starter

Beste medeforumleden,
Wie kan me helpen aan een tekening en/of schets van een startspinner welke op een
startmotor is bevestigd?
De spinner gaat met een kleine beweging tijdens het draaien naar voren en drijft zo de turbine aan.

Er zijn er diverse compleet te koop maar ik wil hem graag zelf maken.
Mijn beide KJ 66 turbines wil ik hiermee voorzien.
Maten en dergelijke zijn minder belangrijk, e.e.a. kunnen worden aangepast.

Alvast bedankt
mvg Rene

Hallo Rene .
Ik heb twee ontwerpen na gemaakt van een starter .
De eerste gaf nog wel eens problemen en was ook iets moeilijker om te maken.
De tweede heb ik na gemaakt niet van tekening maar van een bestaande.
En geeft geen problemen.
Er wordt gebruik gemaakt van een speed 400 6volt
Op het motortje zit een messing asje met een grove spoed.
Een bus met een klein pennetje valt in de spoed van het asje de bus is voor zien van een flens de magneet van de motor houd het busje op de plaats na het starten Een erg mooi goed werkend ontwerp maar ik heb geen tekening misschien heeft een ander forum bezoeker hier van een tekening ik wil de tekening ook wel maken maar dan moet je geduld hebben .

met vriendelijke groet Gerrit Jan

Laatst bewerkt:
Beste Gerrit,
bedankt voor je snelle reactie op mijn bericht.
Nog even een vraag terzijde:
Een Speed 300 6v loopt zo'n 29000 rpm.
Zou dit niet beter zijn?

ik heb het idee dat mijn KJ een hogere startsnelheid nodig heeft.
normaal start ik met perslucht.
heb ook een handstarter gemaakt volgens het idee van Martin.

mvg Rene

Hoi,
Zoals GJ broekhuizen beschreef werkt prima

Kijk eens maar KJ Starter
hier staat zelfs een tekeningetje, ikzelf heb deze voor men KJ gemaakt met speed 400
Laat hier wel de lagertjes en het veertje weg is echt niet modig met de speed 400
en het werk goed zonder 1 probleem.:yes:

GRTZ MR Tucano,

tekeningen

@Rene.

De tekeningen staan op de post, is een simpel en betrouwbaar werkend geheel.
De startmotor houder kun je ook maken van staaldraad met een flensring en hoeft perse niet uit massief alu gefreest te worden, veel werk allemaal.

Groet Ger.

wij hebben de vrijloop diode op de fadec zitten dacht ik Gerritjan?
is dat ding die er voor zorgt als ie toch blijft hangen bij het dynamo efect en er voorzorgt dat de regeling niet wordt opgeblazen .

Hoi, ik werk zelf nog helemaal niet met die fancy starters maar volgens mij is de vrijloop diode ervoor om de motor zijn eigen rem te geven wanneer de spanning eraf gaat zodat de bendix clutch sneller terug klap....toch???
(Inderdaad dynamo-achtig bij nalopen maar dan om hem kort te sluiten.)

Grtz,
Gerald

Hoi, ik werk zelf nog helemaal niet met die fancy starters maar volgens mij is de vrijloop diode ervoor om de motor zijn eigen rem te geven wanneer de spanning eraf gaat zodat de bendix clutch sneller terug klap....toch???
(Inderdaad dynamo-achtig bij nalopen maar dan om hem kort te sluiten.)

Grtz,
Gerald

Als je plotseling de spanning in een spoel onderbreekt komt er een hoge spanning over je spoel te staan .
Dat weet ik,daarom denk dat de vrij loop diode er voor is om die af te voeren. maar misschien is er iemand die het precies kan vertellen
gr Gerrit Jan

het wordt denk ik een te lang verhaal om hier uit te leggen,het komt hier op neer:
als een gelijkstroommotor stroom gaat leveren i.p.v,verbruiken,gaat tie als generator werken,de stroom die dan afgevoerd moet worden zal de ecu in duiken,in het geval van de fadec wordt er dan een f.a.t opgeblazen.om dat te voorkomen wordt een z.n vrijloopdiode toegepast.
gr,henk

@Gerritjan

Tot op heden heb ik hier nog niet, een kompleet kloppende verklaring gelezen, waarom die diode gemonteerd is bij u.

Vriendelijke Groeten Jaap

Laatst bewerkt:
diode?

In mijn starters zitten zelfs geen anti storings weerstandjes (50 en 200mF) merk niets van storing, diode? niet nodig vind ik, maar de meningen hierover zullen wel verdeeld zijn :wink: PS nog nooit gehad dat de Bendix blijft hangen, 1 en ander moet natuurlijk wel mooi soepel lopen.
De Bendix wordt, als de startmotor +/- 3 mm van de spinner af gemonteerd wordt, door het magneetveld van de speed 400 terug getrokken zodra de spanning van de startmotor afgehaald wordt, buitenbus krijgt ook een slinger mee terug als de turbine sneller gaat lopen dan de startmotor, en krijgt een zetje richting de startmotor, de starterbus uitwendig moet uiteraard wel van gewoon ijzer/staal gemaakt worden, RVS en alu zal niet werken dan komt de Bendix niet goed terug en kan gaan zwerven over het worm asje.
Just my two cents.
Groet Ger.

het wordt denk ik een te lang verhaal om hier uit te leggen,het komt hier op neer:
als een gelijkstroommotor stroom gaat leveren i.p.v,verbruiken,gaat tie als generator werken,de stroom die dan afgevoerd moet worden zal de ecu in duiken,in het geval van de fadec wordt er dan een f.a.t opgeblazen.om dat te voorkomen wordt een z.n vrijloopdiode toegepast.
gr,henk

in de FADEC zit standaard een vrijloop diode..
in het geval bij Gerrit jan , heeft hij door in het verleden de ecu over te belasten.
deze eruit geblazen.
daarom heeft hij er nu een over de motor gesoldeerd.

in het geval bij Gerrit jan , heeft hij door in het verleden de ecu over te belasten.
deze eruit geblazen.

Dat is waar .
Zonder vrij loop diode gaat het niet lang goed weet ik uit ervaring.
Met vriendelijke groet Gerrit Jan.

Beste Ger en Gerrit,
Ik snap het systeem van de stalen achterschijf welke tegen de motor aan zal "kleven".
Maar hier zit toch ook nog een stukje aluminium tussen van de behuizing?
Heb je nog genoeg magnetischveld over om dit te overbruggen?

mvg Rene

Over de vrijloopdiode:
Bij het aansluiten van motoren of andere componenten die inductief zijn(een spoel hebben) heb je altijd een vrijloopdiode nodig.
Dit heeft niet met de dynamo werking te maken. Het gaat om het onderbreken van de stroom door de motor. Dus bij het uitschakelen* van de motor. Er ontstaat dan heel kort een spanningspiek, die de regeling van de motor makkelijk kan opblazen. De spanning die bij deze piek ontstaat kan makkelijk 2x hoger of meer zijn dan de voedingsspanning.

* Bij motoren die proportioneel geregeld worden met een geschakelde voeding(PWM) wordt de motor heel snel aan-uit geschakeld, en is de vrijloopdiode continue in deellast nodig.

Kortom: bespaar jezelf een regeling en plaats gewoon een vrijloopdiode. Deze zijn gelukkig niet duur. geschikte typen zijn bv de: MBR1645 en de 1N5819. Diodes die meer stroom kunnen verwerken zijn ook goed. Let er wel op dat het een snelle diode moet zijn. (fast recovery). Een 1N400x is dus niet geschikt!
Het beste is dat je deze diode over de motor soldeert. (anti-parallel)
Het witte streepje op de diode moet dan naar de +draad zitten.
Het kan zijn dat als je een kant en klaar systeem koopt, dat er een soort van vrijloopdiode in de regeling zit ingebouwd. (Maar ook dan kan het geen kwaad om er een te monteren.)

Over het ontstoren van speed 400 motoren ed. is al veel geschreven. Ik zou het ZEKER doen! Je hebt 3 componentjes nodig die samen nog geen €0,10 kosten! Het kan je veel storing voorkomen.

op de print

deze eruit geblazen.

Had ik het dus goed dat de diode bij ons op de print zit ,trouwens de fadec van Bert Quartvlieg doet het nog steeds goed na al die jaren.
Bedankt Sandor voor je uitleg.
Groeten Rene.

Beste Ger en Gerrit,
Ik snap het systeem van de stalen achterschijf welke tegen de motor aan zal "kleven".
Maar hier zit toch ook nog een stukje aluminium tussen van de behuizing?
Heb je nog genoeg magnetischveld over om dit te overbruggen?

mvg Rene

Beste Rene.
Ik weet niet welke starter je gaat maken.
Maak je geen zorgen de foto die ik plaatste is een goed werkende starter gewoon na maken en het is dik voor elkaar . Met vriendelijke groet Gerrit Jan.

Back