Staverse Jol van statisch naar een varend model

Al enige tijd heb ik een Staverse Jol staan die ik uit de nalatenschap van een oom gekregen heb.
Ik heb het plan opgevat om deze Jol om te bouwen van een statisch naar een varend model, omdat het ermee varen mij meer plezier geeft dan er alleen maar naar kijken.:)
Van de specialisten van HMBC op Madesteijn heb ik het advies gekregen om dit niet te doen omdat het model eigenlijk te klein is om mee te varen en waarschijnlijk ook omdat ze weten dat ik geen ervaring met het bouwen van modelboten heb. Toch ga ik het proberen ook al kan deze mini Jol alleen met weinig wind varen. Voor de dagen met meer wind kan ik altijd mijn Marblehead gebruiken.
full

Indien iemand ervaring heeft met dit soort ombouw projecten of advies wil kan geven dan heel graag.:teacher:
Ik begin maar met het verwijderen van de dek beplanking want ik vermoed dat er nog wat lood onder verstopt zit.

full

Ik zal de voortgang op dit forum bijhouden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Joost,

Je mag er van uitgaan, dat de HMBC specialisten weten waar ze het over hebben; als jij lood onder de vloer van de jol vermoedt (wat er waarschijnlijk niet onder zit), dan denk ik, dat de boot domweg véél te zwaar is om als zeilend model te kunnen varen zonder veel te diep te liggen.

Je geeft geen afmetingen aan, maar vergelijk de boot eens met een Micromagic van 53 cm of een Footy (12"= 304,8 mm) en kijk dan vooral eens naar de bouwwijze en het vaarklare gewicht.

Je zult zien, dat je met je jol bij benadering niet in de buurt zult komen, die zal veel zwaarder gebouwd zijn, omdat het een statisch model is.

Als je een mal laat/gaat maken van de romp en de tuigage zo licht mogelijk houdt, dan zul je met een hulpkiel met bulb een aardig eind komen.

Het origineel laat je dan verder op de kast staan te pronken.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,
Bedankt voor je reactie en je hebt gelijk wat betreft de Haagse specialisten. Maar je weet waarschijnlijk hoe dat gaat. Dus ik ga het, positief eigenwijs, toch proberen. Dit mede omdat de Jol toch een opknap beurt nodig heeft om weer te kunnen pronken.

Eerst alle "losse" zaken verwijdert. Daarna voorzichtig de bodemplankjes eruit gehaald en gelijk een aha moment want onder de beplanking 750gr lood aangetroffen.
full


De romp weegt nu leeg 1,7kg. Dat is best zwaar maar het hoeft geen wedstrijdboot te worden. Als de boot, voorzien van hulpkiel en bulb, met ongeveer 2 (of 3) bf kan varen vind ik het best.

De romp is 58cm lang en op het breedste punt is het 25cm. Dus ongeveer een schaal van 1:10. Dan neem ik aan dat het origineel 6 mtr lang is/was?
:?: Weet iemand of de ST44 ook werkelijk bestaan heeft of is het een verzonnen nummer?

Nu blijkt dat er best veel kiertjes in de bodem zitten. Flink uitgedroogd in de loop van de jaren bovenop de kast.

Om de romp waterdicht te maken wil ik de binnenkant eerst met G4 behandelen en daarna in de epoxy zetten. Aan de buitenkant wil ik onder de waterlijn een dun glasmatje in de epoxy aanbrengen en boven de waterlijn een paar lagen beits/verf zodat de romp planken boven de waterlijn zichtbaar blijven.
full


Reacties met advies hoe de romp water dicht te maken (met behoud van de huidige uitstraling) zijn meer dan welkom.
Joost
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kieren dichtplakken aan de buitenzijde, langs de binnenzijde epoxy in de naden gieten zonder G4 buitenzijde opschuren en een flink aantal blanke bootlak aanbrengen.
Zo is je droge houten romp verzegeld tegen indringen van vocht, zowel binnen als buiten.
Voor je een kiel gaat plaaten doe met de behandelde romp een test hoeveel extra gewicht ze kan dragen, om een kans op succes te hebben minstens 500 gr in de bulb :)
 
Hallo Rene,
Bedankt voor je advies.
Ik ben begonnen om aan de binnenzijde de epoxy aan te brengen met dunne stukjes glasmat. Ik gebruik de stukjes glasmat alleen onder de vloer zodat je er straks niks meer van ziet. De buitenkant heb ik met tape beplakt zodat de epoxy er niet uit kan lopen.
Door de ronde vorm van de romp doe ik iedere keer een stukje.

Ondertussen denk ik na over het voordek.
Tot nu toe heb ik dat laten zitten, maar het zal lastig zijn om daaronder de epoxy en de glasmatjes op de juiste plekken te krijgen.

De roerservo (nog aanschaffen) kan onder het achterbankje.
De zeilwinch (Graupner Regatta eco) en accu (5xAA 2000) kunnen alleen onder het voordek.

Dus zal het voordek toch los moeten en als de winch makkelijk bereikbaar moet blijven zal op de een of andere manier het dek verwijderbaar moeten zijn omdat je anders niet bij de winch kan komen of .......... nog maar even over nadenken misschien is er nog wel een ander :idea:.

Groet,
Joost
 
Laatst bewerkt:
Op basis van deze informatie komt een lengte van 6 meter best redelijk over. Bij 58 cm model kom je dan uit op 1 op 10, zoals je zelf ook al aan geeft.
Je hebt hiermee al bijna alle informatie om de model waterverplaatsing uit te kunnen rekenen:
wv model = wv origineel gedeeld door de schaal tot de derde macht
Je zou dus moeten proberen de originele waterverplaatsing te achterhalen. Die waterverplaatsing gedeeld door 1000 geeft dan de waterverplaatsing van je model.
Probeer maar. Ik denk dat het je zal tegen vallen.
Een schip met een waterverplaatsing van 'n ton is in model maar 1 kilo. En dat is niet bijzonder veel. Zeker niet bij een model gebouwd als statisch model. De romp is nu "nog maar" 1,7 kilo. Je hulpkiel moet er nog bij. Die hulpkiel zal je absoluut nodig hebben. Komt ook je besturing nog bij.....
Ik zou er eerst eens een stukje aan rekenen voor ik verder zou gaan.

In ieder geval succes gewenst. Ik neem een abonnementje, ik wil je even volgen.

Wim
 
Hier weer een update.
Allereerst bedankt voor de informatie en vooral Wim voor de prima link naar de informatie van de Staverse Jol.
Je voorstel om de waterverplaatsing te bereken zou ik wel willen maar geen idee :confused: hoe ik dat zou moeten doen.
Ik begrijp dat je aangeeft dat dit model te zwaar wordt. En je zal wel gelijk hebben maar zonder veel aanpassingen moet het toch te proberen zijn?

Zodra de binnenkant met epoxy behandeld is en de buitenkant in de bootlak staat zal ik eerst kijken hoe het model, met alle te monteren spullen, in het water ligt.

Als de winch direct achter de mast geplaatst wordt en de hulpkiel wat meer naar achteren plaats zal dat het duiken toch wel een beetje tegen gaan.

O ja, het voordek toch ook maar weggehaald omdat anders het behandelen met epoxy onder het dek niks wordt en voor het plaatsen van de winch zal ik er toch ook goed bij moet kunnen.
 
Sorry Joost, het duurde even voor ik kon plaatsen. MBF forum had even problemen leek het wel.

Ik heb even een voorbeeld gezocht om een en ander voor je door te rekenen.

Er staan er een stuk of wat te koop, dus eentje er van heb ik als voorbeeld genomen: DEZE dus

Deze is 7,5 meter lang. De waterverplaatsing verwonderde me: 7500 kilo! Toch nog behoorlijk veel.
7,5 meter naar 58 cm is ongeveer schaal 1 op 12.
De formule was als volgt:

wv model = wv origineel gedeeld door de schaal tot de derde macht

Ingevuld kom ik dan op:
wv origineel = 7500 kg
schaal = 12; 12 tot de derde macht is: 12 x 12 x 12 = 1728
wv model = 7500 / 1728 = 4,3 kilogram.
Dat is dus (uitgaande van deze gegevens) je waterverplaatsing van je model.
Persoonlijk lijkt het me dit voor een model van 58 cm behoorlijk veel.
Maar: afgaande hierop lijkt het project een kansje te hebben.
Blijft het feit dat je alles zo licht mogelijk moet blijven houden.
Alles wat je bespaart kun je namelijk in je hulpkiel stoppen.

Wat je zou kunnen doen (en ik heb dit ook gedaan met mijn modelschip):
doe je model in een plastic zak. Een pedaal emmer zak bijvoorbeeld.
Je hoeft het model nu nergens mee te behandelen en toch is het "waterdicht". Zet je model nu in een bak water. Een babybadje, je badkuip, wat je maar voorhanden hebt.
Kijk nu hoe diep je model ligt en hoe veel gewicht je kunt toevoegen om het model op een redelijke diepte te leggen.
Je weet nu hoe zwaar je model uiteindelijk kan /mag worden.
Je weet daarmee ook hoeveel speelruimte je hebt, want je weet al hoe zwaar je romp is.

Ik hoop dat je mijn uitleg snapt.
Hoor wel van je.

Wim
 
Update!

Vond net nog een andere Staverse Jol, maar die had, bij gelijke lengte, maar een wv van 5000 kg. Je komt dan op een model wv van 5000 / 1728 = 2,9 kg!

Leg je boot eerst even in het water (ja, wel in een plastic zak oid) dan weet je al veel meer.

Succes,

Wim
 
Ja ik was van plan om nog een foto te plaatsen maar de site ging plat.
Dus zet ik de foto maar in dit berichtje.
Je uitwerkingen begrijp ik en je eerste berekening zou voor mij prima zijn en je tweede berekening een heel stuk minder.
Het idee om in een plastieke zak het e.e.a. uit te proberen is iets wat ik snel zal uitproberen, want ik ben zelf toch ook wel benieuwd naar het maximale gewicht.

