starten van vliegtuig motor

Het hangt er een beetje vanaf, soms zitten mensen wel 20 minuten of langer te etteren om een motor aan de praat te krijgen. Met deze procedure voorkom je dat. Ik doe het ook niet altijd zo, maar voornamelijk als een motor niet zo snel aanslaat als mijn geduld op dat moment zou willen.

Grt.

Rhelie zei:
Laat ik nu ook een paar magnums hebben :D Als hij warm is kan ik hem gewoon aantikken, gewoon een nonchalante draai en hij loopt als een zonnetje :wink: laatst op 5 % nitro en een rossi 4 plug. Ik denk toch dat jij het in de afstelling moet zoeken.

Wel, op algemeen aanraden ben ik van rossi 4 naar enya 3 gegaan, niet omdat het slecht ging met die rossi maar omdat ENYA als de beste pluggen geboekstaafd staan ... misschien toch maar weer naar Rossi want ik vind niet dat ie beter loopt met die enya ... warmstarten ging ook beter met rossi erin ...

Bruno van Hoek zei:
boksken zei:
probeer eens zonder tank en spuit met een injectiespuit een paar druppels brandstof rechtstreeks in de cilinder zet dan de gloeiplug er terug op, maar daarvoor controleer je wel of je gloeiplug genoeg gloeit een gloeiplug moet rood zien, de oude rakkers zullen me nu wel uitlachen, maar ik probeer je maar te helpen
Niks niet uitlachen, integendeel :thumbsup:, kijk eerst maar eens of de motor het zo wel doet (even de demper eraf en rechtstreeks in de uitlaat spuiten). We liggen pas dubbel :rolling: als er een advies komt om:

a. een elektrische startmotor of een hard voorwerp i.p.v een degelijk beschermde vinger te gebruiken.:schrik:
b. iets anders dan een ENYA 3 als gloeiplug te gebruiken :nooo:
c. brandstof met alleen synthetische olie en/of meer dan 5% nitro te stoken. :?
d. iets anders dan een simpel 2v loodcelletje met 1,5 m tweelingsnoer en een knijper te gebruiken om de plug te laten gloeien :hammer:
e. een startpoging te wagen met de carburateur minder dan vol open. :nooo:
f. meer dan 4 x te choken en dan ook nog vergeten de motor even zo te draaien dat het mengsel daarna ook werkelijk in de cilinder komt.
g. bij koud weer en/of slecht stationair lopen extra nitro te gebruiken i.p.v. (wat wel helpt) een beetje benzine.
h. meteen met RC te beginnen i.p.v. eerst VV, dan LB en als dat allemaal goed gaat, dan pas RC.....
a. ik gebruik ook een schroevendraaier
b. enya 3 heb ik wel...
c. klotz, 20% synthetische olie en 80% methanol
d. 1 meter snoer op powerpaneltje, is gewoon in orde :wink:
e. mijn carburateur staat ALTIJD dicht
f. ik choke meer dan 5X en draai mijn motor NIET
g. ik gebruik geen van beide
h. ik ben meteen RC gaan doen, en heeft me geen problemen opgeleverd, er is niemand die ik ken die problemen ondervonden bij het leren rc vliegen en die zijn toch zonder vv en lb begonnen.

Hoe de motor gemonteerd is speel ook zwaar mee, misschien lag het wel aan mij, maar ja............

Ik heb een trainer die maar nooit wilde lopen stationair, maar ik had de motor op zijn kop hangen.
Elke keer als hij afsloeg zat de plug vol olie, en dan doet' ie et nait meer.

Nu de motor op zijn kant met de uitlaat naar beneden, en ziehier....
Lopen als de braaand joh....

Taco.

Back