Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door peter verhulst, 30 dec 2013.

  1. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter, gedeeltelijk ben ik het met Jef ééns wat betreft om met een binnenbeiteltje de cilinderboring zuiver cilindrisch te gaan draaien,mits je nu al voldoende de draaibank beheerst, en dit geldt zeker voor een blind gaatje met een diameter van 10mm.
    Ook vraag ik mij af,ben je nu een luchtmachine aan het maken of is het toch de bedoeling om het straks ook op stoom te laten draaien?
    Waarom:eek:p perslucht draait het machientje al heel gauw,en hoeft de zuiger echt niet tijdens de handtest met een "plop" de cilinder te verlaten,ook kun je de cilinderboring taps laten, met stoom is het toch een ander verhaal.
    Hier heb ik je al diverse goedbedoelde adviezen gegeven,maar blijkbaar zijn ook hier de technische adviezen belangrijker dan de praktische, een paar vrienden uitgezonderd.
    Zelf ben ik al jaren lid van de "Nederlandse Vereniging Van Modelbouwers"
    dus alle wetten en plichten betreffende modelstoomketels zijn mij helemaal bekend!
    Laat ons nu even bezig houden met het leren draaien op de Myford en laat ons daarna druk maken wat"wel en niet mag" met de modelstoomketeltjes dan komt het allemaal voor elkaar, niet lullen maar doen!
    Groeten
    fanaat Sjef
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

    2. Wie begint er nu met het plaatsen van foto's van ketels die je alleen drukloos mag neerzetten op de schoorsteenmantel?
    (het lijkt nu net op "houd je mond over mijn ketels" ) :(
    1. Ik ken mensen die zich al 50 jaar machinist noemen en nog steeds niets van stoom weten :rolling: en daar ook zo naar handelen.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Waarschuwing is op z'n plaats. Zou je met stoom beginnen, lijkt me het verstandig goed geïnformeerd te zijn.

    Ik laat het bij oude antieke stoom 'speeljes' van mijn grootvader en vader. (ook al weer een dikke 90 jaar in de familie... belachelijk) :rolleyes:

    Espressocafe opzetten... boom over stoom.
    Nou... zo maar weer. Mooi weer, klussen aan huis!
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2014
  4. Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

    goedemorgen Luitjes,

    om een misverstand uit de weg te ruimen, ik ga NOOIT aan stoom beginnen. Men zegt wel eens: "zeg nooit 'nooit'" maar dat zeg ik dus wel.
    Nooit, never ever, jamais, niemals!

    Wat ik wil, is - na mij meer bekwaamd te hebben in metaalbewerking - om (enkele) Stirling motoren te gaan bouwen, naast de RC vliegtuigen.

    Volgens mij is de hoogste temperatuur die deze dingen kunnen bereiken, de verbrandingstemperatuur van biomethanol (bij de Action) of een waxinelichtje dus daar kan ik niet de mist mee ingaan.

    En wanneer er adviezen gegeven worden door mensen die er verstand van hebben, en of dit nu stoom of iets anders is, moet je daar je voordeel mee doen maar dan niet zomaar gaan lopen frotten of 'maar wat aan knoeien'.

    Een wobbler mag dan wel 'vergevingsgezind 'zijn, nauwkeurig werken is prioriteit één (en eigenlijk de maat der dingen).
    Gelijk Baggeraar zegt: 0,10 is niet 0,12 :D

    'sa ist en net oars want as 't oars wie wie t net sa'.
     
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Maar Baggeraar toch, natuurlijk hoef jij je mond niet te houden over de stoomketeltjes waar ik mee bezig ben, maar wel een beetje jofel houden en als het kan een beetje opbouwend en niet meteen beginnen met b.v. slappe verbindingen met roodkoper en meer van die ellende!
    Neem van mij aan dat de jongeren die ook deze mooie hobby willen beginnen zeker hierdoor afhaken,en blijft (is) nog alleen de grijze meute over (hier hoor ik zelf ook bij).
    Hou het eenvoudig, een goed gebouwde model-stoommachine draait al met een druk lager dan 1 bar, dus met een keteldruk van max. 2,5 bar is ruim voldoende en natuurlijk de veiligheid hierop afgesteld!
    Dit geldt natuurlijk niet voor de stoommachines die o.a.modelboten aandrijven en publiekelijk varen, hier zijn de drukken over het algemeen boven de 3 bar (ketelkeur) maar dat geldt weer niet voor privé gebruik etc.etc.
    Het leuke van een beginneling die een stoommachientje met een gefelst keteltje gebouwd heeft en het draait ook nog,is voor mij een echte machinist!
    Groeten fanaat Sjef
     
  6. Stirling:heet, mooi & heel moeilijk

    Goedenavond Luitjes,

    dat heb ik weer :( :-x ..... maar laat ik bij het begin beginnen.

