Starten met 3d Heli

De sim moet je echt niet als uitgangspunt nemen
Vaak worden die modellen door een hobbyist in elkaar gezet. Als deze hobbyist de parameters niet goed zet, krijg je een heli die gewoon niet wil vliegen...
Ik heb ook 700s gehad in de sim die op een dergelijke manier verkracht zijn

De mcpx vliegt gewoon ontzettend goed..
Wat jouw sim er ook van maakt
..
Nogmaals, ik raad je de mcpx aan
Dan hou je (of je ouders) nog geld over voor reservedelen

Ik zou de mcpx juist afraden, want hoewel die relatief goedkoop is en nog aardig wat crashes kan verduren, is het formaat en de wendbaarheid allerminst ideaal voor een beginner.

Het onrustige gedrag van de mcpx in simulators klopt wel aardig goed, zeker wanneer een beginner daar mee aan de slag gaat.

De parameters in een sim zullen niet snel iets zijn waar hij al te veel of uberhaupt aan heeft zitten sleutelen, dus dat is wel een beetje een vreemd uitgangspunt. :confused:

Ik denk echt dat een goed afgestelde 450 heli zijn geld veel meer waard is dan een mcpx.

Laat je bij de weg niet op de kast jagen door wat minder handig gepraat Maar neem wel eerdere adviezen even door voor je dezelfde vraag stelt Vragen staat vrij en antwoorden is geen probleem, maar meerdere keren hezelfde neerzetten is gewoon vervelend (daarom worden de reacties wat vervelend)

Volgens mij moeten een aantal mensen hier toch eens de boel wat relativeren. De persoon in kwestie is 13 jaar en geen 30 en gewoon helemaal gek van helicopters en fanatiek op zoek naar een passende heli om mee te beginnen.

Dan zou ik ook vragen meerdere keren stellen, vooral wanneer er geen eenduidig antwoord komt (iets wat overigens wel weer volstrekt normaal is bij RC helicopters, iedereen is ergens anders mee begonnen). :confused:

@Supathaiffly

ik heb wel met het begin gedaan met de Nine eagles solo pro en een coaxial Graupner fun chinook, voordat ik aan 3D ga/ging beginnen..

Nu wat Student zegt, de McpX:

Jij vindt hem goed, en die andere gozer vind hem slecht? Wie moet ik geloven? :p
Ik denk namelijk dat een 450wel stabieler vliegt, maar crashbestendig is ie natuurlijk minder! Nou wil ik wel een niet al te onstabiele heli die tegen een beetje wind wel kan, zonder dat hij wordt weggeblazen... En ik ben juist bang dat de McpX dat juist niet kan, dat hij bij wijze van spreken meteen wegwaait..

Een 450 kost dan wel meer in onderhoud, maar als ik die nu als begin heli koop, bijv een KDS450, en ik het nòg leuker ga vinden en er nog een wil, is het dan niet slimmer om dan veel geld uit te geven? Want ik vind het nu nogsteeds fantastisch, maar weet niet hoelang dat duurt natuurlijk...

Dus McpX of 450blijft voor mij moeilijk.. :(

@Supathaiffly

Jij vindt hem goed, en die andere gozer vind hem slecht? Wie moet ik geloven? :p

Ik denk namelijk dat een 450wel stabieler vliegt, maar crashbestendig is ie natuurlijk minder! Nou wil ik wel een niet al te onstabiele heli die tegen een beetje wind wel kan, zonder dat hij wordt weggeblazen... En ik ben juist bang dat de McpX dat juist niet kan, dat hij bij wijze van spreken meteen wegwaait..

Dus McpX of 450blijft voor mij moeilijk.. :(

Ik moet je er wel gelijk in geven wie je nu moet gaan geloven.
Echter zijn het adviezen die er worden gegeven.

Er zijn veel verschillende merken heli's en de 1 vindt heli A heel goed,
en de ander geeft de voorkeur aan heli B.
Maar de uiteindelijke keus ligt natuurlijk bij jou.

