopen en de draad dus niet helemaal jofel is, en dan is het mogelijk, dat je kogellinks niet super stevig op de stangen zitten.
Nogmaals, het kan wel, maar pas op. Bij mij is het een keer bijna misgegaan. Het is beter om gewoon 2.5 mm stuurstangen te bestellen (heb je bij Vario kant en klaar, voorgebogen en met draad erop, of in losse lengtes van 30 cm) dan weet je tenminste zeker dat de draad OK is en de kogellinks goed blijven zitten.

Groet, Bert
 
He John

Kwamen hier nou ook drijvers onder.
Wel een mooi bakkie om op te knappen.
Succ6 met de bouw en tot vliegens.

Groeten Onno
 
vandaag begonnen met het verwijderren van de ramen
deze zitten zo vast dat ze helaas zonder schade niet te verwijderren zijn
dus meteen maar een nieuw setje besteld bij vario

nu is het wachten op wat bestellingen
lagers zijn onderweg
ruitjes zijn onderweg
motor pakingen zijn onderweg

nu dadelijk even wat schuurpapier halen en omdat het vrijdag is zal het niet zo druk zijn vanavond dus waarschijnlijk heb ik wel een uurtje de tijd om te gaan schuren op de zaak (dit soort dingen zullen op mijn werk moeten gebeuren omdat ik thuis hier de ruimte niet voor heb
jaja wel ruimte in de huiskamer maar denk dat de hobby dan snel voorbij is(alle getrouwde mannen zullen dit wel kunnen begrijpen:rolleyes:)

gr.john
 
nou we hebben alweer wat gedaan:

lagers zijn binnen dus het motortje weer in elkaar gezet nu nog een proefstand in elkaar knutsellen en proefdraaien
begonnen met schuren dit valt wel erg tegen de verf is er met de kwast opgezet en laat ik zeggen,ze zijn niet echt zuinig geweest met verf
dus heb redelijk door moeten schuuren met een vrij grove korel
nu de naden nog en de onderkant en na schuren met een fijne korel
en dan zien we wel weer

gr.john



full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heb alles nu helemaal geschuurt helaas is aan de rechterkant vlak bij de staart onder de verf een scheur aan het licht gekomen waar ik bijna niet bij kan
nu zit er aan de linkerkant op de romp al een bagage ruimte afgetekent
heb wat foto's bekeken en ja daar hoort dus ook een luik te zitten
zie foto

apmw011.jpg


dus mijn volgende vraag hoe kan ik dit op zo een goed mogelijke manier er uit halen zat zelf aan een dremel met dunne slijpschijf te denken of heeft iemand een beter idee vanaf dit luik zou ik wel aan de binnenkan een matje op de bruik kunnen leggen
tevens kan ik hier meteen mijn schakelaar enz achter kunnen zetten

ook heb ik nog een vraag over het plamuuren van het model
wat kan ik hier het best voor gebruiken en welk spuitplamuur is goed hiervoor

alvast bedankt voor jullie inbreng

gr.john
 
Hoi John,

Ik heb mijn deuren er uit gehaald met de dunste slijpschijf van dremel. De hoeken heb ik met een 0.8mm vrees gedaan van dremel. Dit gaat zeer goed, alleen houdt je een tussenruimte van +/- 1mm over. Dit ga ik weer opvullen met 1mm balsa en maar schuren. Ook heb ik de ruimte om de deuren verzwaart met carbon roving.

Voor de beste spuitplamuur, daar kan ik je nog niet mee helpen. Nog geen ervaring mee. Weet wel dat het soort lak die je gaat gebruiken zeer bepalend is voor je spuitplamuur en primer.

Groetjes Rob.
 
hoi rob had hier ook al aan zitten denken het verstevigen van
zat zelf aan glasmat te denken gewoon om de simpelle reden dat ik dat nog heb liggen

wat het plamuren betreft hoop ik nog op wat goede tips daar ik wat grote oneffenheden moet verwijderren en spuitplamuur om het hele model in te spuiten daar ik met korel 80 geschuurt heb omdat ik er anders niet doorheen kwam (verf laag was dikker dan de romp)
dus vrij veel diepe schuur krassen

gr.john

Hoi John,

Ik heb mijn deuren er uit gehaald met de dunste slijpschijf van dremel. De hoeken heb ik met een 0.8mm vrees gedaan van dremel. Dit gaat zeer goed, alleen houdt je een tussenruimte van +/- 1mm over. Dit ga ik weer opvullen met 1mm balsa en maar schuren. Ook heb ik de ruimte om de deuren verzwaart met carbon roving.

Voor de beste spuitplamuur, daar kan ik je nog niet mee helpen. Nog geen ervaring mee. Weet wel dat het soort lak die je gaat gebruiken zeer bepalend is voor je spuitplamuur en primer.

Groetjes Rob.
 
hoi rob had hier ook al aan zitten denken het verstevigen van
zat zelf aan glasmat te denken gewoon om de simpelle reden dat ik dat nog heb liggen

wat het plamuren betreft hoop ik nog op wat goede tips daar ik wat grote oneffenheden moet verwijderren en spuitplamuur om het hele model in te spuiten daar ik met korel 80 geschuurt heb omdat ik er anders niet doorheen kwam (verf laag was dikker dan de romp)
dus vrij veel diepe schuur krassen

gr.john

Hoi John,

voor het plamuren heb ik polyesterplamuur gebruikt, beetje aanmaken met wat harder en je kan na twee uurtjes alweer schuren, voor de Motip spuitplamuur en grondverf kan je (overigens voor beide) terecht bij een automaterialenzaak in Dordrecht, het adres pm ik je wel, de lak is bij mij op acrylbasis en ik heb het geheel afgewerkt met tweecomponenten blanke lak, eea kan je ook terug vinden in m'n bouwverslag

groeten,

Frans
 
Laatst bewerkt:
Let op dat je de romp niet te zwaar maakt want dat is killing voor de prestaties.

om de prestaties maak ik me niet zo druk
als die maar kan hooverren want al vlieg ik al zo'n 2.5 jaar das al wat ik doe en dat kan ik dus als de beste :p

nee begin al wat met mijn achtjes maar heb nog een hoop angst (heb ooit moeten duiken toen die vol gas op mij afkwam

hier leer je iedergeval wel van dat je heeeel voorzichtig moet zijn

op dit moment bouw ik echt om het bouwen en als die de lucht in komt (wat wel de bedoeling is natuurlijk) ben ik al tevrede


groet john
 
zo weer wat gedaan niet veel maar toch
heb aan de zijkant het luik er uitgehaald hier balsa aan de zijkant gezet en dit verstevigt met glasmat

nu nog alles gladschuren en dan de luchtgaten aan de bovenkant er uit halen

gr john


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi John

Wat een mooi project heb je om de winter mee door te komen.
Mooi dat je het motortje weer een nieuw leven heb gegeven.
Het mooie is dat je nu je eigen draai aan dit model kan geven kwa uiterlijk.
Nog succ6 met de afbouw van deze heli.

Groeten Onno
 
Back
Top