    Met een van een vriend geleend beiteltje de cilinder een beetje uitgedraaid
    [​IMG]

    [​IMG]

    of het helemaal goed zou komen, had ik zo mijn twijfels over omdat het dingetje - ondanks dat ik bijna geen kracht zette, toch wat "een soort van heel klein beetje tordeerde", ondanks dat ik zeer nauwkeurig ingespannen had.

    Vervolgens een nieuwe zuiger gedraaid. Dit is dus inderdaad de methode ;)
    [​IMG]

    Na de groeven voor de smering, aan het afsteken gegaan. Dat werkt toch wel anders op een Myford dan op een SL

    [​IMG]

    Daarna met zilverpoets (heb geen koperpoets) aan het pas maken geslagen en toen ..... toen ........

    is tijdens het voorzichtig ronddraaien, mij daar de krukasstang afgebroken
    [​IMG]

    Inmiddels heb ik de zuiger eruit gekregen doordat ik opnieuw draad getapt heb en daar vervolgens een 3mm boutje ingedraaid. In de bankschroef een en ander eruit kunnen trekken.
    De volgende keer eerst maar een nieuwe zuigerstang maken. Nu eerst maar eens even pauze.

    Wat een hobby:rolleyes: :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Beste Sjef,
    Je schrijft zelf al "hou het eenvoudig";
    neem dan een naadloze buis en ga niet knoeien met het forceren van de plaat om, zoals jij toont een heel mooi uitziende maar gevaarlijke ketel te maken.
    Die regels zijn niet voor niets opgesteld.
    Als er maar vaak genoeg wat verkeerd gaat krijg je steeds meer regels.

    Kun je mij wat adressen geven van bootjesmensen die met meer dan 3 bar varen?
    Dan kan ik vast nog wat leren over de ketelbouw "onder keur", want ik weet er geen: alles is onder de 3 bar en voor mijn baggermolen overweeg ik toch naar 6 bar te gaan.
    Model locomotieven zijn wel veel vaker boven de 3 bar dan er onder en worden daarom ook verplicht gekeurd.

    Dat eventueel jongeren afhaken komt niet door mijn eerst geplaatste bericht, waarin ik alleen meld:
    Echter gejoggelde naden mogen van de modelketelbouwers niet.
    (zie handboek modelstoomketels blz 20)

    Je schrijft dat je alle wetten en regels kent, waarom plaats je dan een foto van een illegaal bouwsel?

    Hier kan ik bijvoorbeeld droevig en kwaad om worden.
    Oorzaak heb ik al geschreven over die "machinisten".
    Het is alleen de discussie er na.
    Met regels als dit maar blijkbaar zijn ook hier de technische adviezen belangrijker dan de praktische, een paar vrienden uitgezonderd. en Laat ons nu even bezig houden met doe je alsof het weer allemaal onzin of stemmingmakerij is.
    Schrijf dan gewoon dat je deze langsnaad bouw erg mooi vindt, de bouwregels kent en er maar 1 bar op zet.
    Dan was het klaar geweest.

    Als er nieuwe ketelbouwers opstaan zal ik ze heel graag helpen, dan zal ik ook aanraden "neem een naadloze pijp en ga niet knoeien met langsnaden".

    Vergeet niet dat stoomketels gewoon gevaarlijk zijn.
    Tenzij je het juiste materiaal op de juiste manier gebruikt en verwerkt.

    Laatst was er een vraag hoe iemand, voor een esbitblokjes gestookte wilesco, een spiritusbrander kon maken: die heb ik ook gewoon duidelijk gemaakt dat er passende branders voor te koop zijn en hij vooral niet zelf moet gaan knoeien.
    Met uitleg er bij.

    Sorry als het bot overkomt, ik probeer alleen duidelijk te zijn en recht voor zijn raap zonder bla bla.

    Ik hoop dat we het hierbij kunnen afsluiten.
    En weer verder kunnen met en in de draaierij.
    groeten van Harm
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2014
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Haha ik weet er alles van.

    Alvast een tip

    Als je vele gaatjes tappen moet en je merkt dat het stroever gaat dan voorheen, gooi je tap weg en pak een nieuwe.
    Zeker bij de kleine BA draad en alles onder de 4 mm.
    Een gebroken tap in een werkstuk is vele malen meer stress en zonde van de tijd dan het geld uitgeven zeer doet aan een (paar) nieuwe tap(pen). :yes:
     
  9. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Hoi Peter,

    Wat ik pas geleerd heb,is dat je beter eerst de oliegroeven steekt & dan de zuiger van maat maakt.
    Als je bij een passende zuiger op het einde de groeven steekt,krijg je lichtjes opstaande randjes. Als je die dan weer vlakschuurt,is je zuiger ondermaats.

