Al lange tijd gebruikte ik Titan olie (blauw van kleur) en ik was (en ben) er zeer tevreden over. Het is goede olie die ook goed mengt en ook nog een behoorlijke smeer reserve heeft. Ietsje te arm is niet direct een probleem zoals bij sommige andere oliën wel het geval kan zijn.
Ik kocht die olie rechtstreeks bij een handelaar die mij dus verzekerde dat 10% genoeg zou zijn. Hij vertelde mij ook hoe ik over moest gaan van 17% naar 10%. Eerst een tankje of 2 naar 15%, dan naar 12% en uiteindelijk naar 10%. De eerste paar vluchten redelijk rijk houden en dan langzaam maar zeker naar maximum toeren. Wel zo ver ben ik nooit gekomen. Bij de tweede vlucht met 10% en nog vrij rijk was het einde motor.
Ik gebruik de standaard carburateur waarmee ik eigenlijk nooit enig afstel probleem heb of heb gehad. Ik heb zelf een verlengstukje gemaakt dat tussen de motor en de carburateur zit omdat de originele buis niet bruikbaar is. Al heel veel jaren geleden heb ik iemand ontmoet bij een Engelse club die zelf motoren maakte. Die motoren waren eerst alleen voor hemzelf en vrienden/kennissen maar die motoren zijn nu overal te koop en behoren tot de beste modelmotoren die er te koop zijn. Op aanraden van hem heb ik dat buisje iets dikker gemaakt waardoor er meer lucht door kan. De carburateur heeft een kleinere doorgang waardoor er theoretisch altijd een soort vacuüm in die buis heerst. Hierdoor zou er minder brandstof uit de carburateur terug spetteren. Het werkt wel (iets) maar ik denk er wel aan om er als nog een kleine kelk op te maken. Maar ja daar denk ik al heel lang aan maar het gebeurt nog steeds niet.
Die zelfde motorfabrikant heeft mij uitgelegd dat voor dit soort motoren een olie percentage van maar 10% echt te weinig is. Er blijft te weinig olie achter om de motor onder alle omstandigheden voldoende te smeren. Dat het bij jou goed gaat is meer geluk dan wijsheid. Je loopt echt iedere keer een duidelijk grotere kans dat het fout zal aflopen.
Dat Vario dit ook gebruikt wist ik niet en daar ben ik behoorlijk verbaast over. Welke olie zij gebruiken en hoe zij dat dan doen weet ik niet maar toch vind ik dat het risico te groot is. Met echt hele goede olie is 15% goed te doen. Gegeven dat je dan wel heel erg goed moet opletten dat je de motor niet te arm wordt afgesteld. Met 15% olie en te arme afstelling kan de motor nog steeds vrij makkelijk schade oplopen.
Persoonlijk ga ik echt geen risico's meer lopen en zal ik ten alle tijde afraden om met slechts 10% olie te gaan draaien. Wil je het toch doen en het gaat goed, veel geluk en ik hoop voor je dat het geluk volhoudt. Maar voor mij echt niet! :nooo:
Ik kocht die olie rechtstreeks bij een handelaar die mij dus verzekerde dat 10% genoeg zou zijn. Hij vertelde mij ook hoe ik over moest gaan van 17% naar 10%. Eerst een tankje of 2 naar 15%, dan naar 12% en uiteindelijk naar 10%. De eerste paar vluchten redelijk rijk houden en dan langzaam maar zeker naar maximum toeren. Wel zo ver ben ik nooit gekomen. Bij de tweede vlucht met 10% en nog vrij rijk was het einde motor.
Ik gebruik de standaard carburateur waarmee ik eigenlijk nooit enig afstel probleem heb of heb gehad. Ik heb zelf een verlengstukje gemaakt dat tussen de motor en de carburateur zit omdat de originele buis niet bruikbaar is. Al heel veel jaren geleden heb ik iemand ontmoet bij een Engelse club die zelf motoren maakte. Die motoren waren eerst alleen voor hemzelf en vrienden/kennissen maar die motoren zijn nu overal te koop en behoren tot de beste modelmotoren die er te koop zijn. Op aanraden van hem heb ik dat buisje iets dikker gemaakt waardoor er meer lucht door kan. De carburateur heeft een kleinere doorgang waardoor er theoretisch altijd een soort vacuüm in die buis heerst. Hierdoor zou er minder brandstof uit de carburateur terug spetteren. Het werkt wel (iets) maar ik denk er wel aan om er als nog een kleine kelk op te maken. Maar ja daar denk ik al heel lang aan maar het gebeurt nog steeds niet.

Die zelfde motorfabrikant heeft mij uitgelegd dat voor dit soort motoren een olie percentage van maar 10% echt te weinig is. Er blijft te weinig olie achter om de motor onder alle omstandigheden voldoende te smeren. Dat het bij jou goed gaat is meer geluk dan wijsheid. Je loopt echt iedere keer een duidelijk grotere kans dat het fout zal aflopen.
Dat Vario dit ook gebruikt wist ik niet en daar ben ik behoorlijk verbaast over. Welke olie zij gebruiken en hoe zij dat dan doen weet ik niet maar toch vind ik dat het risico te groot is. Met echt hele goede olie is 15% goed te doen. Gegeven dat je dan wel heel erg goed moet opletten dat je de motor niet te arm wordt afgesteld. Met 15% olie en te arme afstelling kan de motor nog steeds vrij makkelijk schade oplopen.
Persoonlijk ga ik echt geen risico's meer lopen en zal ik ten alle tijde afraden om met slechts 10% olie te gaan draaien. Wil je het toch doen en het gaat goed, veel geluk en ik hoop voor je dat het geluk volhoudt. Maar voor mij echt niet! :nooo: