stepcraft cnc

Hallo Leon

ha nog een sc gebruiker
als beginner heb ik dus nog geen ervaring met deze machine maar ze werkt wel
winpcnc is inderdaad als volledige versie veel uitgebreider dat stand reeds vast in de postings hier boven
estlecam kan ook 3 D tekeningen aan om ze om te zetten in cnc code maar dan wel de proversie van winpcnc natuurlijk
welke programma's gebruik je nog
teken doe ik in librecad
omzetten in een cnc programma met estlecam

heb je andere programma's en wat zijn daar je ervaringen mee

mijn doel is modellen frezen en printplaten voor prototypen die ik nodig heb voor mijn modelbaan sturingen.

voorlopige frezen die ik heb zijn 1,2,3 mm en de 10° V-vormige zijn besteld en onderweg

graag je ervaringen hier delen als je wil

gr raf

Laatst bewerkt door een moderator:
het probleem van positioneren word hier uitgelegd maar kan alleen met de pro versie

gr raf

hoe meer ik nu met winpcnc aan het werken ben hoe meer ik er uitkom hoe en wat je moet instellen om iets gedaan te krijgen
maar het begint allemaal stilletjes te lukken
er staan enorm veel filmpjes op youtube en daar leer je enorm veel van
ik heb er reeds een deel gepost
als je een eerste ding wil frezen en het mag niet teveel kosten pak dan roofmate(styrodure) want het kost haast niks en het verslijt ook haast geen freesjes

en je ziet mooi het resultaat gemaakt worden en direct wat er verkeerd loopt

gr raf

er zijn ook mensen die een arduino gebruiken maar daar begin ik niet aan want daar doen wilde verhalen over de ronde

de usb modulle komt te vervallen en de arduino neem dan vandaar de sturing over
maar dus niet voor mij

Ik was eerst ook wat bang omdat ik zelf nooit met een Arduino oid had gewerkt.
Toch gewoon de instructies in het draadje op het Stepcraft forum gevolgd en alles werkt perfect.
En met veel minder kosten èn veel gemakkelijker dan via Winpcnc.

Je hoeft er niet bang voor te zijn.

Rick

winpcnc is best een leuk progje, je kan er alles mee, had eerst de light versie maar ben al snel overgestapt op de usb versie, deze werkt net zo goed is alleen uitgebreider, en ondersteunt dus G-codes, leer eerst maar eens met plt bestanden te frezen als je dat een beetje onder de knie hebt en er lol in hebt kan je altijd nog eens overstappen op de usb versie, er gaat een werled open aan mogelijkheden.
Maar leer eerst maar met de light versie werken, en kijk dan maar eens wat je wilt.
nog een ding,, ik raad je aan een aparte pc te gebruiken voor de cnc machine, ik heb op mijn cnc een aparte pc staan zonder virus scanner en zonder internet of wat dan ook, dat ding draait nou al een paar jaar op de cnc zonder problemen, ik teken met autocad light 2011 en maak dan met BOCNC de g-codes, dit alles doe ik gewoon op de pc in de woonkamer met internet en virusscanner enz enz, dan zet ik het bestand op een usb stick en gebruik dan deze USB stick voor in de pc van de cnc machine, werkt altijd zonder enig probleem

Hallo Jan

ik heb de usb start versie en die kan alleen hgpl files inlezen
maar inderdaad zoals gij de opzet hebt wil ik die ook gebruiken
alleen ik heb voor het tekenen andere programma's maar dat zou geen probleem mogen zijn
lirbre cad is een gratis programma met meer dan voldoende mogelijkheden welke ik nodig heb
ik heb voorlopig nog geen echte 3D tekeningen nodig en ik geloof dat ik die kan maken met scetshup welk ik ook wel heb

het omzetten met estlecam die ook 3D aan kan is geen probleem want die maakt naargelang de instellingen (het programma kent stepcraft) hgpl files.

dan de usb start van winpcnc gaat voorlopig dus voldoen aan MIJN nodigheden.al is de full versie makkelijker om mee te werken
en in de start versie moet je dus veel manueel doen terwijl in de full versie je dit met een muisklik kunt doen (die punaise om de tekening uit te lijnen is wel handig)

tekenen en ontwerpen die ik ook beneden en frezen ga ik boven op zolder in de hobby ruimte doen met een afzonderlijke laptop met minimale software.(winxp estlecam en winpcnc)

vanaf 11.40 word het dus interessant en zie je wat ik bedoel
gr raf

eerste proef met de machine

niet gemakkelijk om met het beperkte programma te werken maar het begint te gaan
je moet dus inderdaad veel instellen voor je kunt beginnen met frezen
stom maar bv de fout herstellings knop werkt niet en dat is vervelend natuurlijk

hier het resultaat
10923703_877350955650388_2634655297112484410_o.jpg

de letters die je maakt in je teken programma zijn niet te zien in winpcnc dus ????
ze worden dus ook niet gevreesd in estle cam kun je ze wel mee in de file nemen maar de versie die ik hier binnen op de pc heb komt niet overheen met die ik op de laptop heb en zodoende kunnen die elkaars file niet lezen en word er door de ene een nc file gemaakt en bij de andere een stl file die winpcnc dus wel kan lezen
dus nu eigenlijk software problemen die het frezen bemoeilijken
gr raf

