Stinger Topmodel afstellen

Beste speed fans ik heb een vraagje over een Stinger van Topmodel, ik heb met vleugels niet veel ervaring, ik vlieg meer met heli's dus hoop zo de oplossing te vinden. Dit is een 950 mm hotliner / pylon kistje (750 gr - 3S - 3200Kv - 5.3X4.3). Ik heb hem gebruikt gekocht via mbf en hem vandaag voor het eerst gevlogen. Het kistje vliegt super (naar mijn maatstaven en vlieg kunsten) maar ik heb een probleem met trimmen. Ik heb hem vlak getrimd op lage / zweef snelheid (om eerst maar mooi te landen) maar als ik gas geef gaat de neus ernstig omhoog. Ik moet flink "down" geven om hem op snelheid vlak te houden. Eerst zou ik denken iets meer motor domp te geven, maar dat is geen optie, motor schot zit in de neus gelijmd en bij de motor kom ik nooit meer. Uiterraard kan ik "down" mixen op het gas maar dat vind ik geen mooie oplossing. Zijn er andere dingen die ik kan veranderen? Wellicht de invalshoek van de vleugel of het stabilo? Ik hoop dat iemand een mooie oplossing weet, anders word het mixen. Alvast bedankt!

Als hij op snelheid zonder motor gewoon neutraal vliegt dan is de instelhoek OK.
Ik ben bang dat je toch even naar je motordomp moet kijken.
Je kan down mixen bij je gas maar dat is niet een echt nette oplossing.
Als je het spant niet uit wil zagen dan zou je kunnen proberen om met ringetjes tussen de motor en het spant een beetje domp te creeren.

Succes!

GJ

GJ bedankt voor je snelle antwoord, helaas bevestigd dit waar ik bang voor was. Het motor schot uitzagen word niets, dan moet ik hem uit vrezen en een nieuwe in lijmen, dat gaan we dus voorlopig niet doen. Je gaf nog wel een goede tip. Als ik het juist begrijp is de instel hoek van de vleugel goed als de neusstand gelijk blijft bij alle snelheden (zonder motor vermogen) dat zal ik volgende keer proberen te testen. Dan ga ik vooralsnog toch maar wat "down" mixen op het gas. In ieder geval bedankt.

Hallo
Ik heb zelf ook een stinger, was nieuwsgierig of je er nog mee vliegt.
De mijne gebruik ik als hotliner met een 1300 kv motor en klapprop.
Instelhoek van de vleugel is ook gewijzigd, vliegt neutraal.
Ga nu over van 1600 mah lipo`s naar 2200 mah.

Nc30 leuk om weer reactie te krijgen op deze post. Ik heb de stinger nog maar heb helaas een kleine crash gehad, kleine vleugel schade en scheur in de romp. Hij vloog uiteindelijk heerlijk met een paar procent down mix op het gas. Ik vloog hem als pylon racer met een (ongeveer) 3000kv motor op 3s. Ik gebruikte Rhino 2250mAh, die past net. Ik vind het een supper kistje dus ga hem zeker repareren, of ik koop een nieuw als de reparatie niet lukt. Mocht je die van jou kwijt willen dan weet ik wellicht wel een nieuwe eigenaar....:D:D hoe bevalt hij jou, als hotliner, ik had niet het idee dat ik hem lang boven kon houden zonder motor, maar ik vond hem geweldig klinken als ik met gas dicht op hoge snelheid laag langs kwam!

Touwens leuk om iemand tegen te komen die de Stinger ook geweldig vindt.
Ik heb hem gebruikt gekocht met een 2700Kv motor en een 5x5 prop.
Ben begonnen met een 6x4 prop om te wennen aan de snelheid.
Wat ikzelf dan een nadeel vindt als je de motor uit zet de snelheid er ook uit gaat, en de accu(1600Mah) na zo`n 5 min leeg is.
Op zich logisch, dus heb ik een setup gezocht om er een hotliner van te maken.
Nu zit er een 1300Kv motor met een klaprop.
Ben begonnen met een 9x7 toen een 9x5 en deze is vervangen door een 9x6.
Met deze heb ik nog niet gevlogen. Wat topsnelheid betreft is het verschil te verwaarlozen, maar kan nu wel langer vliegen met een accu.
Als je omhoog gaat en daarna de motor uitzet kun je een behoorlijke tijd zweven, afhankelijk natuurlijk van het weer. Laat je hem aanduiken gaat hij in een rechte lijn naar beneden en houdt veel snelheid over als je weer naar boven gaat. Motor even aan en je bent zo weer op hoogte.
Zoals gezegd ben ik nog bezig om e.a te verbeteren, ik houd je op de hoogte.

Wat ik nog was vergeten is dat de instelhoek ook is veranderd.
Als je precies wilt weten hoeveel wil dat wel opmeten voor je.
Door de instelhoek te veranderen vliegt hij neutraal zonder hoogte etc bij te hoeven mixen.
Mijn rolroeren en hoogteroer staan op "0"

Vandaag gevlogen met 9x6 klapprop, gaat nu weer sneller omhoog (verticaal geen probleem)dan met de 9x5.
Motor draait nu zoals het hoort wat resulteert in minder stroomgebruik.
Vliegtijd van zo`n 7 min nu naar 11 min met 1600 mah lipo.
Ga nu binnenkort met 2200 mah vliegen, laat wel weten hoe dat gaat.

