Startkarretje voor kleinere zwevers zonder wiel

Toch weer even productief geweest....
Omdat op onze asfaltpiste het voor kleinere zwevers moeilijker is om schadeloos ( lees schuursporen van de asfalt ) op te stijgen, heb ik dit hulpstukje gemaakt.
Het is gewoon gemaakt van een stuk afval houten leggerplank van 12 mm dikte, de wieltjes had ik nog ergens liggen...

full

full

...het is ook bruikbaar om eventueel zwevers met electromotor in de lucht te helpen >>> zal ik nog testen met de Cularis

>>> Het landen kan met zwevers zonder wieltje perfect op het omliggende grasveld

De vleugel komt op de zwarte buis-isolatiestukken te liggen, en het combo wordt verder getrokken via de sleepkoppeling die door het sleeptouw met de sleper verbonden is.
Bij toenemende lift gaat de zwever zichzelf losmaken en rolt het karretje verder uit zonder zwever.

Laatst bewerkt door een moderator:
Weldra treed de periode van slechter weer aan ( vroeger donker en zo ), en dan laten we de grotere zwevers thuis en vliegen met kleinere zweefvliegtuigen ( wat best ook leuk is )
Vandaar deze oplossing....

Even een luchtfoto van onze nieuwe asfaltpiste ( het gras rondom de piste is ondertussen reeds beter gegroeid )
De afmetingen zijn 90 x 20 meter plus een taxitrack naar de keet

full

Leuk systeem. En zeer effectief!

Heb ook een soortgelijk iets maar dan groter en met stuurbaar neuswiel voor het starten van een grote brandstof delta. Helaas is ons grasveld te hobbelig voor het correct werken ervan. Als ik jullie asfaltbaan zo zie zou die perfect zijn, hemels.

Zou bijna overstappen van club (vlieg nu in Born en woon in Maastricht, is dicherbij ook) ;).

Zou bijna overstappen van club (vlieg nu in Born en woon in Maastricht, is dichterbij ook) ;).

De kleine wieltjes heb ik kunnen plaatsen omdat we een asfalt piste hebben , anders werkte het zeker niet...
Er zijn nog leden die uit Maastricht en omgeving komen ...

Dat 'bijna' was bedoeld omdat ik bij mijn huidige club (Mvc Swentibold) ook een van de weinige instructeurs ben die we nog hebben. Zijn maar een kleine club met een kleine vlieggelegenheid.

Maar is het anders eens een optie om bij jullie gast te komen vliegen om eens te 'snuffelen'. Vind jullie veld er namelijk top uitzien. Of wordt bij "Hollanders" stiekem de zender gesaboteerd :p.

Oja, 35mhz (ben dinosaurier) bij jullie toegestaan (ivm 40mhz Belgie)?

Het startkarretje heeft namiddag zijn degelijkheid en diensten bewezen....
Gaat prima moet ik zeggen:yes:
Nu rest mij alleen nog de onafgewerkte kanten van het hout af te werken met een opstrijkstrip Melamine in witte kleur

Laatst bewerkt:
Toch nog een kleine update ...
De startkar heeft nu de voorste wieltjes zwenkbaar en zal nog beter sporen :yes:
Ook een klein beetje instelhoek gegeven aan de draagoppervlakte voor de vleugel

full

Goede update. Vooral die instelhoek. De mijne staat op ongeveer 8 graden meen ik uit mijn geheugen gegraven. Genoeg om voldoende lift te creeren. Voor wat betreft de wielen, probeer eens 2 vaste voor, 1 zwenkbare achter, werkt erg goed :).

Trouwens nog niet gereageerd op je pb, excuus. Het kan zijn dat we eens binnenkort met zijn 2/3-en even komen kijken als het mag, maar daar maken we dan wel een aparte afspraak voor. Is gastvliegen dan ook een optie of mag dat niet?

Groeten Raoul

Goede update. Vooral die instelhoek. De mijne staat op ongeveer 8 graden meen ik uit mijn geheugen gegraven. Genoeg om voldoende lift te creeren. Voor wat betreft de wielen, probeer eens 2 vaste voor, 1 zwenkbare achter, werkt erg goed :).

Trouwens nog niet gereageerd op je pb, excuus. Het kan zijn dat we eens binnenkort met zijn 2/3-en even komen kijken als het mag, maar daar maken we dan wel een aparte afspraak voor. Is gastvliegen dan ook een optie of mag dat niet?

Groeten Raoul

Gastvliegen kan natuurlijk ! :smile: een keertje is géén probleem

Tot gisteren heeft het startkarretje " gewone " zwevers helpen starten :)
Nu was het eindelijk eens de beurt aan de Cularis met electro-aandrijving ! Wat een luxe , starten gaat perfect met dit tooltje !
Misschien deze week eens een foto/filmpje ervan laten maken ? ( kan spijtig genoeg zelf géén zwever meer opgooien , daar ik twee afgescheurde pezen in de schouders heb )

Morgen ga ik een copy maken van de startkar , wel in een andere soort materiaal nml. Mdf
MDF laat zich makkelijk bewerken en afwerken...( laagje vernis )
Het tot nu gebruikte materiaal was een afvalstuk dat hier nog ergens rondhing ;)

Was daarnet op het containerpark, en zag toen net iemand die een kinderbuggy wou wegwerpen...
Die wieltjes leken me wat ;)
Gelijk in de auto gegooid, naar huis , de wielen eraf gezaagd en de buggy terug naar zijn laatste rustplaats gebracht.
De zaagmachine even in gang gezet, paar stukken gezaagd en het nieuwe startkarretje is weeral bijna klaar .
Ditmaal in watervaste MDF >> krijgt ook nog een vernislaagje :yes:
De banden moet ik nog een beetje zuiver maken , maar de wieldeksels zijn ook reeds in een fris kleurtje gespoten...

HPIM4306.JPG

HPIM4308.JPG

Nu rest mij alleen nog de verbinding tussen de twee zijkanten te maken, alles ineen schroeven , vernissen en klaar is kees :p

Weegt ook een stuk minder dan de vorige kar...

Oh ja !! deze kar heeft ook géén zwenkwieltjes voorkant ( is niet echt nodig, vandaar .. )

HPIM4309.JPG

HPIM4311.JPG

Heb er ook een touwtje aangemaakt , is makkelijker om te verplaatsen zonder het te dragen .

nog een laagje vernis en.....:cool:

Laatst bewerkt:
Toch nog een derde model van de startkar gemaakt..

Is toch beter met zwenkwieltjes vanvoor, zo kun je zelf een beetje bijsturen met rudder terwijl er een Electrozwever oplicht .

HPIM4328.JPG

Laatst bewerkt:
Back