Staufenbiel Funtana S50 (Brushless) review

11254584985nhrp.jpg

Vandaag bezig weer even bezig geweest om Hobby King Battery Monitor 5S te solderen en te plaatsen.
1125458663_5_5ZQv.jpeg

Hobby King Battery Monitor 5S geplaats aan de onderkant van het motorbokje
11254589205yqzu.jpg

De motor kap met de Hobby King Battery Monitor 5S aan
hopelijk zie je dit zo in de lucht ook nog als de proppelor er voor zit

Laatst bewerkt:
Vandaag na een lange tijd weer bezig geweest weer aan mijn funtana

Motor en propeloor combinatie uitgeprobeerd en gemeten kwa amperes en watts en tempratuur enz
maximale ampere 60,27
maximale watt 1067
maximale tempatuur motor 25 graden Celsius
maximale tempatuur regelaar 35 graden Celsius
bij de 14x8 op 5S 4000mah lipo.

prima vermogen om lekker te vliegen denk ik, wat is het eindgewicht geworden?

Ik vlieg mijn trainer met een 42-50 Turnigy, ook 5S met een 13*8. Trekt een goede 1200W, toestel weegt 2300-2400 gram, en torquen is geen probleem, inclusief een lekker pull-out!

prima vermogen om lekker te vliegen denk ik, wat is het eindgewicht geworden?

Ik vlieg mijn trainer met een 42-50 Turnigy, ook 5S met een 13*8. Trekt een goede 1200W, toestel weegt 2300-2400 gram, en torquen is geen probleem, inclusief een lekker pull-out!

De Funtana is nog niet helemaal klaar maar ik denk dat ik op 2200-2300 gram uitkom.

vandaag
bezig geweest
met wat kleine dingjetjes, servokabels netjes weg leggen enz

mijn funtana Motor en proppeloor combinatie uitgeprobeerd en gemeten kwa ampères en watts en tempratuur enz

maximale ampère 60,27 maximale 1067 watt bij 14x8 op 5S 4000mah lipo.
tempratuur 25 graden Celsius regelaar wordt maximaal 15 graden Celsius warm ubec wordt 10 graden Celsius warm
deze combinatie is kwa ampères te veel voor de motor
maximaal 50 ampère volgens dymond/staufenbiel
Dus ik zal maximaal een 13x8 of maximaal een 14x7E(volgens staufenbiel) apc kunnen draaien op 5S
op 6S maximaal APC 13x6
vandaar dat ik de eerste vlucht met een 13x8 op 5S of een 13x6 op 6S probeer en daarna kijken hoe ver we met de prop en pitch maat kunnen gaan.

Laatst bewerkt:
Als je motor 25graden blijft is het niet te veel stroom!

Gewoon vliegen (niet al te lang) temperatuur meten (of voelen). Is het niet te heet kan de prop groter.

Motor max A slaat 'nergens' op, je kan hem bij 30 verbranden en jaren met 80 vliegen zonder problemen. Hangt af van koeling en tijd.

Gisteren de spulletjes van hobbyking binnen gekregen
dscf0050f.jpg

de 2x 3S Lipo nano tech 4000mah in de romp gelegd om met deze setup de juiste plek voor het zwaartepunt te bepalen
dscf0054tw.jpg

Foto van de definitieve ligging van de lipos
dscf0044ih.jpg

Bezig de gaatjes voor het bevestigen van de wielkapjes aftetekenen en iets met kleine boortje voor geboord
dscf0046s.jpg

De wielkapjes zitten nu vast

ik heb deze vandaag ook op de beurs gekocht.

Ik er zit een kleine beschadiging op de cockpit, dus ben via de oracover stand weer naar huis gegaan. Incl de oracover heb ik er 65 euro voor betaald.

Dan wel zonder brommertje.

Ik heb nog 6s lipo's liggen, dus eens even kijken naar een brommertje en ander spul.

groeten sjoerd

Oke! Dan heb ik alles behalve de prop om deze vliegklaar te maken. Mischien nog wel even goede servo's scoren.

Groeten sjoerd

ik heb deze vandaag ook op de beurs gekocht.

Ik er zit een kleine beschadiging op de cockpit, dus ben via de oracover stand weer naar huis gegaan. Incl de oracover heb ik er 65 euro voor betaald.

Dan wel zonder brommertje.

Ik heb nog 6s lipo's liggen, dus eens even kijken naar een brommertje en ander spul.

groeten sjoerd

Hey sjoerd leuk dat je ook een staufenbiel(dymond) Funtana hebt gekocht

dsc00983bl.jpg

Zo gisteren weer even aan mijn Funtana S50 gewerkt
De Graupner DES805 BB in de vleugels gemonteerd
dsc00985mar.jpg

Het elastiekje wat om rolroerstekker zit houd tijdens transport de servo rolroerstekker vast zodat hij niet in de vleugel valt en je weer een hoop moet pielen enz om de stekker er weer uit te krijgen.
dsc00979vh.jpg

De koolstof buis die door de vleugels gaat opgemeten en afgetekend met watervaste stift.
dsc00981ri.jpg

Zodat ik hem makkelijk op het modelvliegveld precies in het midden kan plaatsen en hij dus even ver in elke vleugel zit.

Laatst bewerkt:
dsc00967.jpg
De Vleugels weer gemonteerd en servo's graupner Des 805 BB en Robbe S3152 aangesloten op de ontvanger en even de lipo aangesloten om de servo?s even in de middenpositie te zetten en de servo's even te testen kwa uitslag en snelheid.
dsc00977ku.jpg
Hoogteroerhorn vast gemaakt en hoogteroer stang
van servo naar hoogteroer horn gemaakt en afgesteld.
dsc00975h.jpg
Richtingroer horn geplaatst en vastgemaakt + stang servo en richting roer horn gemaakt en afgesteld.
dsc00976b.jpg
Blokje balsa tussen richtingroer en richtingroer horn gemaakt om dat anders de servostang van richtingsroer naar de horn tegen de zijkant van de romp kwam bij volle richtingroer uitslag
foutje in het design komt door een richtingroer heel wat dunner is dan de achterkant van de romp
De zijkanten van het blokje wordt nog gefolied met rest materiaal van de servo uitsparingen en dan valt het minder op.
dsc00968dm.jpg
weer even testen van de staart en rchtingroer servo's

dsc00969ph.jpg
De Funtana in mijn Fx-18 programeren.
dsc00982j.jpg
Binnenkant funtana
dsc00971s.jpg
dsc00972th.jpg
Ontvanger met kabeltjes aangesloten nu bezig om deze netjes weg te leggen
dsc00970jc.jpg
Binnenkant van de staart

Als je deze op de Funtana zouw gebruiken moet je wel een ander(lees hoger) landingsgestel kopen want anders zit je bij de kleinste hobbel tijdens de start en landing met je proppelor tegen de grond aan, ook weegt deze motor grofweg 130 gram meer en is dan heel wat lastiger in balans kwa zwaartepunt te brengen.
ik zeg niet dat deze motor niet gebruikt kan worden, alleen dat je met deze punten rekening dient te houden.

dsc00989k.jpg

Gisteren de rolroeren vast gemaakt aan de hoofdvleugel
dsc00990tg.jpg

Ik heb hier ook weer ander scharnieren gebruikt dan de bijgeleverde CA scharnieren.

dsc00994f.jpg

Rolroer+scharnieren linkervleugel vastgelijmd
dsc00991w.jpg

Rolroer+scharnieren rechtervleugel vastgelijmd

Laatst bewerkt:
Waar is deze kist eigenlijk te koop? Kan 'm niet vinden!

: Dus spelvautun kunnen aanwezig zijn ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back