starter

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door jotie, 30 mrt 2016.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je geeft het antwoord zelf al in de volgende zin:
    Inderdaad, het is even veel moeite zo'n plaatje in tweeën te zagen, dan heb je vanzelf individuele instelbaarheid.
    Ik zal je zo laten zien hoe je dit met 1 boutje per lead out guide (zoals die dingen eigenlijk genoemd worden) kunt oplossen.
    Voor een trainer kan het allemaal evenredig kleiner, al zou ik niet kleiner gaan dan M2 boutjes (waar heb ik nou dat !@#$%^&*()! sleuteltje gelaten...?:weetnie:;))
    Ja, maar je moet niet vergeten dat dit een draaipunt wordt als het model (onvermijdelijke) rol- en gierbewegingen maakt. Wat je dan echt niet kunt gebruiken zijn lead outs die vastlopen in hun geleiders (vergelijk servo's die het even niet doen, heel fijn als je net recht naar beneden komt :eek: ). Ik heb flexibele (geen RVS, maar verzinkte) staalkabels van 1,2 mm (niet vanwege de sterkte, maar voor de slijtvastheid) en die lopen in messing buisjes van 3 mm (2 inw.), dat geeft voldoende, maar niet teveel speling. Voor een trainer kun je evenredig kleiner gaan.
    Ik begin met de drager van 2 mm multiplex en daarin komt een zo lang mogelijke sleuf ter breedte van de buisjes. Komt mij wel goed uit dat dit 3 mm is, dan kan ik ook M3 boutjes gebruiken...
    Dan komen er per lead out twee (zowel aan binnen- als buitenkant van de multiplex geleider 1) aluminium plaatjes (in dit voorbeeld zijn ze 8 x 15 mm) met -in totaal- 3 stuks 3 mm gaten en een van 2,5. In dit laatste -dat aan de binnenkant komt- wordt M3 draad getapt. Dan wordt alles in elkaar gezet (boutje niet al te strak vastdraaien), zodanig dat de twee overgebleven 3 mm gaten tegenover elkaar zitten. O nee, dat gebeurt dan vanzelf....:p;)
    Daar steek je dan het stukje messingbuis - bij mij 10 mm- doorheen tot het naar beide kanten evenveel uitsteekt. Met een beetje epoxylijm aan de buitenkanten van de alu plaatjes vastzetten. Als je de M3 boutjes daarna iets losdraait, kun je de lead out guides naar voor en naar achteren verschuiven.
    Vervolgens lijm je de hele constructie in of aan de vleugeltip:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2016
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Voor een 1/2A formaat zou dat iets in deze stijl moeten worden...
    Dit is nog maar een testje, sluitringen heb ik er even af gelaten. M2 boutjes zitten in inslagmoertjes die in de winglet grijpen aan de achterzijde. Winglet bestaat uit 1mm triplex (zichtbaar) gelamineerd op 2 mm balsa.
    Aslijn van de plankvleugel loopt door de lijn die de middelpunten van beide boutjes verbindt.

     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ziet er heel werkbaar uit. Die buisjes lopen ook in sleufjes, neem ik aan?
    Nu zal het bij een trainermodel wel allemaal loslopen, maar het is toch fijn als je dit kunt instellen, want die lichte modellen hebben sowieso weinig lijntrek.
    Je kunt dan alles gebruiken wat je er uit kunt slepen.
    Even een dun staafje (fietsspaak, o.i.d.) door de oogjes aan de leadouts steken en het model daaraan laten hangen.
    Als het goed is, loopt de romp nu waterpas of met de neus een haartje naar beneden (wel eerst even het zwaartepunt in the ballpark brengen).
    Tip: ga (met alles) zo snel mogelijk over op inbus, dat werkt veel prettiger.
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ja.

    De onderste buisjes zijn niet nodig... dat was het eerste idee om te vermijden dat beide plaatjes zouden gaan draaien, maar enkel buisjes aan 1 zijde en een boutje is voldoende.

    Ik denk dat ik uiteindelijk voor 3 mm balsa zal gaan met 1 mm triplex gelamineerd aan beide zijden. Dan schuiven de messing buisjes ook aan de binnenzijde in een laagje triplex en wordt het geheel net wat stijver.

    Dat is ook de bedoeling, maar heb geen M2 inbus meer liggen.

