Startkarretje voor zwevers

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daar is weinig aan te zien hoor Erwin.
Je geef gas en na 20 meter voll up en weg ben je.
Je moet alleen de klappen van de zweep kennen, maar daar had ik al voor gewaarschuwd :wink:

Ik luister(audio) altijd heel goed hoor, echter kijken (visioneel) geeft ook veel informatie. :wink:
Wat voor jou een koud-kunstje is, is voor mij een uitdaging. :wink:
En alles wat ik er over hoor, lees en zie kan voor mij een hulp zijn bij het in de praktijk brengen.
Eigenlijk zou ik het gedrag van jouw zwever willen zien bij het inzetten van de landing, maar ook hoe bv wat kan ik nog aan de zwever zien, aan vlieggedrag, in combinatie met wat jouw vario doorgeeft.
Voor mij is er in ieder geval nog veel te leren en alles helpt. :D

Oke ik snap het.
Maar je weet snelheid is geboden want weg is weg 8)
En het moet eerst een beetje weer zijn, en niet op zondag maar dat weten jullie al wel geloof ik

helaas ben ik 14 aug pas weer in Nederland...
dus hou die zwevers nog maar even vast Bertus :wink:

Groeten Halmar

Zo ik heb vanavond foto's gemaakt van het karretje.
Het ziet er niet mooi uit.
Want het is in principe nog steeds een protoype.
Maar omdat hij goed werkt gebruiken we hem nog steeds.
Ook al zou ik nu een andere maken als ik er nu weer 1 moet maken.

normal_HPIM2196.JPG

normal_HPIM2197.JPG

HPIM2200.JPG

normal_HPIM2195.JPG

normal_HPIM2199.JPG

normal_HPIM2198.JPG

Bertus,

Gisteren kwam ik op de site van Letmodel onderstaand startkarretje tegen.
Een leuke variant, maar je hebt weer iets meer te doen in de start, namelijk het karretje moet afgekoppeld worden.

De neus van de zwever duikt volgens hen enkel op gras naar beneden. Op beton zou je dit probleem niet hebben.
dg1000%20mader-1.jpg

Evert bedankt voor het mee denken
ik had het zelf nog niet gezien maar wel aan zoiets zitten denken.
Alleen is het dan nog geen schaal en je moet iedere keer dat ding halen

Ik ga het nu anders proberen
ik weet niet of het makkelijk is maar ik heb de spoilers op een 3 standen schakelaar gezet.
En het gas gewoon op het gas
Ik wil het gewoon is proberen ik kan makkelijk bij de schakelaar.
Dan wil ik op de beurs nog een andere prop kopen met meer spoed
Want van de maten die op de prop staan klopt geen bal
maar een ander merk past niet omdat dan het mechaniek niet goed meer werkt.

Trouwens het karretje is voor mijn broer en mijn 4 meter zwever .
Het vervelende is altijd dat je het karretje moet halen
Dat willen ze nu eenmaal op de club bij ons
En ik wil het niet iedere keer vragen dus ik loop schoppend met dat karretje terug naar de pits :lol:
En dat gaat ten koste van de hoogte en kwaliteit van het vliegen :cry:
Maar als het lukt met het bovenstaande bericht ik dat in het draadje van mijn grote zwever.
Ik ben nu druk met bouwen/oplappen van een pipercup.
broer lief heeft in de sloot gelegen :cry:
Net een nieuwe pcm ontvanger 4 keer gebruikt geeft de geest
Als je er op drukt doet hij het.
2 ontvangers is geen overbodige luxe

ik heb mijn karretje inmiddels voorzien van echte wielen. bij de lokale fietsenboer 4 zijwieltjes van kinderfietsjes gehaald. ziet er goed uit en een stuk steviger. moet hem alleen nog een keer proberen. hier in Zutphen hebben we alleen niet zo een mooi veld.

dat wiel onder de neus ziet er wel apart uit.

Groeten Halmar

Bertus,
Blijkbaar gaat dat neuswielkarretje bij die gasten mee de lucht in.
Je kan dan een klein circuitje maken, en het net voor je voeten komen droppen.

Oke maar wij electro mannen zijn erg zuinig met de energie die we aan boord hebben :P
die zetten we graag om in hoogte :wink:
En ik vind het gewoon ook niet mooi
Zo snel als er weer lekkere thermiek komt en de prop heb.(dus na de beurs)
Ga ik eerst testen wat ik nu van plan ben dus rustig gas geven.

In mijn bouwdraadje had ik het al genoemd, maar wat vinden de experts van het gebruik van buggywieltjes op een startkarretje? Ze zijn groot, licht en sterk.
Ik denk erover een driewieler te maken met het enkele wiel achter, en dat achterste wiel dan zwenkend (als een taildragger dus eigenlijk).

080717ASW3.jpg

Ik zou hem dan wel motoriseren en er is vast ook nog wel een kanaal op je zender vrij voor de besturing. Gemak dient de mens hé.

Gr.Harold

Voor de sleper die ik nu maak heb ik ook al een startwagen gemaakt .

Passen zwevers met een rompbreedte tot 170 mm op.;)

full

Hij weegt kompleet nog geen 850 gram .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoiets hebben wij ook.
Heelaas heeft het geen nu om er foto's van te plaatsen want na verloop van tijd is toch alles pleite.
Vandaar dat ik tegenwoordig als ik met een bouwverslag klaar ben alle foto's er zelf maar afhaal.
Dat zal de bedoeling zijn denk ik.

Niemand haalt mijn foto,s er af , alleen ik zelf kan dat doen als ik zou willen .

Maar ik maak geen verslagen en haal daarna de foto,s weg .
Dat is gewoon pure onzin wat je schrijft en doet . :(

Je vergalt zelf je eigene draadjes , kan je beter niks meer schrijven en plaatsen .

Mvg Johan

Mooie startkar. Ik heb alleen het idee dat-ie nogal smal is (in verhouding met de hoogte). Ook is er in dit draadje al gezegd dat de assen het beste niet door kunnen lopen van het ene wiel naar het andere; bij wat hoger gras scheelt dat een boel weerstand.

Ik zou me kunnen voorstellen dat je een startkar maakt waarvan de twee zijkanten (met daaraan de wielen) gemonteerd worden op een aantal dwarsbalkjes. Je kan dan de breedte per keer aanpassen aan het model en aan de ondergrond.

Er is in dit draadje ook gesproken over een zwenkwiel achter, lijkt me ook wel zinnig... maar in hoeverre het in de praktijk nodig is kan ik niet beoordelen...

Een simpel alternatief voor een startkar is overigens een eindje elastiek. Het hoeft niet erg lang te zijn, want de zwever hoeft maar een metertje van de grond te komen...

Op vliegclubs is het gras in algemeen wel kort .:D

En door de grote en brede wielen rolt hij heel makkelijk door iets hoger gras .

En met 170mm tussen de kanten past er wel een stevige zwever op .

En met een zwenkwiel word het een gelukspel .

De sleper maakt toch ook geen bocht op de grond bij het slepen , waarom zou de kar dat dan wel moeten kunnen :confused:

Ik heb nog nooit een met een zwenkwiel gezien (en dat zal wel een reden hebben :rolling:)

Mvg Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back