Startgewicht Easystar met 400 motor

• Topicstarter Topicstarter Snoekel
  • Startdatum Startdatum
Ik heb momenteel een pakketje van 7 en eentje van 8 gemaakt, ken ik het verschil ook zien (hoop ik). Alleen gezien het weer de komende dagen zal het nog even duren voor ik het kan uittesten :(

@Snoekel: Is 660 gram startgewicht niet wat veel als je 70 gram heb bespaart op je accu? Dan zou je rond de 610 gram uit moeten komen.

Ik vlieg met 7 cellen en zit op 725gr. Die accu zal zo'n 100 gram zwaarder zijn dan die van jou (ik zit dus 15 gram boven het gewicht dat Multiplex opgeeft in de handleiding met 6 cellen, oftewel 680gram)

Of, vraagje voor de rest, haal je in de praktijk 680gr gewoon niet met een EasyStar als je hem met 6 cellen uitrust?

Die 660 gram is het startgewicht met een 2S3P/1800mA Lipo pack. Vervang ik deze door een 6cels NiMh/1700mA kom ik op een startgewicht van 590 gram. Verschil tussen deze twee is dus 70 gram.

Geeft tevens een antwoord op je laatste vraag. Je haalt idd de 680 gram niet met 6 cellen, of je moet er (te) zware electronica in hangen (regelaar/ontvanger/servo's).

Wel vind ik het vreemd dat jij aan een startgewicht van 725 gram zit. Als het enige verschil tussen jouw en mij die ene extra cel is, dan zou die cel dus 135 gram wegen!

Of moet ik eens naar een andere weegschaal gaan zoeken.... :lol:

Wat voor cellen heb jij erin dan? Ik heb er penlites (AA) in zitten. Die kosten ong. 30 gram per cel (2500mAh).

In totaal zit ik op iets van 225gr totaal voor de hele accu.

Zonder accu weegt mijn easystar dus ong. 500 gram.

Tja, wat zit er verder in? Ehmmm. Regelaar (Schulze Slim 20 BE), Robbe 8 kanaals ontvanger (iets van 35 gram), 2 servos van 9 gram.

Ik heb wel een foutje ergens gemaakt en er wat te dikke draden naar de motor in gehangen. Maar als ik dat weeg dan betaal ik daar hoogstens 15 gram extra gewicht voor.

Ik heb er 6 AA Sanyo 1700mA inhangen, diewegen tesamen 140 gram. Maar zoals in de eerste posting al aangegeven op een analoog schaaltje gemeten. Ik zal morgen eens nauwkeurig digitaal meten wat het gewicht is. Met 7 cellen zou dat op zo'n 160 gram komen

Ik heb hem gekocht met de servo's erin, maar dat lijken mij 9 grams. Regelaar is een Multicont X-08 (Multiplex) van 7 gram, de ontvanger is een oude 7kanaals die ik eerst dan eens zou moeten wegen.

Maaruh......denk je nou echt dat de performance van dit toestel iets te lijden heeft onder een paar gram meer???

Mijn easy vliegt met 900 gram (inclusief 3S4P 4400 pakket) nog steeds lekker, wel een 7,2V 400.

En het zweven is er nauwlijks slechter van geworden. Lijkt haast beter te zijn met dat extra gewicht.

Volgens mij maakt een paar gram inderdaad niet uit bij een EasyStar. Maar ik ben ook geen purist.

Ik denk wel dat je weegschaal een beetje "bescheiden" is. Want 20gr per AA accu is niet veel. En dan heb je ook nog draadfjes, soldeerlipjes, en tape die erbij komen...

Die van mij wegen 30 gr. per stuk. Jouw 7 cel accu zou op 160gr uitkomen, die van mij 65 gr hoger. Dan heb je het grootste gedeelte van het gewichtsverschil al te pakken.

Maar misschien geeft mijn weegschaal wel teveel aan! Dat is ook maar een mechnische 10 euro keukenweegschaal. Die neem ik dan ook niet te serieus. En om nou met mijn EasyStar onder de arm naar de C1000 te wandelen.

Kijk even naar de gevolgen van 7 i.p.v. 6 cellen.

met 6 cellen bijvoorbeeld 650g. Met 7 cellen 675 gram?
Dat is 4% zwaarder. Merk je dat? Met zweven nauwelijks, met stijgen wel 4% extra vermogen nodig voor hetzelfde stijgen.

Nu de energie:
7/6 = 1.166 = 17% meer energie mee.

Met meer spanning gaat de permax 400 gaat ook meer stroom trekken (kan prima).
1.17 x 1.17 = 36% meer vermogen. Al dit vermogen is beschikbaar voor extra stijgen (het eigen dalen is nog steeds vrijwel hetzelfde (4% zwaarder = <1% meer dalen).

Dus:
- 17 procent langer vliegen, of 17% meer totale vlieghoogte.
- Meer dan 36% beter stijgen (eigen dalen verslechtert nauwelijks door beetje meer gewicht).

Als je vleugelbelasting niet te hoog wordt voor de gewenste vliegeigenschappen is meenemen van meer accu eigenlijk altijd een goed idee!

Doordat ik eerst met 6 cellen vloog en met een camera erop van 100 gram was dat hopeloos.
Toen met 7 cellen was het ook meer neerdalen als omhoog gaan met de start.
Toen door een tip van Aalie er een grauper 5,5x4,3 prop met aluminium spinnertje er voor 7 euro opgezet .
Nu zonder pardon genoeg power zeker 20 a 25 % meer stuwkracht denk ik .
Dus kan je dat zeker aanraden voordat je borsteloos wil gaan.
Groet Jan :lol:

Klopt! Heb er een tijdje terug over gelezen, ik zoek me alleen suf in de topics waar deze te koop was. Kun jij het mij misschien aangeven?
Ik denk dat die prop icm een 8 cellen pack de oplossing is voor alles en dat ik het maximale uit die 400 motor kan halen.

Ik ben bang dat met een 8 cell pakket is het zwaartepunt nooit meer goed krijg bij mijn ez. ik heb mijn 7 cell ook al zo ver mogelijk naar achter liggen in de cockpit maar verder naar achteren kan niet vanwege de regelaar..
Mijn 7 cell pakketje heb ik als een 4-3 cell gebouwd (had beter 2-3-2 kunnen doen) waardoor deze niet ver naar voren ligt, als ik een 4-4 cell lange cell ga bouwen zit er meer gewicht in de punt/voorkant..

7 cell i.pv. 6 cell is echt aan te raden. Dit vliegt veel "lekkerder" meer vermogen om te klimmen en te doen wat je wil..

Patrick99: heb je met die 8 cell geen problemen om het zwaartepunt juist te krijgen?

Nee hoor, zwaartepunt is prima. Met 6 cellen prop ik het pack helemaal in de neus, nu ligt hij halverwege. Hoop zaterdag op goed weer om het eens flink uit te proberen :)

Wordt vervolgd...

Hay Patrick gewoon bij Quartel.nl in Pijnacker bestellen,daar kwam de mijne ook vandaan .
Zul je geen spijt van hebben .
Groet Jan. :lol:

Zo, de 8cel uitgeprobeerd en moet zeggen dat dit het verschil is waar ik op hoopte! Echt veel lekkerder in het klimmen, al moet je niet te overmoedig worden met stunten vlak boven de grond :roll: .

Volle snelheid uit een (iets te lage) loop recht met zijn neus de grond in !!!!
Allemachtig wat een knal. De accu lag een meter of 10 van het model vandaan. Resultaat: lijm van de romp losgesprongen en het geheel een beetje gekreukelt. Rechtbuigen, opnieuw wat dubbelzijdig plakband ertussen en ........vliegklaar!

Blijf het zeggen, heerlijk ding om mee te spelen!

Ik hem de easystar besteld en ook de mx-12 zenderset, ik
Zit alleen nog steeds de rest van de electronica........
In eerste instantie wilde ik gaan vliegen met 2x10 grams servo's en een 7,4 lipo (1500 mAh).....verschillende mensen gaven aan dat dit te licht zou zijn en ook op een clubforum kreeg ik die opmerking.......Nou wil ik zelf niet gaan solderen e.d en ik wil graag twee accupakketten lijkt me handig om twee vluchten te maken en tussendoor te kunnen opladen.....Om nou 4 lipopakketten aan te schaffen...dat vind ik nogal prijzig... Wat kan ik nou het beste doen om lang te kunnen vliegen en toch een goed gewicht te krijgen? Gewoon 1 lipo van 7,4 1500 en dan maar gewicht toevoegen? Of zwaardere servo's gebruiken?
Of een pakketje van penlites (heb veel 2300 mAh penlites liggen) als stroomvoorziening voor de ontvanger en extra gewicht?
Of maar gewone accus gebruiken?

Ik maak ook gebruik van een 2S LiPo van 1500 mAh en heb ook de ervaring dat deze te licht is.
Ik leeg 2 penlite's voorin, als extra gewicht.
4 penlite's als extra voeding voor de ontvanger zou misschien gaan, maar doen moeten ze wat verder naar achteren.

Ik heb een 4000 mAh LiPo besteld, ik ben eens benieuwd
a) Of ie past
b) Of ik hiermee een goede balans kan vinden

Ik zal mijn bevindingen posten !!

Graag Michel!
Ben benieuwd...... Maar met twee penlites erin gaat het dus goed?
Hoelang kun je vliegen met die 1500 mHa Lipo?

@ Awol

Kom een keer langs bij de wings, of kom eens bij mij kijken. Ik woon ook in Uden, en vlieg bij de wings met mijn easy.

Dan kun je in alle rust eens kijken.

Frank.

sanka zei:
@ Awol

Kom een keer langs bij de wings, of kom eens bij mij kijken. Ik woon ook in Uden, en vlieg bij de wings met mijn easy.

Dan kun je in alle rust eens kijken.

Frank.

Hey Sanka,

dat aanbod neem ik graag aan! Zal verder in het wings forum posten over wanneer etc

Bas

Back