Stevige zwever met v-staart

Hij was geel toen ik hem kocht en is in perfecte staat zonder gebruikssporen, dus het zou zonde zijn om hem te hercoveren.
grtz Johan

Turbintje staat erop
Wren groen en geel gaan goed samen he ;)

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Smelt zo'n staartboom niet weg van de uitlaatgassen, of is de hitte maar van korte duur als deze de motor verlaat?

Warmte gaat altijd naar boven en de stuwing is zeer gericht.
hopelijk toch
De uitstroomsnelheid van de hete gassen is zoveel hoger dan het stijgen doordat die gassen warm zijn dat je dat kunt verwaarlozen. Het zou mij verbazen als die stijging tegen de tijd dat de gassen bij het stabilo zijn, groter is dan 1 mm. Zie daar het grote voordeel van een V-staart: er zit daar geen kielvlak of stabilo. Die zitten links en rechts .... :D

Overigens heb ik wel genoeg foto's gezien van kisten met een kielvlak in de lijn van de hete gassen. Soms wel met een beschrmstuk op de profielneus van het kielvlak, soms niet. Kennelijk is het niet erg krititsch.

Dirk.

Laatst bewerkt:
Het gewicht weet ik nog niet, ik moet mijn zwaartepunt nog controleren en indien nodig gewicht in de neus aanbrengen, hopelijk valt dit mee, ik heb in alle geval geprobeerd alle hardware zoveel mogelijk vooraan te brengen. De tank ligt ongeveer centraal op het zwaartepunt en aangezien die iets meer dan 2 liter bevat zal dit ook wel nodig zijn.

De turbine moet voor mij echt niet inklapbaar zij want ik ben niet van plan ooit te vliegen met stilliggende motor. Het is vooral de bedoeling acro te vliegen en veel lawaai te maken :p

grtz Johan

Ziet er netjes uit en geel is niet verkeerd ;)
Wat is nou het vliegklare gewicht van dit toestel ??

Na wat meetwerk kom ik op een vleugeloppervlak van ongeveer 101,5 vierkante dm.( enkel de vleugels)
Mijn opstijggewicht komt volgetankt op ongeveer 12 kg

dus heb ik een vleugelbelasting van ongeveer 118.2 gr/vierk dm.
Dit ligt net onder hetgeen je als begin van kritisch opgaf niet?

grtz Johan

Na wat meetwerk kom ik op een vleugeloppervlak van ongeveer 101,5 vierkante dm.( enkel de vleugels)
Mijn opstijggewicht komt volgetankt op ongeveer 12 kg

dus heb ik een vleugelbelasting van ongeveer 118.2 gr/vierk dm.
Dit ligt net onder hetgeen je als begin van kritisch opgaf niet?

grtz Johan

Betekent dus dat je er flink de snelheid in moet houden .......

moet lukken met een turbine op je rug gebonden toch?

komt wel goed... het is natuurlijk een beetje met je blote been in een ijskoud bad stappen.
maar eens je het gedaan hebt, went het weer.

Gelukkig is de snelheid erin houden mijn specialiteit, mijn andere toestellen zijn allemaal pylonracers en hotliners.

Ik heb er in alle geval een goed oog in, als het weer zaterdag meezit gaan we eens een poging wagen.

grtz Johan

Hij heeft vandaag tussen de buien door zijn maiden gemaakt.
Er was een heel felle wind maar aangezien veel van deze toestellen op de helling gebruikt worden zag ik daar geen graten in.
Door een te zacht hoofdwiel wilde hij niet makkelijk lopen, maar na de tweede poging ging hij toch de lucht in. Hij bleek meteen wat staartlastig te zijn en na een 10 seconden had ik een flame out. Dit bleek geen probleem te zijn en met het beetje hoogte dat ik had opgedaan kon ik probleemloos een parkoertje rondvliegen en een perfecte landing maken met open kleppen.
Blijkbaar is er een probleempje met de whoppertank waardoor er lucht kan aangezogen worden, hierdoor viel de motor uit. ook viel mij op dat de vleugels toch redelijk plooien in de bochten.

dus:
-wat gewicht in de neus bijplaatsen
-tankprobleem oplossen
-gekogellagerd hard wiel monteren

Misschien als alles tegen volgende week opgelost is een filmpje.

buigen of barsten?

