stepcraft cnc

ha ja dus

in estelcam zet je geen dieptes want de stl neem deze niet mee over
je duid alleen aan wat tool je voor een bepaald deel je wil gebruiken
je hebt 2 tools die je kunt selecteren want de start kent maar 2 tools

ik heb ondertussen mijn probleem gevonden
als ik winpcnc gebruik zonder de frees er aan dan heb ik de full versie
hangt de frees er aan heb ik de start versie
kan je niets aan veranderen het werkt gewoon zo als je de versie van de cd laad
dus daarom kwam ik in de knoei met de files te saven in estelcam
ik savde als nc file en kon die dus hier op de pc gewoon openen
als ik naar de laptop ging en daar de file op lade werkte het niet dus verwarring allom
nu ik dit weet is dit probleem ook van de hand en geen probleem meer

nu ik wat stukjes gemaakt heb begint het allemaal wat beter te werken
ik ben nu heel kleine deeltjes aan het maken en het valt goed mee
als je iets maakt in BV coraldraw op een bepaalde maat dan moet je op de machine toch nog de maat aan passen
ik doe in de tekening een streepje aan de onderkant als maat
ik laat eerst dit frezen (eerst aan duiden in estelcam)en stop dan de machine en meet dit streepje na tot dat juist is zo verspeel ik geen volledige plaat
ik heb nu een paar schuttingen gemaakt in HO en ben nu bezig aan een huisje welk langs het spoor staat aan de slagbomen
de bakstenen en alles worden mee gefreesd
ze doet daar op haar gemakje een uurtje over
een foto is moeilijk daar het een witte plaat betreft en met een flits zie je dus niks
maar gaat goe komen mijn gedacht en vooral veel proberen met een styrodure die haast niets kost en je ziet waar je mee bezig bent

gr raf
ps de full versie is natuurlijk wel goed daar je G code kunt in lezen en zo al de frees dieptes mee kunt over nemen

ja daar kun je alles in doen wat je maar voor mogelijk houd
als je iets hebt getekend en het past niet in de breedte dan draai je het gewoon want daar is een icoontje voor
meestal teken je iets in de breedte (horizontaal op je scherm )maar daar is de frees dus op zijn smalste
draaien en je hebt de volle 40 cm te gebruiken
wat ik ook morgen ga proberen is op het nulpunt van de Y/X as eerst de Z as een putje laten boren
als je dan het ontwerp aangepast hebt (BV tweede of derde tool die je niet hebt )dan kun je direct terug het 0 punt vinden waar je op vertrokken bent en zo in de zelfde groef een tweede of derde keer frezen

gr raf

Lijkt me een goed idee om dat putje te boren.
Waarschijnlijk is het wel mogelijk om met de start versie van winpc nc in 1 keer een gewone logo te frezen met een diepte van 0,20mm wat in 1 keer gefreesd word en welke 1 tool gebruikt?
Mvg Wes.

wes ik frees 0.01 diep dus 0.20 moet zeker gaan
ik ben nu filmpjes aan het uploaden en straks als ze der zijn zal ik ze posten

gr raf

het vlak frezen van de offer plaat
mijn grootste freesje is 3 mm maar ik denk dat als je er eentje van 10 mm of groter insteekt het nog beter gaat zijn
ik frees met 75% overlapping

een muurtje frezen met 0.01 diepte

een naam bordje frezen met 1 mm diepte
alle letters doet hij goe dmaar met de S maakt de sc het een beetje bond
hij gaat wel 100 keer op en neer om dat bovenste krulletje te maken terwijl hij de onderste in een keer maakt

gr raf

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi

het frezen gaat steeds beter naargelang ik gewoon begin te worden met het werken met het programma
het verschil tussen de start en de pro versie van winpcnc is enorm
het is shit dat als de frees niet is aan gesloten je wel de volle functionaliteit van de pro versie hebt want daar kan je dus veel meer mee.
Bv het roteren van het te frezen deel is een makkelijke tool maar in de start versie niet voorhanden

ik ga vandaag paaltjes van 1.5 cm op 2.5 mm frezen met 3 gaten van 1 mm er in
dit moeten omheining palen worden die langs de spoordijken staan om de mensen en dieren daar van het spoor weg te houden

straks een foto/video verslagje

gr raf

zoals ik al eens vertelde hier is STL een plotter bestand en die heeft alleen pen up en pen down en niet pen 3 mm naar beneden of zo,

hallo jan

waar en niet waar
dat de stl sile is wat ze is en daar heb je gelijk in maar winpcnc gebruikt wat in de stl file zit
maar je kunt in winpcnc (pro)instellen hoe dik je werkstuk is en hoe diep je wil frezen en in hoeveel stappen
in estlecam duit je aan welke tool je voor welk gat je wil gebruiken
BV
tool 1 graveren 0.1 mm diep
tool 2 frezen 3 mm diep
tool 3 de rand uitfrezen + de vensters 5 mm diep
in je stl file staat dan juist met welke tool wat gedaan moet worden
dan stel je in winpcnc in dat tool 1 lijntjes moet graveren op een diepte van 0.01
dat tool 2 tot een diepte van 3 mm moet frezen in stapjes van 0.50 mm
en dat de derde tool tot 5 mm diep moet gaan in stapjes van 1 mm
en dat allemaal met de zelfde frees of je kan je tools aan en uit zetten in winpcnc en zo eerst met een 0.5 mm freesje de gravure frezen
en nadien met BV een 3 mm freesje de rest van de nog te frezen lijnen

dus ja je kunt wel verschillende dieptes frezen maar het is eventjes een boel in winpcnc instellen

gr raf

Hey! Ik ben deze week helemaal in de ban geraakt van CNC frezen toen ik zag dat deze banken redelijk goedkoop te vinden zijn. Ik ben dan ook op het punt om er 1ntje aan te schaffen. Ik heb zelf al meer als een jaar ervaring met 3D printen, dus 3D design, STL's en GCODEs klinken me allemaal bekend in de oren. Alleen moet ik nog uitzoeken hoe je van een 3D design nu een freesbaar object maakt. Jullie tips voor goede tutorials waar ik door kan gaan? Ik heb een plugin geinstalleerd voor mijn autodesk inventor die zich toelegt op het frezen van designs die in dit programma zijn getekend. Deze zou dan ook meteen de GCODES genereren.

In elk geval, ik ben van plan deze CNC bank te kopen:http://www.carving-cnc.com/x61500series-1/x6-1500gt-usb/cnc-x61500gtusb-router-engraver-drilli

Ik heb er redelijk veel positiefs over gelezen!

hallo

voorlopig kan ik alleen maar stl aan met het winpncn programma waar ik met deze machine aan vast zit (usb versie)
de lpt versie daar komt gaan software bij te kijken als je de machine koopt dus je kan daar aan de slag met welke software je verkiest
maar ik ga 90% geen 3D dingen frezen dus ik heb er voorlopig nog geen nood aan
ik doe het nu wel om te proberen maar ik doe het dus met stl files omdat de delen die ik 3D moet hebben allemaal rechte kanten hebben
het is voorlopig behelpen maar het lukt me aardig
gr raf

omdat je iets hebt gepost je effe van de plonklijst gehaald en ik heb reeds spijt dat ik het gedaan heb

omdat mijn laptop geen lpt poort heeft slimmeke
anders had ik meteen een stepcraft met lpt poort gekocht
en wat is eigenlijk het probleem ik zie het niet hoor
ik kan alles met de machine wat ik maar wil dus waarom zou ik de machine moeten gaan aanpassen
ik werk allemaal met gekochte of freeware programma's dus waarom zou ik van programmatuur moeten gaan veranderen
ik gebruik sommige programma's reeds lange tijd en ben gewoon om er mee te werken
dus nogmaals waarom zou ik overschakelen op programma's die ik niet ken of gekraakte versies

nee bedankt want ik gebruik de toestellen ook op tentoonstellingen en daar kun je software controle krijgen en hier in belgië slaan ze heel je boel aan en krijg je der nog een fikse boete boven op + je kan betalen voor alle software die op de toestellen gevonden word die illegaal is .
alee nu terug de plonklijst op dat ik van je vanaf ben
gr raf

Leuke machine!! Ook met een schuin oog aan het kijken naar de 420 versie.

Is ontstane speling makkelijk te herstellen?

ja je kan de speling in de software in geven en dan houd winpcnc daar rekening mee

gr raf

hallo jan

waar en niet waar
dat de stl sile is wat ze is en daar heb je gelijk in maar winpcnc gebruikt wat in de stl file zit
maar je kunt in winpcnc (pro)instellen hoe dik je werkstuk is en hoe diep je wil frezen en in hoeveel stappen
in estlecam duit je aan welke tool je voor welk gat je wil gebruiken
BV
tool 1 graveren 0.1 mm diep
tool 2 frezen 3 mm diep
tool 3 de rand uitfrezen + de vensters 5 mm diep
in je stl file staat dan juist met welke tool wat gedaan moet worden
dan stel je in winpcnc in dat tool 1 lijntjes moet graveren op een diepte van 0.01
dat tool 2 tot een diepte van 3 mm moet frezen in stapjes van 0.50 mm
en dat de derde tool tot 5 mm diep moet gaan in stapjes van 1 mm
en dat allemaal met de zelfde frees of je kan je tools aan en uit zetten in winpcnc en zo eerst met een 0.5 mm freesje de gravure frezen
en nadien met BV een 3 mm freesje de rest van de nog te frezen lijnen

dus ja je kunt wel verschillende dieptes frezen maar het is eventjes een boel in winpcnc instellen

gr raf

klopt maar ik bedoel dan ook, dat je niet in de STL code kan zetten hoe diep je moet frezen,
wat je in een G-code wel kan zetten met PCNC pro

ja juist maar winpcnc start vreet geen Gcodes dus kan ik alleen maar met stl code werken

hopelijk volgende maand winpcnc economic bestellen dan kan ik wel G code aan

gr raf

juist 1 mm freesje naar de hemel geholpen
dus meteen maar 10 nieuwe besteld
de snelheid van de y as was verkeerd ingesteld en dan ping gedaan

gr raf

freesjes binnen dus we kunnen weer frezen
direct de paaltjes terug gaan frezen met de verlengde voetjes zodat ze beter vast blijven staan

gr raf

Ik ben ook aan het overwegen om een stepcraft cnc te kopen maar dan de 840 versie: Stepcraft 840. Als ik het goed begrijp is de usb een stuk praktischer, maar mij is nog niet helemaal duidelijk welke software hierbij zit. Wat kan ik nou met deze machine als ik gewoon weg alleen de kit koop.
Zijn er nog meer mensen die ook de 840 versie hebben? Ervaringen? Of zal deze zo goed als het zelfde presteren als de rest?

Met vriendelijke groet,
David Stelma

Back