Maar let wel, elke heli vliegt zoals hij is afgesteld.
Dus zorg ook dat je weet hoe je een heli moet afstellen/instellen.
Het heli vliegen gaat namelijk veel verder dan alleen het vliegen zelf.

En als ik dan nog een bescheiden advies mag geven, dan zou ik voor de kds450 gaan.
Dit omdat de onderdelen goed en goedkoop te verkrijgen zijn. En omdat je het dan ook nog een beetje betaalbaar houdt als je crasht.

Succes met je keus.

Groeten,
Patrick

@iedereen die het belangrijker vindt de TS te analyseren ipv de vragen welke gesteld worden en de informatie/ervaring welke hij geeft, proberen te begrijpen....:confused:
Hier heeft de TS niks aan denk ik.

Denk dat iedereen een keer begonnen is en dat kan ik als :n00b: makkelijk zeggen.

Hij heeft ervaring met Chinook Double en Solo pro en wil wat meer maar weet niet of hij het leuk blijft vinden en of hij dus duur of goedkoop moet beginnen. Hij geeft aan dat het Budget 200Euro is en als dit duurder wordt zijn vader bij wil springen.

@rutger Je begint over 3D maar hebt geen echte vliegervaring met een CP, misschien dat je het stapje voor stapje moet doen, zeker als je nog niet weet of je het leuk blijft vinden. Alles heeft zijn voor en nadelen alleen.

Niemand weet hoe snel je vliegen met een CP goed en VEILIG (is dus niet een te klein voortuin) oppakt. Merken/klonen kan ik eigenlijk niet aanraden dit verschilt zoals je ziet erg op het forum mbt tot CP helis en dit is soms de mening van de persoon zelf.

Vraag je zelf af \
1) of je veel wilt buiten vliegen of ook binnen,
2) wil je veel aan de heli sleutelen of niet
3) Heb je buiten echt de ruimte om bijv een 450 te vliegen (let op de veiligheid)
4) wil je een redelijke goedkope Heli (dus ook crashes blijven betaalbaar) of wil je een erg goede Heli (waar dus ook de onderdelen weer duurder zijn)
5) Wil je een RTF(ready to Fly) model of wil je hem voor de technische kennis zelf in elkaar zetten (onder het oog van een ervaren vlieger)
6) heb je de gelegenheid om met je vader een vliegclub te bezoeken voor eventueel lessen.

Ik denk dat als je zo'n soort vragen lijstje afwerkt voor jezelf er meer duidelijk gaat worden in welke richting je perse wilt gaan. Zelfs al kan het betekenen dat dit niet eerst een grote (450) 3D heli zou zijn. Want vliegen met een Heli is geduld hebben en geduld opbrengen.

Zoals begonnen hier op het forum kan advies gegeven worden maar je zal zelf de afweging moeten maken.

Gr,
Dave

En om nog de puntjes op de i te zetten, het daadwerkelijke 3d vliegen kan je nog wel ongeveer een jaar uit je hoofd zetten....;)

En om nog de puntjes op de i te zetten, het daadwerkelijke 3d vliegen kan je nog wel ongeveer een jaar uit je hoofd zetten....;)

Dat is natuurlijk totaal afhankelijk van hoe snel dat je een cp onder controle krijgt hoe lang dat dat gaat duren.

Maar als rutger uiteindelijk toch echt het 3D vliegen onder knie wil krijgen, dan is het wel raadzaam om dit wel in de keus van een heli mee te nemen.

En verder ben ik het wel met dbc103 eens.
Maak eerst een lijstje met wat je uiteindelijk wil.

Groeten,
Patrick

Hmm, wat ik wil ermee;

gewoon leuk vliegen en licht 3D werk, het zware werk komt ooit wel, nu gewoon rustig beginnen en 'lol' maken..

Sleutelen vind ik altijd wel leuk ja, heb genoeg gereedschap ervoor denk ik om crashes te kunnen repareren.. Denk hierbij aan imbus en mini schroevendraaiers hè. ;)

Maar een kit zelf samenstellen en in elkaar zetten is natuurlijk altijd leuk(er) alleen weet ik niet of het slim is om daar mee te beginnen... Is een RTF niet handiger om mee te beginnen en te zien hoe een heli echt in elkaar zit..

Nu dus gewoon rustig en licht 3D werk, zoals beetje rond hooveren, omdraaien enzovoort..
En vind veel van de RC dingen leuk, maar wil nu gewoon bij HELI en AUTO'S blijven..

Ik zou de mcpx juist afraden, want hoewel die relatief goedkoop is en nog aardig wat crashes kan verduren, is het formaat en de wendbaarheid allerminst ideaal voor een beginner.

Het onrustige gedrag van de mcpx in simulators klopt wel aardig goed, zeker wanneer een beginner daar mee aan de slag gaat.

De parameters in een sim zullen niet snel iets zijn waar hij al te veel of uberhaupt aan heeft zitten sleutelen, dus dat is wel een beetje een vreemd uitgangspunt. :confused:

Ik denk echt dat een goed afgestelde 450 heli zijn geld veel meer waard is dan een mcpx.

Volgens mij moeten een aantal mensen hier toch eens de boel wat relativeren. De persoon in kwestie is 13 jaar en geen 30 en gewoon helemaal gek van helicopters en fanatiek op zoek naar een passende heli om mee te beginnen.

Dan zou ik ook vragen meerdere keren stellen, vooral wanneer er geen eenduidig antwoord komt (iets wat overigens wel weer volstrekt normaal is bij RC helicopters, iedereen is ergens anders mee begonnen). :confused:

De mcpx is, naar mijn bescheiden mening, helemaal niet zo onstabiel als je van het formaat zou verwachten...
daarnaast ga ik er een beetje van uit dat de ts in huis of in de tuin wil oefenen, dan heeft de mcpx toch een paar strepen voor.
Mijn 250 is een heel wat bewerkelijker om netjes te vliegen dan mn mcpx..

Qua sim, een heli is zelden standaard ondersteunt vanaf de softwareleverancier.
nieuwe heli's download je via de swappages of via andere sites. Hier zitten veel hobbyisten die de heli's zelf goed vliegend proberen te krijgen, maar ze zetten best regelmatig nog wel eens een verkeerd beeld neer.
zo heb ik 15 trex 600's in mn sim staan, allemaal beloven ze een flybarless vliegervaring, maar 14 van hun allen vliegt bagger (en totaal niet zoals mijn eigen 600, die ook fbl is).
1 klopt redelijk

zo kunnen veel sims niet omgaan met een fbl systeem. Deze dempt, grijpt in, past de vluchtkarakteristiek aan, en veel sims gaan uit van flybar heli's, die met een trucje het vlieggedrag van een fbl heli meekrijgen
oftewel, sim berekent vaak wind, gedrag ervan rond de bladen etc, maar een beinvloedende factor zijn ze niet altijd op berekend.
Daarom vliegen veel fbl heli's niet zoals in het echt, zeker de mcpx niet (of je moet een goeie zien te vinden)

Persoonlijk vlieg ik er met windkracht 3 mee...
4 word moeilijk om tegenin te vliegen, maar hij blijft redelijk mooi op zn plek bij dergelijke wind

En verder, groter is beter..
de 450, mits goed afgesteld en met de juiste hulp, is een geweldige maat om mee te beginnen
zit overal netjes tussenin, qua geld maat etc.
voor een beginner zou ik een beetje windstil weer wel aanraden,verder geweldig ding
alleen niet in huis vliegen, en een beetje ruimte pakken als je buiten gaat vliegen (10 x 10 als minimum, groter is beter)

Hmm, wat ik wil ermee;

gewoon leuk vliegen en licht 3D werk, het zware werk komt ooit wel, nu gewoon rustig beginnen en 'lol' maken..

Sleutelen vind ik altijd wel leuk ja, heb genoeg gereedschap ervoor denk ik om crashes te kunnen repareren.. Denk hierbij aan imbus en mini schroevendraaiers hè. ;)

Maar een kit zelf samenstellen en in elkaar zetten is natuurlijk altijd leuk(er) alleen weet ik niet of het slim is om daar mee te beginnen... Is een RTF niet handiger om mee te beginnen en te zien hoe een heli echt in elkaar zit..