Mooi dat het begint te lukken.
klopt dit dat winpc nc usb bijna 400 euro kost? Lijkt me best wel prijzig.
Mvg Wes.

nee wie verteld nu weer zulke onzin

https://www.stepcraft-systems.com/cnc-3d-systeme/stepcraft-420-bausatz

de start set kost niks want die komt met het bouw pakket mee je moet wel kiezen tussen usb of parallelle poort

de upgrade kost 199 euro
dan de estlcam software die kost 35 euro en librecad is gratis
dan heb je de drie programmas die je nodig hebt
en als je scetshup hebt dan kun je 3D tekeningen ontwerpen die ook door winpcnc kunnen gelezen en uitgeprint worden

gr raf

een paar dingen gemaakt en hoe het komt het loopt altijd ergens verkeerd
niet gemakkelijk maar al doende leert men niet waar

6 keer opnieuw beginnen is geen rariteit
maar uiteindelijk gaat het lukken
het probleem is dat ik als ik 5 mm diep moet frezen dit niet kan instellen in estlecam
ik moet opslaan in een file die winpcnc kan lezen en dat is stl en daar in die vorm word dus het frezen in verschillende lagen niet mee genomen
hoe het komt ?????
geen idee maar nu wil ik dus een deel frezen en dan na het einde doe ik de eerste tool uit (de letters)
de rand is dan 1 mm diep gefreesd en dan stel ik de diepte opnieuw in en frees dan op 2 mm en dan op drie
maar dat wilde dus niet goed lukken dus ?????

iemand een oplossing

gr raf

ja kweet maar je moet zoveel instellen dat het haast niet allemaal in 1 keer te doen is
Bv
na het frezen keer terug naar het Z nulpunt

ja niet echt mij gedacht
dat moet dus zijn nulpunt + veiligheids hoogte

want anders zet hij een mooi extra puntje
en dit is niet in estlecam maar in winpcnc

maar uiteindelijk is de vierde keer de goede keer geworden

foto's straks

gr raf

ja maar dat heb ik in me geheugen zitten van de vorige machine die ik had

nu is het allemaal stomme instellingen en die hebben eigenlijk niets met de diameter van de frees te maken

na het frezen van BV een woord war moet er dan gebeuren
blijven staan op de laatste gefreesde positie
naar het referentie punt terug gaan
naar het nulpunt terug gaan
de z as naar het nulpunt terug laten gaan
of de z as naar het nulpunt + de veiligheids hoogte laten terug gaan
dit zijn er zo een paar van de misschien 50 die je moet instellen
ik doe eerst de woorden frezen en dan daarna de kader
ok da lukt maar ik wil de kader dus helemaal door frezen en dat gaat dus met een 3 mm freesje niet in een keer
dus ik frees een keer ok goed gelukt
dan 1 mm dieper instellen en opnieuw beginnen en wram door de 6 mm dikke plaat heen
waarom ??????
die zou normaal maar 2 mm diep moeten gaan frezen waar reeds 1 mm is weg gehaald dus weer 1 mm dieper
maar nee die verkloot heel de plaat

gr raf

antwoord gekregen

Christian Knüll
Hallo,
PLT speichert keine Tiefen, Vorschübe und Drehzahlen. Das geht nur mit "G-Code" den die Starterversion von WinPC-NC aber nicht unterstützt. In der Starterversion von WinPC-NC müssen die Tiefen und Vorschübe direkt in der Steuerung eingegeben werden.

dus daar ben je dus vet mee

10917647_877829628935854_1284646169_n.jpg

10933077_877829665602517_1469954756_n.jpg

de eerste op 1 plaats niet diep genoeg
de tweede deed de frees raar op 1 plaats bij de kader
de derde zelfde ellende
de vierde is goed geslaagd vind ik
maar zoals reeds eerder het probleem ligt allemaal bij de instellingen van winpcnc

gr raf

dacht het niet
als je de dxf file in een cam programma laad om er een stl file van te maken dan kun je alleen de verschillende lijnen aan duiden die gefreesd moeten worden.
nadien moet je in winpcnc de diepte en de snelheid gaan ingeven
dus dat cam prog doet eigenlijk niks dan de rxf omzetten in stl

gr raf

hoi hoi mijn 0.5 mm freesjes zijn binnen

nu kan ik dus proberen een kasei straat te gaan maken
maar eerst eens kijken of ik het serieus getekend krijg

gr raf

dan kan je dus wel andere cams gebruiken cut2d dus ok.
veel handiger hoor het wel

Ik heb ook cut2d wel de demoversie om wat te oefenen en moet zeggen ik vind deze ook wel super en eenvoudig in gebruik. Ik heb er betere resultaten mee dan estlcam.
Ik dacht altijd als je alles hebt gemaakt met cut2d en daar de snelheden en diepte alsook de verschillende frezen die je gebruikt dat dit dan gewoon in het eindprogje geladen kan worden als g code.
En dat dit het was. Enkel de z gaan nullen en startpunt.
Maar als ik zo lees moet je blijkbaar ook nog in winpc nc ook de snelheden en diepte instellen.
Of komt dit doordat het niet de volledige versie is en deze geen g code kan lezen?
Mvg Wes.

Back