starten van vliegtuig motor

Beste modelbouwers,

Ik heb de gp 42 motor maar dat doet er niet zo toe. Bij quartel is de motor 1 keer gestart maar thuis lukt het mij gewoon niet om hem met de hand te starten. Met een startmotor kan niet te vaak want het is een glijlager motor. Wie heeft er tips voor het met de hand te starten?

gr,

niels

Een lijstje wat je moet doen...

1) tank de brandstoftank via de motorleiding, of vulleiding
2) zet de zender op
3) zet de vlieger op
4) zuig brandstof aan, dit doe je door met volle gas je duim op de carburator te zetten en de prop rond te slaan. Je slaat de prop een keer of 6 rond, je voelt dat de motor wat meer weerstand krijgt van de aanwezige brandstof
5)gas stationair, de opening aan de carb moet ongeveer 1 mm breed zijn, pas je later nog aan
6) zet je gloeiklem op de plug
7) sla met een stok met rubber rond, of met een rubberen startvinger, de prop rond. Na maximum een 10tal slagen moet de motor lopen.
8)laat de motor even warm lopen, verwijder dan pas de gloeiklem

Dit is kort hoe je zou moeten starten. Zorg ook dat je prop goed staat, hij moet tegen de compressie komen op 1u à 2u

waarschijnlijk is je motor verzopen. Je moet even de plug eruit halen, en de prop wat rondslaan, zodat het teveel aan brandstof eruit kan.

Misschien eens naar een ervaren modelvlieger en/of club gaan???

Over het starten van een motor is hier al veel geschreven maar dat is geen garantie dat het dan wel gaat lukken.

Iemand die ervaring heeft met vliegtuigmotoren heeft waarschijnlijk de motor zo lopend omdat hij in "real life" ziet, voelt en hoort waarom de motor niet wil lopen.

Schiet me ineens wat te binnen wat in bovenstaande post niet naar voren kwam,
Heb je de sproeiernaald wel 2-2,5 slag openstaan???

En heb je geen gebruiksaanwijzing hoe je de motor moet starten? volgens mij heb je deze motor nieuw gekocht of niet???

Controleer ook even of dat je gloei spanning wel goed is. En zo ook je gloeiplug.Mischien is je accu wel niet voldoende opgeladen.

Vaak is het ook nog zo als je met een power panel werkt dat je start motor zoveel weg trekt dat je plug veel te weinig krijgt.
Maar wat Berto al zei ga naar een club.
Vooral als je voor het eerst een motor in ga lopen.
Dit moet zeer goed gebeuren anders heb je er veel minder plezier van.

Gewoon die starter erop! die motor kan daar best tegen en is beter dan blaren op je vingers.

Dan stel je hem goed af en daarna ga je hem met de hand starten.

De motor moet gewoon lopen.

Glijlagermotoren kunnen probleemloos gestart worden met een startmotor.

Grt.

Mits er niet te veel speling tussen propmener en het carterhuisje zit! want dat is vaak het probleem met een glijlager motor. Daardoor druk je met je startmotor de krukas naar achter en daaropvolgend slijt die dan in het carterdeksel, met gevolg slijpsel die in en tussen je zuiger en cilinder komen. En de rest hoef ik dan niet meer te vertellen denk ik over wat er dan als gevolg is :roll:

succes.

knoest zei:
Mits er niet te veel speling tussen propmener en het carterhuisje zit! want dat is vaak het probleem met een glijlager motor.

Dan kun je het beter laten inderdaad. Tot op heden heb ik nooit een glijlagermotor gehad die zulke problemen gaf, maar het is zeker mogelijk.
Ben nu bijna helemaal overgestapt op benzinemotoren, die starten altijd :P :wink: Maar methanol draait na goed choken bij mij ook altijd binnen 3 tikken. Ben niet zo'n voorstander van de startmotor..... :roll:

Grt.

Erg bedankt voor alle reacties maar deze "kleine" oplossingen zijn allemaal al doorgelopen ook niet verzopen etc. Het punt is bij quartel hebben ze um een keer gestart met een startmotor en daarna ging dat ding gewoon aan met de hand! Maar nu thuis is hij niet warm meer en dan start hij gewoon niet meer! Ik heb een rossi R4 plug en op het doosje staat dat die voor 6 tot 10 cc is. Maar op die zelfde verpakking hebben ze het ook weer over rc pluggen en dergelijke :roll: Wie kent de motor en een goede plug die ook in de winter werkt want dat zou ook nog een optie kunnen zijn!

gr,

niels

Iets van 7 euro. Quartel (en iedere andere modelbouwshop) heeft ze zat liggen.

Grt.

Te gebruiken van 1 tot 26cc tweetakt. Neem nou maar van me aan dat die plug geschikt is voor jouw motor :wink:

Grt.

Klopt zeker ja. Hoewel de ene motor er meer last van heeft dan de andere.

Grt.

Met die rossi 4 plug moet hij ook lopen. Probeer hem gewoon met de starter aan te krijgen, dan stel je de motor goed af en daarna kun je hem met de hand starten. Dan weet je zeker dat het niet aan de afstelling ligt.

Back