Stevige zwever met v-staart

ariel

Ik ben gewoon niet van plan om over één nacht ijs te gaan voor mn project.
Er kruipt heel wat geld in een stevige zwever van 4m om over de turbine nog maar te zwijgen. Ik weet dus inderdaad nog niet 100% welk toestel ik zal nemen, maar sta open voor voorstellen en bedank je hiervoor

Johan

Helder! Dat doe je goed om niet over één nacht ijs te gaan.
Waar ik bang voor ben is dat forumgebruikers die dit draadje volgen geen verkeerd beeld krijgen over een pendelroer. Bij deze wil ik graag melden dat een pendelroer zoals al eerder is besproken absoluut haalbaar is.

Johannes

Een pendelroer met:
  • de kwart-koorde-lijn haaks op de vliegrichting en
  • een symmetrisch profiel en
  • scharnierend rond die kwart-koorde-lijn
zou geen draaimoment ondervinden (althans volgens de theorie).
Leg je de scharnier-as een tikki meer naar voren (b.v. 23% koorde), dan creëer je een licht vaan-effect (zelfcorrigerend).

Bij een optimaal zwaartepunt (zo ver mogelijk naar achteren) zijn de noodzakelijke uitslagen klein. Bij mijn Alpina 4001 is 5-6 mm omlaag/omhoog gemeten aan de voorlijst de maximale uitslag, en daar reageert hij meer dan goed op (ik heb er ook een beetje expo op geprogrammeerd).
Als je dan de servo aankoppeling zo ver mogelijk naar achteren legt (tov. de scharnier-as) verklein je speling en noodzakelijke stelkracht.
Een 4-5 kg servo, liefts digitaal (hoge precisie en houd-kracht) doet dat ook veel.

• Maak je pendelroer iets dikker dan de standaard 9% (bv. 10 à 11%)
  • Bouwwijze: schuim/fineer met diagonaal glas. Kool kan ook, maar is wellicht een tikkie overdone. Het is in ieder geval heel erg duur want vanwege gewicht heb je heel dun doek nodig en die is veeeel duurder dan standaard dikte doek. Niet kool en glas combineren, want vanwege het grote verschil in elasticiteit doet het glas dan niets meer.
  • Een balsa ligger op het dikste deel van het profiel, bij voorkeur balsa-triplex, 2 lagen rechtop, 1 laag in de lengte, beide zijkanten van die ligger een 25 grams glasmatje (diagonaal!).
  • Glas tussen schuim en fineer, en als buitenste laag.
Dit alles bij elkaar resulteert in een penderoer dat je met een raket kapot moet schieten, maar 250 km/h overleeft het probleemloos.

Wat dodelijk is (bij dit soort snelheden) is niet zozeer de sterkte, maar speling in de constructie Die laat de initiele flutter toe. En dan loopt het uit de hand ....

Ivm. gewicht gewoon de allerlichtste schuimkwaliteit gebruiken (Gamma is goed genoeg) als de rest maar goed is.

Succes,
Dirk.

Een expert vind ik een tikkie overdreven.
En ja, ik bouw zelf, en dat kost inderdaad een hoop tijd.
Wat dat betreft is ARF wel prettig (maar niet mijn keuze ;) ).

Dirk.

Ik heb intussen een prachtige stevige salto van 4m60 op de kop kunnen tikken en hij is zo goed als klaar.
Het enige wat mij nog dwars zit is de ligger, deze is volstaal diameter 16 en 56cm lang. Hij weegt bijna een kilogram.
Ik weet dat een toestel van dit formaat best wel wat massa kan gebruiken, maar door de turbine en kerosine is hij al 3kg bijgekomen.
Om een klein beetje te compenseren zou ik graag de ligger vervangen door een vol cfk exemplaar, dit zou mij meer dan een halve kilo besparen.

de vraag is of volcarbon even sterk is als volstaal?

Nee. Een carbon staaf wordt meestal pakweg 10% dikker uitgevoerd dan een stalen.

Het verschil zit hem vooral in de kerfgevoeligheid van de carbon vezels. Die hebben al gauw te lijden van de rand van de bussen waarin hij wordt gestoken. In ieder geval zorgen dat die bussen aan de uiteinden een beetje uitgeruimd zijn (0,25 mm grotere straal).

Maar jij gaat een kist maken met 3 kg extra gewicht met veel vermogen. Dat belast die verbinder al flink. Op enig moment ga je daar niet meer 'zuunig' mee vliegen. Het nodigt immers uit tot stunten, die bak vermogen en snelheid.
Als je persé carbon wilt, raad ik je aan om de bussen te vervangen en naar 20 mm carbon over te stappen.
Of dat mogelijk is (bussen uitboren, nieuwe bussen erin) zonder de ligger te mollen (boven-onder-verbinding) of de halve vleugel open te moeten zagen, weet ik niet.

Succes,
Dirk.

Een pendelroer met:
  • de kwart-koorde-lijn haaks op de vliegrichting en
  • een symmetrisch profiel en
  • scharnierend rond die kwart-koorde-lijn
zou geen draaimoment ondervinden (althans volgens de theorie).
Leg je de scharnier-as een tikki meer naar voren (b.v. 23% koorde), dan creëer je een licht vaan-effect (zelfcorrigerend).

En om het compleet te maken: het zwaartepunt van het pendelroer op of vóór de scharnierlijn. Dus wat lood in de neus van het roer.
Rick

Ik heb intussen een prachtige stevige salto van 4m60 op de kop kunnen tikken en hij is zo goed als klaar.
Het enige wat mij nog dwars zit is de ligger, deze is volstaal diameter 16 en 56cm lang. Hij weegt bijna een kilogram.
Ik weet dat een toestel van dit formaat best wel wat massa kan gebruiken, maar door de turbine en kerosine is hij al 3kg bijgekomen.
Om een klein beetje te compenseren zou ik graag de ligger vervangen door een vol cfk exemplaar, dit zou mij meer dan een halve kilo besparen.

Carbon is zelfs sterker als staal, maar dat geldt dan voor een simpele belasting op trek.
In de Salto zou ik dat rnd 16 mm staal mooi laten zitten. Carbon beschadigt te snel, de al genoemde kerfwerking !!
En eigenlijk vind ik dat rnd 16 mm staal, voor een 4 1/2 meter span aerobaticskist al aan de kleine kant .............................

ff een ander vraagje; hoe lang is die vleugelpen ??

niet gezien Dirk :(

simpel rekensommetje

Die stalen pen weegt iets onder de 900 gram; een cf pen zou daar ca 190 gram wegen. Je bespaart dan om en nabij 700 gram. Niet doen is mijn advies ! 700 gram verschil op een kilootje of 10 maakt echt niet zoveel uit .....................

Ik ben het met Arno eens dat 16mm rondstaal aan de matige kant is voor dit toestel.
Ervan uitgaande dat deze vleugelverbinder van staal 115CrV3 gemaakt is.
Breken zal deze zeker niet bij extreme belasting. Maar zal wel een blijvende zichtbare vervorming aan overhouden.

Johannes

Met andere woorden: een beetje ruig vliegen levert je een gebogen vleugelpennekke op :rolling: :rolling:

Maar zeker geen breuk wat bij cf zeker wel zou gebeuren ;)

Ik volg jullie redenering volledig en ga de stalen ligger erin laten.

Hier wat fotos maar je ziet er niet echt veel van, maar zoals je wel kan zien is mijn woonkamer ongeveer 5M breed. :rolling:
full
full
full

Voor de maiden zal ik eens wat mooie fotos nemen op het plein met de turbine erop.
grtz Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Een Salto is nooit saai.

(geen nuttige bijdrage, ik weet het, maar nu heb ik mijn abonnementje op dit draadje :-) )

Een Salto is nooit saai.

(geen nuttige bijdrage, ik weet het, maar nu heb ik mijn abonnementje op dit draadje :-) )

De Salto is zeker niet saai. Heb hem ook op mijn lijstje staan! Maar wit is gewoon mooi in de lucht.

Hoe zit het trouwens met een abonnementje op een topic? Hoe moet ik dat zien?

Back