Staverse Jol van statisch naar een varend model

Als je van je servo naar je roer een stukje moet reizen kun je daarvoor bijvoorbeeld een "bowden-kabel" gebruiken.
Dit lijkt wat op een binnen/buitenkabel van bijvoorbeeld de handrem van je fiets.
(En misschien kun je die er ook wel voor gebruiken. Nadeel: de binnenkabel is niet erg stijf en zal kunnen knikken bij druk belasting. Je moet dit dan dubbel uitvoeren en op trek belasten, dus pull/pull)

Wim

mht

.mht (webarchief, enkel bestand: bodoeld om RW op locatie te openen) zal mogelijk niet door de foromsw worden herkend en daarom niet geopend(RW), dan:
(ook) zonder inloggen, op de link met rechter muisknop- klik "opslaan als" op bureaublad met zelfde naam, dan op bureaublad dubbelklik op "xxx...mht" en zie daar...

Bedankt baggeraar,
Vooral de tekeningen zijn toch wel erg handig.
Ik heb al wel een gleuf in het roer aangebracht, het roerasje gebogen en het past nu weer in elkaar.
De bediening gaat nog niet erg soepel misschien moet ik het roer nog verder uithollen?
Wordt vervolgt.

Mooi dat het zo is weggewerkt, maar er komt wel flink wat kracht op te staan met dit soort constructies. Ik denk dat een klein stuurheveltje, zoals bij vliegtuigen op de roeren wordt bevestigd, waardoor je meer "hefboomwerking" hebt, beter is voor de precisie en degelijkheid van de roerbediening. En als je netjes werkt, ook wel aardig weg te werken, dat het niet opvalt...

oh oh wat vliegt de tijd.
Toch wel weer wat stapjes gedaan in het plaatsen van de techniek.
Het roer werkt eindelijk zoals gewenst, hoewel het een heel gedoe is geweest en ik nog moet afwachten of het in het water ook goed werkt omdat er dan weer andere krachten mee gaan spelen.

Verder heb ik lang gezocht naar een mogelijkheid om met 1 zeil winch te werken om zowel het grootzeil als de fok te bedienen. Helaas is dat niet gelukt zodat ik in het kleine vooronder toch een tweede zeilwinch heb moeten plaatsen.
full

Dat het niet gelukt is komt doordat de fok eigenlijk een Genua is en dus ver voorbij de mast gaat. Hierdoor is het aansluiten op de lus van het grootzeil niet gelukt.
Maar zoals je kan zien is het tot zover redelijk gelukt. De aansluiting op de fok, en de eerste proefvaart kan beginnen.
Misschien dat er later nog een tweede voorzeil geplaatst gaat worden maar eerst maar eens zo proberen. Kijken of het werkt en hoe het vaart.

Hopelijk kan ik met de Jol varen tijdens de 10 jaarsviering van de HMBC Skûtsjes op 22 april 2012. Ik probeer de vaart erin te houden en snel weer een update te plaatsen.

Tot gauw,
Joost

Laatst bewerkt door een moderator:
De Jol is toe aan een de volgende stap; de hulp kiel.
Met de Jol en een aantal stenen naar de waterkant getogen om het max gewicht te bepalen.
Kon ik gelijk ook de waterdichtheid controleren en ........... ja hoor helemaal waterdicht. :p
Na een aantal gewichten geprobeert te hebben kwam ik uit op max 1,7 kilo.Toch wel wat meer dan ik in het begin dacht en kan misschien op 1,5 kilo gehouden worden zodat de Jol ietjes hoger op het water ligt en volgens mij prima om lekker te varen. De lengte van de hulpkiel zal ongeveer 25cm lang (diep) worden.
full

Knap werk, altijd speciaal zo een klasieker zeilend.
Met 1 zeilwinch werken gaat alleen met een zelfkerende fok, met een voorzeil (genua) die voorbij de mast komt lukt dat niet ;) ?
Ben toch nog geen systeem tegen gekomen dat goed werkt :confused:

Een genua tot voorbij de mast kan wel met 1 zeilwinch.

Het principe is eigenlijk "kinderlijk eenvoudig" --> je hebt een zeilwinch nodig die genoeg toeren kan maken, waarbij de middenstand eigenlijk neutraal is (zeil compleet los) en je dus zowel naar bakboord als stuurboord kan aantrekken.

