Startmotor

Dat kan ik nog eens gaan proberen, met 12 cellen lukt het niet.
Ik heb wel via een kennis uit Arnhem 16 stuks 2400 cellen besteld. Hij koopt deze in Duitsland is 50% goedkoper dan in Nederland. Ik zal informeren waar hij deze besteld heeft.

Ronald

Het lukt mij ook maar net-aan om een YS91 te starten met 12 cellen Sanyo SCR. Als de motor eenmaal gedraaid heeft lukt het prima, maar aan het begin van een vliegdag is het lastig, vooral als er nog after-run in zit ook. Ik heb er ook wel aan gedacht om 14 cellen te gaan gebruiken, maar ik ben dan bang dat de drijstang en de lagers te veel belast worden wanneer er net even te veel olie in zit.
Ook niet onbelangrijk is dat je er dikke kabels en goede connectors op zet, zoiets als dit:
afb960.jpg

afb959.jpg

Rob

Rob,

Wat denk jij, eerst proberen met 14 cellen in combinatie met de aansluitingen zoals jij aangeeft?

Of een Minimax bestellen?

Het is zeer frustrerend om op het veld te komen moet redelijk materiaal, zie mijn millennium op het forum, en niet kunnen vliegen omdat je startmotor het niet aan kan.

Ronald

Ik ken meer vliegers die 14 cellen gebruiken, en dat gaat meestal wel.
Zorg er dan wel voor dat er geen olie in de kop zit, eventueel eerst even zonder plug draaien, anders zou de drijfstang wel eens kapot kunnen slaan. Jouw Millenium heeft waarschijnlijk een resopijp met een bocht die naar beneden loopt richting motor ? De olie loopt dan de motor in na het vliegen, dus dan zou je toch voor de eerste vlucht toch eerst schoon moeten blazen !
De minimax daarentegen zou het op een gewone 12V accu ook moeten doen, is misschien toch handiger, weer een accu minder op te laden.

Rob

Klopt wat betreft de resopijp. Om deze te vervangen voor een MP2 is misschien ook een optie. Ik heb namelijk ook een Mill met YS 91 en MP2 dat loopt wel erg goed

Moet du het een en ander overwegen

Ronald

Hallo,

Hoe laden jullie de accu's van de startmotor op?
De gekozen laadmethode kan behoorlijk schelen in het vermogen wat de accu afgeeft.
(met als optimum snelladen vlak voor je gaat vliegen, onderweg in de auto bijvoorbeeld)

Gerben

ronald ik ga ook een minimax bestellen in engeland, midland helicopter heeft ze voor 30 pond, 6 pond shipping

Owja, solly!
dan heb ik de upgrade s4814 toch goedkoper gevonden, die heb ik laatst gekocht, om een "oud" probleem op te lossen, bij flycam. Maar helaas.

Hoe vaak kun je starten voordat de NiCd accu's leeg zijn?

Ik zit er ook aan te denken om NiCd te gebruiken op mijn startmotor. Mijn huidige startaccu krijgt een OS61 maar net gestart, moet wel zeggen dat ik maar een klein startaccutje heb en tegelijkertijd gloei met dezelfde accu. Als ik mijn startmotor aan een externe motor-accu van een clublid hang dan is het starten geen probleem.

Ben nu dus aan het twijfelen tussen een extra (loodzwarte) motoraccu of NiCd voor mijn startmotor.
Het voordeel van een motoraccu is dat ik er vaak mee kan starten voordat hij leeg is, maar het is wel weer een loeizwaar geval dat ik moet meesjouwen. NiCd accu's zijn lekker ligt en mobieler, maar zal waarschijnlijk vaker moeten laden. Dus als ik dan ooknog een loodaccu moet meenemen om de NiCd tussen vluchten door te laden, dan is het gehele voordeel van NiCd verdwenen.

Rick's verkoopt handige houders om de NiCd te bevestigen aan je starter
http://www.ronlund.com/Merchant2/me...Code=KSJ454I&Category_Code=4Starter_Batteries

@Ronald, je bovenstaande link is kadoek!

Groeten,
Bas.

Hey Marcel,

Komt dat even goed uit :D
Kun je die morgenavond meenemen?

Tot morgen!

Groeten,
Bas.

Vandaag de Minimax starter ontvangen via Midland Helicopters ontvangen :lol: . 26-01-2004 besteld vandaag 30-1-2004 ontvangen erg snel dus.

De Minimax starter is een klein formaat startmotor en je eerst indruk is dan niet erg hoopvol :cry: . Uiteraard direct een accu aangesloten en geprobeerd de OS 91 C-Spec rond te draaien. Ondanks het kleine formaat en de oude loodaccu, zeker een jaar niet meer geladen, ben ik onder de indruk van de kracht die deze startmotor ontwikkeld. Zonder problemen draait hij de C-Spec rond en niet geheel onbelangrijk met voldoende snelheid :) . Nadeel is dat de Startmotor wel wordt geleverd met startpin maar zonder vrijloop.

Nu wachten op goed weer om de Minimax starter te gaan proberen in de praktijk.

Groet Ronald

Back