Statenjacht uit 1678

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 7 feb 2019.

Tags:
  1. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dat is precies wat ik bedoel Piet, ik schat in dat je de met de 7 Provinciën hiermee minimaal twee winters 'onder de pannen' bent. Ik ben nu net begonnen aan een maandje vakantie maar daarna is het voor mij ook weer eens tijd om mijn scheepswerf te openen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Ik zit ook weer te denken om een project te beginnen en zeker ook denk ik aan de 7P. Hoewel mijn werkruimte is niet al te groot. Appartementje hé.
    Wat je laatste opmerking betreft over het minder uitbundig zijn van de kleuren heb je gelijk. Over het witte onderwaterschip vind ik wit toch mooier.
    Leuk dit. Verschillende smaken en dat mag. Maar even een andere vraag, ha, hoe voeg ik een fotootje bij een commentaar? Als ik op het icoontje met de ergjes druk vraagt het om de URL. Het fototoestelletje doet niets. Help mij eens even . Alvast bedankt Emiel
     
  3. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik vind dat zelf ook erg mooi met dat "oude" groen en het donkere goud(?). Ik vind dat wat sfeervoller dan harde kleuren met een wat geleefd schip.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk dat is een mooi vooruitzicht Piet, maar eerst even op je eigen tempo dit Statenjacht afwerken;);) En dan gaan we wel weer klaar zitten voor de 7P in de door jou voorgestelde kleuren, die ik persoonlijk ook heel mooi vind, dus gaan we dit straks weer lekker met z'n allen volgen......
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je kunt een album aanmaken hier op het forum via je eigen profiel, (of klik op de knop 'media' boven aan iedere pagina links onder het logo van het modelbouwforum en vervolgens op 'jou media' waarna je een album kunt aanmaken) dan wijst het zichzelf. Als je dan een foto uit het album wilt toevoegen druk je boven je bericht op het icoontje met fototoestelletje en dan verschijnt je aangemaakte album vanzelf in beeld. Druk op de foto die je wilt plaatsen en voilá… Je kunt ook foto's ophalen uit een album in je verkenner van de pc, door rechtsonder op de knop 'Upload Bestand' te drukken, waarna je verkenner word ge-opent, scroll naar de juiste en map en klik op de juiste foto, waarna die onder je bericht verschijnt. Dan kun je kiezen voor een grote of een kleine foto door er op te klikken, waarna je foto in het bericht word geplaatst.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2019
  6. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
     
  7. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Kijk daar heb wat aan. Bedankt Piet. Ik wist wel dat ik ergens nog vrienden moest hebben.:beer:
     
    a3seidel en pietsan vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de 1e vlag gemaakt, en met gemaakt bedoel ik ook letterlijk gemaakt, want de vlaggen van dit model worden geleverd met aparte stroken (rood, wit en blauw) die je zelf aan elkaar moet zetten, het is tenslotte modelbouw, niet waar? Ik heb dit gedaan met gewone witte houtlijm (staat ook in de beschrijving) en dat gaat prima, alhoewel het wel wat gepriegel is:confused:. Maar het is toch redelijk gelukt, ondanks dat dit ook voor mij de 1e keer was dat ik een vlag heb gemaakt. De stroken worden ruim geleverd, dus als je een miskleun hebt dan is er nog voldoende voor een 2e poging. Van de overschot van de witte strook heb ik de broek van de vlag gemaakt, dat is de verticale baan waar de vlaggenlijn door is gevoerd. Hieronder het resultaat van mijn 'priegelwerk'.....
    JPG_7732_3975_bewerkt-1.jpg
     
    cees050, janzwart, Hoosterw en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Als je op een bericht reageert, dan klik je op de knop 'reageer' dan zet je de aanwijzer van je muis naast het laatste woord [/QUOTE] druk dan op enter en schrijf je tekst. (ik heb het idee dat dat ook nog niet helemaal goed gaat gezien je reacties) geeft verder niets hoor, je moet alles gewoon een keer gedaan hebben dan word het vanzelf duidelijk:)
     
  10. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Ik ben even benieuwd hoe groot die vlag is, in lengte en breedte?
     
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Redelijk ????? Nou Piet ik vind het een waar kunststukje geworden;);)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Er zijn natuurlijk vaste maten voor om een vlag te maken, op Wikipedia kun je dit vinden. Ik heb voor de breedte 3 delen genomen en voor de lengte 5 delen, dat is dan respectievelijk 3x 10 mm is 30mm breed en 5 x 10 mm is dan 50 mm lang. Of dit klopt met de werkelijkheid heb ik niet nagekeken, dus het is een beetje zichtwerk. In een grijs verleden heb ik het allemaal geleerd op het opleidingschip in 1969, maar dat is inmiddels al weer 50 jaar geleden dus precies weet ik het niet meer. Feit is dat de vlag er op zicht zo goed genoeg uitziet, dus als het hier en daar een paar mm scheelt (te groot of te klein?) dan zie ik dat zelf niet als een probleem.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Kijk Koos, dat neemt weer wat twijfel weg:), bij sommige dingen aan dit model lijkt het wel of ik pas begin met deze hobby, zeilen maken en vlaggen is allemaal nieuw voor mij;)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag vlag nr. 2 gemaakt alhoewel een stuk groter is/was de werkwijze hetzelfde als de vlag uit post 628 op deze pagina,
    JPG_7734_3976_bewerkt-1.jpg
    De oogjes waar de lijn aan zit zijn in de broek gelijmd en vast gezet met een schootsteek (de schootsteek dient om een eind touw aan een vast oog te knopen en word nog steeds gebruikt om vlaggen aan te slaan. Het is één van de simpelste steken/knopen om te maken en trekt zichzelf vast als er kracht op komt. De steek word ook vaak gebruikt bij touw-einden van ongelijke dikte)

    JPG_7741_3978_bewerkt-1.jpg en de vlag na montage aan de vlaggenstok achter op de hut.
    JPG_7743_3980_bewerkt-1.jpg
    Nu slechts de wimpel nog en hier en daar een trosje touw op de beleg punten.
     
    janzwart, Marc w, freekt en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Zie ik het goed Piet, zijn de randen aan de zijkanten omgezoomd of zoiets????
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een prachtplaatje zo Piet!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De randen zaten zo aan de banen Koos, dus dat heb ik niet zelf gedaan. Het is hele fijne nylon (denk ik), dus als dat niet zou zijn gebeurd dan zouden de banen helemaal uitrafelen. Dat uitrafelen gebeurd ook aan de uiteinden en om dit te voorkomen haal ik even snel een vlammetje langs de stof zodat de vezels samen smelten. Dit moet wel voorzichtig en snel dus...
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Ik leef met je mee :):)maar tot op heden gaat het perfect ze zien er geweldig uit, een genot om naar te kijken.
     
    pietsan en a3seidel vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Even een historisch vraagje. Waren de Nederlandse vlaggen vroeger niet oranje wit blauw? Zit me een of ander akkefietje in de 2e kamer in mijn hoofd dat Wilders een oranje witte blauwe vlag ophing en dat iedereen het had over de VOC.
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De rode kleurstof voor heel veel producten werd (en wordt) gemaakt van schildluis. Wrijf je deze kapot in je hand dan is je handpalm volledig rood.
    De vlaggen en de verf van vroeger werden met deze (goedkope) kleurstof gemaakt, en dit was gewoon rood.
    Nadeel was dat het gevoelig was voor UV-licht en dus na verloop van tijd naar oranje verkleurde.
    Daar zitten dus helemaal geen ingewikkelde (politieke) verhalen achter - het was gewoon de Hollandse zuinigheid.

    (Wanneer je rode snoepjes eet of roze koeken heb je nog steeds te maken met dezelfde kleurstof).

    Aanvulling (via Wikipedia):
    De luizen worden geplet en het vocht wordt omwille van de kleurechtheid gemengd met andere stoffen: koningswater, tin of aluin. De ontdekking dat toevoeging van koningswater en tin de stof spectaculair roder en kleurechter maakt, wordt toegeschreven aan de Nederlandse uitvinder Cornelis Drebbel in 1606-1607.
    De eigenlijke kleurstof is vrij slecht lichtecht en heeft geen sterke kleurkracht.

    Een mooi boek hierover is A perfect red:
    http://www.amybutlergreenfield.com/A Perfect Red_Story.html

    Ik heb het boek nog niet gelezen, maar wel op de lijst van te lezen staan.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2019
    SjorsZ, Stephan Kertész en a3seidel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina