Statenjacht uit 1678

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 7 feb 2019.

Tags:
  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ga wat dit betreft dan de snijtekening aanpassen en extra nokjes aan de tussenstukken maken, zodanig dat ze er maar op één manier tussen passen.
    Zinvolle opmerking Piet, bedankt :)
     
  2. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    Succes Piet.
    heb zelf ooit het Statenjacht van Billing Boats gebouwd en zal er goed bij meekijken.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Wel Hans, misschien heb ik toch iets over het hoofd gezien:hammer:, want op de volgende pagina van de bouwbeschrijving staat een foto (rechtsboven) met het tussenstuk op de juiste manier geplaatst.

    (zelf zeg ik altijd tegen de mensen, niet alleen plaatjes kijken, maar ook de tekst lezen....! Maar bij is het nu dus andersom, ik heb alleen de tekst gelezen en niet de plaatjes bekeken en dat is dus absoluut ook niet goed!) Dus in principe is de bouwbeschrijving correct:) en hoef je niets aan te passen. Voortaan lees ik en kijk ik ook naar de plaatjes. Evengoed weer bedankt voor je snelle respons.
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Haha, we zijn allemaal mensen, niet? Het fotootje is ook niet zo groot
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Spant nummer 7 krijgt een profieltje voor de latere binnen bekleding, ik heb hiervoor een balkje van 3x3 mm gebruikt. Op het spant staan keurig de lijntjes waar de latten langs gelijmd moeten worden dus hoe makkelijk wil je het hebben...;)

    Na bovenstaand klusje kunnen alle spanten (behalve de achterste nr. 12) in de valse kiel worden gelijmd. Ik doe dit nog steeds ouderwets met lego blokjes om ze zuiver haaks te zetten. Tevens kunnen dan de twee valse dekjes voor de binnen ruimtes tussen de spanten 5 en10 worden gelijmd. (in de beschrijving staat tussen 5 en 9, maar dat moet dus 10 zijn). Respectievelijk dekje A tussen spant 5 en 7 en dekje B tussen spant 7 en10. Op de foto hieronder het resultaat,

    Daarna heb ik de ruimte tussen spant 5 en 7 bekleed. Deklatjes van abachi (0,7 x 4 mm) en de schotten met noten latjes, waarna alles in de Danish Oil is gezet,

    Tussen de beide ruimtes is een doorloop, die heb ik aan de binnenkant zwart geverfd en er een dorpeltje in gelegd waar straks de deklatten van de achterste ruimte op aansluiten. Omdat dekje A dieper ligt heb ik een extra trede gemaakt van 4x4 mm noten hout en in model geschuurd,
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2019
    Janmaat, ThVo, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Is inmiddels aangepast :)

    Wat misschien ook nog "onjuist" is in de beschrijving is het maken van de grote stag. Hiervoor zit tegenwoordig 1,4 mm bruin touw in het pakket, terwijl de bb aangeeft dat je dit uit twee maal gedraaid 0,8 mm moet maken.
     
    Janmaat en pietsan vinden dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik zie het al... Dit gaat een fantastisch verslag worden.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Daar ben ik het geheel mee eens, en Piet heeft er weer een flink tempo inzitten:thumbsup::thumbsup:
     
  9. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Dit wordt de perfecte handleiding voor mij
    Die kan ik nog heel goed gebruiken.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ook weer goed om te weten Hans, bedankt.
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Met het tempo valt het wel mee hoor Koos, ik hoef maandag niet naar mijn werk, dus ik heb veel meer tijd voor mijn hobby dan vele anderen.....;)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is werkelijk een schitterend bootje om te bouwen!
     
    Hans Groenenberg, Pingu57, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. jotjot

    jotjot

    Lid geworden:
    31 dec 2018
    Berichten:
    51
    Locatie:
    bronneger
    Dit ga ik zeer zeker ook met plezier volgen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Op spant nr. 10 komt een extra tussen stukje waar straks de valse dekjes E (achterkant) en D (voorkant) op komt te rusten. Het stukje is ook genummerd met 10, Achterkant,
    en de voorzijde welke ik net als de binnenruimte heb bekleed met notenhout, (x is het tussenstukje)

    Vervolgens de 2e binnenruimte bekleed met notenhout,
    Op de twee onderstaande foto's de binnenruimte bekleed met deklatjes van abachi en de schotten en bankjes met noten, waarna behandeld met danish oil net als de 1e ruimte,

    Tot slot vandaag de trap gemaakt, die in de achterste (2e) binnenruimte word geplaatst tegen het schot van spant 9,
    De trap word later donker eiken gebeitst,
     
    Jan Walpot, jotjot, Scheveninger en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi begin piet
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik vind dat je weer iets moois laat zien Piet en ook de afwerking van die olie is mooi om te zien. Die extra trede die je gebruikt om het hoogteverschil tussen beide dekken op te vangen is dit in het ontwerp opgenomen of plaatste je deze zelf? Zelf zou ik deze iets meer als een trede er laten uit zien. Nu lijkt het een afgeronde balk met iets onlogische rondingen naar beneden? Maar dat is mijn bescheiden mening hoor Piet..;)
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2019
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is slechts een opstapje, de reden voor de simpele uitvoering is ook simpel, het is allemaal niet of nauwelijks te zien als het model verder afgewerkt is. Ik wou ook nog wat meubeltjes plaatsen in de binnenruimte, maar daar zie ik vanaf om de zelfde reden.
    (wat er 'onlogisch' is aan de afgeschuinde zijkanten, dat zie ik helaas niet. Maar goed over smaak valt niet te twisten....)
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2019
    Jaques vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2019
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb de trap 2 laagjes licht eiken gegeven, zodoende blijft het wat beter zichtbaar. Daarna definitief in het model gelijmd. (voor de toekomstige bouwers, wel de exacte positie bepalen d.m.v. het valse dekje E omdat het vrij nauw aansluit!

    Vervolgens de open haard wat kleurtjes gegeven en eveneens in het model gelijmd,

    Daarna de verticale spantjes op spant 12 gelijmd. Om de spantjes goed te stellen even het achter wantje gebruiken voor de juiste positie,
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    (wat er 'onlogisch' is aan de afgeschuinde zijkanten, dat zie ik helaas niet. Maar goed over smaak valt niet te twisten....)[/QUOTE]
    Om dezelfde reden dat treden in zoverre ook niet overdreven rond waren. Dus aan de zijkanten zou je er met je voeten van afglijden als deze balk als opstap gebruikt werd. Geweldige details met die haardmantel!
     

Deel Deze Pagina