Statenjacht uit 1678

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 7 feb 2019.

Tags:
  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik geloof dat Hans (kolderstok) daar al mee bezig is Adri. Volgens mij komt er in de toekomst ook een compleet genaaide zeilenset, maar jou idee is uiteraard ook al een zeer goede oplossing.
     
    Jaques en a3seidel vinden dit leuk.
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Mijn moeder (enkele jaren geleden overleden) was professioneel naaister (coupeuse) en heeft mij ook het nodige aan informatie hierover meegegeven. Alleen de ervaring had ik nog niet.
    Eén van haar dingen die ik geërfd heb is haar professionele naaimachine , en dit is weliswaar een oud ding, maar een geweldig apparaat.
    Bij mij speelt inderdaad al de gedachte om doorgestikt materiaal tegen een bepaalde meerprijs aan te bieden, maar stiekem gaat er in het doorstikken best nog wel tijd zitten. Kosten daarvan ben ik dus nog niet uit....
    Piet heeft dit stukje stof tegen een vriendenprijs gekregen, omdat ik via deze topic natuurlijk ook profiteer van het nette werk van Piet.
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb een paar dagen niet kunnen werken, omdat er een boortje van 0,5 mm in mijn duim was geschoten (ongelukje) en daarna afgebroken. Dus zat er een stukje van het boortje in het gewrichtje van mijn duim. Dat is er gisteren door mijn huisarts uitgehaald en behalve een pleistertje op de wond geeft dat verder geen last meer. Dus vandaag begin ik aan het 3e zeiltje van het model, de Fok.....
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Oehww, pijnlijk!
    Er zit geen "niet leuk" knop op dit forum - anders had ik die al aangeklikt
     
    Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
  6. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Statenjacht Utrecht.


    upload_2019-8-21_11-9-11.jpg


    Vermoedelijk maakt dit helemaal duidelijk hoe het zit met die breefok.
    Constant
     
    Jaques, a3seidel, Hansa en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Helemaal duidelijk Constant, bedankt!
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag het 3e zeil voorbereid, de Fok, eerst het lijk om het zeil genaaid en voorzien van de benodigde blokken... (ook hier zijn de zomen met houtlijm vast gelijmd)
    JPG_7675_3937_bewerkt-1.jpg
    a is de talie om het zeil te hijsen/vieren, b is de talie die aan de achterste schoot is bevestigd, waarbij de haak straks om de voorste overloop komt en c word straks een lus die om de boegspriet komt.
    Het lijk aan de voorzijde van het zeil (rechts op de foto) word straks met lussen om de grootstag gelegd....
     
    cees050, *Hans*, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    vandaag de Fok afgehangen en met een slingersteek om de stag gelegd,
    JPG_7685_3940_bewerkt-1.jpg

    De topschoot is met een talie aan de mast bevestigd, te zien op onderstaande foto, JPG_7684_3939_bewerkt-1.jpg En de val van de talie is belegd op één van de korvijnnagels aan de onderkant van de mast (B) en de achterste schoot is voorzien van een talie met haak, die vast zit om de voorste overloop, waarbij het halende part is belegd op de bolder aan bakboord (T)
    JPG_7693_3946_bewerkt-1.jpg
    De voorste schoot (of hals) is met een lus bevestigd aan de boegspriet (X),
    JPG_7692_3945_bewerkt-1.jpg

    En het hele plaatje,
    JPG_7687_3942_bewerkt-1.jpg
     
    janzwart, Marc w, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Allereerst mijn complimenten Piet, (en Hans@Kolderstok), voor dit prachtige schip, maar ik heb nog wel een vraag, : de Geerden die je gemaakt hebt, (post 550, en post 554), die naam kan ik niet terugvinden in de boekjes, maar zijn dat die talies die naar de top van de gaffel van het grootzeil lopen, vanaf het bovenste berghout??Dit heb ik namelijk even gemist in de rest van het verslag:oops::oops:
     
    Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Eigenlijk moet je het net andersom zeggen, de geerden lopen van de top van de gaffel naar bak- en stuurboord, meestal naar het dek, maar in dit geval zijn ze inderdaad bevestigd op het bovenste berghout (ook wel bovenberghout genoemd) en dienen om de gaffel te borgen tegen het slingeren van het schip en om de gaffel (met zeil) naar bak- of stuurboord te zwenken. De geerden zijn aan de onderkant voorzien van een talie om ze stijf te zetten.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  12. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Inderdaad Piet >> Echt een heel mooi plaatje. :thumbsup:
    Misschien ben je, nu je de schaal 1:50 tot in perfectie te pakken hebt, toe aan je eigen Kanonneerboot nr.2 schaal 1:43 ;)
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Helemaal duidelijk Piet, bedankt hiervoor.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Alhoewel dat ook een mooi bootje is Adri, denk ik nog even na over mijn volgend project. Na het Statenjacht (bijna gereed, nog één zeil en de vlaggen...) herstel ik eerst de schade van de hms Fly en dan zal het waarschijnlijk toch zoiets worden als de 7 provinciën. Ik ben zeer tevreden over de service van Kolderstok en krijg altijd direct respons als ik ergens mee zit, hetgeen je niet hebt bij andere fabrikanten. En daar komt nog bij dat ik dat model al heel lang op mijn verlang lijstje heb staan. Maar je weet het maar nooit, ik ben zo veranderlijk als het weer...:)
     
    TIMBERWOLF, Pingu57, *Hans* en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het laatste zeil laat nog even op zich wachten omdat ik wal last kreeg van de rug en daarom even pas op de plaats moet maken. Daar ik mijn pijn-medicatie nagenoeg helemaal heb afgebouwd (nog slechts 2 milligrammetjes) en die dus in de toekomst liever niet meer slik moet ik dus een paar dagen even niet aan mijn werktafel gaan zitten... Ik hoop de 2e helft van deze week weer verder te kunnen met de laatste lootjes van het Statenjacht, de 'kluiver' en de vlaggen.
     
    Hoosterw, SjorsZ en Jaques vinden dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Piet rust maar even goed uit dan gaan wij vast klaarzitten voor je "Grande Finale" :thumbsup::thumbsup: Wat een prachtschip is dit zeg en uiteraard door jou tot in de puntjes verzorgt:wave
    Succes met je rug en de laatste loodjes:):)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    eigen gezondheid eerst , daarna natuurlijk de scheepsbouw. Ach ja je gezin moet daar nog ergens tussen in.
    Je kan inderdaad beter af en toe pauze in plaats van elke dag medicatie nemen.
    Snelle beterschap.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Veel beterschap. En even ook van het weer genieten, hoewel het wel weer echt warm is.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Lekker rustig aan Piet, het Statenjacht vaart niet weg, ik heb de laatste bel nog niet gehoord:p:p
    Succes met de rug
     
    pietsan vindt dit leuk.
  20. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Ik kom als nieuw lid in deze discussie m.b.t. het statenjacht. Ik heb hem al een paar maanden in de kamer staan
    en heb al veel jaloerse blikken gezien. Het is inderdaad ook bij mij een mooi scheepje geworden. De moeilijkheidgraad
    is idd wat te laag ingeschat denk ik ook. Wel leuk vind ik zelf dat ik dus niet de enige ben die heeft zitten puzzelen
    met de spiegel. Ik heb ook contact gehad met Hans K hierover. Het grote ornament past niet goed en licht het dakje
    iets op. Het koste de koning een stukje van zijn kroon. Ook heb ik het ornamentje iets laten zakken. E.e.a. valt niet op.
    Misschien nog een tip, ik heb de lijken van de zeilen er op gelijmd met textiellijm van Bison. Werkt snel en na 15 minuten
    is er niets meer van te zien. Wel in 1 keer goed doen want er af gaat niet meer.
     
    a3seidel en Jaques vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina