starter

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door jotie, 30 mrt 2016.

  1. jotie

    jotie

    Lid geworden:
    5 jun 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    turnhout
    Dag lijnbesturing collega's,
    in mijn jonge jaren ( 11-12-13 jaar, nu 50 jaar) het lijkt alsof het gisteren was heb ik nog wat aan rondvlucht gedaan. Weliswaar plastiek modellen, pt 19, en een paar dubbeldekkertjes. Een 0,8 cox van voor erop en rondjes draaien. Nu vlieg ik al heel wat jaren RC, F3k een hotlinertje een beetje 3D vliegen....
    Een tijdje geleden was ik wat aan het surfen op het forum en kwam bij jullie terecht. Nu krijg ik die cirkel niet meer uit men hoofd en hoe meer ik er over lees en naar de modellen kijk hoe meer het begint te kriebelen.
    Nu de vraag. Kunnen jullie mij opweg helpen om electro te vliegen.
    Waar ik tips, modellen of plannen vindt.
    Alvast bedankt voor de massale hulp.

    Groetjes
    Peter
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.428
    Locatie:
    Velserbroek
  3. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Castricum
    Hoi Peter,

    Welkom in onze LB hoek.
    Ik zie dat je uit Turnhout komt.
    Sal uit Genk is een zeer goed LB piloot en bouwer.
    Ik zou zeker contact met hem opnemen.
    zijn naam op het forum is
    "barile s"

    M.v.g Robert-Jan
     
  4. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    566
    Op de site Fesseflug.eu kun je het cookbook van Norman Whittle vinden, in de engelse taal is dat een goede uitleg van de setup van een wedstrijd kunstvlucht model. Vooral goed als achtergrond informatie.

    Om electrisch LB te vliegen heb je een timer nodig die de functie van de ontvanger vervangt. Op lijnbesturing.nl kun je een timer vinden. De tijdsduur en hoeveelheid gas is hier in te stellen. Deze timer kun je in elk model groot of klein toepassen.

    Meer geavanceerd is de Keith Renecle timer, die zorgt er voor dat de motor in governor draait. Bruno van Hoek vliegt met deze timer. Kenmerk is dat deze timer niet kritisch is en voor veel vliegers met verschillende setups ruimschoots voldoet.

    Het hangt er dus veel vanaf wat je ambities zijn, wil je als een VT air racer vliegen of een wedstrijd kunstvlucht model.
     
  5. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.513
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Sowieso 9 en 10 juli vrijhouden! Dan is er in Herentals (bij MACH) een lijnbesturing fly in waar je zeker de kans gaat krijgen om met verschillende toestellen te kunnen vliegen. Er zijn dan ook wedstrijden in verschillende klassen.
    Je kan ook altijd een afspraak met me maken om eens naar Genk te komen als we trainen. Ik zorg dan wel dat ik een geschikt toestel voor je bij heb.

    Mvg,

    Jo
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.255
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Nou, over hulp heb je niet te klagen. Kom ik er ook nog maar even bij....

    Ik weet bijna zeker dat in Herentals Jan Odeyn er ook bij zal zijn.
    Hij was een van de eerste vliegers uit de lage landen die succesvol met electrische aandrijving vloog.
    Hij zal je zeker willen helpen.

    Die VT Airracer is een prima kistje om het weer mee in de vingers te krijgen.
    Deze electrische versie lijkt me een leuk (nieuw) begin.

    De timer van Keith Renecle (http://www.keithrenecle.co.za/Electric CL.htm#Govtimerinfo) heeft een heel belangrijk voordeel: Als de prop wordt tegengehouden, daalt het toerental daarmee onder de 'hold' waarde en schakelt de timer uit. Dat scheelt je dus een verbrande motor en/of regelaar!

    Lijkt me, in het geval van een trainermodel een prettig idee....
     
  7. jotie

    jotie

    Lid geworden:
    5 jun 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    turnhout
    Heel fijn dat er zo snel reactie is gekomen.
    9 en 10 juli zijn genoteerd.

    De VT Airracer lijkt me een leuk modelletje om mee te beginnen en mss heeft iemand er wel een plannetje van liggen?
    Waar ik wel een mooi plan van heb is een Ringmaster van Sterling. Eenvoudig te bouwen maar mss een stapje(vluchtje) te snel?

    De timer van Renecle lijkt me ok Bruno. Dus die wordt besteld.

    Wat doen jullie met de lijnen, zelf maken of is er een web shop die wat meer gespecialiseerd in lijnbesturing.