Stingerfreak

Vandaag gevlogen met 9x6 klapprop, gaat nu weer sneller omhoog (verticaal geen probleem)dan met de 9x5.
Motor draait nu zoals het hoort wat resulteert in minder stroomgebruik.
Vliegtijd van zo`n 7 min nu naar 11 min met 1600 mah lipo.
Ga nu binnenkort met 2200 mah vliegen, laat wel weten hoe dat gaat.

Stingerfreak

Hallo ik heb zelf ook een stinger ik heb het zelfde probleem zwaartepunt is goed maar blijft up vliegen moet hem behoorlijk down trimmen om hem recht te laten vliegen ook bij motor uit moet er dan voor de vleugel wat tussen of achter de vleugel (instelhoek) bedankt alvast ;)

Bij mij was de achterkant van de vleugel ongeveer 1 a 1.5 mm omhoog gebracht met een balsa strookje, je kunt eens proberen of dit werkt. Ik heb in dit forum wel ergens gevonden hoe je een pylon racer echt moet afstellen door met vol gas, vanaf vol gas het gas dicht trekken, en inverted te vliegen, weet alleen niet meer welke post dat was. Mijn kistje licht nog op de plank te wachten heb geen tijd voor de reparatie, baal er wel van. Succes met de jouwe!

Bij mij was de achterkant van de vleugel ongeveer 1 a 1.5 mm omhoog gebracht met een balsa strookje, je kunt eens proberen of dit werkt. Ik heb in dit forum wel ergens gevonden hoe je een pylon racer echt moet afstellen door met vol gas, vanaf vol gas het gas dicht trekken, en inverted te vliegen, weet alleen niet meer welke post dat was. Mijn kistje licht nog op de plank te wachten heb geen tijd voor de reparatie, baal er wel van. Succes met de jouwe!
Bij die van mij is het geen 1,5 maar zo`n 4mm balsa stukje opgeplakt.
In jouw geval is de instelhoek maar minimaal veranderd.
Bij vol vermogen stijgt hij maar minimaal, en zonder motor zweeft hij nu rechtuit.
Mocht je het exact willen weten kan ik het voor je nameten.
Laat maar weten als je meer info nodig bent.

Die van mij ligt helaas nog in reparatie, heb maar weinig tijd gehad. Heb nu wel de romp weer knap en de schade aan de vleugel is ook gerepareerd. Moet nu nog de vleugel "coveren" en dan afbouwen, zal in dit tempo nog wel even duren.... Hoop wel einde dit seizoen nog met hem te kunnen vliegen. Zat eerst te denken die 1.5 mm verhoging aan de TE weg te laten, maar als ik van jou hoor dat je er 4mm onder hebt is dat wellicht geen goed idee. Zou het een plan zijn om in plaats van de vleugel aan de TE op te tillen, het stabilo aan de LE op te tillen? Ik zie ook dat jij een 2700KV motor hebt uit gebouwd, ik ben nog op zoek naar een wat lichtere inrunner voor een Simprop Peppo die ik ook probeer op te knappen (en ik had al niet veel tijd.....) mocht je de 2700KV willen verkopen heb ik mischien wel interesse. Ben vanaf morgen wel even weg zonder internet, ik houd het draadje in de gaten!

Ik heb ook zo een leuk stingertje liggen, maar ik vlieg het mijne op de helling, dus er zit geen motor in, dat volgas probleem heb ik dus niet :p.
Het geeft mij ook het grote voordeel dat ik de rolroerservo heel mooi en comfortabel heb kunnen inbouwen doordat er geen accu hoeft onder te liggen.
Bij extreem harde wind heb ik al heeeeeel veel plezier gehad aan dit dingetje terwijl andere toestellen niet meer kunnen.

Grtz A

Stinger te koop

Indien iemand nog een Stinger van Topmodel zoekt, ik heb er nog 1 te koop.
Vliegt heerlijk, en is mooi compact, maar omdat de er ruimte moet komen voor andere projecten mag deze ook de deur uit...

@ Antony, als je jou Stinger als zwever gebruikt, heb je dan de neus verlengt? Anders moet er toch heel veel lood in de neus neem ik aan? Zelfs met een 130 gr motor in de neus moest ik nog 10 gram bij plakken en een zware LiPo helemaal voorin duwen om het CG te halen.
@ MarcelB, ik heb je een PB gestuurd.

Per de PM, maar om het draadje "levend" te houden.
Ja ik heb hem nu net pas klaar. De vleugel moest nog afgewerkt en ge"covered" worden, was mijn eerste "cover job" maar is redelijk gelukt. Ik heb toevallig verleden week alle laatste dingetjes gedaan. Heb ook het hoogte roer een iets andere hoek tov. de romp gegeven in de hoop de trailing edge van de vleugel niet meer zo veel te hoeven verhogen. Nog 1 keer alles na lopen voor de pre-flight en dan wachten op beter weer!

Ik had ondertussen via dit draadje een andere gebruikte Stinger gekocht (van MarcelB), deze heeft een wat lichtere motor dus gaat ook niet vreselijk snel maar heb ik afgelopen seizoen wel lekker mee kunnen vliegen. Had wel ook hetzelfde probleem, wilde continu de neus omhoog brengen, dus ook bij deze weer de TE van de vleugel omhoog gebracht (4mm ongeveer), dat heeft wel weer geholpen. Ik heb bij deze nog iets down mix bij vol gas en nu vliegt hij vrij strak.

Ik hoop dat het verlagen van de TE van mijn andere Stinger werkt dan kan ik bij die de vleugel plat op de romp houden, ziet er toch wat mooier uit. We will see.

Back