Staverse Jol van statisch naar een varend model

Beetje aparte foto, maar het lijkt het buiten einde van de boegspriet.
Dat katrol zit er om die "hoepel" waaraan de kluiverstag zit naar het puntje van de spriet te trekken nadat de kluiver aan geleuverd is (gewoon op een veilige plek boven dek).
Daarna trek je met de waterstag (van boegspriet punt naar het voorsteven beslag net boven de waterlijn) de kluiverstag strak.

Als je de kluiver wilt opruimen na het strijken, trek je die hoepel weer naar de voorsteven zodat je erbij kan zonder te hoeven balanceren op de boegspriet en haal je het zeil van de stag.

Op de meeste visserijschepen waren de kluiverbomen niet topbaar (naar boven te trekken), maar werden naar binnen getrokken aan dek.
Veelal (meestal) is er dan ook een ring naast de steven waar deze doorschuift.
De achterkant van de boom werd dan vaak op dek vastgezet, om de boom enige stevigheid te geven verstaagd met boegwanten (zijverstaging) en waterstag (stag naar beneden).

Om nu de kluiver te zetten, werd aan de top de val gezet en de hals aan de travellerring.
Deze werd dan naar voren getrokken met het zeil eraan vast, vervolgens werd het zeil (in de luwte van de fok) gehesen en vervolgens met de schoot getrimd.
Het strijken, traveller (uithaler) ring naar achteren en achter de fok het zeil naar binnen halen bij het vieren van de val.
Op de visserijscheepjes van destijds was een kluiverstag zelden aanwezig, tegenwoordig wordt deze meestal wel gevoerd.

Probeer dadelijk wel wat te tekenen en mail het je dan.

Kluiver

Heren bedankt voor de (ver)helderende uitleg.
En bol voor de moeite om de tekening op te zoeken.

Met de informatie aan de slag gegaan en ziedaar compleet met kluiver.
full

Alleen heb ik besloten om de kluiver tijdens het varen niet te gebruiken. Deze keuze maak ik omdat de 1:1 Staverse Jol toen het nog als vissersbootjes gebruikt werden het ook zonder kluiver deden en om de verdere aanpassingen voor de kluiver bediening te voorkomen.

Waarom dat toch de kluiver gemaakt, gewoon omdat ik vind dat het met kluiver een leuker gezicht is als die thuis op het droge staat.
full

en als de hulpkiel eraf is staat die weer op zijn oude standaard als of er niks aan verandert is.

Als volgende stap wil ik de nieuw aangebrachte touwen voor de zeilbediening zwart te maken, zodat ze minder opvallen. Nu dacht ik dat met een stift (permanent marker - watervast) te doen.
Heeft iemand hier ervaring mee en blijft het dan ook zitten?
Of zijn er andere ideëen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Back