Starten met 3d Heli

Ik ben vorig jaar begonnen met heli vliegen.
Na 3 maanden simulator (Phoenix) vond ik dat ik het wel kon.
De eerste 2 vluchten gingen ook perfect.

Na de 3de vlucht ben ik 1 week aan het wachten op onderdelen en aan repareren geweest.

En dat was alleen maar een foutje tijdens het hooveren. :shock:

Touwens je zegd dat je een simulator gebruikt welke is dat???
Zijn nl. nogal grote verschillen tussen de simulators.

Trouwens er bestaan geen 3D helicopters.
Er bestaan alleen ervaren piloten die vliegen met 3D capable CP helicopters.

Laatst bewerkt:
Ik oefen in de Phoenix 3.0 versie, (oefen)zender en alles zat erbij.
En bij mij in de buurt zit een winkel met de onderdelen voor een MCPX dus dat is denk ik geen probleem..

Oefen eerst minstens een maand op de simulator en koop daarna een 450 size helikopter. Normaal moet dat wel lukken, zeker omdat je nog maar 13 bent en dan leer je sneller. En de 450 sizes zijn veel stabieler. De KDS 450 is een goede beginners helikopter die niet al te duur is maar toch van goede kwaliteit. (Ook al zeggen sommigen van niet)

Just my 2 cents .. ;)

Als beginner een heli netjes en zachtjes neerzetten is niet per definitie makkelijk.. Nu heb ik verder geen ervaring met dat kleine indoor spul en alleen met 450, 550, 600 en 700 size en al die machines kunnen gaan dweilen door het grondeffect en als je dan net de hoover een beetje meester bent kan je daar je handen aan vol hebben in combinatie met wat wind..

Als ie gaat dweilen gewoon weer een stukje klimmen ( een meter ofzo) zodat ie uit het grondeffect komt. Vervolgens heli stabiliseren (de rust in het model brengen) en weer een landingspoging wagen ;)

mijn persoonlijke ervaring is eigenlijk dat als je hem stil hangt, en vanuit een rustige stabiele hoover naar beneden gaat het grondeffect niet echt dwarsligt
Tuurlijk, dicht bij de grond is het wat gevoeliger, maar des te beter je de hoover in de vingers hebt des te minder problemen veroorzaakt het grondeffect

en het maakt bij mij niet noemenswaardig uit of ik nu de mcpx of de 600 pak, over al de types heb ik hetzelfde idee

Ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van het grond effect.. Maakt voor mij niet uit of ie nu op 20 cm hangt of op 1meter, allemaal even stabiel. Of wel let ik daar gwn niet op :mrgreen: Maar uiteindelijk moet landen toch niet moeilijk zijn voor een beginner? Gewoon in hover blijven hangen en dan het gas verminderen..

Het heeft allebei zijn voor- en nadelen. De mcpx is crashbestendiger maar een 450 size is dan weer stabieler.. Ik zelf ben van mening dat het beter is voor een beginner om direct met een 450 size te beginnen, gewoon doordat die stabieler is. Maar die keuze moet je zelf maken.

En mag ik vragen wat zo'n 450 ongeveer kost?
Want ik wil niet meteen al te veel geld uitgeven, en mijn vader ookniet, zonder dat ik er enige ervaring mee heb...

Er bestaat google hé ;)

Maar de plastice KDS kost rond de 220-250 euro (alles erbij inbegrepen)
De SV versie kost al boven de 300 euro.
Natuurlijk zijn er ook andere merken: Esky (minder goede kwaliteit), Align, HK,..

Leuk, weer een 3D freak erbij :)
Ik zie 1 dingetje niet voorbijkomen, mits ik er niet overheen heb gelezen...
en dat vind ik misschien wel de belangrijkste.
Los van dat je eerst moet leren kruipen,lopen en dan pas rennen...
Zal je technisch veel kennis op moeten doen.

3D vliegen vereist een bijna perfect lopende heli en afstelling.
Nu kan je een mcpx 30 keer crashen, weer oppakken en lekker doorvliegen.
Dat gaat je met een grotere heli niet lukken.
De kleinste aanraking met de grond is sleutelen.
En je moet hem dan wel juist terug in elkaar zetten, niets vergeten, en 100% weten wat je aan het doen bent, en waar je heen wilt met je afstelling.

