Statenjacht uit 1678

@*Hans* , ik neem aan dat je hier ook regelmatig kijkt. Een vraag; het valse dekje met de letter F kan ik niet terug vinden in de bouwbeschrijving. Waar dient het voor en wanneer en waar moet het geplaatst worden?

Aan alle verslaglezers: Ik heb een leuke en levendige interactie met Piet gehad over dek F, en waar deze moet komen.
Hierdoor kwamen er enkele posts die wat verwarrend waren omdat ik niet helemaal juist in het hoofd meer had waar specifieke onderdelen komen. Ik heb voor de duidelijkheid en de leesbaarheid van het verslag deze posts in overleg met Piet weer weggehaald.

Bijlagen

• IMG_20181011_201409.jpg
    IMG_20181011_201409.jpg
    246,6 KB · Weergaven: 484
  • IMG_20181011_215622.jpg
    IMG_20181011_215622.jpg
    127,6 KB · Weergaven: 450
Laatst bewerkt:
Aangepast

Bijlagen

• IMG_20190212_162408.jpg
    IMG_20190212_162408.jpg
    151,8 KB · Weergaven: 380
Laatst bewerkt:
Ik was even niet helemaal helder.... :hammer:

Nog even aansluitend op de lege posts hierboven. Ik had daartoe een erg leuk telefoongesprek met Piet, die - terecht - aandachtig kijkt hoe hij het model moet bouwen en daar graag uitgebreid een verslag van schrijft, om hiermee andere bouwers te kunnen helpen. Ik haalde daarbij wat dingen door elkaar en was even in verwarring omdat er dingen niet juist waren of eventueel zouden kunnen zijn. Om deze verwarring bij toekomstige bouwers te voorkomen zijn een aantal van de posts hierboven leeg gemaakt.

Piet, bedankt voor de oplettendheid - en ga door met je goeie werk! :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Als ik het F-dekje achter dek E leg dan blijft er een opening tussen spant 10 en het dekje, terwijl D wel mooi aansluit??

Piet - zoals besproken: dek F komt later (pagina 28 van de bouwbeschrijving) boven dek E zodat er een ruimte ontstaat waar de helmstok tussendoor loopt. Dan gaat dek F wel passen.

Vandaag de voor-en achtersteven, kieldelen en roer schoon gemaakt, en geschuurd zodat er geen roet meer aan zit van de lazer. Kiel en stevens passen perfect rond de valse kiel, dat is dus weer een meevaller:) (dat is ook wel eens anders....)

Tevens het hek beplankt met noten latten van 1,5 x 6 mm en het berghout aangebracht,

De achtersteven past netjes tussen de openingen, (zorg ervoor dat de steven goed is uitgelijnd met de valse kiel, anders zit de boel straks scheef en dat moeten we niet hebben)

Laatst bewerkt:
Aan de onderkant van de achtersteven moet 12 mm aan beide kanten worden weggeschuurd/gevijld, (1,5 mm diep) de breedte en dikte van twee huidgangen die straks doorlopen tot de achterkant van de steven,

Daarna kan de achtersteven vast worden gelijmd. (de beschrijving doet dit in een wat later stadium, maar dat kan nu dus ook. De lijn bij het pijltje (weggeschuurde vlak) loopt evenwijdig met de kiel.

Laatst bewerkt:
Een blik op de bouwbeschrijving laat zien dat in dit stadium de valse dekjes C, E en D nu op het model worden gelijmd en beplankt. Dus dat ga ik dan ook maar doen zodat dit verslag een beetje gelijk op gaat met het bouwplan. Ik ben nogal eens geneigd om zo mijn eigen weg te gaan tijdens het bouwen van een model, maar zal dus proberen om me te houden aan de beschrijving zodat er geen verwarring ontstaat voor de toekomstige bouwers van dit model.

Hier nog een plaatje van de kiel en het roer welke ik al heb geschuurd, maar dus in een later stadium word vast gelijmd,

Een blik op de bouwbeschrijving laat zien dat in dit stadium de valse dekjes C, E en D nu op het model worden gelijmd en beplankt. Dus dat ga ik dan ook maar doen zodat dit verslag een beetje gelijk op gaat met het bouwplan. Ik ben nogal eens geneigd om zo mijn eigen weg te gaan tijdens het bouwen van een model, maar zal dus proberen om me te houden aan de beschrijving zodat er geen verwarring ontstaat voor de toekomstige bouwers van dit model.
@Piet
Hier nog een plaatje van de kiel en het roer welke ik al heb geschuurd, maar dus in een later stadium word vast gelijmd,
Begrijp ik hieruit dat je alsnog eerst gaat beplanken voor dat je verdere kiel gaat plaatsen? Dus anders als je eerder schreef?
Is inmiddels aangepast :)
@ Hans
Wat misschien ook nog "onjuist" is in de beschrijving is het maken van de grote stag. Hiervoor zit tegenwoordig 1,4 mm bruin touw in het pakket, terwijl de bb aangeeft dat je dit uit twee maal gedraaid 0,8 mm moet maken.
Kom ik op terug bij je Hans dat touw van 1.4mm dat is voor mij ook wel interesant.

Begrijp ik hieruit dat je alsnog eerst gaat beplanken voor dat je verdere kiel gaat plaatsen? Dus anders als je eerder schreef?

Ik ga nu eerst de valse dekjes plaatsen en beplanken, daarna worden de kiel en de stevens vast gelijmd en dan worden de huidplanken aangebracht. Dus voor het beplanken van de romp/huid eerst de kiel.
@*Hans* plaatst als ik het goed heb gezien eerst een aantal huidplanken aan de bovenste helft van het model, dan de kiel en stevens en vervolgens word de onderkant beplankt. Komt een beetje op het zelfde neer want zodoende kun je de huidgangen mooi strak tegen de kiel leggen.

Back