De lus hiervoor loopt gewoon bovendekt.

Een tekening is oa te vinden in dit onderwerp:

Sprinta-RC - Page 2 - RC Groups

Ook "Stainless" hier op het forum, heeft op zijn Colin Archer (zie topic: colin-archer-breton-1-10-a ) een soortgelijk systeem, 1 zeilwinch, met een jib + grootzeil op 1 winch en de genua die over de jib gaat op een afzonderlijke winch.

@ Dazz, even ter volledigheid, Joost schrijft in zijn posting van 20 maart dat hij ook zijn GZ en genua met 1 winch wou bedienen , daar heb ik op geantwoord. Ben vergeten GZ te vermelden ;)

Hallo Isola2,
Kijk eens op de site vam Minisail-classic.de weliswaar een Duitse club naar met ook Nederlandse leden. Daar op zijn zeer veel klassieke zeilende schepen te zien.

Groet Imre

Eerste vaart

Ondanks dat de jol nog niet geheel klaar is, alvast de eerste vaart met het model gemaakt.
En ..................................... ja hoor, prima om mee te varen.:banana:
Zelfs de Genua en het roer werken prima.
Even vlak water opgezocht en een beetje wind in de zeilen en gaan.
full

Nu nog verder afwerken.
  • Het voordek van een nieuwe print voorzien.
  • De bodem dekplaat van een fotoprint voorzien
  • De bedrading van de roer servo weg werken
  • De witte touwtjes donkerbruin of zwart maken, zodat het minder opvalt.
  • Het achter "bankje" plaatsen.
  • Hulp kiel verven.
  • Kleine onderdelen terug plaatsen
  • Bekijken of de extra fok ook nog te plaatsen en of er dan nog mee te zeilen is.
Nog genoeg te doen.

Zondag (22-4-2012) tijdens de vaardag (Madestein - Den Haag) van HMBC / 10 jaar model Skûtsje, nog verder uittesten. Mits het een beetje droog blijft.
Hier nog een foto met de hulpkiel.
full

Tot een volgende update.

Gefeliciteerd met de geslaagde proefvaart. Ziet er fraai uit. :D

Mooi dat er nog zoveel lood onder de vloer bleek te zitten, daardoor had je meer speling met het gewicht en kon er een goede hulpkiel onder.

De Jol kan al varen dus ben ik gisteren met de Jol naar de opening van het HMBC vaarseizoen geweest.
Door de flinke windvlagen heb ik niet alles kunnen uittesten maar toch leuk een tijdje gevaren.
full

(Op de HMBC site staan nog meer foto's).
De opening van het HMBC seizoen viel gelijk met 10 jaar HMBC Skûtsje Silen en ik een "leen" Skûtsje van Dik voor de rest van de dag kon gebruiken, heb ik de Jol op de kant gezet en verder met de Lemmer aan het zeilen geweest. Ook op de kant trok de Jol de nodig aandacht. Ik heb een hoop leuke en aardige reactie gekregen. Allen dank daarvoor, ook voor de reacties op dit forum.

De hele dag verder 100% zon, flinke windvlagen, gezellige mensen en een schitterende ervaring rijker door de Lemmer in deze weersomstandigheden te varen.

Dat de Jol een stevig scheepje is bleek wel toen de standaard met de Jol erop op het eind van de dag door een hele flinke windvlaag omviel...... op de stenen ....... :schrik:.
Gelukkig was alleen het witte gedeelte van de mast afgebroken. Later bleek dat dit al een apart gedeelte van de mast is. Dus eenvoudig te herstellen. Verder wat krasjes op de verf, maar verder geen schade.

Eerst maar een betere standaard maken en daarna de eerder aangegeven zaken oppakken.

Kluiverboom

Na een paar keer leuk gevaren te hebben ben ik aan het kijken naar de montage van de Kluiver.
Na veel speurwerk op internet ben ik nog niet veel wijzer geworden hoe het touwwerk moet lopen.
:help:
Kan iemand in een (simpele) tekening aangeven hoe dat moet lopen?
Het gaat om het geheel en specifiek bij het katrolletje in de boom, traveler en waar dat voor dient en hoe dat loopt. Zie foto van een 1:1.

full

Alvast bedankt

Back