Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Luitjes,

houdt moed, houdt moed ..... ik ben aan het overwegen om, of beter gezegd, ik ga de cilinder die ik al heb en die uit aluminium gemaakt is, wat verder ruimen, waarvoor ik aan het nadenken ben over een speciale beitel; jaja, zover ben ik al dat ik nadenk over beitels :) (een beetje).

Vervolgens wil ik dan uit een nieuw stukje brons een nieuwe zuiger gaan draaien, volgens de methode die jullie aangegeven hebben en die dan pas gaan maken met koperpoets.

Ben bezig om te kijken hoe ik 0.01 tot 0,05 kan draaien op mijn Myford. Dat zal wel kunnen, alleen IK moet het OOK nog maar kunnen. tot nu toe werkte ik alleen maar draaien, meten, draaien, meten enz. enz. en niet met de nonius
 
Beginneling- modelletje 1938

full
Barry,
misschien kunnen wij toch helpen betreffende de moeilijkheden met het draai en freeswerk, dan hoef je toch niet te vertellen wat je nieuwe project zal gaan worden!
Met de oscillerende stoommachine van Peter schiet het ook nog niet op zie ik, maar dat moet ook zo snel mogelijk opgelost worden!
groeten fanaat Sjef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stirling:heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

@fanaat: schitterend...... zeker gemaakt nadat je een opleiding metaalbewerking afgerond had?;)
Moest je nu veel vijlen aan dat krukaswiel of was dat meer een kwestie van (figuur)zagen?
Ik neem namelijk aan dat er in 1938 nog geen freesmachine was?
 
Luitjes,

houdt moed, houdt moed ..... ik ben aan het overwegen om, of beter gezegd, ik ga de cilinder die ik al heb en die uit aluminium gemaakt is, wat verder ruimen, waarvoor ik aan het nadenken ben over een speciale beitel; jaja, zover ben ik al dat ik nadenk over beitels :) (een beetje).

Vervolgens wil ik dan uit een nieuw stukje brons een nieuwe zuiger gaan draaien, volgens de methode die jullie aangegeven hebben en die dan pas gaan maken met koperpoets.

Ben bezig om te kijken hoe ik 0.01 tot 0,05 kan draaien op mijn Myford. Dat zal wel kunnen, alleen IK moet het OOK nog maar kunnen. tot nu toe werkte ik alleen maar draaien, meten, draaien, meten enz. enz. en niet met de nonius

Peter , kan je de cilinder niet laten voor wat het is (hij is al geruimd) en alleen een nieuwe zuiger maken passend in de cilinder , om de binnenmaat van de cilinder te weten te komen zonder dat je een binnenmeetklok hebt kan je "pas"stukjes draaien , tevens een goede oefening om met je noniusverdeling te leren werken . Een asje in de klauw en beginnen met een diameter die zeker in de cilinder past , dan telkens stukjes draaien ietsjes groter , een buitenmicrometer tot 25 mm heb je al om te meten , met die "pas"stukjes (zijn niet verloren want die kan je nog gebruiken bij ander projecten) kan je dan passen tot je de juiste cilinderdiameter hebt en daar je zuiger op afstemmen .

PS. plaatje gaat morgen op de post

Groeten Jef
 
Ik ben helemaal verslaafd aan rc vliegen.
Met namen het fpv gedeelte daarvan.
Maar toen kwam ik dit draadje tegen.
Dus dacht ik...
Ik post gewoon ff een foto van mijn zelfgemaakte modellen.
aqequvyj.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,
Ik neem namelijk aan dat er in 1938 nog geen freesmachine was?

De freesmachine is ouder dan je denkt hoor.
Die bestond toen ook al lang, hoe denk je dat ze in die tijd alle wapens maakten, niet met een vijl hoor.

Maar goed, ik heb inderdaad ook eens een vliegwiel gemaakt door tussen de spaken alles weg te boren en daarna de spaken netjes in vorm vijlen.
Ik had toen geen freesbankje, nu gelukkig wel.
 
Luitjes,

@fanaat: schitterend...... zeker gemaakt nadat je een opleiding metaalbewerking afgerond had?;)
Moest je nu veel vijlen aan dat krukaswiel of was dat meer een kwestie van (figuur)zagen?
Ik neem namelijk aan dat er in 1938 nog geen freesmachine was?

Peter, nu moet ik toegeven dat mijn technische opleiding begon in 1944 maar dat ik daarvoor al volop met de modelbouw bezig was en nog ben!
Maar het is natuurlijk een logisch gevolg omdat mijn vader ook modelbouwer was in hart en nieren, dus er was een heel simpel draaibankje Lort & smith zonder automatische voeding aanwezig, aandrijving met een platte riem,ook moest je zelfs het 0,3 pk. electro-motortje aangooien.
Freesbanken die waren er al heel lang maar toen onbetaalbaar,dus werden de vlakken o.a.van de.bakschuifjes allemaal gevijld van zulke stoommachines.
Het vliegwieltje is eigenlijk heel eenvoudig te maken en dat geldt ook voor de rest van de stoommachine onderdelen, waarom maak je geen houten gietmodelletjes van alle onderdelen en dan (zelf) laten gieten in koper of brons?
Je kunt veel beter van hout sommige onderdelen vervaardigen dan het uit een blok koper-aluminium of ijzer te gaan draaien-frezen en te boren, zeker omdat we toch de nodige houtbewerkingen kennen plus de gereedschappen daarvoor hebben!
Het afgebeelde stoommachientje is in 2012 gebouwd en we zijn momenteel met de stoomketel bezig.
Groeten fanaat Sjef
:D
 
