Stille uitlaat voor OS 50 hyper..

Al lange tijd gebruikte ik Titan olie (blauw van kleur) en ik was (en ben) er zeer tevreden over. Het is goede olie die ook goed mengt en ook nog een behoorlijke smeer reserve heeft. Ietsje te arm is niet direct een probleem zoals bij sommige andere oliën wel het geval kan zijn.
Ik kocht die olie rechtstreeks bij een handelaar die mij dus verzekerde dat 10% genoeg zou zijn. Hij vertelde mij ook hoe ik over moest gaan van 17% naar 10%. Eerst een tankje of 2 naar 15%, dan naar 12% en uiteindelijk naar 10%. De eerste paar vluchten redelijk rijk houden en dan langzaam maar zeker naar maximum toeren. Wel zo ver ben ik nooit gekomen. Bij de tweede vlucht met 10% en nog vrij rijk was het einde motor.

Ik gebruik de standaard carburateur waarmee ik eigenlijk nooit enig afstel probleem heb of heb gehad. Ik heb zelf een verlengstukje gemaakt dat tussen de motor en de carburateur zit omdat de originele buis niet bruikbaar is. Al heel veel jaren geleden heb ik iemand ontmoet bij een Engelse club die zelf motoren maakte. Die motoren waren eerst alleen voor hemzelf en vrienden/kennissen maar die motoren zijn nu overal te koop en behoren tot de beste modelmotoren die er te koop zijn. Op aanraden van hem heb ik dat buisje iets dikker gemaakt waardoor er meer lucht door kan. De carburateur heeft een kleinere doorgang waardoor er theoretisch altijd een soort vacuüm in die buis heerst. Hierdoor zou er minder brandstof uit de carburateur terug spetteren. Het werkt wel (iets) maar ik denk er wel aan om er als nog een kleine kelk op te maken. Maar ja daar denk ik al heel lang aan maar het gebeurt nog steeds niet. ;)
Die zelfde motorfabrikant heeft mij uitgelegd dat voor dit soort motoren een olie percentage van maar 10% echt te weinig is. Er blijft te weinig olie achter om de motor onder alle omstandigheden voldoende te smeren. Dat het bij jou goed gaat is meer geluk dan wijsheid. Je loopt echt iedere keer een duidelijk grotere kans dat het fout zal aflopen.

Dat Vario dit ook gebruikt wist ik niet en daar ben ik behoorlijk verbaast over. Welke olie zij gebruiken en hoe zij dat dan doen weet ik niet maar toch vind ik dat het risico te groot is. Met echt hele goede olie is 15% goed te doen. Gegeven dat je dan wel heel erg goed moet opletten dat je de motor niet te arm wordt afgesteld. Met 15% olie en te arme afstelling kan de motor nog steeds vrij makkelijk schade oplopen.

Persoonlijk ga ik echt geen risico's meer lopen en zal ik ten alle tijde afraden om met slechts 10% olie te gaan draaien. Wil je het toch doen en het gaat goed, veel geluk en ik hoop voor je dat het geluk volhoudt. Maar voor mij echt niet! :nooo:

Al lange tijd gebruikte ik Titan olie (blauw van kleur) en ik was (en ben) er zeer tevreden over. Het is goede olie die ook goed mengt en ook nog een behoorlijke smeer reserve heeft. Ietsje te arm is niet direct een probleem zoals bij sommige andere oliën wel het geval kan zijn.
Ik kocht die olie rechtstreeks bij een handelaar die mij dus verzekerde dat 10% genoeg zou zijn. Hij vertelde mij ook hoe ik over moest gaan van 17% naar 10%. Eerst een tankje of 2 naar 15%, dan naar 12% en uiteindelijk naar 10%. De eerste paar vluchten redelijk rijk houden en dan langzaam maar zeker naar maximum toeren. Wel zo ver ben ik nooit gekomen. Bij de tweede vlucht met 10% en nog vrij rijk was het einde motor.

