Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Jan,
Inderdaad is de machine die je op halve schaal prachtig hebt gebouwd dezelfde als op mijn hernieuwde tekening!
Deze machine met stoomketel was in 1938 ontworpen en gemaakt door A.S. daarna is er in 1945 door mij een nieuwe tekening met diverse wijzigingen gemaakt en die heeft vermoedelijk toen in de modelbouwer gestaan.
Nu heb ik deze hernieuwde tekening 2014 van de oscillerende stoommachine gemaakt voor o.a. Peter.
Deze machine is door mij tiental keren gebouwd, compleet met stoomketeltjes en spiritusbrandertjes, ook dezelfde,maar dan in liggende uitvoering.
A.S. is heel zijn leven met de stoommodelbouw bezig geweest, vooral met model-stoomtreinen en heeft indertijd diverse tekeningen van modelstoommachines in het blad "de modelbouwer" geplaatst.
Groeten fanaat Sjef.

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
americanspinningwheels
Ik heb een ISBN nummer van het boekje als je dat handig vindt.
ISBN 90 11 015371
het heet trouwens tabellen mechanische techniek het is een groen boekje
met in grote gele letters "tabellen" er op geschreven,
nu is het wel zo dat mijn versie van het boekje uit 1990 stamt
dus ik weet niet hoe de nieuwe versie er uit ziet.
Ik vond ook nog een ouder boekje uit 1988/89
ook dit boekje heet tabellen mechanische techniek de strekking
van dit boekje is hetzelfde alleen is dit van
c.j. den dopper / j. van gemerden en de kaft is blauw
het ISBN nr van dit boekje is
ISBN 90 248 0058 7
hopelijk heb je hier iets aan

Laatst bewerkt:
Stirling: heet, mooi & mooi

Remco,

ik heb dit boek te leen gekregen

full

4e druk feb 1992/2001 ISBN 90 01 24311 8

Staat vreselijk veel in.

goedemiddag Luitjes,

Na een tip van Gea en wat aankopen te Loon op Zand (wat heb ik daar veel opgestoken, doch dit terzijde) van wat kapotte 8O? frezen, één binnendraaibeiteltje gemaakt. Hiermee wil ik proberen om de cilinder inwendig wat meer vlak te krijgen. Ik zal dan wel een nieuw zuigertje moeten maken, maar dat is het minste ;).

full

full

Nu loop ik tegen het volgende aan:

hoe span ik mijn cilinderblokje in zodat het in de hartlijn van mijn beiteltje komt? Ik zie door de bomen (eigenlijk klauwen van de 4-klauw) het bos niet meer.
Ik heb foto's gemaakt in 4 verschillende standpunten(kwadranten) van de klauw, waarbij aan het merkteken van de 4 klauw te zien is hoe een en ander staat.

full

full

full

full

iemand tips van hoe dit te doen?

Gewoon een ruimer er door
En klaar is Kees
mvg
Frederik

Of op deze manier dus
full

hoe span ik mijn cilinderblokje in

Ik zou er een passend stuk rond insteken en dan het geheel met een micrometer in standaard op het rond uitklokken.

full

En anders een stuk passend rond in je cilinder en dat in de boorkop, dan de losse kop met het werkstuk in de klauwplaat schuiven en dan heeeeel zorgvuldig alle klauwen strakdraaien.
Maar of dat zuiver genoeg is.....

Peter , uitklokken met de puppytaster

full

Groeten jef

Waarom plaats je nu weer die lijst van materiaal en de tekeningen van 25 maart?

Tja Baggeraar we kunnen het niet allemaal in een keer goed doen. Sommige mensen hebben gouden handjes en sommige hebben computer handjes.

goedemorgen Luitjes,

HEREN, HEREN, ik - als zelf aangestelde "moderator' - meen nu even in te moeten grijpen, in die zin jullie HEREN (let op de hoofdletters, waarmee ik wil duiden een bepaalde klasse aan te geven) enigszins en ietwat te moeten vermanen!