Nu de stoomketeltjes nog afwerken!

full
Peter, nu moet ik toegeven dat mijn technische opleiding begon in 1944 maar dat ik daarvoor al volop met de modelbouw bezig was en nog ben!
Maar het is natuurlijk een logisch gevolg omdat mijn vader ook modelbouwer was in hart en nieren, dus er was een heel simpel draaibankje Lort & smith zonder automatische voeding aanwezig, aandrijving met een platte riem,ook moest je zelfs het 0,3 pk. electro-motortje aangooien.
Freesbanken die waren er al heel lang maar toen onbetaalbaar,dus werden de vlakken o.a.van de.bakschuifjes allemaal gevijld van zulke stoommachines.
Het vliegwieltje is eigenlijk heel eenvoudig te maken en dat geldt ook voor de rest van de stoommachine onderdelen, waarom maak je geen houten gietmodelletjes van alle onderdelen en dan (zelf) laten gieten in koper of brons?
Je kunt veel beter van hout sommige onderdelen vervaardigen dan het uit een blok koper-aluminium of ijzer te gaan draaien-frezen en te boren, zeker omdat we toch de nodige houtbewerkingen kennen plus de gereedschappen daarvoor hebben!
Het afgebeelde stoommachientje is in 2012 gebouwd en we zijn momenteel met de stoomketel bezig.
Groeten fanaat Sjef
:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet altijd leuk geklonken naden.
Echter gejoggelde naden mogen van de modelketelbouwers niet.

(zie handboek modelstoomketels blz 20)
 
Striling: heet, mooi & heel moeilijk

Luitjes,

@SJB RC: mooi gemaakt zeg. Ik neem aan dat de Stirling-heli ook draait? Heb je dat gemaakt aan de hand van tekeningen?

@Fanaat: ik heb lopen rotzooien met de cilinder om een en ander pas te krijgen en heb nu de indruk dat deze inwendig wat conisch geworden is. Ik moet dus òf dat conische eruit draaien (maar dan is het zeer zeker te ruim voor de zuiger die ik nu heb) en dan ook een nieuwe zuiger maken òf dat wat ik nu heb gewoon weggooien en alles nieuw maken, wat dan dus neerkomt op hetzelfde, namelijk aanpassen of nieuw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk kan het met alles dat maar in het gat past en van onderen voldoende vrijloop heeft.
Met wat gevoel zou je het rond van een 5 mm boor ook nog wel kunnen verslijpen tot beitel.
 
Peter,
Dat ding is echt heel vergevingsgezind hoor. Dus staar je niet blind op die cilinder & zuiger. Moest de cilinder te ruim zijn voor de zuiger kan niet echt kwaad. Draaien zal hij wel,maar met wat luchtverlies. Ik heb ook enkel met een ruimer gewerkt. (machineruimer).
En anders kan je nog een groefje steken in de zuiger & daar een o-ringetje in.

Barry

Ps , mijne is al haast versleten van het draaien.Hahahaha
 
... Echter gejoggelde naden ...
Joggelen. Het kostte wat moeite, Wikipedia- klinken heeft het er wel over, maar beschrijft het verder niet.
Gelukkig ...
Vaartips.nl - tippagina J
Overzichtje van klink-methoden van vroeger
Vaartips.nl -klinkwerk

... Echter gejoggelde naden mogen van de modelketelbouwers niet. ...
Wat is daar de achtergrond van? Ik las dat joggelen, althans in scheepsbouw, stijver/sterker maakt(e).


Van vaartips.nl
klink-a.gif

klink-b.gif

klink-c.gif

klink-d.gif

klink-e.gif

klink-f.gif

klink-g.gif

klink-h.gif
 
Joggelen.
Wat is daar de achtergrond van? Ik las dat joggelen, althans in scheepsbouw, stijver/sterker maakt(e).

Met twee keer erg kort achter elkaar een buignaad kunnen flinke (ontoelaatbare) materiaalspanningen optreden.

Wat ik hier begrijp is dat de platen kops tegen elkaar moeten met een strip er buiten langs (ook toegestaan is dan ook nog aan de binnenkant zo'n strip erbij)
En anders een stompgesoldeerde bloknaad.
Mits alle naden spelingsvrij zijn.

Joggelen of recht overlappend mag niet.
Mooiste is dus naadloze pijp gebruiken.


Ketelbouw is heel wat anders dan scheepsbouw, waar joggelen wel wordt toegepast.
 
In 'plaat' opperbest-Nederdietsch... Verzet.

Beziet plaatje tang. Neerlands DHZ hoop tegen roestige (auto)plaat.
Daar is bij restauratie van dorpels een kopse las onvoldoende sterk. De overnaadse verbinding met proplas heet dan sterker te zijn... volgens de TUV rapporten.

Bijzonder dat dat bij koperen hoge druk ketels anders is. Overlappende verbindingen zouden bijzonder sterk moeten zijn?

Proplas5.jpg


Mooie koperen ketels!
Gr Bas
 
Bijzonder dat dat bij koperen hoge druk ketels anders is.

Heren hebben nu eenmaal besloten dat het niet mag.
Door ervaring wijzer geworden zeker.

Koperen ketels mogen maar tot 6 bar stoom, daarboven wordt het materiaal te slap.
6 bar is niet eens hoge druk.
Net zoals een tinsoldeerverbinding niet mag boven de 1 bar stoom.
En daaronder bij (zelfbouw)stoomketels wordt afgeraden.
 
Back
Top