Nu dus gewoon rustig en licht 3D werk, zoals beetje rond hooveren, omdraaien enzovoort..
En vind veel van de RC dingen leuk, maar wil nu gewoon bij HELI en AUTO'S blijven..

Je weet dat 3d op zijn kop vliegen is ? :mrgreen:

ik vlieg nu 3 a 4 jaar, en ik begin nu op zn kop hooveren een beetje door te krijgen
Maar ik leer dan ook niet altijd even snel :mrgreen:

een bouwpakket is altijd leuker
ook beter, zie je tenminste hoe alles werkt

nu is het zo dat de meeste 450 maten en groter niet eens rtf verkocht worden.
De mcpx is wel rtf te krijgen, hier is ook niet al te gek veel aan te sleutelen

Ga er nu van uit dat de normale manier van vliegen je minimaal een half jaar verder zet (velen doen daar een jaar over, ik ook..). En dan vlieg je alleen nog normaal rondjes, en kun je wat nose in werk doen.
De looping heb ik het nog niet over, en valt eigenlijk nog niet onder 3d
wil je goed 3d leren vliegen, moet je eerst op zn kop leren hooveren, en dat kost zo weer een maand of wat. Als je tussendoor de heli niet crasht.
De mcpx kan dan vaak meteen door, 450 en groter moet gerepareert worden (als je de onderdelen hebt)

Ik denk dat je op 13 jarige veel sneller leert dan dat je 30 of 40 bent.
Ik ben deze zomer begonnen aan CP vliegen en 2 maand verder had ik men eerste looping al gedaan. Een half maand later kon ik al inverted hover en halve piroflips.. Ik denk dat de belangrijkste factor van hoe snel je leert vliegen vooral liegt aan hoeveel je gaat vliegen en hoeveel talent je ervoor hebt.

Ik denk dat je op 13 jarige veel sneller leert dan dat je 30 of 40 bent.
Ik ben deze zomer begonnen aan CP vliegen en 2 maand verder had ik men eerste looping al gedaan. Een half maand later kon ik al inverted hover en halve piroflips.. Ik denk dat de belangrijkste factor van hoe snel je leert vliegen vooral liegt aan hoeveel je gaat vliegen en hoeveel talent je ervoor hebt.

Maar in de tussentijd geef je wel aan 500Euro te hebben verspijkerd, moet je er dan ook wel even bij vermelden

Waarom niet direct een align dan?? Bespaart je een hoop kosten. Je denkt ik ga lekker goedkoop vliegen met de kds, dat dacht ik ook maar ondertussen heb ik er al bijna 500 euro aan uitgegeven op een paar maand tijd.

Ik heb aan dump thumbs momenteel nog 50 eur oid..

Bijna al mn crashes waren technische mankementen
En ik heb, op mn trainer na, nog net 1 crash gehad.

Mcpx tel ik ff niet mee, daar doe ik hele gekke dingen mee..

Maar in de tussentijd geef je wel aan 500Euro te hebben verspijkerd, moet je er dan ook wel even bij vermelden
Ik heb nooit gezegt dat ik in de tussentijd 500 euro op heb gdn, ik heb alleen gezegt dat ik in totaal al 500 euro heb uitgegeven (dus aan heli, lipo's, lader,..), en ik ben met men KDS nog maar 2 keer gecrasht door een stuurfout.

Maar dit wordt offtopic

De mcpx is, naar mijn bescheiden mening, helemaal niet zo onstabiel als je van het formaat zou verwachten...
daarnaast ga ik er een beetje van uit dat de ts in huis of in de tuin wil oefenen, dan heeft de mcpx toch een paar strepen voor.
Mijn 250 is een heel wat bewerkelijker om netjes te vliegen dan mn mcpx..

Ik zou ook de vergelijking trekken met een 450 en niet een 250 helicopter. Overigens heb ik gevlogen met een MCPX en ik ben het niet echt met je eens dat het een stabiele heli is voor het formaat. Het is ook een beetje de marketing buzz die je over de MCPX hoort, maar het is naar mijn idee helemaal niet zo beginners vriendelijk.