Dan is er ook nog wat anders...
Ieder "bekend" 3D figuur of bekende move is meestal een of meerdere basis figuren die gemixed zijn of aangepast.
Als je de basis figuren niet perfect beheerst (goed kunnen vliegen in alle oriëntaties, en de basis figuren vlekkeloos vliegen), dan zal het 3D figuur er nooit goed uitzien.

Kortom,
Je hebt nog heel veel te leren, met als einddoel 3D vliegen en dan gewoon 3Dmaster worden ;).
Het leren stopt eigenlijk nooit.
Maar het is een hele leuke hobby!!

Succes!

Eric bedankt voor alle info alvast! Ik wist dat je inderdaad soms moet sleutelen, heb genoeg micro dingen, inbus, schroevendraaiertjes etc denk ik om ook hier het een en ander te repareren.

Bij de grote helicopters wist ik inderdaad ook dat ook maar 1 foutje cruciaal kan zijn, en alle onderdelen stukken duurder zijn.

Voor de rest oefen ik de basis dingen nogsteeds om het niet te vergeten met mijn Nine Eagles Solo pro V2 en Graupner Fun Chinook. Vaak eerst het Chinookje en daarna de Solo pro omdat het dan meteen even wennen is van dubbel blade naar single blade.
Ik oefen vooral daarmee van opeens uitwijken en dan zo snel mogelijk recht stabeliseren.

Verder heb ik vandaag iets ontzettends leuk ontdekt, vlakbij ons huis, 2huizen verderop, is een man met 2gewone heli's groot en een 3D heli. Heb veel geleerd en gekenen en kan komen kijken wanneer ik wil en misschien binnenkort proberen recht te houden en alles, dus nog zonder stunts ;)
Ben hier wel blij mee dat er mensen met wat kennis dichtbij wonen :D

Dat zou fijn zijn als je eens met een heli van die man zou kunnen vliegen ! Dan weet je alvast of het CP vliegen iets voor je is zodat je geen geld gaat verspillen.

En voor het sleutelen hoef je geen bang te hebben, want dat leer je wel naarmate je crasht :mrgreen: De eerste crash zal wel ff duren voor de heli terug vliegklaar is maar daarna heb je de heli binnen de 2uur al afgesteld.

Laatst bewerkt:
Of je 20 cm hoog of op een meter hoog hangt heeft wel degelijk veel effect op de effectiviteit van het grondeffect... je geeft zelf al aan dat je eigenlijk geen idee hebt wat het grondeffect eigenlijk inhoud en voor je kan doen :-|

Tipje van de sluier:

Ground effect (aircraft) - Wikipedia, the free encyclopedia

Stukje basis aerodynamica.

Jwl, het grondeffect is de wind van de rotorbladen dat terug wordt opgekaatst door de grond tegen de heli en dus voor onstabiliteit zou moeten zorgen.

Nu weer on topic!

Laatst bewerkt:
Juist.. heeft dus niks met onstabiliteit van de heli te maken... Als dat zo zou zijn zouden 1:1 heli's er absoluut geen gebruik van maken. Grondeffect kan namelijk met een ding erg in je voordeel werken. Maar welke factor dat is weet jij natuurlijk al lang....? ;)

Laatst bewerkt:
Ach je hoeft toch jongens van 13 niet zo hard de les te spellen? Licht dan gewoon even toe. Kan voor veel mensen nuttig zijn... ;) Veel jeugdig enthousiasme en het zal vast een moeilijke leerschool zijn maar op jonge leeftijd ben je zo met die dingen weg.

Gewoon oefenen op de sim en je een Blade mCPX kopen en alles komt vanzelf indien je je hier en daar nog een beetje laat begeleiden. (Zijn toch paar veiligheidsdingen zoals idle up / throttle hold enz die je moet kennen om je heli eventuele extra beschadigingen te laten besparen) :)
Ben zelf inverted aan het leren hoveren met een mCPX enz...
Perfecte ding voor die basis 3D manoeuvres zoals inverted rondjes vliegen.

Laatst bewerkt:
Waarom niet... op jullie leeftijd is dat zeker te doen.
Hij is zeker niet te moeilijk als je toch graag CP wilt gaan vliegen, en niet voor niets zo populair.
Je moet alleen snappen dat een grotere heli wel andere koek is, en dat je dan nog beter op moet letten wat betreft veiligheid, bouwen en onderhoud.
Als ik nog 13 was geweest had ik ook wel graag een MCPX in mijn schoen willen krijgen, en nog wel eigenlijk ;)

Back