Ik gebruik de standaard carburateur waarmee ik eigenlijk nooit enig afstel probleem heb of heb gehad. Ik heb zelf een verlengstukje gemaakt dat tussen de motor en de carburateur zit omdat de originele buis niet bruikbaar is. Al heel veel jaren geleden heb ik iemand ontmoet bij een Engelse club die zelf motoren maakte. Die motoren waren eerst alleen voor hemzelf en vrienden/kennissen maar die motoren zijn nu overal te koop en behoren tot de beste modelmotoren die er te koop zijn. Op aanraden van hem heb ik dat buisje iets dikker gemaakt waardoor er meer lucht door kan. De carburateur heeft een kleinere doorgang waardoor er theoretisch altijd een soort vacuüm in die buis heerst. Hierdoor zou er minder brandstof uit de carburateur terug spetteren. Het werkt wel (iets) maar ik denk er wel aan om er als nog een kleine kelk op te maken. Maar ja daar denk ik al heel lang aan maar het gebeurt nog steeds niet. ;)
Die zelfde motorfabrikant heeft mij uitgelegd dat voor dit soort motoren een olie percentage van maar 10% echt te weinig is. Er blijft te weinig olie achter om de motor onder alle omstandigheden voldoende te smeren. Dat het bij jou goed gaat is meer geluk dan wijsheid. Je loopt echt iedere keer een duidelijk grotere kans dat het fout zal aflopen.

Dat Vario dit ook gebruikt wist ik niet en daar ben ik behoorlijk verbaast over. Welke olie zij gebruiken en hoe zij dat dan doen weet ik niet maar toch vind ik dat het risico te groot is. Met echt hele goede olie is 15% goed te doen. Gegeven dat je dan wel heel erg goed moet opletten dat je de motor niet te arm wordt afgesteld. Met 15% olie en te arme afstelling kan de motor nog steeds vrij makkelijk schade oplopen.

Persoonlijk ga ik echt geen risico's meer lopen en zal ik ten alle tijde afraden om met slechts 10% olie te gaan draaien. Wil je het toch doen en het gaat goed, veel geluk en ik hoop voor je dat het geluk volhoudt. Maar voor mij echt niet! :nooo:

Ik gebruik gewoon heel simpele Carbulin, 10% en het spijt mij zeer, mogelijk ben ik eigenwijs, maar als Vario mij vertelt: "het moet zus en zo" en dat blijkt gewoon te werken, dan is dat NIET "meer geluk dan wijsheid", dan is dat gewoon een technisch feit. Vario schrijft niet eens een specifieke olie voor, gewoon "een goede moderne syntheet". Ik denk NIET.... dat ze dat zouden doen als ze niet héél zeker weten dat de oliesoort blijkbaar niet zo kritisch is....

Zoals gezegd, heb ik die motor afgelopen weken onbedoeld en per ongeluk behoorlijk staan afwurgen met een te schraal mengsel. Let wel, niet even, maar 3 weken lang....
Dat is allang geen kwestie meer van "meer geluk dan wijsheid"....
Dat is gewoon een teken dat de smering voldoende is.

Vario verkoopt die brandstof al vanaf dat de 4-takt Skyfox op de markt kwam en dat is al ruim meer dan 10 jaar, als het geen 15 jaar is.... zou je nou WERKELIJK denken dat een product met "meer geluk dan wijsheid" op de markt is, van een bedrijf met de reputatie van Vario? (Overigens, voor zover ik weet gebruikt Vario Carbulin of Klotz, in elk geval niet een of andere "exotische" olie).
Dat geloof je toch zelf niet? Nogmaals, wat er bij jouw mis gegaan is, ik weet het niet. Ik heb gewoon gedaan wat Vario voorschrijft. En dat gaat gewoon goed. Voor Zenoah's schrijven ze ook een ander oliepercentage voor dan wat Zenoah voorschrijft. En ook dat gaat goed. Nee hoor, als ik moet kiezen wat ik eerder geloof, dan geloof ik toch echt het advies van Vario, die voor ze iets verkopen het uit den treure door een testprocedure halen, dan "zomaar een motorfabrikant" (hoe goed zijn motoren ook mogen zijn), die bij mijn weten geen eens viertakten voor in heli's bouwt.... Begrijp me niet verkeerd: als jij 15 of 17% olie wilt gebruiken, is dat helemaal jouw zaak. Als jij je daar prettiger bij voelt, niks mis mee. Ik heb ook de eerste twee, drie jaar die motor met argusogen staan volgen, maar het gaat gewoon goed, al 9 jaar. Maar waar ik me aan stoor, is de uitspraak "het kan niet", terwijl dat gewoon niet waar is. Het kan wél, en niet alleen dat, het is ook niet een kwestie van geluk. Het is gewoon geadviseerd door Vario, voor HUN heli en specifiek dit type motor...
Sterker nog, ik ben zwaar van de Vario-norm afgeweken door de ze motor in plaats van in een heli van 4.8 kilo en 1.50 m rotor, in een heli van 6.5 (bijna 7 toen hij pas vliegklaar was) kilo en 1.62 m rotor in te bouwen, af te wijken van de standaard Vario tandwieloverbrenging, later een ander uitlaatsysteem te monteren, etc etc....
Ik heb in de loop der tijd al zoveel aan het ding versleuteld en altijd is die motor gewoon een constante factor in het geheel geweest. Nogmaals: het is géén geluk... het kán gewoon....