    Wat neem ik best als eerste uitgangspunt voor de positie van de messing buisjes? Zoals de vuistregel (achterste leadout parallel met dwarsas en voorste zo dat helft spacing tuimelaar overblijft)? En vanuit die positie beide buisjes verschuifbaar naar voor en naar achter? Of beter beide nog ietsje meer naar achter (ong. 2°)?
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2016
  5. jotie

    jotie

    Lid geworden:
    5 jun 2005
    Berichten:
    45
    Locatie:
    turnhout
    Via Winfried, waarvoor mijn dank, heb ik een ring rat bouwpakketje aangekregen en die staat nu klaar om bespannen te worden.

    Dus maar eens denken of vragen aan jullie wat ik best gebruik om lijnen van te maken?
    Ik vermoed dat de luchtweerstand op de lijnen bij een klein model belangrijk zijn als ook de rek.
    Het handvat moet ook nog gemaakt worden. Mss maar eens bij Jo aankloppen.
    Foto's en een kort of lang filmpje volgen.:thumbsup:

    Peter
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De dunste Staystrate die er is.
    Ik ken geen beter materiaal.

    Zorg dat de afstand tussen de lijnen aan het handvat niet groter is dan max. 1,5 x die bij de tuimelaar.
    De gatafstand daar voor de stuurstang tot het draaipunt niet groter dan 0,2 x die tussen waar de lijnen vastzitten.
    Vervolgens de hoogteroerhorn ongeveer 1,5 x die waarde en je krijgt een besturingssysteem dat bij de lichtste lijntrek nog werkt en niet te zenuwachtig is.
    Wij vliegen al onze kunstvluchtmodellen hiermee.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2016
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hang het model aan de leadouts, dan ligt de romp waterpas of met de neus een haartje naar beneden. Gewoon de leadout guides verschuiven tot het klopt.
    De afstand tussen de leadouts wordt pas kritisch als je figuren voor- en achterover gaat maken.
    Om dan in beide gevallen de lijntrek symmetrisch te houden is dit een fijn trim mogelijkheid. Te ver uit elkaar herken je aan het feit dat iedere schommeling om de top as meteen in een up-down beweging wordt omgezet.
    Te weinig speling op het hoogteroer heeft ook dat effect.
    Wat het precies is weet je als je de nodige ervaring hebt. In het begin doet een ervaren collega dat voor je.
    Ik ga hoe dan ook proberen om in juli naar Herentals te komen.
     
  8. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Dat zou schitterend zijn Bruno, moest je ook naar Herentals komen!

    Bij deze nog eens de uitnodiging:

    BoB.jpg
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Waardoor aan de regel 30° handvat is ong. 30° hoogteroer voldaan is aangezien de totale overbrengingsverhouding ong. 1:1 is.

    Ik heb momenteel dit bedacht voor mijn elektro 1/2A modelletje in aanbouw:
    - C vormig triplex handvat met lijnspacing 50 mm / 2" (opening voor vingers is 3" / 75 mm, lijntrek op een 1/2A is niet groot dus de kans dat het handvat zou breken acht ik onbestaande)
    - 1/2A tuimelaar met linespacing 50 mm / 2" (verhouding met linespacing handvat is 1:1)
    - afstand stuurstang draaipunt tuimelaar 15 mm (verhouding 0,3; wat groter dan 0,2 omwille van de onnauwkeurigheid op die kleine afstanden)
    - 1/2A roerhorn met stuurstang op ong. 15 mm tov scharnierlijn

    op die manier komt de totale verhouding weer op 1:1 (30°=30°)
     
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik wil al jaren naar Herentals komen, maar jammer genoeg valt dat weekend in onze jaarlijkse vakantie...
     
  11. jotie

    jotie

    Lid geworden:
    5 jun 2005
    Berichten:
    45
    Locatie:
    turnhout
    Eindelijk wat tijd en een mooi weertje. Gisteren mijn eerste rondjes gedraaid. Bij de eerste poging na twee rondjes hard op zijn neus maar beperkte schade.
    Nadien mijn rondjes gedaan met een bijpassende looping en mooi neergezet. Heerlijk. Volgende mooie dag terug op het veld.
    Tot in herentals!
    gr
    Peter
     
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Heel goed gedaan Peter. Er zijn er niet veel die tijdens hun tweede vlucht reeds (gewild) een looping maken....

    Ik kijk er naar uit om je in Herentals te ontmoeten.

    Jo
     

Deel Deze Pagina