Fanaat annex Sjef is sinds 3 jaar bezig met de computer en is druk doende te leren, zo ook met het plaatsen van berichten op ons aller MBF.
Ik herken mij zo in hem omdat ik aan het leren ben qua metaalbewerken en dat ook met vallen en opstaan gaat. Daar komt bij dat ikzelf nog lang niet alle mogelijkheden van dit forum ken, laat staan beheers, terwijl ik al veel langer op het MBF zit dan Sjef bezig is met computers.

En in plaats van dan prikkelende opmerkingen te maken aangaande een posting, maak dan liever opmerkingen waarmee men zijn voordeel kan doen, bijvoorbeeld door uit te leggen hoe je tekst plaatst zonder nog iets erbij (dus bijvoorbeeld niet via quote of iets dergelijks).

En dat is wat heer GEA ook bedoelt, doen waar je goed in bent (en dus of uitleg geven of niet zeuren), meen ik.

Verder ben ik een heel groot voorstander van vrijheid van meningsuiting en ga ik dus NIET in berichten van anderen zitten knippen, ik zou trouwens niet weten hoe, maar dit geheel terzijde (nog los ervan dat je dan het verband uit dit draadje haalt).

Amen

PS: opmerkingen over het verschil in leercurve tussen Sjef qua computer en ondergetekende qua metaalbewerking in relatie tot de tijdspanne van 3 jaar, zijn voorspelbaar en kunnen derhalve achterwege blijven :D :D

Excuses Heren.
I wil wijzen op het bericht van "25 maart 2014, 14:15" over onnodig quoten.
Vandaar mijn reactie. :(
Misschien was het netter (in mijn ogen niet, ik houd niet van stiekem) geweest om dit te melden aan de mod, zodat het achter de schermen was opgelost.

Excuses zijn ook weer niet nodig hoor, iedereen bedoelt het toch immers goed?

Luitjes,

@ Sjef: een volgend bericht kun je op een paar manieren op het MBF plaatsen, te weten:

- links onderop je beeld(scherm) zie je in een donkerblauw, soort ovaaltje, onder de titel van het Topic de woorden "Post Reply" staan.

Omdat de opbouw van dit forum eigenlijk een soort (wereldwijde) standaard is, zie je het niet alleen ook op andere fora maar is ook alles in het Engels. Ik weet niet hoe je Engels is, zonder je te willen beledigen, maar dit betekent: "Plaats je antwoord". Als je dat aanklikt, kun je via dit symbooltje een reactie geven.

- een tweede mogelijkheid is dat je nog wat meer onderaan je scherm kijkt en daar zie je een vierkant met de woorden: "snelle reactie". Op die plek kun je ook direct een reactie geven. Ik heb dit nu net gedaan voor de reactie: "excuses zijn ook niet nodig ......" dit is eigenlijk de eerste keer dat ik deze mogelijkheid gebruik.

- een derde mogelijkheid is via "quote" te reageren. Je reageert dan echter wel op het hele bericht wat je "aanhaalt", je kopieert het als het ware als zijnde je eigen tekst/antwoord. Bedenk dan wel dat dit dan inclusief alle foto's en al het andere, uit het oorspronkelijke bericht is.

Als je "quote", dan kom je dus rechtstreeks in het "ge-quote" bericht en kun je (bijvoorbeeld) op bepaalde zinnen en/of opmerkingen reageren; in het draadje laat Baggeraar zien hoe dat er dan uit komt te zien.
Je kan dan ook zaken weghalen, waaronder niet alleen (sommige) zinnen en/of gedeeltes hiervan, maar ook foto's. Omdat het echter je EIGEN nieuwe bericht is, kun je niets weghalen uit het oorspronkelijke bericht.

Volgens mij gebruik jij (heel vaak) de "quote"- functie, wat dus wel werkt maar wat dus blijkbaar niet de meest ideale manier van het plaatsen van berichten schijnt te zijn.

Je weet hoe je foto's moet plaatsen of iets aan je tekst kunt toevoegen, dus dat gaat goed. Indien interesse hoe ik het doe, geef dat dan even aan.

ik wacht je nadere berichten af :thumbsup:

Top Peter. Ik wilde al een stukje op het algemene deel plaatsen en pik wel even wat uit jouw tekst. Hoef ik het niet opnieuw te tikken. :thumbsup:

Back