Nog te goed een foto van het gedeeltelijk gesloopte voordek:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goede raad is duur (en dat bedoel ik niet alleen financieel) dus de schuur in gedoken en de oude wasteil gepakt. Daar werd ik zelf heel vroeger in gewassen. En om iedereen maar voor te zijn: dat past nu echt niet meer :p. Maar het bootje paste er precies in en daar gaat het om.

De foto spreekt voor zich.
Het resultaat is niet aan de foto af te zien, maar er ligt een steen plus Post-it papiertjes van totaal 2100 gram in en ligt de Jol op de waterlijn.

De lege boot zoals die nu is weegt 1645gram. Totaal mag het geheel dus 3745gram gaan wegen.

Als ik alle losse onderdelen weeg kom ik op 620gram (dan moet er nog een gedeelte in de epoxy gezet worden, de buitenkant nog in de botenlak, de stuurservo en de touwen met beslag nog gewogen worden).
Dan is er nog 1480gram voor de zaken die nog gewogen moet worden en de kiel met bulb.
Het zal er dus om hangen of er genoeg gewicht als bulb gebruikt kan worden.

Maar volgens mij kan het net. :)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op basis van deze gegevens zou het best wel eens kunnen gaan lukken. Je had al aangegeven toch niet in "zwaar weer" te willen varen, dus ik zou zeggen: DOEN!

Ik blijf je volgen!

In die link die ik je gaf staat ook nog een download boek oid. Is dat nog nuttig voor je?

Wim
 
Heren,
Blijf het item volgen want ik ga er zeker mee door.:yes:
De mast en zeilen heb ik meegenomen in de 620gram van de losse onderdelen.

Als ik wat minder epoxy en een miniservo gebruik voor het roer (zal dat krachtig genoeg zijn? Ik ben van plan het roerblad aan de onderkant iets te vergroten. Het extra stuk zal alleen tijdens het varen gebruikt worden. Is er een berekening hoeveel de servo minimaal aan kracht moet leveren?) zal dat de gewichts mogelijkheden voor de bulb ten goede komen.

Een andere zaak die aandacht nodig heeft zijn de katrollen. De huidige katrollen zijn met de hand gemaakt maar ik weet niet of ze (nog) sterk genoeg zijn om voor het zeilen te gebruiken?
Ik zal ze uitproberen en als het mogelijk is ga ik zal ook gaan gebruiken. Weet iemand of ze eventueel te bestellen zijn in de schaal 1:10 en waar?
 
Laatst bewerkt:
Mini servo's zijn tegenwoordig zo sterk als de normale formaat servo's van jaren terug. Moet op zich wel kunnen. Zeker als het een balansroer is, dus met een deel van stuuroppervlak voor het scharnierpunt.
 
Zeker als het een balansroer is

Is het nu niet, en lijkt me moeilijk te realiseren (zie openingspost).

Maar is natuurlijk ook een kwestie van arm en uitslag. Moet aan te rekenen zijn, Als je het zwaartepunt van het roervlak weet, een maximale vaarsnelheid schat en de maximale roeruitslag (hoek roer ten opzichte van langsas van de boot) dan kan je volgens mij wel berekenen wat voor koppel er nodig is. Geef een seintje, dan probeer ik dat wel.

Groet,

Ad
 
Hoi Ad, ook hier weer eens aan het rekenen? ;)

Ik ben in principe niet zo bang voor de krachten op het roertje.
Waar ik meer over in zit (en daar zou je wel aan kunnen rekenen Ad) is de plaats van de hulpkiel en de invloed ervan op het zwaartepunt.

Joost,

Ik heb in het verleden een zeilbootje gebouwd uit twee verschillende ontwerpen. Daar zat een kiel onder, maar doordat een en ander niet op elkaar afgestemd was zeilde het werkelijk voor geen meter.
De plaats van roer, hulpkiel en zeilen ten opzichte van elkaar beïnvloeden het zeilgedrag behoorlijk.

Hoe denk jij over die beïnvloeding Ad? Zou jij daar wat mee kunnen?

Wim
 
Hoe denk jij over die beïnvloeding Ad? Zou jij daar wat mee kunnen?

Dat ligt wel even wat gecompliceerder dan een kracht op een roer, Wim. Dat wist jij natuurlijk ook wel!!!
Hier ligt het roer en de zeilen (plaatsing mast) natuurlijk al vast. De enige variabele is dan de plaatsing van de kiel. Die bepaalt dan of, in welke mate ze loef- of leigierig wordt. Met deze zeilconfiguratie lijkt me dat toch heel moelijk te berekenen, dus denk ik dat een constructie waarbij de plaats van de kiel in langsrichting gemakkelijk te varieren is, de beste manier.

Groet,

Ad
 
Dat is lang geleden dat ik daar mee bezig was.
Lateraalpunt en zeilpunt en volle of scherpe kop en zoveel procent van de waterlijn lengte er voor.

Stond die informatie in het boek "de zeilsport" van "van kampen" ?

Ik heb het in 1980 ooit gebruikt bij het tuigen van een houten reddingsloep met gaffeltuig en midzwaard (naast de kiel).
Dat is toen goed gelukt.

Ik probeer binnenkort eens te kijken of ik wat meer info kan vinden.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top