starten van vliegtuig motor

Beste mensen,

Ik heb wel ervaring met brandstof motoren en ik weet ook hoe de afstellingen weken en dergelijke maar het punt is dat ik alles al gedaan heb en bij quartel is hij 1 keer met de motor gestart en toen was hij daar warm. Toen starte hij zo als je hem met je vinges aansloeg. Nu is hij koud (buiten) en start hij niet meer bij quartel zeiden ze dat de 4 plug moeite heeft met de kou. Maar qua afstelling is het geen probleem meer dat ben ik al gewend van auto's

gr,

niels

Ga naar een club, en binnen de minuut loopt hij...

Zoals reeds eerder gezegd kan een ervaren modelbouwer gewoon horen, zien en voelen wat de motor nodig heeft om te lopen.

Je kan zelf blijven sukkelen en proberen, maar om te vliegen moet je toch ook naar diezelfde vliegclub? Als je zorgt dat alles netjes gebouwd is, accu's geladen,...enz, dan zijn ze zeker bereid je te helpen, advies te geven en bij te sturen waar nodig.

Je moet er gewoon niet naartoe gaan met een halve bouwdoos met de instelling van "ik kan het niet, doe jij het even?", maar dat zal vast wel niet het geval zijn. Spijtig genoeg krijgt iedere club wel eens met dit soort beginners te maken, die dan ook geen bijdrage zijn aan de goede sfeer binnen de club.

Naar de club ga ik sowieso al maar tog is het gek ik kan een brandstof motor heel fijn afstellen dat hij heel strak loopt en oppakt alleen met het starten van een vliegtuigmotor heb ik geen ervaring dus vandaar

gr,

niels

niels steigenga zei:
Beste mensen,

Ik heb wel ervaring met brandstof motoren en ik weet ook hoe de afstellingen weken en dergelijke maar het punt is dat ik alles al gedaan heb en bij quartel is hij 1 keer met de motor gestart en toen was hij daar warm. Toen starte hij zo als je hem met je vinges aansloeg. Nu is hij koud (buiten) en start hij niet meer bij quartel zeiden ze dat de 4 plug moeite heeft met de kou. Maar qua afstelling is het geen probleem meer dat ben ik al gewend van auto's

gr,

niels

ik zag dit onderwerp pas,en het probleem met je motor geef je zelf al aan.

het is gewoon te koud om hem nu met je vinger te starten.je krijgt er de warmte gewoon niet in door een paar keer rond te draaien net als in de zomer bij 25 graden is hij zo weg als het goed is..

bij mijn motoren is dat namelijk ook zo.ik gebruik een startplug met 1.2 volt,en als het warmer is dan start hij daar zonder problemen op,als het echter koud is dan gebruik ik 2 volt en start hij ook wat sneller op.het heeft dus gewoon met de temperatuur te maken.ik zou zeggen als het niet anders kan en je wilt toch graag vliegen,gewoon de startmoter er maar op en je zult zien dat hij naar verloop van tijd aanslaat,en vlak nadat hij even heeft gedraait en nog warm is kun je hem probleemloos weer met de hand starten.

succes ermee!

heel gemakkelijk, gewoon de gasschuif helemaal dicht doen,op bijna alle computer zenders zit een THR cut schakelaar en als je die om zet trekt de gasservo de gashendel zelf dicht ( dit moet je echter wel zelf afstellen to hoe ver de gasschuif dicht moet) heb je geen computerzender dan kun je met de trim de gasschuif dicht doen , of je houd gewoon je vinger op de carbrateur.

groetjes wesley

als je brandstof in je verbrandingskamer krijgt en je gloeipug werkt naar behoren MOET de motor starten, afstellen is nog wat anders, maar het bestaat niet dat een motor niet start als het bovenvermelde goed is, anders moet er iets mechanisch mankeren aan de inlaatpoort of krukas of dergelijke, probeer eens zonder tank en spuit met een injectiespuit een paar druppels brandstof rechtstreeks in de cilinder zet dan de gloeiplug er terug op, maar daarvoor controleer je wel of je gloeiplug genoeg gloeit een gloeiplug moet rood zien, de oude rakkers zullen me nu wel uitlachen, maar ik probeer je maar te helpen, heb hetzelfde meegemaakt met een supertigre 6.5cc prachtige en goede motor, nu, maar ze hadden er de verkeerde gloeiplug bijgeleverd, en opgepast je sprak van de winter, opgepast met de loodaccu's, ze verliezen enorm van hun kracht als ze het koud hebben, dit hebben ze niet al te graag.
mvgr

Nitro van 5 tot 10 % is goed, een motortje aanslaan aan het begin van een vliegdag kan een drama zijn terwijl de motor goed afgesteld staat.
Kou en dikke olie die nog in je motor zit belemmert gewoon de simpele handstart. Als je de eerste keer met de starter start zul je zien dat je de rest van de vliegdag de motor gewoon met de vinger kunt starten. 1 tik en lopen :P zo doen mijn motortjes het. Nieuwe dag is altijd met de starter beginnen want ik houd niet van blaren en snijwondjes.

boksken zei:
probeer eens zonder tank en spuit met een injectiespuit een paar druppels brandstof rechtstreeks in de cilinder zet dan de gloeiplug er terug op, maar daarvoor controleer je wel of je gloeiplug genoeg gloeit een gloeiplug moet rood zien, de oude rakkers zullen me nu wel uitlachen, maar ik probeer je maar te helpen
Niks niet uitlachen, integendeel :thumbsup:, kijk eerst maar eens of de motor het zo wel doet (even de demper eraf en rechtstreeks in de uitlaat spuiten). We liggen pas dubbel :rolling: als er een advies komt om:

a. een elektrische startmotor of een hard voorwerp i.p.v een degelijk beschermde vinger te gebruiken.:schrik:
b. iets anders dan een ENYA 3 als gloeiplug te gebruiken :nooo:
c. brandstof met alleen synthetische olie en/of meer dan 5% nitro te stoken. :?
d. iets anders dan een simpel 2v loodcelletje met 1,5 m tweelingsnoer en een knijper te gebruiken om de plug te laten gloeien :hammer:
e. een startpoging te wagen met de carburateur minder dan vol open. :nooo:
f. meer dan 4 x te choken en dan ook nog vergeten de motor even zo te draaien dat het mengsel daarna ook werkelijk in de cilinder komt.
g. bij koud weer en/of slecht stationair lopen extra nitro te gebruiken i.p.v. (wat wel helpt) een beetje benzine.
h. meteen met RC te beginnen i.p.v. eerst VV, dan LB en als dat allemaal goed gaat, dan pas RC.....

Punt h.

Het is inderdaad eigenlijk wel een beetje zo....maar probeer hier vandaag de dag nog eens om te komen vragen bij de beginners.
Wij hadden destijds simpleweg geen poen om met RC te beginnen dus werd het LB.
Maar je leert wel met motoren om te gaan!

Mede vanwege allerlei startproblemen zouden beginners zonder motor ervaring met een goed merk motor moeten beginnen (OS bijvorbeeld).
En liever ook een gewone motor met zuigerveer ipv ABC.
Dan moet het wel heel gek lopen als dat ding niet wil starten.
De meeste klonen en exoten hebben een beetje meer "fingerspitsengefuhl" nodig en dat ontbreekt nog wel eens.

a. Ik gebruik al jaren ofwel een schroevendraaier, ofwel een elektrische starter
b. gebruik al jaren Rossi 3 en Rossi 5
c. heb een tijd prima gevlogen met synthetische olie (nu terug op recinus)
d. 1.2V Nicad cel va, 2000mA
e. ik heb nog nooit een motor gestart vol open (tenzij een kleintje zonder regelbare gas)
f. tel het niet echt, maar toch vaak meer dan 4
h. heb eerst VV gedaan, dan RC nooit fly-by-wire

en raar maar waar toch vlieg ik al 18 jaar naar volle tevredenheid RC...

vooral punt e verbaast me enorm, daar zie ik het nut tegenwoordig helemaal niet meer van in.

Rhelie zei:
Nitro van 5 tot 10 % is goed, een motortje aanslaan aan het begin van een vliegdag kan een drama zijn terwijl de motor goed afgesteld staat.
Kou en dikke olie die nog in je motor zit belemmert gewoon de simpele handstart. Als je de eerste keer met de starter start zul je zien dat je de rest van de vliegdag de motor gewoon met de vinger kunt starten. 1 tik en lopen :P zo doen mijn motortjes het. Nieuwe dag is altijd met de starter beginnen want ik houd niet van blaren en snijwondjes.

Laat het bij mij nou EXACT andersom zijn ... ik kom op het veld, de peut erin en 1 keer aanslaan en draaien .... dan landen en bijtanken en daaag : zonder starter redt de Magnum XL53 het bijna niet meer ...hoor je wel vaker dat een warme tweetakter moeilijk start ... zijn er dààr remedies voor want ik hou niet van starters ....

Rhelie zei:
...hoor je wel vaker dat een warme tweetakter moeilijk start ... zijn er dààr remedies voor want ik hou niet van starters

of even de motor af laten koellen,
Dat de motors niet goed willen starten als ze nog warm zijn komt (is mij wijs gemaakt) doordat het mengsel dan te snel verdampt (zo in die richting moet het zijn geloof ik ) ;)
Grt

jep, met enya vindt ik ze ook beter starten. Maar probeer de eerste paar keer gewoon met de startmotor. Als de motor straks perfect loopt en lekker werkt (is een nieuwe toch) dan zal hij met de hand ook veel beter starten.

Laat ik nu ook een paar magnums hebben :D Als hij warm is kan ik hem gewoon aantikken, gewoon een nonchalante draai en hij loopt als een zonnetje :wink: laatst op 5 % nitro en een rossi 4 plug. Ik denk toch dat jij het in de afstelling moet zoeken.

Voorzover mensen deze truuk nog niet weten, komt nu de manier om een 2-takt vliegtuig (methanol-)motor altijd in 1x aan te laten slaan, ook al heeft deze een tijd stilgestaan.

1.gloeiplug eruit (je moet er dus wel makkelijk bij kunnen)
2.startmotor op de spinner/dopspinner, carb volgas en vinger op de carb (of uitlaat dichtknijpen) om te choken. Dit doe je een paar seconden totdat het mengsel uit het gat van de gloeiplug komt.
3.Vinger van de carb (ofwel: stoppen met choken) en nog eens met de startmotor ronddraaien totdat er nog maar weinig uit de cilinder spuit (er mag wel nog een klein beetje mengsel uitkomen)
4.Gloeiplug er terug indraaien, carb stationair zetten, gloei-accu aansluiten en gegarandeerd dat de motor in 1 tik loopt, succes gegarandeerd, als je het eenmaal in de vingers hebt. Ik geef de motor altijd een tik tegen de compressie in, door alleen de spinner beet te pakken. De prop raak je dus op die manier helemaal niet aan.

Grt.

Back