De heli heeft voor een groot deel dezelfde vliegeigenschappen als een 250 formaat heli, alleen is het gewicht lichter en het formaat nog iets kleiner. Dat is naar mijn idee net zo min een voordeel als nadeel, anders dan dat hij crashes gemakkelijker weerstaat.

Qua sim, een heli is zelden standaard ondersteunt vanaf de softwareleverancier.
nieuwe heli's download je via de swappages of via andere sites. Hier zitten veel hobbyisten die de heli's zelf goed vliegend proberen te krijgen, maar ze zetten best regelmatig nog wel eens een verkeerd beeld neer.

Dat hoeft niet. In bijvoorbeeld Phoenix 3 zitten gewoon de 'merk' modellen. Helaas niet altijd even correct naar de realiteit, maar je krijgt meestal wel een aardig idee wat je mag verwachten.

Ik stel ook niet dat een sim de realiteit altijd goed benaderd, maar het verschil tussen een 250 formaat en een 500 formaat haal je er wel uit.

Bijna al mn crashes waren technische mankementen

Waarschijnlijk vlieg je dan telkens dezelfde routines en doe je dat dan redelijk risico-loos (geen of weinig 3D bijv.).

Want als je je heli goed bouwt en electronica van tenminste redelijke qualiteit gebruikt dan zullen technische mankementen niet zo snel je heli doen crashen.

Neemt niet weg dat je altijd pech kunt hebben.

Ik heb 1 grote crash gehad, meer dan 200 eur schade...
Oorzaak: servo overleden midden in de vlucht

En idd, ik haat repareren van crash schade, en vlieg daar ook naar
Dan die je wat langer over het leerproces, maar iedereen is daar anders in

Qua mcpx, iedereen zn mening
De mensen die ik spreek en er 1 hebben zijn er laaiend enthousiast over
En ik gebruik hem als "schobberheli"
Alles wat ik met de andere heli's niet durf, doe ik met hem :mrgreen:

Ik hoop niet dat je nu denkt dat ik dat afkeur ofzo, want het is juist veel verstandiger om wat risicolozer te vliegen, totdat je echt toe bent aan 3D etc.

Waarvoor overigens net zo goed een leercurve geldt waarbij je het in het begin rustig aan moet doen.

Er bestaan zo bij het heli vliegen wel wat mijlpalen waar je op een gegeven moment wellicht een grote kans maakt te crashen.

(Eerste keer hoveren, eerste keer bocht vliegen, eerste keer nose-in hover, eerste keer loop of flip, inverted hover, piroflip etc. etc. hangt er van de piloot in kwestie af hoe vaak je daarop crasht).

Qua mcpx, iedereen zn mening
De mensen die ik spreek en er 1 hebben zijn er laaiend enthousiast over
En ik gebruik hem als "schobberheli"
Alles wat ik met de andere heli's niet durf, doe ik met hem :mrgreen:

Een soort vergelijkbaar hoewel minder crash-bestendig gebruik had ik van de Walkera 4g6 ooit, maar ik zou die desondanks niet aan beginners adviseren. Het gemak waarmee een iets meer gevorderde piloot kan vliegen met zo'n kleine heli is een beetje verradelijk.

mCPX PUNT.
erg vermoeiend dit :rolleyes:

maar ja de OP veranderd straks toch weer van mening , dus eigenlijk zijn wij allemaal onze tijd aan het verdoen :(

Sorry ik had gezegd NIET meer te reageren,
BIJ deze NOK ik NU!!!!

Groet Ray.........

BB extreme, McpX werd het niet, dacht dat dat duidelijk was?

Ik ga gewoon voor de Trex 450 V2 of Trex 450sport, leuk om mee te beginnen toch?

Ik zou ook nog filmpjes uploaden, net gemaakt maar kon ze nergens in bestanden vinden.. Morgen kijk ik overal opnieuw, hopelijk lukt het dan.

Alvast bedankt iedereen,
Rutger

Back