het benodigde oliepercentage is natuurlijk altijd al sterk afhankelijk van het gebruik: kijk maar naar Zenoah.... in een buggy wil zo'n ding 1:25, in een heli 1:40, in een boot al gauw 1:15 of nog vetter. Dezelfde basismotor, maar een heel verschillende oliebehoefte....

Ik gebruikt overigens gewoon het buisje wat Vario levert voor tussen carb en kop, zowel voorheen bij de originele carburateur als nu bij de 7H carburateur. Bij de originele carb had ik absoluut geen last van terugspetteren, maar op de 7H carb zit een gaasfiltertje (powerglocke) dus ik zou niet weten of die terugspettert.
Ik weet niet hoe oud die 7H carburateur is, mogelijk is die ook niet al te fris meer, maar ik moet het nog even aanzien. Op zich loopt het goed en niet kritisch, maar waar je met de originele carb een tandje meer of minder vrij goed merkte, is het met de 7H een beetje "in het duister tasten", vooral op de hoofdnaald. De laag en midden naalden merk je wel vrij goed dat ze effect hebben.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
.........dan "zomaar een motorfabrikant" (hoe goed zijn motoren ook mogen zijn).......
Ik respecteer die man's uitdrukkelijke wens om niet bij name genoemd te worden dus ik kan je niet vertellen wie het is maar ik verzeker je dat het niet "zo maar een motor fabrikant" is. Deze man weet zeer veel van (viertakt) motoren en heeft motoren gemaakt voor bijna elk denkbare toepassing. Ook nu nog kan je speciale motoren bij hem bestellen maar die kosten ook duidelijk meer dan de "gewone" motoren.

............ Maar waar ik me aan stoor, is de uitspraak "het kan niet", terwijl dat gewoon niet waar is. Het kan wél, en niet alleen dat, het is ook niet een kwestie van geluk. Het is gewoon geadviseerd door Vario, voor HUN heli en specifiek dit type motor...
Ik geloof je dat het bij jouw al 9 jaar goed gaat maar ik wil nog steeds niet zo ver gaan om glashard te zeggen dat het wel kan. Zeker voor anderen die dit lezen wil ik niet graag de oorzaak zijn dat hun motor in de soep loopt omdat ze lezen dat 10% olie genoeg is.
Maar laten we het er over eens zijn dat we het hier niet over eens zijn. :yes:

@ Arjan: je hebt PB!

Even :offtopic::

@ Bert: Echt zwaar kicken om eens met jouw Vario benzine Cobra te hebben gevlogen vandaag. Een mooie ervaring rijker :thumbsup: Was weer een zeeeeer geslaagde en gezellige vliegmiddag!

En nu weer :ontopic:

Laatst bewerkt:
Ik respecteer die man's uitdrukkelijke wens om niet bij name genoemd te worden dus ik kan je niet vertellen wie het is maar ik verzeker je dat het niet "zo maar een motor fabrikant" is. Deze man weet zeer veel van (viertakt) motoren en heeft motoren gemaakt voor bijna elk denkbare toepassing. Ook nu nog kan je speciale motoren bij hem bestellen maar die kosten ook duidelijk meer dan de "gewone" motoren.

Ik geloof je dat het bij jouw al 9 jaar goed gaat maar ik wil nog steeds niet zo ver gaan om glashard te zeggen dat het wel kan. Zeker voor anderen die dit lezen wil ik niet graag de oorzaak zijn dat hun motor in de soep loopt omdat ze lezen dat 10% olie genoeg is.
Maar laten we het er over eens zijn dat we het hier niet over eens zijn. :yes:

In het licht van wat ik vanmiddag gezien heb, wil ik hier nog even op terugkomen....

