In het begintijdperk van de LiPo was te ver ontladen van een LiPo absoluut het einde van die cel(len). Dat komt doordat de chemie in de cel in slechts een klein spanningsbereik stabiel is en blijft. Natuurlijk hebben de fabrikanten niet stil gezeten en zijn blijven zoeken naar een oplossing daarvoor. Is zijn manieren gevonden om de chemie stabieler te houden in een groter gebruiksgebied. Hierdoor is het nu meestal niet meer zo dat een LiPo direct afgeschreven is als hij een keer te ver ontladen is.
Het is en blijft wel heel belangrijk dat de chemie weer zo snel mogelijk in de stabiele toestand wordt gebracht. Met andere woorden als je een keer te ver ontlaadt dan zo snel mogelijk weer opladen. Doe dat tot minimaal de bewaarspanning, ergens tussen de 3,5V en 3,8V.
Als je lang wacht met het weer opladen kan dat wel definitieve schade aanrichten. Net als echt heel ver ontladen, tot 0V toe bijvoorbeeld. Hoe lang is lang? Dat is moeilijk te zeggen. In bepaalde gevallen kan een paar uur al te lang zijn maar in andere gevallen kan misschien en dag nog goed gaan.
Hoe dan ook je moet er altijd voor zorgen dat de accu niet te ver wordt ontladen. Gebeurt dat toch een keer dan hoeft het geen grote gevolgen te hebben. Ondanks dat ben ik het met N.P.S. eens dat je zo'n accu altijd goed in de gaten moet houden. Een tijdbommetje is misschien een beetje sterk uitgedrukt maar er kan op de wat langere duur toch iets mis gaan. Vooral als je later nog eens te ver gaat dan worden de risico's snel groter!
Zonder ook maar iets aan de waarheid van bovenstaand af te willen doen, kan ik toch wel zeggen dat dit ook met oude cellen een zeer onvoorspelbaar verhaal blijft.
Ik heb ooit, iets van zes, mischien wel zeven jaar geleden, een toen al niet meer nieuwe Protech Cessna 400 gekocht, die in de winkel heel lang als etalagestuk gehangen had.
Daar zat een "origineel" 3S 1100 mAh LiPootje bij, "merk Protech".
Daar vloog het ding met een klein beetje motormanagement toch wel makkelijk 20 minuten op
Het aan/uit schakelaartje van de ESC van dat ding schakelde alleen de ontvanger uit, maar er bleef nog wel een klein lekstroompje lopen door de ESC. Daar was ik niet van op de hoogte, en je raad het: ma een keer of wat me gevlogen te hebben, is het ding 6 maanden in opslag gegaan met aangesloten accu, dus na 6 maanden was de celspanning perfect gebalanceerd, op 0 Volt... werkelijk 0.00 volt volgens de multimeter.
Het gekke is dat ik na laden toen al direct weer 20 minuten vliegtijd haalde, en dat pakketje heb ik afgelopen verlof weer eens uit de kast gehaald, en het werkte nog steeds. Niks bol, niks capaciteit kwijt...
Dus hoewel je voorzichtig moet zijn met te ver ontladen pakketten, het is altijd de moeite waard om te kijken wat het ding nog doet.
Geef zonder meer toe, mazzel gehad te hebben, helemaal omdat ik toen nog helemaal niks wist van wat er allemaal fout kan gaan (en die 6 maanden opslag waren terwijl ik zelf niet thuis was... :schrik

.
Maar gewoon om aan te geven, dat het niet altijd fout gaat.
Ik heb sterk de indruk (meer dan een indruk is het niet) dat cellen veel minder snel kapot gaan als de ontlading op zeer laag tempo gebeurt.
Groet, Bert