stepcraft cnc

Ik heb geen ervaring met Winpcnc nà Estlcam. Ik gebruik Estlcam direct.

In Estlcam kan je voor diverse bewerkingen verschillende tools definiëren. Dus bij 3-D ook voor grof voor- en fijn nafrezen.
Als je direct in Estlcam werkt zonder winpcnc ertussen stopt het nc programma gewoon om tools te wisselen. Dan herstarten van de bewerking tot de eventueel volgende tool change.

Of Winpcnc deze stops overneemt weet ik niet.

Rick

Ik heb geen ervaring met Winpcnc nà Estlcam. Ik gebruik Estlcam direct.

In Estlcam kan je voor diverse bewerkingen verschillende tools definiëren. Dus bij 3-D ook voor grof voor- en fijn nafrezen.
Als je direct in Estlcam werkt zonder winpcnc ertussen stopt het nc programma gewoon om tools te wisselen. Dan herstarten van de bewerking tot de eventueel volgende tool change.

Of Winpcnc deze stops overneemt weet ik niet.

Rick

Moet je zelf ergens in estlcam die stops ingeven?
Als ik in estlcam een preview bekijk onder workspace dan loopt hij door tot het volledige freeswerk gedaan is. Stoppen doet hij niet waar een pad gedaan word met een andere tool.
Misschien is dit normaal en is dit enkel in te stellen onder setup?
Mvg Wes

Moet je zelf ergens in estlcam die stops ingeven?
Als ik in estlcam een preview bekijk onder workspace dan loopt hij door tot het volledige freeswerk gedaan is. Stoppen doet hij niet waar een pad gedaan word met een andere tool.
Misschien is dit normaal en is dit enkel in te stellen onder setup?
Mvg Wes

Dat klopt onder preview. Maar als je de Arduino eraan hangt en hem echt laat frezen (testen zonder freesje) stopt hij wel tussendoor.
Hoe het met winpcnc erachter gaat weet ik niet.

Rick

Ah ok zover zijn we nog niet.
Ik probeer eerst alles (niet helemaal) maar toch voor een groot stuk deze materie te begrijpen voor ik de knoop doorhak en een machine zal kopen.
intussen eens mn gcode met de demoversie van mach3 geopend. En ja bij de simulatie stopt de gcode waar ik een andere tool heb. Maar hoe je dan uw machine verder moet bewegen om de de Z as te nullen weet ik niet. Ik kon enkel het programma verder laten lopen door op start te drukken.
Mvg Wes.

Laatst bewerkt:
ik wil de frees vandaag helemaal gaan uit passen blijkt de voeding defect te zijn
eens kijken hoe snel ik antwoord ga krijgen van uit duitsland over een oplossing
de ju toch en alles stond nu juist opgesteld
gr raf

Ik zag net een video van een stepcraft 420.
Wat ik me afvraag hoe het komt dat je zoveel lijnen (freesbanen) ziet waar de de frees is langs geweest.
Heeft dit te maken met de nauwkeurigheid van de machine?
Want dit vind ik niet mooi als je een logo wil frezen wil ik deze banen zo weinig mogelijk zien.
Als ik er eentje aanschaf wil ik er ook mooie logo's mee kunnen frezen.
Je kan het netjes zien vanaf 1min9.
Mvg Wes.

Laatst bewerkt door een moderator:
wes als je beter kijkt zie je nog een grotere fout en dit bij de letter E
daar is het materiaal niet voldoende weg gefreesd
ik denk dat hier een NIET scherpe frees gebruikt is
je kunt natuurlijk op het net alle slechte filmpjes gaan bekijken maar dan mis je de goeie

maar het niet weg gefreesde deel is dat de machine niet juist is uitgelijnd en dat is veel ernstiger dan frezen met een botte frees of de spindel is uitgelopen dat kan ook nog

maar voorlopig kan ik je nog niets laten zien daar ik geen voeding heb om ze te laten werken

als je hier kijkt is het wel goed gedaan
gr raf in afwachting van zijn voeding

Ik zag net een video van een stepcraft 420.
Wat ik me afvraag hoe het komt dat je zoveel lijnen (freesbanen) ziet waar de de frees is langs geweest.
Heeft dit te maken met de nauwkeurigheid van de machine?
Want dit vind ik niet mooi als je een logo wil frezen wil ik deze banen zo weinig mogelijk zien.
Als ik er eentje aanschaf wil ik er ook mooie logo's mee kunnen frezen.
Je kan het netjes zien vanaf 1min9.
Mvg Wes.