Ik had de laatste maanden een hoop problemen met mijn Viertakt, die langzaamaan steeds meer vermogen verloor. De laatste weken werd het echter onhoudbaar; de heli kwam niet eens meer uit het grondeffect in hoover. Dit leek in eerste instantie veroorzaakt te worden door vuil in de carburateur waardoor de motor gewoon een flinke tijd veel te mager gelopen heeft.
Helaas bleek de carb schoonmaken niet echt te helpen. Heel even verbetering, en daarna werd het weer snel slechter. Het vermogen hield niet over en hoewel de motor wel op verdraaiing van de hoofdnaald leek te reageren was het iedere keer na een minuutje hooveren schluss en zakte het vermogen weg.

Hiermee heb ik behoorlijk lang rondgetobt, en achteraf gezien heb ik de motor gewoon waarschijnlijk al vanaf ongeveer de zomer, afschuwelijk lopen mishandelen. Want:
Vanmiddag ben ik er eindelijk achter gekomen wat het was. Ik had al een tijdje het idee dat de uitlaat de boosdoener zou zijn, maar aangezien ik geen wonderolie gebruik, leek mij dichtkolen vrijwel onmogelijk, temeer omdat de motor door het kleine olieaandeel niet zichtbaar rookt.
Uitkolen leverde ook niks op. Dat idee heb ik dus eind vorig jaar ook (onterecht naar nu bleek) weer laten varen.
Ik heb intussen meerdere keren serieus lopen denken dat Ernst wel eens gelijk zou kunnen hebben, maar sorry Ernst, de werkelijkheid ligt anders:
Vanmiddag heb ik de uitlaat gewoon domweg verwijderd als laatste wanhoopspoging, en van het ene moment op het andere veranderde de heli van een sloom ding wat letterlijk niet uit het grondeffect meer wilde klimmen, naar een heli die (geschat) 7 meter per seconde verticaal klimt. En dat voor een ruim 6 kilo zware schaalheli met een 9 jaar oude, zwaar mishandelde viertakt en een rotortoerental van maar 1200 RPM....
Ik heb zelfs de stuurstangen moeten verlengen, omdat in de pitchcurve niet voldoende ruimte was om max pitch voldoende te verhogen.... Zo heeft de motor nog nooit gedraaid, zelfs niet toen hij nieuw was (al woog de heli toen dik 7 kilo en was hij nog niet FBL)

En nu komt de grap: Thuisgekomen de uitlaat eens bekeken (een Alu-demper van het merk "Merker", specifiek voor de OS 15 cc Viertakt)
en het bleek dat er nagenoeg geen kool in zat (heel licht, lak achtig laagje, geen losse kool) maar dat het binnenwerk gewoon door de hitte vervormd is geraakt, waardoor de uitlaat veel meer tegendruk gaf als goed voor de motor is.

Met andere woorden, de motor is sinds langere tijd zowel thermisch als qua schraal mengsel zéér mishandeld, en de uitlaatgassen zijn dusdanig heet geweest dat de uitlaat is gaan vervormen, maar de motor heeft nog zijn volledige vermogen, en loopt als een zonnetje....

Voor mij staat nu toch echt wel vast: als een motor dat zó lang overleeft, MOET 10% olie wel gewoon voldoende zijn, geen "toeval". Als hij met dit percentage toch in elkaar loopt, moet je het denk ik toch in de inloop procedure zoeken....

Ik moet nu alleen wel op zoek naar een andere geschikte demper, want zonder uitlaat is het geluid niet echt acceptabel....

Groet, Bert

PS: Voor tweetakten schijnt ZONDER Nitro, 12% olie voldoende te zijn, tenminste, de standaard helibrandstof voor tweetakten van Vario is 0% Nitro, 12% olie.... (Hoofdcatalogus #17, blz 321)
Ik gebruik op dit moment 15% in de tweetakten.... toch maar eens voorzichtig gaan expirimenteren..... :D:D:D

Laatst bewerkt:
Onder de 5% nitro is 12% goede olie meer als voldoende Bert.
Mijn motoren lopen daar al op zolang ik heli vlieg.
Heb nog nooit lager schades of een vastloper gehad.;)

Back