Overigens heb ik gevlogen met een MCPX en ik ben het niet echt met je eens dat het een stabiele heli is voor het formaat. Het is ook een beetje de marketing buzz die je over de MCPX hoort, maar het is naar mijn idee helemaal niet zo beginners vriendelijk.
Beginnersvriendelijk is een te groot woord, ik ben van mening dat je sowieso je leerproces geweld aan doet als je met een gestabiliseerde heli leert vliegen, want dan leer je hooguit sturen in plaats van vliegen. Wat ook weer niet verward moet worden met: " je moet met een zo moeilijk mogelijke heli leren vliegen" want dat is niet wat ik beweer.
Wat ik wel beweer, is dat een mCPx stabieler is dan een 12 kilo rigid, en vergelijkbaar stabiel met minstens een flybarred 500 of groter, en duidelijk stabieler dan een 450 flybarred.
Ik heb met al deze typen op de zelfde dag bij 5 Bft mee gevlogen, ik denk dat ik dit vergelijk zondermeer kan maken uit eigen ervaring.
Echter, vanwege het superlage gewicht, zijn de disk-stabiliteit en de massatraagheid totaal niet met elkaar in verhouding, en dat is waarom naar mijn mening de mCPx niet een ideale beginnersheli is. Hij lijkt rustig, maar zet je op het verkeerde been door er plotseling als een haas vandoor te gaan.
Let wel, ik doel dan gewoon op "de geschiktheid om een bepaalde vaardigheid te leren". Ook hier denk ik dat ik als instructeur, kijkend naar hoe leerlingen die vanaf nul beginnen, presteren in vergelijk met leerlingen die gesimd hebben of met een mCPx gestoeid hebben, een redelijk beeld heb. Het is duidelijk MOEILIJKER om mensen die hebben gesimd zonder daarnaast ook echt gevlogen te hebben, les te geven, dan mensen die nog nooit gesimd hebben, en mensen die met een mCPx geprobeerd hebben te leren vliegen, vliegen leren het soms nog lastiger dan mensen die alleen gesimd hebben.
Ik zeg er wel heel eerlijk bij, dat ik hoofdzakelijk naar de "didactische waarde" kijk, want uiteindelijk heeft bijna iedereen leren vliegen, ongeacht of de eerste heli een mCPx, 450 (FBL of flybar), sim, .60 brandstofheli of wat dan ook was....
Overigens is het bijna onmogelijk om hier een werkelijk grondig onderbouwde uitspraak over te doen, simpelweg, omdat iedereen anders is, dus een vergelijk tussen twee personen is per definitie appels met peren vergelijken, en het is helaas onmogelijk om 1 persoon, twee keer te leren vliegen met twee verschillende heli's om te kijken wat het beste is.
En deze waarheid is niet nieuw, dat gold al toen je alleen nog maar kon kiezen uit Dieter Schlueters fixed pitch .60 Cobra en DS, en Franz Kavan's collective pitch .60 Bell Jet Ranger. Toen vroeg men zich al af welke heli het meest beginnersgeschikt zou zijn, en toen was het antwoord al dat het niet veel uitmaakte, omdat je toch niet twee keer achter elkaar kon leren vliegen om te testen welke het meest beginnersvriendelijk was.
Moraal van dit verhaal: Vlieg wat je vliegen wilt, maar vooral: maak jezelf niet moe met de gedachte: "had ik maar die ANDERE heli gekocht"....
Je gezonde verstand bij het leren vliegen, en goede ondersteuning van clubleden/instructeurs etc, is namelijk van veel groter belang.
Groet, Bert