stepcraft cnc

Discussie in 'CNC' gestart door raf, 15 nov 2014.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hoikes en hoera gelukt

    de stepcraft is zojuist binnen gekomen en nu beginnen met monteren
    je kan haast niets verkeerd doen want de tekeningen om alles te monteren zijn meer dan duidelijk al is het wel een heel boek
    de nodige bitjes en schroevendraaiers heb je wel nodig want er zijn wel wat verschillende maten die je moet hebben
    het enige lastige is de 4 draden door de flexibele voeringen door te krijgen
    de pok zit reeds in elkaar en nu het portaal in elkaar zetten.
    voor zover loopt het allemaal vlotjes

    gr raf
     
  2. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik ben benieuwd Raf. Ga je draadje zeker verder volgen.
    Misschien kunnen we enkele foto's van de bouw te zien krijgen? :)
    En zoals ik je al zei via PB als ik de materie een beetje vat koop ik er misschien ook een stepcraft 420.
    Eerst nog wat oefen met tekenen en zeker die estlcam moet ik nog wat begrijpen.
    Zijn er nergens nederlandse tutorials van estlcam te vinden?
    Succes met de montage.
    Mvg Wes.
     
  3. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    maho vs stepcraft

    It's a different league....
    Misschien is dit duidelijker: met zo'n MAHO kan je gewoon frictielassen zonder dat de machine iets lijdt, dat kan je bij de stepcraft vergeten.

     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ben je nu een formule 1 met een 2 pk aan het vergelijken dan ben je ergens niet goed bezig

    ik ga nu verder met waar ik het topic voor gestart heb en dat is de stepcraft
    andere niet gerelateerde postings liefst in een ander draadje


    alle delen passen perfect en voorlopig nog geen moeilijkheden tegen gekomen tijdens de bouw
    alles volgens de duidelijke met afbeeldingen gemaakte handleiding volgen en er kan heest niets fout gaan
    niets te vroeg of te laat plaatsen want dan heb je problemen
    enig probleem was dat er twee rondellen haast hetzelfde zijn en daar had ik me in vergist
    ze moeten zeer juist over de bouten vallen is er enig spel dan is het de verkeerde rondel
    nu foto's

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    de machine staat in elkaar en alles is afgeregeld.morgen alle punten smeren en invetten welke in de handleiding staan en dan proef draaien
    er zijn enorm veel ingangen en uitgangen voorzien via een stekker achter op de machine en een aparte schroef stekker voor de lengtemeter voor de frees lengte te ijken.
    zelfs de stekker voor de print van de extra as is zelfs reeds voorzien.
    als de machine op zijn plaats staat dan kan ik de offer plaat aan brengen en deze vlak frezen om zo een volledig vlak bed te verkrijgen .maar dat is iets voor in het weekeinde .
    morgen foto van de afgewerkte freesmachine
    nu eerst twee dikke boeken door nemen met wat er allemaal kan want ik wil de proxxon via de freesmachine aan en uit kunnen zetten via een relais
    sturen kan ik de proxxon niet daar de regeling in de machine zelf zit.
    deze heb ik reeds laten draaien en je hoort ze haast niet ook op volle snelheid blijft ze stilletjes zoemen
    maar de tijd zal uitwijzen wat ik er allemaal mee kan doen

    gr raf
     
  5. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    vlak bed

    Hallo Raf,
    Om het vlak te krijgen zou je kunnen overwegen om een plaat graniet bij de "open haard schouwen" leverancier te laten maken , perfect als basis onder de stepcraft.
     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Misschien een domme vraag maar onder de stepcraft zegt u.
    Is dat dan zo nodig om daaronder zo een effen blad te hebben? Dat u graniet zou gebruiken?
    Is een gewone tafel niet voldoende? Ik ben nogal een leek op dit gebied.
    Mvg Wes.
     
  7. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    tafel

    Hallo Wes,
    Vragen zij nooit dom, ik heb ze ook voortdurend net als ieder ander hier.
    De stabiliteit van de tafel bepaalt uiteindelijk de tosiebestendigheid van het geheel. Graniet tordeert niet, als er grote krachten op worden uitgeoefend breekt het, dan weet je dat "er iets mis was."
    Ik heb het genoemd omdat ik indertijd iemand met een HOMMEL UWG 2 geadviseerd had om een granieten balk als ondergrond te nemen. De HOMMEL heeft een gegoten "doos- bed" , deze hebben de neiging wat te torderen wat de nauwkeurigheid van de machine aantastte. Nadat hij die granieten plaat, was trouwens "loeizwaar", er onder had bevestigd waren al zijn torsie- maar ook trilling-problemen verdwenen(massa traagheid / inertie neemt ook toe).
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    een stevige tafel is meer dan voldoende want 13 kilo gaat zo maar niet efkes lopen
    het enige wat nog moet gebeuren is nu de assen in vetten (sommige vet andere olie)en dan de offer plaat er op plakken met dubbel zijdige plakband.
    daarna het programma starten en die plaat vlak frezen
    daarna kan ik dan beginnen met een stukje in weet ik wat materiaal te frezen en zullen we wel zien hoe goed ik ze samen gebouwd heb .
    indien ze niet goed is terug uit elkaar nemen en opnieuw beginnen

    gr raf
     
  9. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Is dit noodzakelijk om de offerplaat vlak te vrezen?
    Als ik dit hier goed begrijp is dit waarschijnlijk de plaat die je op uw freestafelbed legt om het bed te beschermen als je door uw stuk moet frezen.
    Als je bijvoorbeeld een dunne mdf plaat neemt is dit dan niet vlak genoeg?
    Mvg Wes.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    nee al is die vlak dan moet je die nog frezen da knopke staat niet voor niks in het programma

    eenvoudige uitleg
    als er een kuil zit in een van de rails van de frees (hopelijk niet)en je gaat iets frezen dan heb je in je frees deel ook een put en dat wil je niet
    dus vlak frezen die offerplaat en dan je deel daar op vast kleven met twee kanten plakband zodat het frees deel mooi netjes de offerplaat volgt
    zo zal je frees overal even diep in je deel frezen
    gr raf
     
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok dat is duidelijk.
    Vraagje. Welke proxxon heb je gekocht om te frezen?
    Mvg Wes.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ??? die op de site staat is er eentje met dubbele lagers dus die is met de SC mee gekomen
    of je die ergens anders goedkoper vind heb ik geen idee van maar je moet wel die ring mee bestellen om hem vast te kunnen zetten in de freeshouder
    dus het moet dezelfde zijn anders past hij niet
    http://www.proxxon.com/us/micromot/38481.php?list
    gr raf
     
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok super.
    Even een vraagje aan de mensen die ervaring hebben met estlcam.
    Ik zal het eens proberen duidelijk te maken.
    Ik heb een logo importeert in estlcam en heb al de lijnen bewerkt waar de frees z'n werk zou moeten doen.
    Dus als ik de buitenste lijn selecteer, opent dan voor die lijn "object properties"
    waar je cutting depth,start depth enz kan instellen.
    Daar klik ik op de functie "island". Dan maakt estlcam automatisch de paden/traject aan of hoe je het moet noemen waar de frees langs gaat terwijl de eilandjes in het logo ongeschonden blijven die niet gefreesd moeten worden.
    Hier gaat het niet echt goed. Telkens heb ik op 1 zelfde plek op het logo een uitloper.
    Hoe dit komt weet ik niet.
    Zie printscreen van mn scherm. tussen de gele lijntjes aangeduid door blauwe pijl die ik erbij heb getekend moet dit weg.
    Weet iemand of je enkel dit op 1 of andere manier kan wegknippen ofzoiets?
    De enige manier dat ik deze uitloper niet heb is als ik ook in object properties de pocketing angle ga veranderen van 90° naar 45°.
    Maar dan is mn freespad niet meer horizontaal op het logo maar 45°.
    Niet dat dit een probleem is maar misschien zijn er nog oplossingen??
    Zie foto: [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Het is de Proxxon IBS-e
    Stepcraft levert in ieder geval de nieuwe van na november 2013 die uitgerust is met dubbele lagers vooraan bij de frees. Ze zijn ook te herkennen aan de 20 mm hals waar bij de dubbele lagers deelbaar is.
    Ook bij de nieuwe dubbele lagers blijft dit het zwakke punt van de IBS.

    Rick
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik weet niet hoe het 'correct' op te lossen is. Maar als het twee delen zijn kan je als work-around proberen ze los van elkaar met 2 nc files te frezen.
    Anders misschien proberen het startpunt te verplaatsen.
    Maar zeker zou ik Christian Knüll van Eslcam zelf vragen, hij reageert meestal snel.

    Rick
     
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Waarschijnlijk is dit dan in het duits? Jammer maar ik kan geen woord duits.
    Op dit moment heb ik gewoon de pocketing angle verandert naar 45 graden. Nu zijn de freesbanen niet meer horizontaal zoals de foto hierboven te zien is maar 45 graden.
    Dan heb ik die uitloper niet. In principe is dit geen probleem toch?
    Alles word in 1 keer gefreesd dus geen 2 delen.
    Ik zie wel wat het eindresultaat zal worden. Is het niet mooi op 45 graden dan ga ik verder naar een oplossing moeten zoeken.
    Alvast bedankt.
    Mvg Wes.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    wes zit daar geen fout in de tekening
    als er ergens ook maar 1 streepje niet aan sluit dan heb je problemen bij een pocket

    gr raf
     
  18. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Neen volgens mij geen fout. Als ik volledig inzoom sluit alles aan. Daarom ik het ook raar vind.
    Mvg Wes.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    als je de stl file hebt kun je het weghalen in kladblok maar dan moet je wel de juiste X/Y coördinaten weten
     
  20. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Een stl file is dat hetgene je in estlcam hebt gemaakt die je dan naar stl omzet om bijvoorbeeld in winpc nc te laden?
    Zover ben ik nog niet.
    Ik wacht uw vorderingen af hier op het forum.
    Ben echt benieuwd naar uw bevindingen van de stepcraft.
    Mvg Wes.
     

Deel Deze Pagina