Volgens mij komen die lijnen niet direct door de nauwkeurigheid van de machine. Kijk de volgende machine maar eens. Hij freest wel een ander materiaal, maar dezelfde lijnen zichtbaar

[media=youtube]NP4sDX87JE8[/media]

ik zit me een probleem en dat krijg ik dus niet opgelost
als ik in Qcad dit teken is het recht en in estlcam ook maar als ik de lijnen trek langs waar hij moet frezen krijg ik dit
10900003_866304126755071_5247584709846213454_o.jpg

je ziet de lijn recht lopen maar de rode lijn volgt niet de getekende lijn
iemand een idee

Ik heb er geen verstand van, maar het lijkt alsof je frees begint aan de buitenkant van de lijn en eindigt aan de binnenkant. Zou dit veroorzaakt kunnen worden door een niet gesloten contour?

nee de lijnen zijn perfect dicht
en als ze niet perfect dicht zouden zijn dan zou de frees stoppen daar waar de opening zou zijn en dan verder gaan met het volgende te frezen deel.
ik heb het kunnen oplossen door manueel de lijnen te selecteren maar het hoort normaal ineens op automatische te gaan
op het stepcraft forum konden ze ook de reden tot nu toe niet vinden
ik heb dit over genomen van iemand die een standaard heeft gefreesd voor schroevend draaiers en dergelijke in te zetten.ik heb de file aan gepast zodat ik revell potjes verf daar in kan zetten en aan die plaat waar de fout is heb ik niets veranderd .dus daarom ????maar het is opgelost nu nog wachten tot 5 januarie en ik een nieuwe voeding ter beschikking heb zodat ik kan beginnen frezen want ik heb hier reeds veel geprogrammeerd
gr raf

Ik heb ook al wat problemen had met estlcam.
Vooral met logo's zoals hier eerder gezegd.
Nu ben ik bezig met demo cut2d en de logo's lukken direct perfect. Hij tekent de paden perfect zonder ergens uit te springen.
Enfin nu even op je vraag.
Heb je al eens de functie Engraving gekozen als het echt niet lukt want het is inderdaad zo te zien dat je lijn plots naar binnen gaat.
Waarschijnlijk komt het doordat je de lijn automatisch laat herkennen door estlcam?
Ik kan het ook mis hebben.
Je zou eens kunnen kijken en je lijn opnieuw selecteren met de functie Engraving dan kun je kiezen waar je de toolpath wil hebben.
De buitenkant van de lijn of de binnenkant van de lijn.
Dan neem je de "add points". Dan kan je zelf je lijnen volgen.
Kijk dan eens of de lijn wel goed gevolgd word?
Mvg Wes.

Oja is waar onder parts kan je ook add points kiezen.
Blij dat je het gevonden hebt.
Verder vind ik estlcam echt gemakkelijk voor dergelijke projecten zoals uw tekening.
Maar wanneer je begint met een logo om te zetten van een bestaande foto naar lijntekening heb ik altijd problemen dat de banen niet netjes berekent worden door estlcam.
Zeker omdat de lijnen niet altijd helemaal perfect zijn van zo een tekening.
Hier ik ik met vetric cut2d geen last van.
Misschien ligt het wel aan mij hoor. :-)
Mvg Wes.

ja kwestie van zoeken hé
en natuurlijk daar ik nog niets kan maken blijf ik maar tekenen
hopelijk komt er ook iets goeds uit
ik weet wel proefondervindelijk dat een programma nogal moeilijk is voor diegene die het niet zelf geschreven heeft LOL
maar de instellingen in estelcam zijn enorm en dus moet ik die toch allemaal doorspitten
zo krijg ik nu de diepte niet ingesteld die ik wil die met elke doorgang uitgefreesd word
dus weer ????

Heb je het al gevonden?
Bedoel je dit? In de tool list kan je toch bij depth increment dit ingeven?
Dit is telkens de diepte per pas die de frees zal zakken.
De totale diepte moet je dan instellen bij object properties.
Of is het dat niet dat je bedoelt?
Mvg Wes.

wes ik kan de diepte niet ingeven
hoe het komt ???? maar het wil niet lukken
effe scherm afdruk maken

ik denk dat er iets verkeerd met estlcam is want ik kan de cutting depth niet meer ingeven

eens terug opnieuw installeren mijn gedacht

voeding is opgestuurd en ik krijg een nieuwe
dus no afwachten wanneer ze gaat toe komen
gr raf

de post met een plezant pakketje

10922575_874612199257597_2201943292632578040_o.jpg

eindelijk licht in de zaak en hopelijk seffens de stepcraft aan het werk

frees werkt maar het juist afstellen is een groot probleem al is het geen probleem
ja kweet moeilijke uit leg maar het is zo

je moet eerst alle schroeven los zetten van de tafel en dan je Y as voor en achteruit varen tot tegen het einde
dan aan die kant de schroeven vast zetten
dan de Y as vooruit varen en dan weer alles vast zetten
dit moet je doen voor de 3 assen .
nadien de span rollen na spannen tot je geen speling meer hebt.
oppassen met die horizontale support op de brug want ik heb die verkeerd gezet en haast heel de frees terug moeten uit elkaar draaien
het armpje waar de kabels in steunen moet zo staan dat de Z as daar voorbij kan

dan als dat allemaal gedaan is het boek volgen wat er bij zit want zonder kun je niet
probleem nu wat ik heb is dat alles te groot blijkt te zijn voor de machine dus?????
zelfs de voorbeelden blijken buiten het frees oppervlak te vallen dus daar moet ik achter aan gaan om dat te verhelpen

gr raf

Back