Statenjacht uit 1678

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 7 feb 2019.

Tags:
  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je schiet weer mooi op Piet, wordt een mooi bootje :rofl:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Alle spantkoppen zijn verwijderd! Een paar plaatjes.....


    JPG_6209_3338_bewerkt-1.jpg
    Ik heb besloten om eerst de valse dekjes te beplanken en dan de binnen verschansing aan te brengen, daar de verschansing die nu boven de dekken uit steekt slechts latten zijn die onderling verlijmd zijn is dat niet echt heel erg stevig. Met de binnen verschansing word alles natuurlijk een heel stuk steviger.
     
    a3seidel, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mijn MB's zijn op, dus nu moet ik eerst vriend van het forum worden anders kan ik niet verder....:( (toch 630 foto's geplaatst met de beschikbare 150 MB)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Op de foto een prachtige boeg en ogenschijnlijk gemakkelijk gemaakt. Maar dat is bedrog want deze ronding en vorm is echt een lastige om te beplanken. Petje af voor het resultaat tot nu toe.
    Ik zou inderdaad de verschansing later maken. Deze valt dan weer straks op je beplankte dek voor een mooier resultaat waarschijnlijk.
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De huid beplanking is inderdaad vrij lastig te realiseren door de verschillende rondingen en de zeeg. Maar als je de noten latten een half uurtje laat weken in water worden ze wat soepeler en is het wel te doen. Het balsa bij de boeg is daarom zeker geen overbodige luxe!
    Dank voor je compliment Hans:thumbsup:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  6. JanWiebe80

    JanWiebe80

    Lid geworden:
    26 jan 2019
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Wilhelmshaven Duitsland
    Ik zie het al; ik moet nog wat meer klemmen aanschaffen..
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bezig met het beplanken van de valse dekjes. Om het D-dekje goed te beplanken heb ik eerst de wulf beplankt (foto hier onder) omdat de latjes daar aan de binnenkant tussen de twee middelste spantjes tegen komen te liggen, (helaas geen ruimte meer voor nog een foto om te laten zien wat ik bedoel, zal ik later dan laten zien)

    Dit was tevens de laatste foto die ik kan uploaden, ik heb nog zo'n 20 KB over, hetgeen uiteraard niet voldoende is voor nog een foto. Dus nu eerst maar even de € 17.50 over maken zodat ik weer verder kan als 'vriend' van het forum met de bij behorende ruimte voor weer een heleboel foto's.
    JPG_6219_3344_bewerkt-1.jpg
    Wel, ik kon toch nog een foto plaatsen via de knop 'Upload Bestand' ondanks dat mijn album vol is. Bij de pijltjes is te zien tot waar de dek-latjes komen op het D-dekje, tegen de binnenkant van de wulf. Je kan natuurlijk ook het teveel aan materiaal later wegschuren en daarna de wulf beplanken hetgeen op het zelfde neer komt. Ook komt één en ander niet zo nauw, daar dit gedeelte straks afgedekt word door het later te plaatsen F-dekje. Maar ik werk nu eenmaal graag netjes of het nu wel of niet te zien is :)
     
    *Hans*, Hans Groenenberg, Marc w en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Altijd handig om in huis te hebben.
     
    JanWiebe80 en a3seidel vinden dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Eerlijk gezegd gebruik ik alleen maar de knop upload bestand.
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  11. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    En ik ook
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Kun je deze knop onbeperkt gebruiken?
     
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Zover ik weet wel inderdaad.
     
    a3seidel en pietsan vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Gisteren twee dekjes beplankt en vandaag hoop ik het C-dek te doen,
    JPG_6220_3345_bewerkt-1.jpg
    Omdat de opening in het C-dek wat aan de ruime kant is, zodat het dek huisje er net in viel heb ik een profiel van 6 mm breed noten rond de opening gebouwd waar het huisje op komt te staan. Twee stukjes 1x1 (bij de witte pijltjes) zorgen ervoor dat het huisje enigszins vast komt staan en dus niet kan wegschuiven,
    JPG_6221_3346_bewerkt-1.jpg
    Het dek huisje staat nu 'zeevast' op de opening. Hans doet het iets anders in zijn beschrijving, maar komt op het zelfde neer,
    JPG_6224_3347_bewerkt-1.jpg
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet, ist het volgens jou noodzakelijk om de opening in het dek iets kleiner te maken?
     
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is wel zou dat je foto's dan "verdwijnen"in de grote hoop van het forum. Ze staan keurig in je verslag, maar niet in een eigen album. Ik heb de foto's die ik via "upload bestand" plaats in elk geval niet op een specifieke plaats terug kunnen vinden.
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik geloof niet dat het noodzakelijk is, omdat hier en daar wat aanpassen nu net de 'charme' is van het model bouwen. Als het dekhuisje precies op de opening moet passen, dan zou het enkele mm kleiner kunnen omdat het huisje net door de opening ging, zo'n 1,5 mm aan beide kanten, dus veel is het absoluut niet.
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat klopt Hans, maar de foto's staan wel in mijn eigen mappen op de pc. Ik geloof daarentegen dat een album wel de veiligste manier is omdat de albums dus onderdeel van het forum zijn en je de foto's in principe dan nooit kwijt kunt raken. Hiervoor moet je dan wel vriend van het forum worden, hetgeen ik dan weer minder vind want foto's horen nu eenmaal bij een verslag en die zou je dus net als de tekst onbeperkt moeten kunnen plaatsen. Want wat als je vriend bent en de daarbij horende MB's zijn ook op, dat zou dan betekenen dat je niet meer verder kunt op dit forum!

    m.a.w. vriend worden van het forum zou geheel vrijblijvend moeten zijn en niet afhankelijk van het aantal foto's die je wel of niet kunt plaatsen. Want dan zegt het woord 'vriend' niet zoveel maar word het een verplichting zodat je hier verder kunt met het plaatsen van foto's in je verslagen....
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Daar heb je een punt, Piet. Ik ben in die zin ook niet vriend geworden omdat ik anders niet voldoende foto's kon plaatsen, maar omdat ik het forum zie als een zeer geschikte vorm om medebouwers te informeren en te helpen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    sinds dit forum nieuw is na die crasch een paar jaar geleden plaats ik foto s via de upload knop
     
    a3seidel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina