Stickmode 2; toewijzing functies?

Ik heb nu veel reacties gekregen en heb besloten; mode 2 met pitch duwend.

Het argument, hetgeen FranDaMan ook net aanvoert, dat je in de zender eenvoudig pitch kunt omzetten van duwend naar trekkend heeft de doorslag gegeven...

Succes Rob !!,
Houd die Fran in de gaten man, hij noemt mij al een ouwe...en jij bent nog net iets meer belegen dan ik..dusss ;) :mrgreen:

Eric

Hahahaha.....je bent zo oud als je je voelt zegt men.
En aangezien wij de hele dag met de helicoptertjes spelen zou ik me niet te druk maken om uitspraken als "ouwe" ;)

Ik ga mijn heli's maar oppoetsen voor de meeting in Zutphen van morgen :pim:

Hihi, iedereen mag me ouwe noemen hoor, ben niet zo moeilijk, en voel me i.d.d. nog jong.
Mede door mijn hobbies en natuurlijk M'n Kids van 16 en 13, die noemen me al jaren ouwe :mrgreen:
Heel veel plezier morgen!!

Eric

Je kent het probleem hoor ik.
Die van mij zijn 11 en 3. En ja, ze vinden me ook oud.

Rob, veel plezier met je stickinstellingen. Mocht je ooit problemen hebben vlieg je dezelfde mode als Frans uut Warnsveld.

Ben ik dan de enigste die zo vliegt ? :

Linker stick :
Neus links/rechts
voorover/achterover

Rechterstick
Heli zakken/omhoog
Heli rechts/links laten hangen

Nee hoor, ik vlieg (voor zover je het vliegen kan noemen :p:p) ook zoals jij beschrijft !
Ik heb het zo aangeleerd, afleren en opnieuw beginnen vind ik geen optie ;)

Thierry

Ik vind het twee totaal verschillende zaken.
Op een vliegtuig heb je geen bestuurbare vertikale as.

Eric

ff iets rechtzetten. Op een vliegtuig (alle vliegtuigen) heb je WEL een bestuurbare vertikale as. Deze topas wordt bij beide toestellen (vliegtuig en helicopter) bediend/bestuurd met de voeten (voetenroer). Het verschil is dat bij een vliegtuig het richtingsroer wordt bediend en bij een helicopter (de meeste temninste) de pitch van de heckrotor.

Dat is niet de as die ik bedoel Ed.
Ik bedoel de verticale verplaatsing van het vliegtuig over die as.
Alleen een heli kan vertikaal stijgen d.m.v. rotorblad verdraaiing, tenzij je roterende straalmotoren op een vliegtuig gaat gebruiken (bijv. de Harrier).
Diezelfde bladverdraaiing gebruik je bij een heli ook om voorwaards, achterwaards, omhoog ,omlaag te gaan.
Vandaar dat ik zeg dat ik vliegt met een pitchstick i.p.v. een gasstick, en het vliegen dus dermate van elkaar vind verschillen dat het trekken van vergelijkingen niet echt zinnig is.
Vliegtuigen en helis in verschillende modussen vliegen is daarom denk ik ook geen groot probleem.

Eric

Vliegtuigen en helis in verschillende modussen vliegen is daarom denk ik ook geen groot probleem.

Sterker nog ik ben op aanraden van een vriend van me die Mode 1 vliegtuigen vliegt mode 2 Heli gaan vliegen (vanaf 0)
Hij had zelf ook op advies van een helivlieger in zijn club op de sim beide modes geprobeerd.
En inderdaad verschilt heli vliegen zodanig veel van vleugelvliegen dat het goed te doen is.
Mode 2 vliegt inderdaad fijner voor een heli (persoonlijke voorkeur ja), vliegtuig kan ik geen uitspraak over doen na 21 jaar zo te vliegen en zou ook niet handig zijn om te switchen ivm lesgeven enzo.

Dus ik heb inderdaad 2 zenders.

Echte vliegtuigen vlieg ik trouwens hoogte/rolroer met rechts in zweefvliegtuigen en gas rechts hoogte/rolroer links in motorvliegtuigen (wel weer een tijdje geleden)
Voor veel motorvliegers (1 op 1) is het geen probleem te switchen afhankelijk van aan welke kant je zit.

vliegtuigen waar je achter elkaar zit (of alleen)hebben het gas eigenlijk altijd links en als je naast elkaar kunt zitten in het midden (lekker praktisch).

Om in het kort deze hele discussie samen te vatten komt het er dus op neer dat een echte standaard niet bestaat en iedereen maar moet doen wat het beste bevalt of waar je van afhankelijk bent door ontwerp of door de (club)instructeurs.

Kun je trouwens aan de kabel lessen met 2 verschillende modes voor instructeur en leerling ?
Dan kan iedereen echt zijn voorkeursmode gebruiken.

Dat is geen probleem. De zenders bepalen zelf wat de input voor gas/rol/elevator en rudder is. Welke stick je dan beweegt maakt niet uit.

Back