Stille uitlaat voor OS 50 hyper..

Goed zo! Eindelijk van die K..herrie af op het veld!

(Geintjuh!!)

Goeie keus, zijn top-uitlaatjes!

Groet, Bert

Ghehe... dat krijg je met die benzine en 4 takt schaalchauffeurs :rolleyes:

En je ondertussen een beetje uitleven met een 600E als excuus dat je em voor een ander moet afstellen... betrapt! :p

Nitrobeleving Bert ;)

Het was weer gezellig vanavond!

Twijfel over de Zimmermann.. hoorde vanmiddag geluiden dat het aantal DB's vergeleken met de align performance helemaal niet zoveel scheelt??

Hee merlijn,

Zou maar zo kunnen: als je de zimmermann reso-uitlaat met de dB meter vergelijkt met de standaard Vario uitlaat, meet je ook nagenoeg geen verschil. De Zimmermann klinkt wel wat vriendelijker.....

Stiller en minder stil, soms is het maar een paar tiende van een dB....
(maar 3 dB is de helft van de geluidssterkte, dus ook zo'n klein beetje is voor ons helivliegers altijd de moeite waard)

Groet, Bert

Mja maar is die eventuele fractie van een db de investering waard... :confused: Denk het niet.

Nee.

Als je het uitsluitend voor ONS veld bekijkt, dan alleen, als je gemiddelde dB waarde er bijvoorbeeld mee van 77.6 naar 77.4 komt, want dan ga je in de geluidsbelasting van 78 naar 77, en dat scheelt gewoon (fors) maximaal toegestane vliegtijd. Een besparing van bijvoorbeeld 77.8 naar 77.6 heeft in dat opzicht gewoon geen zin.
Maar dat geld puur op ons veld, en de berekende tijdgewogen geluidsbelasting die wij hanteren.
Ik weet niet uit mijn hoofd wat de gemeten waarde van jouw heli is (als jouw heli al ooit eens gemeten is bij ons) maar alleen als je op zo'n "grenswaarde" zit, heeft de investering zin.

In alle andere gevallen heeft het alleen zin als onderdeel van een pakket met meerdere maatregelen (beklede romp, schuine vertanding, dat soort dingen) omdat dan iedere tiende van een dB telt voor het totaalresultaat.
Maar hoe je het wend of keert, een aangenaam geluid is natuurlijk altijd te prefereren.

Groet, Bert

Stille uitlaat vario benzine.

He hallo Brutus,

Nu jullie het toch over uitlaatjes hebben.

Is er ,of weet jij misschien een adresje voor stille uitlaatsystemen voor de vario benzine trainer?

Mag voor mij wel iets stiller.

Of open slijpen en staalkrullen instoppen?(deed ik vroeger met de brommers ;))

alvast bedankt voor de reactie,

Bonkie.

Nee, helaas....

De uitlaatjes die Vario levert, zijn gewoon van Zimmermann, en zijn al erg stil, relatief gezien (luister maar eens naar een standaard Marder, daar zit het normale "kettingzaag-uitlaatje" op, dan weet je wat ik bedoel). Veel stillere uitlaatjes zul je niet snel vinden voor een benzine-heli.

Zo luid zijn ze verder niet hoor, en als je de romp straks van binnen bekleed met schuim, heb je een heel acceptabele heli qua geluid.
Niet superstil, maar gelukkig is die benzinemotor niet zo hoogtoerig, dat scheelt in de irritatiefactor....

Groet, Bert

Een zimmermanuitlaat is stiller/aangenamer van geluid omdat die gemaakt is uit RVS die de geluidsvibraties minder doorgeeft naar buiten in vergelijking met deze lichtere materie in aluminium .

@Jonkje
Een motor kan niet stuk gaan van enkel maar op 5% nitro te vliegen , wel als er te weinig olie doorkomt ! Hoe meer nitro hoe meer power dat je krijgt maar tevens wordt het minder moeiljk om je motor af te regelen . Ik heb vroeger nog testen gedaan met 0% nitro maar door mijn vliegstijl had ik power tekort maar om rustig rond te vliegen lukte dat goed .
Wij vlogen in de prehistorie met de vliegtuigen nooit met nitro, nitro bijdoen dat klonk zelfs gedurft .:p

@Jonkje
Een motor kan niet stuk gaan van enkel maar op 5% nitro te vliegen , wel als er te weinig olie doorkomt ! Hoe meer nitro hoe meer power dat je krijgt maar tevens wordt het minder moeiljk om je motor af te regelen . Ik heb vroeger nog testen gedaan met 0% nitro maar door mijn vliegstijl had ik power tekort maar om rustig rond te vliegen lukte dat goed .
Wij vlogen in de prehistorie met de vliegtuigen nooit met nitro, nitro bijdoen dat klonk zelfs gedurft .:p

Nou.... een motor gaat niet kapot van het ontbreken van Nitro op zich....
Maar je kunt een motor goed om zeep helpen als het ding ontworpen is voor veel Nitro, gewoon omdat je motor dan veel heter word....
Als je dan een beetje te scherp afstelt, is het rap gedaan.... en dat komt niet omdat een schraler mengsel te weinig olie zou bevatten, want wij draaien over het algemeen met een zeer ruime overmaat aan olie in de brandstof (ik draai een viertakt in een relatief zware schaalheli met maar 10 % olie, gaat al jáááren goed)....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ja dat is waar, dat zat ook in mijn gedachten maar ik heb dat vergeten vermelden ! Gisteren mijn verjaardag gevierd :rolleyes::proost:

@ Steloe: Gefeliciteerd kerel! :celebrate:

Ondertussen besloten dat ik voor dat geringe verschil de investering niet wil doen en heb mijn Curtis Youngblood MP5 mat zwart gespoten en weer op de heli gezet ipv de align pijp.. en dat ziet er rete strak uit met het zwarte frame en de zwart gele canopy! :thumbsup:

Ik vlieg overigens met 18% olie en de nieuwe motor op 15% nitro.. Heb de oude motor nog niet uit elkaar gehaald, toch maar eens op een regenachtige dag doen haha.

Laatst bewerkt:
Meeste heli-nitro-brandstof zit een hoeveelheid in van rond de 18%.. zeeer ruime overmaat dus.

Nu niet gelijk gaan minderen hoor....:D
Tten eerste heeft een 2-takt nog steeds meer olie nodig (al kun je bewezen rustig naar 15% en als je voorzichtig bent zelfs naar 12 % terug bij sommige motoren)
maar je motor moet er ook duidelijk even aan wennen.....

Met die 4-takt moest ik ook eerst 5 liter 15% wonderolie verstoken op de werkbank, daarna 5 liter 15% syntheet in de heli, en daarna heel rijk beginnen met 10% sysntheet, en heel geleidelijk afmageren tot hij goed liep.....

Maar het kán dus wél....

Groet, Bert

He Jonkje,

Wat voor lak heb je gebruikt om je MP-5 uitlaat zwart te krijgen?
Gaat dat er niet af door de brandstof?

Vlieggroeten:

Arjan.

He Jonkje,

Wat voor lak heb je gebruikt om je MP-5 uitlaat zwart te krijgen?
Gaat dat er niet af door de brandstof?

Vlieggroeten:

Arjan.

Wat Jonkje gebruikt heeft weet ik niet, maar ik gebruik matzwart hittebestendig van Motip. Als je dat op de juiste manier afbakt, is het absoluut hittebestendig en in elk geval oliebestendig, dus waarschijnlijk ook brandstofbestendig.....

Groet, Bert

(ik draai een viertakt in een relatief zware schaalheli met maar 10 % olie, gaat al jáááren goed)....
Helaas heb ik een compleet tegenovergestelde ervaring Bert. Dit is wat er met mijn 15cc OS 4 takt gebeurde toen ik geloofde dat de moderne synthetische olie zoveel beter zou smeren dat 10% genoeg zou zijn. Het is een poosje goed gegaan maar op een gegeven moment liep de zuiger muur- en muurvast in de cilinder. Het big-end brak af en de krukas draaide nog een aantal keer rond waarbij het schilfers van de drijfstang af heeft geslagen. De motor is een geval van totaal loss. Ik ben weer terug gegaan naar 17% smering en nooit meer problemen gehad.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas heb ik een compleet tegenovergestelde ervaring Bert. Dit is wat er met mijn 15cc OS 4 takt gebeurde toen ik geloofde dat de moderne synthetische olie zoveel beter zou smeren dat 10% genoeg zou zijn. Het is een poosje goed gegaan maar op een gegeven moment liep de zuiger muur- en muurvast in de cilinder. Het big-end brak af en de krukas draaide nog een aantal keer rond waarbij het schilfers van de drijfstang af heeft geslagen. De motor is een geval van totaal loss. Ik ben weer terug gegaan naar 17% smering en nooit meer problemen gehad.

full

Ernst, we hebben dit verhaal al vaker gehad.... Heel vervelende motorschade natuurlijk, maar het is heel simpel: Vario verkoopt specifiek 4-takt brandstof, met 10 % Nitro en 10% olie. Vario verkoopt geen spullen die niet goed zijn, voor hen staat er een reputatie op het spel, die iets verder gaat dan de mijne, namelijk wereldwijd.... Mits juist ingelopen, draait een viertakt gewoon met 10% olie, of je dat nu gelooft of niet. En het kan nog veel extremer, Wil Snitjer heeft ergens in de jaren 80 of 90 al eens een OS .40 viertaktje een heel jaar als test met maar 5!!!!! % olie gedraaid, en had na dat jaar geen echt zichtbare extra slijtage. Heeft ooit een artikel over in de Hobby Bulletin gestaan. Dat was wel in een vliegtuig overigens, maar de olien waren toen minder modern als nu....

Waarom jouw motor in elkaar gelopen is, ik kan het je echt niet vertellen (al heb ik wel een vermoeden), maar het ligt NIET aan dat je 10% olie gebruikt hebt op zich.
Ik heb de afgelopen drie weken met vuil in het brandstofsysteem gevlogen en dus drie weken lang een 9 jaar oude viertakt af staan wurgen met een véél te schraal mengsel EN dan ook nog eens "maar" 10 procent olie. Heb me wezenloos gezocht omdat het vuil niet in de carb zat, en ook niet in het filter, maar in het DuBro sneltankventiel....:onweer:. Na verwijderen van 't vuil, loopt die motor weer als vanouds...

Nogmaals, wat er misgegaan is bij jou, ik weet het niet, maandagmorgen motor, te abrupt overgeschakeld naar een andere oliepercentage, het kan van alles zijn. Maar het is definitief niet te weinig olie. Nogmaals, ik vlieg al 9 jaar zo en mijn heli is fors zwaarder dan de jouwe (motor moet dus harder werken) en Vario verkoopt geen brandstof waarvan motoren in elkaar lopen.

Ik vermoed zelf, dat je te plotseling over gegaan bent van je vette brandstof naar de magere, want ingelopen met veel olie ziet het metaaloppervlak er (op microscopische schaal) anders uit als wanneer je met minder olie inloopt. Plotsklaps overgaan op minder olie KAN dan toch wel nare verschijnselen geven. Maar ik vertel niks nieuws, dit stond allemaal in de beschrijving die Vario gaf over het inlopen van de OS FS 90 Surpass II voor heligebruik.....
Ik ben er niet bij geweest natuurlijk, maar je schrijft zelf, dat de zuiger als eerste is vastgeslagen. Dat is een absoluut ONtypisch verschijnsel van te weinig olie: bij oliegebrek is het vrijwel altijd het drijfstanglager wat niet zozeer vastloopt maar gewoon eruit loopt. Vastslaan van de zuiger kan op oververhitting duiden, of op "vreemde voorwerpen" in de motor. Kan het zijn, dat de olie waarmee je 10% vloog, een andere oliesoort was dan de olie waar je normaal gesproken mee vloog? Kool in de zuigersponning, die losgeweekt word door een andere oliesoort, kan falen van de zuigerveer veroorzaken. De blow-by die daar uit volgt, oververhit de zuiger en voering, en blaast de oliefilm weg...... Ik sla er maar een slag naar....

Overigens, gebruik jij nog de standaard carburateur? Ik ben kort geleden overgeschakeld van standaard naar een OS 7H carb, volgens Vario zou je dan meer power moeten krijgen.... voorlopig vind ik hem alleen maar lastiger af te stellen.... Was met de standaard carb een eitje, nu niet. Weet nog niet of ik weer terug zal naar de oude carb.

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Back