    Tot snel
    Gr
     
  8. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    566
    Voor de tekening/ shortkit VT Air Racer even een pb-tje naar wvr sturen, die kan je verder helpen
     
  9. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.513
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Met lijnen kan ik je wel helpen. Geef maar een seintje als je toestel bijna klaar is en dan maak ik wel een setje voor je.

    Jo
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.255
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Wij beschouwen dat bij deze als de Belgische Nationale LB dagen ;) , de onze vind je hier.
    Is ook absoluut zo, al moet ik zeggen dat ik een wat groter model (Ace Trainer) met een 2,5cc motor net even prettiger vind. Is ook iets minder 'breekbaar'.
    Toch vlieg ik meestal minstens een keer per jaar met een VT Airracer. Op de StaKa Record Cup.
    Dan proberen we, uitgerust met een 1,5cc Webra Record diesel op een 10cc tankje, in 5 minuten zoveel mogelijk 'seconden in de lucht' te scoren. Snelle pitstops zijn dan van levensbelang. We hebben tijdens dit evenement geregeld de slappe lach.....
    De Ringmaster is een prima model als je eens wilt ervaren hoe een model uit de pioniertijd gebouwd werd en hoe het vloog. Maar het is geen ideaal model (meer). Tegenwoordig gebruiken we andere verhoudingen die een model beter controleerbaar maken.
    Ik zie Keith al volgende maand, op het WK.
    Iedere beschikbare dag met enigszins vliegbaar weer trainen we ons nu een slag in de rondte...
    Maar we hebben dan ook wel iets om ons druk over te maken:
    [​IMG]
    Vanochtend: Henk komt net terug van het veld, ik heb de mijne (met Renecle timer, de schakelaar zit onder de 'koelkieuw') maar even op tafel gestald, inclusief het 'Shanghai koffertje'. Erik (F2B) weet daar nog alles van.;)
    [​IMG]

    Ik maak ze zelf van klosjes met 50 m (krijg ik net twee lijnen uit)
    Hier de uiteindelijke lijnen op hun uiteindelijke haspel:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hier het ruwe materiaal:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als Jo (classicracer) je helpt, komt het helemaal goed.
     
  11. jotie

    jotie

    Lid geworden:
    5 jun 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    turnhout
     
  12. jotie

    jotie

    Lid geworden:
    5 jun 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    turnhout
    Hoe dat dubbeltje van Bruno erop gekomen is, ik weet het niet?:)

    Heb ondertussen een toestel gevonden. De Mamba van P Simon. Span 40 cm maar heb het laten vergroten naar 65 cm.
    Dat lijkt me een aangename grote.
    Dus nu balsa kopen en starten.
    Hou jullie op de hoogte

    grts
    Peter
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.255
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Heb je een weblink naar die tekening? Kan ik even kijken of er nog aandachtspuntjes zijn.
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.428
    Locatie:
    Velserbroek
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik zou de vleugel i.i.g. met 2 hoofdliggers uitvoeren: 1 bovenaan en 1 onderaan (i.p.v. enkel een hoofdligger onderaan
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.255
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Eigenlijk had ik nu op de Jaarvergadering van de KNVvL,afd. Modelvliegsport willen zijn, maar een WK -in Australie-, begin volgende maand vraagt alle aandacht. Vandaag 2x wezen vliegen. Technisch lijkt alles nu weer OK, qua vorm loop ik een maand of 2 achter, maar dat is normaal voor iemand van het N halfrond.
    Zometeen weer verder met de voorbereidingen.

    Oja, de Mamba.
    Ik zou eerder een VT Airracer maken uit een short kit van Winfried, of - nog stuiterbestendiger- een Ace trainer ( tekeningen bij stunthenk)
    Er ziijn meerdere redenen waarom de Mamba verre van ideaal is.

    Massieve leadouts, niet onder de juiste 'line rake' hoek naar achteren lopend.
    Deze romp breekt bij iedere buiteling. Dit soort kleine modellen is heel lastig goed te landen op gras - waar je als beginner voorlopig boven moet blijven vliegen- dus je maakt de ene na de andere salto. Voor een goed beginnerskistje geen probleem, deze blijf je waarschijnlijk plakken...
    De vleugelconstructie -ook met een tweede ligger- vraagt na iedere radslag - ook die ga je onvermijdelijk een paar keer maken- serieus reparatiewerk. Als het al geen nieuwbouw wordt...
    Ace trainers hebben we meermaals uit een wingover rechtdoor onder het gras zien verdwijnen. Soms wat plakwerk nodig, maar vaker volstond het goed schoonmaken van de motor en kon er verder gevlogen worden.

    Mijn advies? Zie boven.
     
  17. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.428
    Locatie:
    Velserbroek
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Mag ik ook nog even tussenbeiden komen met betrekking tot de leadouts?

    Ik las ergens dat het middelpunt tussen de 2 leadouts t.h.v. de leadout guide (vanuit het zwaartepunt gezien) op een lijn met een hoek van 2° naar achteren tov de dwarsasloopt. (anders gezegd, vanuit het CG lijntje op 2° naar achter tot aan de vleugeltip en daar komt het middelpunt tussen de 2 leadout guides.

    Anderzijds was het advies van Bruno in een ander draadje (als compromis voor kleine modellen) om de achterste leadout evenwijdig met de dwarsas te laten lopen en de voorste leadout zo, dat de spacing bij de leadout guide de helft is van die bij de tuimelaar.

    Heeft het zin om bij kleine 1/2A modellen een adjustable leadout guide te voorzien (vliegen ze er beter door) ? Als je dan een adjustable leadout guide voorziet, geldt dan nog hetzelfde bovenstaande verhaal i.v.m. de spacing of mogen/moeten de leadouts dan wel parallel met elkaar lopen?
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.255
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Altijd. Hoe meer er meedenken, hoe groter de kans dat we aan het eind met z'n allen de juiste oplossing hebben.
    Die hoek is afhankelijk van de hoek waaronder de lijnen -tijdens de vlucht- bij het model aankomen. Wordt -in geval van verstelbare lead outs- zo aangepast, dat de romp op de raaklijn aan de cirkel vliegt. Dus niet met de neus naar binnen of naar buiten.
    Hangt af van je model, je lijnen en je power reserve.
    Klopt. Dat is de vuist regel voor een trainertje. Maar in geval van marginale aandrijfpower ( je wilt tenslotte zo licht mogelijk) is het misschien toch handig als je maximaal haalbare lijntrek kunt fine tunen.
    Niet echt iets om van wakker te liggen
    (zoals ik bijna door het niet kunnen trainen vanwege het onvliegbare weer, een week voor het vertrek naar het WK), maar wel iets om te overdenken.
    Gezien het voorgaande: ja. Gezien de gewichtstoename: waarschijnlijk niet. We hebben nog geen VT Air Racers of Ace trainers met verstelbare lead outs geprobeerd. Lees: we hebben het nog niet nodig geacht, de modellen deden het zo ook wel.
    Combat modellen hebben vaak zo'n enorme power reserve, dat dit onderwerp daar helemaal niet speelt.
    Verstelbare lead outs moet je altijd individueel maken. Alleen dan kun je symmetrische lijntrek tijdens het voor- of achterover draaien in de figuren instellen.
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dus beide leadout openingen samen in een verschuifbaar plaatje ter hoogte van een 'vlakke' wingtip is geen optie?
    Dat idee heb ik gezien in de bouwintructies van de Half Lite op aeromanics (interessante CL website trouwens). Inslagmoer in de rib (dubbele rib bij traditionele houtbouw), epoxy plaatje met 2 openingen en gleufje zodat de hele guide kan verschuiven (maar de onderlinge afstand tussen beide openingen blijft wel gelijk).

    Zelfde pincipe zou je natuurlijk ook met 2 afzonderlijke plaatjes kunnen doen (waardoor je de twee openingen onafhankelijk van elkaar kan positioneren).
    Het idee kan je vrij makkelijk toepassen bij een plankvleugel van 5 of 6 mm dik, als je met een winglet (bijv. 3 m dik balsa) werkt aan een rechte vleugeltip.

    Wat me niet helemaal bevalt is dat er bij het voorbeeld van de Half Lite maar met 1 boutje gewerkt wordt (waardoor de hele guide zou kunnen wegdraaien als dat ene boutje loskomt), met 2 boutjes is dat probleem opgelost. Bij 2 afzonderlijke guides moet je al 4 boutjes gaan gebruiken (en de plaats/gewicht is al beperkt bij die kleine 1/2A vleugeltjes).

    Ik neem aan dat de speling tussen de leadouts en openingen in de guide ook best zo klein mogelijk is? Eventueel 2 mm messing buisje erin?
     

Deel Deze Pagina