Ik heb gisteren 4 succesvolle vluchten gemaakt.
Opstijgen blijft een omzichtig werkje maar het lukt vrij goed nu: full up trekken, half gas geven en zo beetje bij beetje gas bijgeven tot hij een beetje begint te rijden en als hij een beetje tempo begint te maken de gas helemaal open en lichtjes wat hoogte lossen.
En up he goes.
Buiten het feit dat je een kist van dit formaat blijkbaar met de richting in vlotte bochten moet dwingen ( wat ik totaal niet gewend ben aangezien de meeste van mijn toestellen geen rudder hebben) vliegt hij heel goed.
Ik heb eigenlijk maar één iets waarover ik twijfel, hoewel ik de sticks gisteren met een fluwelen handschoen hanteerde plooiden de vleugels bij het optrekken nogal hevig door en in de bochten neemt hij ook de banaanhouding aan. Ik weet dat grotere zwevers wat doorbuigen, maar hoever kan dit gaan?
Als ik na een lichte duikvlucht voorzichtig optrok gingen de tippen zeker een halve meter de lucht in en in vlakke vlucht zie je de vleugels ook constant een beetje up en down gaan.
Mag ik acro vliegen met een toestel dat in gewone vlucht al zo buigt of houd ik het beter allemaal wat rustiger?
Breekt een vleugel echt plots of kondigt dat zich al op voorhand aan?

Om iets zinnigs te zeggen moet je eerst zien te achterhalen wat voor een vleugel je gekocht hebt. :confused:
Hoe is deze opgebouwd? Welke materialen zijn gebruikt? Hoe ziet de hoofdligger eruit? Hoe oud zijn de lijmverbindingen? enz…
Maar ik durf wel te zeggen dat je niet voor niets ongerust bent.
Mijn advies, voorlopig rustig aan met vliegen tot je zeker weet met wat voor een vleugel je vliegt.

Johannes

Vleugel is styro abachy opbouw met tussenin een glasvezelmat, een opbouw die bij honderden hotliners, pylonracers enz wordt gebruikt.
De ligger is volstaal van 16mm diameter en de buizen waarin de ligger schuift zijn van geandoniseerd alu.
Hetgeen me een beetje verontrust is dat de ligger slechts 14cm in de vleugel schuift.
grtz Johan

Laatst bewerkt:
Zonder de indruk te wekken een expert te zijn op dit gebied toch het volgende.
Je vleugel is ontworpen op een vlieggewicht wat flink lager ligt dan waar je nu mee vliegt. Al die massa zet door, daar moet je mee oppassen.
Het is een vergelijk van niks maar mijn kleine Wik Salto is normaal gesproken snaarstrak, de vleugels zijn echt stijf. Met een EDF erop en een lipo accu er bij zit er 400 gram extra tussen de vleugels....en dat zie je wel terug. Bij mij is het 1400 gram "zweef" tegen 1800 gram "met motor", een toename van 30%. Is toch fors wat extra belasting.

Het buigen van de vleugel heeft mogelijk minder te maken met de lengte van het deel van het rondstaal dat in de vleugel loopt (hoewel ik 14 cm wel erg weinig vind) als wel met de constructie van de vleugel. Je geeft aan dat de vleugel krom staat bij belasting. Dat ligt dat waarschijnlijk niet aan het rondstaal. Op zich is buigen niet erg, de begrippen flexibiliteit en sterkte worden nog al eens door elkaar gehaald. Liever een vleugel die door buigen belasting hanteert dan een vleugel die niet buigt maar direct breekt...
Ik zou zeggen maak eens een filmpje, liefst met een flycam.
Een ander idee kan zijn om de vleugel statisch te belasten zodat je kan zien of de buiging gelijkmatig over de vleugel verloopt of dat sprake is van een "sollbruchstelle". Voorlopig toch maar even rustig ermee vliegen. Succes Maarten

Vleugel is styropor abachi fineer met tussenin een glasvezelmat. Ik mis een hoofdligger?

Hotliners, pylonracers enz. moet je even vergeten.

Waar je mee te maken hebt is het gewicht van je romp en vleugel spanwijdte.
De ligger is volstaal van 18mm, was eerst 16mm?
De ligger slechts 140mm in de vleugel? Daar is niets mis mee. Je moet kijken naar de verhouding diameter ligger en insteeklengte. Maar het is wel zo dat de vleugel de volle buigbelasting vanaf einde vleugelpen krijgt te verduren. Dus hoe langer je vleugelpen hoe korter het belastbare vleugelstuk wordt.

Johannes

Laatst bewerkt:
Back