    En neem volgende keer een stukje zilverstaal waar je schroefdraad op getrokken hebt met een snijplaat ipv je drijfstang.

    Gr. Barry
     
  10. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

    [Luitjes,

    QUOTE=barry lawijt;3269164]Hoi Peter,

    Wat ik pas geleerd heb,is dat je beter eerst de oliegroeven steekt & dan de zuiger van maat maakt.
    Als je bij een passende zuiger op het einde de groeven steekt,krijg je lichtjes opstaande randjes. Als je die dan weer vlakschuurt,is je zuiger ondermaats.

    En neem volgende keer een stukje zilverstaal waar je schroefdraad op getrokken hebt met een snijplaat ipv je drijfstang.

    Gr. Barry[/QUOTE]

    @Barry: dank voor de tip v.w.b. oliegroeven

    @Barry: als ik zilverstaal als drijfstang neem, waar 3 mm schroefdraad op moet komen, dan heb ik toch bij de wang (4 mm dik) toch maar 1 mm over?
    Ik moet dan immers aan beide kanten schroefdraad tappen.

    Ik heb namelijk geen zilverstaal van 6 rond.

    Zou het ook van automatenstaal kunnen, dat heb ik wel? en dan dat platte stukje hier ook uit maken?

    Ga nu eerst even, voor het eerst , weer racefietsen buiten :D
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Niet als drijfstang, maar als tijdelijke houder om je zuiger te kunnen inslijpen.
     
  12. SJB_RC

    SJB_RC

    Lid geworden:
    9 jan 2013
    Berichten:
    30
    Locatie:
    west-friesland (NH)
    Uiteraard draait de Stirling heli ook.
    Zowel de hoofd rotor als de staart rotor.
    Ik heb hem in mijn school tijd gemaakt omdat ik te vroeg klaar was om het examen in te gaan.
    Er zit een dag of 10 werk in om alle onderdelen te maken.
    En nog wat tijd om de juiste afstelling te vinden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  13. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Peter

    Ik vroeg mij al af hoe je het klaarspeelt om een blind gat te ruimen dat tot achteraan cilindrisch is. Zelfs een machine ruimer is aan de voorkant een paar mm conus.
    Daarom klemt je zuiger op het einde van de boring.
    Dirk
     
  14. Striling: heet, mooi & heel moeilijk

    Luitjes,

    Ok, dat wist ik niet. Ik vond het ook al zo raar en dacht dat het aan mij lag.

    Is dat met elke ruimer zo? Wat is daar het nut van dan?
    En hoe maak je dan een cilinder die OVERAL 10 mm is

    @Dirk: hoe met het dan? Zoals Sjef schreef: 'helemaal doorboren en dan een deksel erop klemmen'?
    Als het zo moet, hoe klem je dan een deksel erop?

    Of moet je je zuiger ook conisch maken?
     
  15. robbedoes

    robbedoes Guest


    Echt vakwerk hoor fanaat! Zijn er niet veel meer in dit landje die dit ambacht zo beheersen dat ze jou dit na kunnen doen. Felsnaden, klinken, dommen forceren. Vroeger hoorde dit gewoon als basis voor de techniek en als je dit beheerste was je een echte vakman. Nu wordt je er op afgeserveerd omdat alles aan regeltjes gebonden is doordat iemand een handboek geschreven heeft dat door de massa gevolgd wordt. Als dit handboek 150 jaar geleden al bestaan had zou er er nooit een stoomtrein gereden hebben. Lol

    Groetjes Robbedoes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat een flut opmerking.
    Waarom hebben de huidige auto's kreukelzones, veiligheidskooien, rondom airbacks, eps, abs en weet ik wat nog al niet meer?

    Ik ben het wel met je eens dat het goed koperslager werk is en dat zie ik de hedendaagse muisschuivende en klikkende autocad/cnc generatie niet meer doen.
     
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Dat is zo met elke ruimer , een handruimer heeft nog een veel langer conus gedeelte.
    Uitdraaien met een klein beiteltje of helemaal doorboren , ruimen en een dekseltje plaatsen. Dat dekseltje heeft een kleine kraag nodig die in de cilinder past. Vast zetten met zachte soldeer is voldoende sterk in dit geval.
    Dirk
     
  18. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Hier ben ik ook maar mee begonnen!

    :D[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Goedemorgen Luitjes,

    @ Dirk: lukt solderen op aluminium? Wil ik even weten.

    Ik heb de cilinder trouwens geruïneerd en ben bezig een andere te maken.
     
  20. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Peter

    Ja ,sorry , niet aan gedacht dat je een cilinder van aluminium maakt.
    Ik gebruik altijd brons of messing voor die toepassing.

    Dirk
     

Deel Deze Pagina