stom stom te ver ontladen

Ik heb een fpv set gekocht en als voeding gebruikte ik een 3s 2200 mah lipo die
ongeveer nog 23% lading had. Na een tijdje de video-ontvanger en de videobril hier stroom mee gegeven heb viel het beeld uit. Nu blijkt dat de lipo maar 2.2 volt!!! per cel heeft.
Ik wist niet dat een videobril en aparte ontvanger zoveel stroom vreet.
Is zo'n lipo (gensace) nog te redden?

Soms wel maar vertrouwen zou ik hem niet meer.
Maar hier zijn al heeeeeeeel erg veel draadjes op het forum over te vinden.

De cellen waren alle drie gelijkmatig leeg gegaan.
Ik kon het zo aan de lipo 3s lading zetten en opladen.
Na rustig opgeladen te hebben ook een discharge gedaan 2145mah.
Nu op storage niveau gaan laden......lijkt dus goed te gaan.
Kan het zijn dat zo'n lipo toch nog goed is?
Ik heb eigenlijk na te ver ontladen meteen de lipo weer opgeladen.

Er gebeurt niks bijzonders mee, meestal worden ze wel veel sneller slecht (bol, moeilijk te balanceren). Merk je vanzelf.

lijkt dus goed te gaan.
Kan het zijn dat zo'n lipo toch nog goed is?
Ik heb eigenlijk na te ver ontladen meteen de lipo weer opgeladen.

Ja hoor... dat kan!

Ik had laatst een pakket, waar ik al een waarschuwingsmerkje op gezet had omdat ik er met de schaalhelietjes een paar keer een onverwachte LVC mee kreeg, en die ik verder eigenlijk alleen maar als testpakket gebruikte.

Die heb ik ook per ongeluk leeggetrokken tot ik meen 2.4 volt per cel.
Maar die bleken ook in lege toestand nog binnen de anderhalf tiende volt van elkaar te zitten, en bleken ook gewoon de nominale capaciteit weer te accepteren bij het laden.
En daar zat zelfs ruim een week tussen het ontladen en weer opladen, ik zag hem liggen en dacht "Oh ja, zal ik eens kijken of daar nog eer aan te behalen valt".

In de trainertjes doet dat pakket het achteraf gezien dus nog gewoon en haal ik er moeiteloos de 13 minuten hoover mee. Maar het is wel te zien dat dat pakket gedurende de gehele vlucht een lagere spanning laat zien dan de overige paketten, er is dus wel "iets" mee aan de hand. Maar dat was er van tevoren al, anders had ik dat merkteken er niet op gezet....:rolleyes:

Inderdaad even in de gaten houden, desnoods even een uitroeptekentje op het etiket zetten, maar verder gewoon gebruiken....

Groet, Bert

Puntje, 2,4 is werkelijk het minimale wat een lipo mag hebben.
Absoluut laagste.

Je lader heeft deze waarde ook ingesteld.
Deze kom je tegen wanneer je een pakket probeert te laden, waarvan 1 cel onder de 2,4 volt zit. Meermalen meegemaakt...

Als je lader hem zo oppakt, heeft de lader hem dus als 2,4 volt per cel gemeten.
Ik weet niet hoe jij de 2,2 hebt gemeten?
Of hij is weer een beetje bijgekomen tijdens de rit naar huis..

Een lipo die onder de 2,4 is geweest, is een tijdbommetje.
Hij gaat eraan, hij zal slechter presteren.
Maar of hij dat nu in de eerste vlucht doet, of in de 100 ste..
Ze kunnen er erg goed uitkomen. Heb ik gehad met 2 stuks
Ze kunnen er ook heel slecht uitkomen. Ook gehad..

In de gaten houden.
En bedacht zijn op low voltage cut offs tijdens vliegen

In het begintijdperk van de LiPo was te ver ontladen van een LiPo absoluut het einde van die cel(len). Dat komt doordat de chemie in de cel in slechts een klein spanningsbereik stabiel is en blijft. Natuurlijk hebben de fabrikanten niet stil gezeten en zijn blijven zoeken naar een oplossing daarvoor. Is zijn manieren gevonden om de chemie stabieler te houden in een groter gebruiksgebied. Hierdoor is het nu meestal niet meer zo dat een LiPo direct afgeschreven is als hij een keer te ver ontladen is.

Het is en blijft wel heel belangrijk dat de chemie weer zo snel mogelijk in de stabiele toestand wordt gebracht. Met andere woorden als je een keer te ver ontlaadt dan zo snel mogelijk weer opladen. Doe dat tot minimaal de bewaarspanning, ergens tussen de 3,5V en 3,8V.
Als je lang wacht met het weer opladen kan dat wel definitieve schade aanrichten. Net als echt heel ver ontladen, tot 0V toe bijvoorbeeld. Hoe lang is lang? Dat is moeilijk te zeggen. In bepaalde gevallen kan een paar uur al te lang zijn maar in andere gevallen kan misschien en dag nog goed gaan.

Hoe dan ook je moet er altijd voor zorgen dat de accu niet te ver wordt ontladen. Gebeurt dat toch een keer dan hoeft het geen grote gevolgen te hebben. Ondanks dat ben ik het met N.P.S. eens dat je zo'n accu altijd goed in de gaten moet houden. Een tijdbommetje is misschien een beetje sterk uitgedrukt maar er kan op de wat langere duur toch iets mis gaan. Vooral als je later nog eens te ver gaat dan worden de risico's snel groter!

In het begintijdperk van de LiPo was te ver ontladen van een LiPo absoluut het einde van die cel(len). Dat komt doordat de chemie in de cel in slechts een klein spanningsbereik stabiel is en blijft. Natuurlijk hebben de fabrikanten niet stil gezeten en zijn blijven zoeken naar een oplossing daarvoor. Is zijn manieren gevonden om de chemie stabieler te houden in een groter gebruiksgebied. Hierdoor is het nu meestal niet meer zo dat een LiPo direct afgeschreven is als hij een keer te ver ontladen is.

Het is en blijft wel heel belangrijk dat de chemie weer zo snel mogelijk in de stabiele toestand wordt gebracht. Met andere woorden als je een keer te ver ontlaadt dan zo snel mogelijk weer opladen. Doe dat tot minimaal de bewaarspanning, ergens tussen de 3,5V en 3,8V.
Als je lang wacht met het weer opladen kan dat wel definitieve schade aanrichten. Net als echt heel ver ontladen, tot 0V toe bijvoorbeeld. Hoe lang is lang? Dat is moeilijk te zeggen. In bepaalde gevallen kan een paar uur al te lang zijn maar in andere gevallen kan misschien en dag nog goed gaan.

Hoe dan ook je moet er altijd voor zorgen dat de accu niet te ver wordt ontladen. Gebeurt dat toch een keer dan hoeft het geen grote gevolgen te hebben. Ondanks dat ben ik het met N.P.S. eens dat je zo'n accu altijd goed in de gaten moet houden. Een tijdbommetje is misschien een beetje sterk uitgedrukt maar er kan op de wat langere duur toch iets mis gaan. Vooral als je later nog eens te ver gaat dan worden de risico's snel groter!

Zonder ook maar iets aan de waarheid van bovenstaand af te willen doen, kan ik toch wel zeggen dat dit ook met oude cellen een zeer onvoorspelbaar verhaal blijft.

Ik heb ooit, iets van zes, mischien wel zeven jaar geleden, een toen al niet meer nieuwe Protech Cessna 400 gekocht, die in de winkel heel lang als etalagestuk gehangen had.
Daar zat een "origineel" 3S 1100 mAh LiPootje bij, "merk Protech".
Daar vloog het ding met een klein beetje motormanagement toch wel makkelijk 20 minuten op

Het aan/uit schakelaartje van de ESC van dat ding schakelde alleen de ontvanger uit, maar er bleef nog wel een klein lekstroompje lopen door de ESC. Daar was ik niet van op de hoogte, en je raad het: ma een keer of wat me gevlogen te hebben, is het ding 6 maanden in opslag gegaan met aangesloten accu, dus na 6 maanden was de celspanning perfect gebalanceerd, op 0 Volt... werkelijk 0.00 volt volgens de multimeter.

Het gekke is dat ik na laden toen al direct weer 20 minuten vliegtijd haalde, en dat pakketje heb ik afgelopen verlof weer eens uit de kast gehaald, en het werkte nog steeds. Niks bol, niks capaciteit kwijt...

Dus hoewel je voorzichtig moet zijn met te ver ontladen pakketten, het is altijd de moeite waard om te kijken wat het ding nog doet.

Geef zonder meer toe, mazzel gehad te hebben, helemaal omdat ik toen nog helemaal niks wist van wat er allemaal fout kan gaan (en die 6 maanden opslag waren terwijl ik zelf niet thuis was... :schrik:).
Maar gewoon om aan te geven, dat het niet altijd fout gaat.

Ik heb sterk de indruk (meer dan een indruk is het niet) dat cellen veel minder snel kapot gaan als de ontlading op zeer laag tempo gebeurt.

Groet, Bert

Dus hoewel je voorzichtig moet zijn met te ver ontladen pakketten, het is altijd de moeite waard om te kijken wat het ding nog doet.
...
Ik heb sterk de indruk (meer dan een indruk is het niet) dat cellen veel minder snel kapot gaan als de ontlading op zeer laag tempo gebeurt.

Ik heb een vergelijkbare ervaring. Met mijn MiniSwift uitgerust met 3 leds is het model bij de eerste keer nachtvliegen ervandoor gegaan. Dit is 4 jaar geleden.
Kon pas 3 dagen later bij de plek waar hij lag.
Al die tijd heeft zowel de radio als de LED's aangestaan.
Rustig geladen en proberen. Na dit voorval met dit pakketje weer heel veel gevlogen, ook 's nachts. Accu blijft maar goed.

Heb ik ook geluk of speelt er meer?

Rick

Zelfde ervaring hier.
Ik gebruik Lipo's in mijn "wat snellere" schepen.
Opladen doe ik op max 1C.
Nu een keer een 3S lipo te diep ontladen (tot 2.25V per cel) en rustig aan weer opgeladen. (0,5C)
Geen bolle toestanden, geen andere ellende, alleen kan ik die lipo iets minder vol laden dan de rest met dezelfde capaciteit.
Ondertussen wel een lipo-cut-off in dat schip gebouwd...

Back